Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
anneliesdj schreef:Dorien1 schreef:Om op je vraag te antwoorden:
Alles wat wit heeft boven de knie is het resultaat van een bontvorm.
Sabino is 1 van de bontvormen. Dus het is niet noodzakelijk sabino dat dit veroorzaakt maar het kan ook overo zijn (splash en frame) of tobiano. Of nog beter een combi van dit alles.
Ik heb zelf een miniatuurpaard hengstje dat ik liet testen op kleur.
Hij bleek positief te testen voor sabino 1 en tobiano.
Ik zoek even een foto...
Daar kan ik wat mee, dank je
Kun je dan ook van de foto die ik plaatste zeggen of dat bont of sabino is?
Ik zal hem nog een keer plaatsen; http://verkopen.marktplaats.nl/photopopup/423625541/1
@chantalhaf; daar lijkt het wel op, maar jouw paard heeft papieren dus kun je 't ook relatief simpel controleren
minka schreef:Mijn welsh cob is ook een sabino, kwam er al eerder achter via bokt. Begrijp ik nou goed dat deze aftekeningen vaak erfelijk zijn?
anneliesdj schreef:griebels schreef:Minimum sabino dan...
Dat moet wel maar in tegenstelling tot bont kun je bij sabino wel op hoeveelheid wit fokken, maw; dit is wel een unicum dan
RianneH schreef:Sabino1 is dominant? Ja toch? Maar wat ik begreep hoeft de hoeveelheid genen geen garantie te geven over de witverdeling? Dus bij 2dominante genen heeft een paard niet direct meer wit dan bij een dominante en een recessief allel toch?
Oef, moet nodig weer eens mn aantekeningen erbij pakken, want het is allemaal wat weggezakt..
Technisch gesproken kan je toch ook een volledig wit paard krijgen. Een paard die een totale (aaneenschakeling van) aftekeningen is?
Sabino zie je idd ook veel bij Welsh, Tuigpaarden, maar er zijn nog veel meer rassen. Neem bijv. de Frederiksborger, ook prachtig veel wit
anneliesdj schreef:Najah, dan lopen er 3 op de wereld die maximum sabino zijn uit effen ouders, vind ik nog steeds een unicum![]()
Maar hoezo zijn de ouders overduidelijk sabinodragers? Je baseerd dat op het feit dat ze zo'n veulen geven of is dat uiterlijk aan iets anders te zien?
Peterina schreef:chantalhaf schreef:[b]Ik kan er niks over vinden op haar papieren. Ja dat het een kwpner is maar niks over Sabino terwijl als ik dit topic zo lees Patrice wel heel veel kenmerken er van heeft hahahah
Wat is haar afstamming?
LADPR schreef:Ik denk dat een van onze paarden ook sabino is?
Hij heeft wit aan alle vier de benen maar niet heel hoog. Zijn bles is een soort streep. Verder is hij (extreem?) stekelharig. Zijn stekelharigeheid verschilt per seizoen maar is altijd over zijn hele lichaam inclusief oren maar op zijn achterhand het ergste. Vanaf zijn hoofd naar de achterhand toe zijn er dus steeds meer witte haren te zien. Witer dan deze foto wordt hij nooit. Sommige seizoenen heeft hij ook witte appeltjes of vind ik ineens met scheren witte vlekjes overal of een witte streep rond zijn schouder. De streep en vlekjes zijn nooit geheel wit maar zijn heel veel witte haartjes met dan een paar vos haartjes er tussendoor. Zijn bles verschilt ook elk jaar in lengte en vorm eigenlijk.
Geen van zijn nakomelingen is extreem wit, sommige geheel zonder wit andere met aftekeningen en licht stekelharig.