[KG]Hoge witte benen = altijd bont/sabino?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: [KG]Hoge witte benen = altijd bont/sabino?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:22

Ik denk ook dat die shethengst rabicano is...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:27

(Gaat even googlen op Rabicano)

Edit: Zijn staart is bovenin wel helemaal wit terwijl hij verder in het midden een streng rood heeft lopen. Deze is van een paar weken terug, hier zie je ook dat hij in de winter veel minder witte haren heeft.

http://i652.photobucket.com/albums/uu25 ... 0440-1.jpg

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:35

Ik heb ook een sabino schimmel. Zijn volle broertje is sabino vos. Jammer dus bij een schimmel dat je het op een gegeven moment amper tot niet ziet, tenzij het paard nat is.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:36

Mijn welsh cob is ook een sabino, kwam er al eerder achter via bokt. Begrijp ik nou goed dat deze aftekeningen vaak erfelijk zijn?

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:37

anneliesdj schreef:
Dorien1 schreef:
Om op je vraag te antwoorden:
Alles wat wit heeft boven de knie is het resultaat van een bontvorm.
Sabino is 1 van de bontvormen. Dus het is niet noodzakelijk sabino dat dit veroorzaakt maar het kan ook overo zijn (splash en frame) of tobiano. Of nog beter een combi van dit alles.

Ik heb zelf een miniatuurpaard hengstje dat ik liet testen op kleur.
Hij bleek positief te testen voor sabino 1 en tobiano.
Ik zoek even een foto...

Daar kan ik wat mee, dank je :)
Kun je dan ook van de foto die ik plaatste zeggen of dat bont of sabino is?
Ik zal hem nog een keer plaatsen; http://verkopen.marktplaats.nl/photopopup/423625541/1

@chantalhaf; daar lijkt het wel op, maar jouw paard heeft papieren dus kun je 't ook relatief simpel controleren ;)

Hij is bont. Maar je gaat hem moeten laten testen als je zeker wilt zijn welk bontpatroon het is. ;-)
Ik zie veel, maar ik kan je niet met zekerheid zeggen of het witte benen zijn van tobiano, sabino of (splash) overo. :-)

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:38

minka schreef:
Mijn welsh cob is ook een sabino, kwam er al eerder achter via bokt. Begrijp ik nou goed dat deze aftekeningen vaak erfelijk zijn?

Je hebt elke keer 50% kans dat het sabino gen overerft.
Maar dat kan minimaal gebeuren ook en dan zie je er ook weinig van en langs de andere kant kun je een veulen hebben met hoge witte benen dat duidelijk sabino is :D

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:40

Dit is trouwens een foto waarop d'r aftekeningen duidelijk zichtbaar zijn
Afbeelding

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:45

Sabino1 is dominant? Ja toch? Maar wat ik begreep hoeft de hoeveelheid genen geen garantie te geven over de witverdeling? Dus bij 2dominante genen heeft een paard niet direct meer wit dan bij een dominante en een recessief allel toch?
Oef, moet nodig weer eens mn aantekeningen erbij pakken, want het is allemaal wat weggezakt..
Technisch gesproken kan je toch ook een volledig wit paard krijgen. Een paard die een totale (aaneenschakeling van) aftekeningen is?

Sabino zie je idd ook veel bij Welsh, Tuigpaarden, maar er zijn nog veel meer rassen. Neem bijv. de Frederiksborger, ook prachtig veel wit :D

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:48

Volgens mij is het bij zowel rhoda d'r moeder als d'r vader ook niet zichtbaar. Ze heeft zelfs een volle zus, die het ook niet heeft en die ook net zoals d'r ouders bruin is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:14

anneliesdj schreef:
griebels schreef:
Minimum sabino dan...

Dat moet wel maar in tegenstelling tot bont kun je bij sabino wel op hoeveelheid wit fokken, maw; dit is wel een unicum dan :=

Beiden ouders hebben geen wit, maar zijn overduidelijk wel sabino dragers, heterozygoot dus.
Minimum sabino wordt meestal alleen gebruikt om de aanwezigheid van minimale sabino aftekeningen te beschrijven.

Nee het is geen unicum. In Engeland is er nog een geval geweest van een Engels Volbloed veulen uit 'effen' ouders die ook maximum sabino was. In het volbloed zit een bloedlijn die ook maximum White geeft en dan een andere die heel veel sabino geeft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 17:22

Najah, dan lopen er 3 op de wereld die maximum sabino zijn uit effen ouders, vind ik nog steeds een unicum :+

Maar hoezo zijn de ouders overduidelijk sabinodragers? Je baseerd dat op het feit dat ze zo'n veulen geven of is dat uiterlijk aan iets anders te zien?

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:24

[/quote]
@chantalhaf; daar lijkt het wel op, maar jouw paard heeft papieren dus kun je 't ook relatief simpel controleren ;)[/quote]
Ik kan er niks over vinden op haar papieren. Ja dat het een kwpner is maar niks over Sabino terwijl als ik dit topic zo lees Patrice wel heel veel kenmerken er van heeft hahahah

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:28

RianneH schreef:
Sabino1 is dominant? Ja toch? Maar wat ik begreep hoeft de hoeveelheid genen geen garantie te geven over de witverdeling? Dus bij 2dominante genen heeft een paard niet direct meer wit dan bij een dominante en een recessief allel toch?
Oef, moet nodig weer eens mn aantekeningen erbij pakken, want het is allemaal wat weggezakt..
Technisch gesproken kan je toch ook een volledig wit paard krijgen. Een paard die een totale (aaneenschakeling van) aftekeningen is?

Sabino zie je idd ook veel bij Welsh, Tuigpaarden, maar er zijn nog veel meer rassen. Neem bijv. de Frederiksborger, ook prachtig veel wit :D

SB1 is niet een dominant gen in het algemene begrip van het woord en het 'tonen' van wit/aftekeningen is erg afhankelijk van waar het 'aansluit' met het Wit gen op het lichaam.
Alleen in homozygoot vorm zal het overduidelijk aanwezig zijn en zich tonen met veel wit. Een heterozygoot vorm zal meestal alleen de normale kenmerken tonen.

Sabino is in bijna ieder ras te vinden maar bij sommige rassen is het erg zeldzaam en het moet dus net lukken dat bijvoorbeeld twee Friezen elkaar tegenkomen en dan een sabino Fries geven :D .

Wat wel nog gezegt moet worden is dat Sabino-wit veel meer en VEEL vaker voorkomt bij vos gekleurde paarden, en minder bij bruine, en nog minder bij zwart gekleurde paarden. Volgens onderzoek zou dit iets met het Loci van het wit gen te maken hebben en de interactie met deze met Sabino en de kleuren gen op net die plaats.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:29

anneliesdj schreef:
Najah, dan lopen er 3 op de wereld die maximum sabino zijn uit effen ouders, vind ik nog steeds een unicum :+

Maar hoezo zijn de ouders overduidelijk sabinodragers? Je baseerd dat op het feit dat ze zo'n veulen geven of is dat uiterlijk aan iets anders te zien?

Omdat zij zo'n 'Loud' sabino veulen hebben gegeven. Als ze geen sabinodragers waren dan zou het veulen niet zo uitzien.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:31

chantalhaf schreef:
[b]Ik kan er niks over vinden op haar papieren. Ja dat het een kwpner is maar niks over Sabino terwijl als ik dit topic zo lees Patrice wel heel veel kenmerken er van heeft hahahah

Wat is haar afstamming?

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:36

Peterina schreef:
chantalhaf schreef:
[b]Ik kan er niks over vinden op haar papieren. Ja dat het een kwpner is maar niks over Sabino terwijl als ik dit topic zo lees Patrice wel heel veel kenmerken er van heeft hahahah

Wat is haar afstamming?

Gronic ( die is wel gelders maar helemaal bruin?!?!?!!?) x Gutrine ( deze kan ik nergens vinden dus misschien heeft Gutrine dan veel kleurtjes hihi)

Zat even op wiki te kijken en Patrice heeft heel veel kenmerken! Ook bv op haar achterbeen dat het doorbroken doorloopt het wit! Hihi echt leuk had er nl nog nooit van gehoord: SABINO

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:45

Gronic: bruin met vier witte sokken.
Dit is zijn pedigree met foto en als je verder kijkt in de vaderlijn, en moederlijn trouwens, dan zie je wel waar het wit vandaan komt.
http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... N=00002102
Hier foto's van Amino, vader van moeder van Patricia, klik op de foto en dan krijgt je verschillende anderen te zien. http://www.sporthorse-data.com/d?i=725893
Op dezelfde site ook voor Joost enz.
Er zit duidelijk Sabino in de familie van je merrie, langs vader's en moeder's kant.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:46

LADPR schreef:
Ik denk dat een van onze paarden ook sabino is?

Hij heeft wit aan alle vier de benen maar niet heel hoog. Zijn bles is een soort streep. Verder is hij (extreem?) stekelharig. Zijn stekelharigeheid verschilt per seizoen maar is altijd over zijn hele lichaam inclusief oren maar op zijn achterhand het ergste. Vanaf zijn hoofd naar de achterhand toe zijn er dus steeds meer witte haren te zien. Witer dan deze foto wordt hij nooit. Sommige seizoenen heeft hij ook witte appeltjes of vind ik ineens met scheren witte vlekjes overal of een witte streep rond zijn schouder. De streep en vlekjes zijn nooit geheel wit maar zijn heel veel witte haartjes met dan een paar vos haartjes er tussendoor. Zijn bles verschilt ook elk jaar in lengte en vorm eigenlijk.

Geen van zijn nakomelingen is extreem wit, sommige geheel zonder wit andere met aftekeningen en licht stekelharig.

Dit kan ook rabicano zijn. Dat veroorzaakt ook witte haren door de vacht heen. Maar zelfs sabino kan zorgen voor witte haren :)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:49

mariettek: Ja ik ben al even bezig met een nieuw topic met goede foto's zodat het hier niet offtopic hoeft te gaan ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:56

Rabicano heeft wel een zeer typisch kenmerk dat sabino niet heeft: een 'skunk's tail' ... witte haren op de staart wortel.

Dit is een zeer duidelijk voorbeeld van de staart, maar het kan ook in minimale vorm voorkomen:
Volbloed SE arabier: Aswad Shahwan
Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:05

Even nog wat voorbeelden van de 'willigkeurigheid' van het verpreiding van wit bij Sabino:

Engels volbloed 'Naevus':
Afbeelding
Engels volbloed 'Dressed to Dance':
Afbeelding
EV 'Candy Spots': deze hengst gaf veel kleur (wit) door aan zijn nakomelingen:
Afbeelding

Dit is ook een goede voorbeeld van 'familie' sabino: http://www.sporthorse-data.com/d?i=10475675
Vader is hierboven vermelde Naevus uit een bijna wit moeder. Deze merrie komt uit twee min of meer 'effen' ouders.

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:12

@peterina: THNX! Leuk om te zien die foto's!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 18:15

Ooooooh, die tweede is prachtig, zowel qua kleur als qua bouw, daar zou ik echt een moord voor doen :o

Maar dit is wel off-topic ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:24

Uit deze hengst: 'King O'The Mana'
Afbeelding
kwam deze veulen (moeder, 'Flaming Katey' in achtergrond):
Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:26

anneliesdj schreef:
Ooooooh, die tweede is prachtig, zowel qua kleur als qua bouw, daar zou ik echt een moord voor doen :o

Maar dit is wel off-topic ;)

Staat in Duitsland op Gestuet Falkenhorst (gefokt in U.S.A.). Is trouwens een 'Liver Chestnut' (zwartvos) Sabino.