haf geschikt voor kinderen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xAlice

Re: haf geschikt voor kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:13

Maar natuurlijk zijn er haflingers die niet geschikt zijn voor kinderen..
Maar dat is toch bij elk ras zo?
Ik ken zát haflingers die prima geschikt zijn voor kinderen hoor.

xirisx123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:15

hangt ervan af hoe de haflinger bereden word enz, de 1 is braaf, de ander weer niet :D

zilverenmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 11:43

Hi hi
jullie maken het me niet makkelijker:)
Maar dat geeft niet, zo maak je de te beter een goede keus.
Wat ik wel lastig vind is dat je vaak maar moet vertrouwen op wat het baassje zegt, lief braaf paard staat natuurlijk goed in een advertentie , maar je weet nooit hoe dat uitpakt.
Ik zal er altijd bij zijn , ze is nog maar 8 en nog lang niet oud genoeg om zoeites alleen te doen, mijn dochter staat nog aan het begin van haar rijkunsten en dus zal ik er altijd begeleiden en bij zijn.
Ik zal hem ook het meest gaan rijden omdat ze zelf nog niet galoppeerd, dat komt wel in de loop der tijd.

Je zult idd van alle rassen lieverds en boeven hebben, gedeeltelijk door opvoeding en ervaring , maar ook karakter, en als ik daar al een basis in kan kiezen dan ben ik al heel ver.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:51

En gaat dit voor jou ook een eerste paard worden, zilverenmaan? Hoeveel rij-ervaring heb je zelf? Als het zowel voor dochter als voor jou een eerste echte pony wordt en je zelf nog geen 'oude rot in het vak' bent, zou ik echt niet voor een haflinger gaan. Probeer gewoon zeker betrouwbare advertenties te zoeken, maar dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb mijn haflinger via bokt gevonden met uitdrukkelijk erbij: niet geschikt voor beginnende ruiter en kinderen. Dat noem ik eerlijk :) . Er zijn genoeg mensen die "betrouwbaar paard" plaatsen en dan een "kreng" hebben...
Denk er wel om dat een 100% bomproof en kindproof paard meestal wat meer kost, omdat deze eigenschappen heel erg gewild zijn én ook heel belangrijk zijn. Het kan zijn dat je voor een stamboekloos paard dat 100% bomproof is evenveel gaat betalen dan voor een goed raspaard dat heel wispelturig is. Laat zeker ook je pony/paard goed keuren etc, je kan nooit te veeleisend zijn als het komt op de aanschaf van een paard!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:08

xirisx123 schreef:
hangt ervan af hoe de haflinger bereden word enz, de 1 is braaf, de ander weer niet :D

Hier ben ik het niet mee eens.
Ik heb hier twee haffen staan die ik alle twee zelf heb ingereden.
Het verschil tussen beide pony's is zeer groot met name ook het karakter.

Ik vind wel dat de volwassene voldoende rijervaring moet hebben en ook het vertrouwen
goed moet kunnen overbrengen op de pony.
Haf nr twee hier heeft een te lief baasje (wel een volwassen persoon). Het zijn meestal doordouwers die daarbij ook nog eens goed dominant kunnen zijn.
Dominante paarden en te lieve bazen zijn geen goede combinatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:00

zilverenmaan schreef:
Hi hi
jullie maken het me niet makkelijker:)
Maar dat geeft niet, zo maak je de te beter een goede keus.
Wat ik wel lastig vind is dat je vaak maar moet vertrouwen op wat het baassje zegt, lief braaf paard staat natuurlijk goed in een advertentie , maar je weet nooit hoe dat uitpakt.
Ik zal er altijd bij zijn , ze is nog maar 8 en nog lang niet oud genoeg om zoeites alleen te doen, mijn dochter staat nog aan het begin van haar rijkunsten en dus zal ik er altijd begeleiden en bij zijn.
Ik zal hem ook het meest gaan rijden omdat ze zelf nog niet galoppeerd, dat komt wel in de loop der tijd.

Je zult idd van alle rassen lieverds en boeven hebben, gedeeltelijk door opvoeding en ervaring , maar ook karakter, en als ik daar al een basis in kan kiezen dan ben ik al heel ver.

misschien kun je wat regelen dat je een pony op proef neemt voor 1 of 2 weken. Dan heb je rustig de tijd om te kijken of het wat voor jullie is. Niet alle eigenaren doen dat. Maar er zijn er wel die dat doen.
En verder is kopen altijd een gok helaas.

Verder heb je geloof ik wettelijk gezien 6 weken bedenk tijd. Dus binnen 6 weken kun je een paard om alle redenen terug brengen.. Al weet ik dat niet zeker. Maar zoiets heb ik wel ooit gelezen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:18

En niet vergeten te laten keuren! Door eigen dierenarts (lees hier op Bokt te veel problemen daarmee...als men dat niet laat doen)

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:07

Ik heb eerlijk gezegd niet alles doorgelezen, dus sorry als ik iets dubbel zeg.

Ik vind haflingers totaal geen kinderpony's. Daar zijn ze veel te sterk en eigenwijs voor. Ze hebben over het algemeen een duidelijke consequente baas nodig die niet over zich heen laat lopen. Daarbij zijn ze ook vaak erg slim en denken al vooruit. En natuurlijk heb je er ook schatjes bij zetten die echt geen stap verkeerd zullen zetten maar de meeste zullen lekker hun eigen weg gaan als ze kunnen.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:08

Mijn Haflinger daarentegen is de liefste tegenover kinderen!

Bij een ervaren ruimte die iets van haar vraagt kan ze pittig zijn, maar als ze gewoon met dr kop in de lucht rondjes mag lopen doet ze geen vlieg kwaad :)
Heb mn gehandicapte stiefbroertjes er wel eens gewoon los mee laten rond stappen, ook al eens een klein kindje erop gezet.

Mijn Haflinger voelt gewoon heel goed aan wat ze kan maken ;) Maar je zult toch eerst de haflinger moeten proberen voor je 'm koopt.

Rij er zelf eens op, laat je dochter eens rijden en als dat allebei goed gaat kan je overwegen 'm te kopen ;)

sweetdreams_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:09

ik vind een haf wel kunnen, Gewoon goed kijken naar het karakter.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:30

Als ik naar mijn eigen HAF kijk zeg ik nee :n ... Mijne stond ook te koop met de reden dat dochter bang was geworden voor die ontdeugd. Nu moet ik wel zeggen mijn HAF was nog aardig groen niet ideaal voor kinderen ;) ... Je heb natuurlijk ook haflingers die al een tijdje doorgereden zijn en niet zo ontdeugend zijn (al hebben de meeste wel door dat ze aardig sterk zijn :o ) Het is gewoon goed zoeken :j

Is dit niks: ?
http://verkopers.marktplaats.nl/14287723

Haha blijft altijd leuk paardjes kijken op marktplaats :o

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:28

Hmm... als 9 jarige ook een haf gekocht als kinderpony, liep niet zo goed af want na de 2e dag rijden
bokte ze me er af en had ik een gebroken arm, gebeurde om 11 uur savonds, en die volgende ochtend
om half 8 onder het mes gegaan. Was dus niet echt een kinderpony. Was ook opgelicht, want het bleek
een alleen zadelmakke pony met een overgevoelige rug te zijn, en geen ultra brave haf merrie die super
bereidbaar was,... maar dat is gewoon puur oplichterij, niet specifiek haflingers die iedereen er af bokt. :o

Heb inmiddels (per toeval hoor _O-) weer een haflinger, behoorlijk pittig en eigenweis, en zo heet als een
arabier. Maar dat is meer zijn karakter, want sommige haflingers (de meesten) zijn vaak wel koel :j

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:01

Ik denk dat je er ook goed aan doet om even naar de bloedlijnen van de pony's te kijken. Mijn gevoel zegt dat ruinen meestal wat gemakkelijker zijn

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:35

mijn haflinger kan juist echt supergoed met kinderen, zal geen stap verkeerd zetten. Ook kan je iedereen eropzetten die een enorme angst voor paarden heeft want ook dan verzet hij geen stap. Maar als je erop gaat zitten met de trent ik ga jou eens even aanpakken of oneerlijk behandelen ben je aan de beurt.

Ligt eraan per haflinger/ pony's en paarden algemeen, en niet zozeer rasgebonden.
Ga aardig wat pony's af, zit vanzelf een tussen waar je een goed gevoel bij hebt en waar jij en je dochter allebei goed mee overweg kunnen

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:49

Wat dacht je van een Mérens, niet zo heel groot, maar sterk genoeg voor volwassenen en best een rustig karakter

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:53

ik heb zelf 2 haffies, op stal poetsen en knuffelen met kleine kinderen is geen probleem maar rijden zal ik niet proberen, ook heb ik nog een oudere haf staan echt een kinder pony kun je alles mee, kleine kinderen er mee rond laten rommelen in de bak en een buiten ritje geen probleem, ze is echt super koel in der koppie maar soms ook eigenwijs maar dat bederft de pret niet voor die kinderen, ik denk dat je gewoon even moet zoeken en dan vanzelf de ideale vind ;)

zilverenmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 12:00

Hai,
Ik heb idd ook al aan een merens gedacht, ook omdat ik die ook een tijdje heb bijgestelde. En het een fijne pony was, wel eigenwijs maar zoals iedereen zegt heb je die bij elk ras ertussen zitten.
Alleen zijn ze bijna niet te vinden.

Wat betreft mijn ervaring, ik rij vanaf mijn 9de, vanaf dat ik kinderen kreeg, ben ik even gestopt, ik heb daartussen ook wel een aantal verzorgpaarden gehad, maar met geen daarvan had ik een klik.
De een was overal bang voor en niet te rijden, de ander werd ineens verkocht, en nog 1 van 22 die wel 3x pdag gereden mocht worden, dat vond ik zo sneu, dat ik daar zelf mee ben gestopt.

Dus ik heb denk ik gewoon steeds pech met het vinden van een geschikt verzorgpaard. En wil daarom ook kiezen nu voor een eigen pony.
Dus ja, het word onze eerste aankoop en daarom dus ook weloverwogen en met een flinke voorbereiding.
Een stal heb ik al uitgekozen, in de praktijk moet ik nog even wachten ,maar daarom begin ik ook alvast met alle info die ik maar kan vinden.

blabla13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:07

Niet allemaal.
Sommige kunnen erg eigenwijs zijn.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:17

Het eigenwijs zijn,is dat niet gewoon een pony eigenschap?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:21

Of het nu een haf wordt of een fries of een kwpner, je moet het paard toch zelf beoordelen.
Een haf kan heel lief zijn maar je hebt er ook draken tussen zitten. Dat is bij iedere ras.
In het algemeen zou je denken dat hafjes prima met kinderen om kunnen gaan, maar ze zijn niet dom :) hou daar rekening mee. Je moet dus al een haf tegenkomen die alles al kan, er geen moeite heeft met kinderen.

Anarya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:51

Als bij alle andere rassen hangt het totaal van het individuele dier af of het een geschikte kinderpony is. Als je Haflingers leuk vind, ga dan een Halfinger zoeken die bij jullie past. Die bestaan namelijk zeker, je moet m alleen nog vinden en heel kritisch zijn. Als je gaat kijken bij een potentiële pony, kijk dan ook goed hoe je dochter met de pony is terwijl je zelf wat meer afstand neemt.

Wij hebben hier vier Haflingers staan (waarvan 1 veulen), één daarvan is speciaal uitgezocht voor mijn destijds 10 jarige zusje. Deze Haf is de perfecte kinderpony, mijn zusje kan er alles mee, het is een heerlijk stel. De twee andere Haflingers die onder het zadel zijn, zijn zeker geen pony's voor kleine kinderen. Beide om zeer verschillende redenen. Dat ligt aan de leeftijd en de mate van opleiding van de pony's, en voor een deel in het karakter. Voor Haflingers geldt wat voor alle andere pony's en paarden geldt, alleen een ras vertelt je niks over het gedrag.

Kijk vooral naar goed opgevoede pony's. Ervaring komt meestal met de jaren. Je maakt daarom waarschijnlijk meer kans als je wat oudere pony's probeert.
(Een oudere pony is geen garantie op braafheid of goed opgevoedheid, voordat ik alle trotse bezitters van heel energieke en ondeugende bejaarde Haflingers op mn dak krijg ;))

Anarya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:53

hotchocolat schreef:

Eigenwijs zijn is een eigenschap van pony's die opgevoed zijn door kinderen die niet consequent genoeg kunnen zijn of door volwassenen die te lui zijn om consequent genoeg te zijn.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:31

Anarya schreef:
hotchocolat schreef:

Eigenwijs zijn is een eigenschap van pony's die opgevoed zijn door kinderen die niet consequent genoeg kunnen zijn of door volwassenen die te lui zijn om consequent genoeg te zijn.

daar zit wat in, maar moet zeggen dat dat echt niet voor ieder paard geld.
Het ene paard laat minder snel over zich heen lopen als het andere paard. :)
'Koppigheid' komt heus niet alleen voor bij paarden die onopgevoed zijn, kijk maar bij mensen, precies het zelfde verhaal :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:05

Anarya schreef:
hotchocolat schreef:

Hm, dan heb ik ook heel inconsequente ouders gehad en ben ik blijkbaar ook niet zo consequent naar mijn kleine man ;)

Nee hoor, eigenwijs zijn is gewoon een karaktereigenschap. En dat maakt pony's ook zo leuk.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:06

Ik zou niet zo snel een haflinger voor een kind uitzoeken, deze paarden kunnen heel sterk en eigenwijs zijn. Maar goed het ene paards is het andere niet dus per pard beoordelen of dit het paard voor jullie zou kunnen zijn.