Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
sallandval schreef:_Bitje_ schreef:dit geld voor ieder dier, voor paarden en voor katten, honden, kanaries, noem maar op!
Wat dacht je van mensen; daar hoor ik noit iemand over
Alane schreef:Ik denk dat je een verschil moet maken tussen vermeerderen en fokken.
Fokken doe je met beleid en aandacht, wel overwogen een keuze maken en vooruit zien.
Vermeerderen is niets meer dan vermeerderen, ongeacht de uitkomst en hoeft niet altijd vanwege geldelijk gewin te zijn, ook voor de fun en leuk is vermeerderen.
Colway schreef:sarabande schreef:Mensen die zo weinig kunnen uitgeven voor een paard, kunnen dat paard meestal helemaal niet onderhouden. Daarbij hebben zulke paarden vaak gebreken en als die naar de DA moeten worden ze heel veel duurder dan die 10.000 euro.
Als je geen geld hebt moet je geen paard nemen, er staan er op dit een hele hoop te verkommeren op weides en in de prut, van mensen die ze eigenlijk niet kunnen onderhouden en ze dus een dieronvriendelijk bestaan geven.
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn, mijn ouders wilden ook maar 1000 uitgeven voor mijn eerste pony, en ook 1000 voor m'n zusje haar eerste pony beestjes hebben niets tekort gehad hoor, stonden allebei volpension en ook aan de medische zorg werd geen geld ingehouden. Sommigen hebben voor de aankoop gewoon minder geld over en daarnaast zijn er meerdere manieren om je paard te houden.
Ik heb nu ook mijn max. budget gehad, wat helemaal los stond van het geld dat ik er maandelijks aan uit wil geven. Meer wilde ik gewoon niet voor de aankoop uitgeven.
Lauratje_88 schreef:Ik ben het hier mee eens + ook nog voor alle andere dieren zoals katten, honden, ... noem maar op.
Dieren die voor eigen winstbejag of gewoon omdat het 'eens leuk' is worden gefokt is gewoon heel erg verkeerd.
Ik zit in de honden-en kattenwereld en er zijn erg weinig mensen die echt weten wat ze doen en dan komen ze in de problemen en dan moet iemand anders het maar weer eens oplossen.
Wilawander schreef:Alane schreef:Ik denk dat je een verschil moet maken tussen vermeerderen en fokken.
Fokken doe je met beleid en aandacht, wel overwogen een keuze maken en vooruit zien.
Vermeerderen is niets meer dan vermeerderen, ongeacht de uitkomst en hoeft niet altijd vanwege geldelijk gewin te zijn, ook voor de fun en leuk is vermeerderen.
Klopt maar er zijn ook genoeg hobbyfokkers die op die manier fokken
Wilawander schreef:Dat is ook wat ik bedoelde hoor. dat veel hobbyfokkers net zo serieus kunnen fokken als een prof maar dan op kleine schaal.
M_D_H schreef:maar, nu hebben we het over hobbyfokkers, en gewone mensen met een paard die 1 veulentje bij hun paardje willen...
maar wat dacht je van al die profesionele fokkers, die toppaarden proberen te fokken?
waardoor er steeds hetere paarden komen?
er komen steeds hetere paarden die eigenlijk alleen geschikt zijn voor de sport...
maar wij hebben niet genoeg ruiters die geschikt zijn om die paarden te kunnen rijden...
dus komen die paarden terecht bij recreatieruiters etc...
ofwel de ruiters kunnen de paarden niet aan, de paarden komen steeds weer bij een andere ruiter...
en uiteindelijk worden ze vals bevonden en weg gebracht...