STOP !! Een merrie, dus een veulentje ?? NEE !!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:36

Als ik het tijd vind, dan fok ik met mijn merrie. Of iemand anders dat nu wel of niet zinvol vindt heb ik niets mee te maken. Het is mijn paard, ik bepaal welke hengst erop komt.
Ik acht mij zelf kundig genoeg om te bepalen of er wel of niet gefokt wordt en met welke hengst.
zonder hobbyfokkers heeft een stamboek geen bestaansrecht meer.
Maar ik fok niet. Ik heb wel een geschikte merrie, maar financieel niet de mogelijkheid om nog een paard erbij te houden. Paarden staan in pension, en dat is behoorlijk duur.
Ik heb nu 1 keer een veulentje bij mijn merrie gehad (wat overigens niet mijn bedoeling was). Ik weet nu dat m'n merrie een prima fokmerrie kan zijn. Maar op dit moment is de tijd nog niet daar voor nog een veulentje.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:44

sallandval schreef:
_Bitje_ schreef:
dit geld voor ieder dier, voor paarden en voor katten, honden, kanaries, noem maar op!

Wat dacht je van mensen; daar hoor ik noit iemand over :Y)

Jij zegt het. ik dacht het :D

Werkelijk als we het fokken aan profs overlaten dan zal de paardensport en fokkerij op de kant gaan. 90% van de mensen kunnen de aanschaf niet meer bekostigen. Het dekgeld gaat in de hoogte daar de hengstenhouders het anders ook niet meer kunnen rond krijgen enz.

En zeg nou zelf, de meeste toppaarden komen niet altijd van de profs ;)

Collie2008

Re: STOP !! Een merrie, dus een veulentje ?? NEE !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:47

Een fokverbod voor mensen lijkt me ook wel wat inderdaad :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:48

ik ben het ene de ene kant hier echt mee eens...
aan de andere kant, ik ga dit jaar een veulen kopen, het liefste een merrie...
als ze later uit de sport gehaald wordt, fok ik daar ook het liefst 1 veulentje mee...
en dan bedoel ik ook 1 veulentje, want het veulen word voor mezelf :))

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:59

Helemaal mee eens!!Overal waar je kijkt zie je veulens en als je een veulen fokt voor jezelf om te houden vind ik dat erg leuk..Ik snap alleen niet waarom mensen een veulen fokken om zo snel mogelijk te verkopen(hier bedoel ik particulieren mee),vooral in deze tijd..Je wil toch niet dat je veulen het slecht krijgt of naar de slager gaat!!???

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:28

Ik denk dat je een verschil moet maken tussen vermeerderen en fokken.
Fokken doe je met beleid en aandacht, wel overwogen een keuze maken en vooruit zien.
Vermeerderen is niets meer dan vermeerderen, ongeacht de uitkomst en hoeft niet altijd vanwege geldelijk gewin te zijn, ook voor de fun en leuk is vermeerderen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:36

Alane schreef:
Fokken doe je met beleid en aandacht, wel overwogen een keuze maken en vooruit zien.
Vermeerderen is niets meer dan vermeerderen, ongeacht de uitkomst en hoeft niet altijd vanwege geldelijk gewin te zijn, ook voor de fun en leuk is vermeerderen.

Klopt maar er zijn ook genoeg hobbyfokkers die op die manier fokken :)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:52

Colway schreef:
sarabande schreef:
Mensen die zo weinig kunnen uitgeven voor een paard, kunnen dat paard meestal helemaal niet onderhouden. Daarbij hebben zulke paarden vaak gebreken en als die naar de DA moeten worden ze heel veel duurder dan die 10.000 euro.
Als je geen geld hebt moet je geen paard nemen, er staan er op dit een hele hoop te verkommeren op weides en in de prut, van mensen die ze eigenlijk niet kunnen onderhouden en ze dus een dieronvriendelijk bestaan geven.

Dat hoeft helemaal niet zo te zijn, mijn ouders wilden ook maar 1000 uitgeven voor mijn eerste pony, en ook 1000 voor m'n zusje haar eerste pony beestjes hebben niets tekort gehad hoor, stonden allebei volpension en ook aan de medische zorg werd geen geld ingehouden. Sommigen hebben voor de aankoop gewoon minder geld over en daarnaast zijn er meerdere manieren om je paard te houden.

Ik heb nu ook mijn max. budget gehad, wat helemaal los stond van het geld dat ik er maandelijks aan uit wil geven. Meer wilde ik gewoon niet voor de aankoop uitgeven.

Ik ben het eens met Colway.
Mijn paarden krijgen alles wat ze nodig hebben, ik bespaar niet op voeding of verzorging.
Maar ik heb nog nooit een duur paard gekocht en dat zal ik ook nooit doen :n

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:57

Ik heb een paar verzorgpony's op een kinderboerderij.
Er zijn 2 merries, eentje is onvruchtbaar en ieder jaar komt er een hengst bij.
Dus ieder jaar een Shetlanderveulen....
Hoewel de moeder wel papieren heeft, weet ik niet of de vader dat ook heeft..
Dat vind ik dan zo asociaal: een veulentje fokken voor de bezoekers.
Wesley heeft de pech dat hij een hengstje is, wil niemand dit veulen een fijn ponyleven schenken, zal hij wel naar de slacht gaan. :( .
Ik ben het helemaal met je eens(als de merrie nu dit jaar een merrieveulen krijgt, zal die andere onvruchtbare weggaan. Maar die heeft wel meer kansen als volwassen, beleerde merrie. Als weidemaatje dan. Er is geen plek voor 3 pony's+ ezel in de wei :( )

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:02

Ik heb gewoon een leuke merrie, met een geweldig karakter. Heb er een veulen bij gefokt, heb me hierin verdiept, hiervoor zelf de hengst uitgezocht en veel plezier hiervan gehad. Plezier heb ik er nog steeds van, ik heb het veulen (nu 5 jaar) nog steeds. Een braver paardje kan ik me niet wensen, gewoon precies zijn moeder. Ik heb al een paar keer de vraag gekregen of mijn ruin te koop is, puur vanwege zijn geweldige karakter. Toch zal ik er niet nog een veulen bij willen fokken, domweg omdat ik niet verkopen kan (kan nog geen konijn weg doen ;) )

Van de paarden\pony's die d.m.v. selectie gefokt worden hoor en zie ik om me heen dat deze alleen maar meer veredeld worden en daardoor ook moeilijker/feller worden.

Ik ben het gedeeltelijk met ts eens, onbeperkt fokken is niet goed. Maar om bewust een keer een veulen uit je bewust hiervoor gekozen merrie te halen, moet naar mijn idee kunnen.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:05

Niet alles doorgelezen, maar las wel dat over...er moet ook paardenvlees zijn.
Klopt, maar als er alsnog alleen maar 'goede' paarden worden gefokt, er zijn altijd gevallen waar het mislukt, om bv onmogelijk karakter, geboren met een afwijking, in de opgroei fase gebeurd iets waardoor die neit meer geschikt is voor de sport. en ga zo maar door. dus voor de slacht hoeven er echt niet speciaal paardjes gefokt te worden.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:12

Ik zie het nut van dit topic echt niet in. Als iemand een veulen wilt, zal je hem met dit verhaal echt niet tegenhouden. Maar het is een leuke klaagmuur ;)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:40

Wij hebben tot nu toe 3 veulens uit 2 merries gefokt. Het zijn merries met stamboom en papieren, die wat kunnen. Een van die veulens staat nu te koop omdat men vriend nu voor zichzelf werkt en het te druk is, en daarmee niet genoeg gereden wordt en aandacht krijgt. De ander merrie rij ik mee, en daar wil ik wel nog een veulen uit ooit, ook voor mezelf. En dan hebben we nog een jaarling hengst, die is ook voor mij.

Ik vind ook dat er te veel recreatiepaarden worden gefokt, zo'n kruisingen, ook haflingers en shetlanders worden maar opgefokt. Maar daar an je niets aan veranderen lijkt mij.

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:48

Hoop toch wel dat iedereen hier eens over na gaat denken.

Ben het er heel erg mee eens.
Mensen die voor de leuk een veulen fokken bij (imo) een mindere merrie, kunnen dat geld beter gebruiken om een leuk veulen/paard aan te schaffen.

DorSer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 21:15

Het gaat er niet om dat per se professionele fokkers moeten mogen fokken, er zijn inderdaad heel veel serieuze hobbyfokkers die veel van het ras en bloedlijnen weten, en puur vanwege het ras fokken. (Allehoewel de haflingerfokkerij nogal is afgedwaald en meer een bleke-vos-met-lichte-manen-nrpsje is geworden, maar gelukkig is de Schwarzwalderfuchs in NL gekomen).

En een veulen fokken omdat je die graag zelf wilt opvoeden (na je hierin verdiept te hebben) met als doel die ook weer te houden voor jezelf als toekomstig paardje is ook niks mis mee.
13 jaar geleden heb ik zelf ook de fout gemaakt een veulen te fokken voor het " leuke ", stom ja 8)7
Heeft me ontzettend veel moeite en stress gekost om daar op 2-jarige leeftijd een geschikte eigenaar voor te vinden.
10 jaar geleden weer een veulen gefokt, maar nu als doel voor mezelf te houden. Ik heb haar nog steeds en ze blijft tot ze van ouderdom haar ogen sluit. Maar haar moeder was een hele mooie fokmerrie en haar vader een goedgekeurde (kampioens)hengst.

Het gaat erom dat er bij het fokken meer naar de vraag wordt gekeken en dan met goed ' materiaal ' te fokken in plaats van blind te vermeerderen. En dan is het mengen van rassen, dus stamboomloze paardjes ook geen probleem, nogmaals als het basis-'materiaal' maar goed is kwa bouw, karakter, gezondheid, gebruik, enz. en 'markt' is voor zo'n veulen.
Het hoeven niet allemaal stamboompaarden te zijn , want de te ver doorgefokte paarden hebben ook weer een grotere kans op afwijkingen. Een paard van 10.000 euro hoeft wat dat betreft niet beter te zijn dan een van 1.000 euro. Maar goed, als een fokker daar niet op let is het dan wel een fokker of toch ook een vermeerderaar, in dit geval voor de centen?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:17

ik kan me helemaal vinden in de post van DorSer :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:17

Lauratje_88 schreef:
Ik ben het hier mee eens + ook nog voor alle andere dieren zoals katten, honden, ... noem maar op.
Dieren die voor eigen winstbejag of gewoon omdat het 'eens leuk' is worden gefokt is gewoon heel erg verkeerd.
Ik zit in de honden-en kattenwereld en er zijn erg weinig mensen die echt weten wat ze doen en dan komen ze in de problemen en dan moet iemand anders het maar weer eens oplossen.

He le maal mee eens !!!

DorSer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 21:40

Veel van dit vermeerderen zie je inderdaad bij de shetlanders, want; lekker klein, kosten niet veel (?????), en o zo schattig die veulentjes.
Maar inderdaad, op de paardenmarkten worden alle hoeken en gaten gevuld met aan elkaar gebonden shetlandveulens. :r

En, het gebeurd ook bij honden en katten, kijk maar op marktplaats, allemaal rassen van nesten puppies in een mandje, met op de achtergrond steeds dezelfde tegeltjes. Broodfokkers :$
Wij hebben een boerderij, en jaren geleden twee katten genomen. Binnen de kortste keren een explosie aan katten. Alle 6 de poezen zijn nu gesteriliseerd, al jaren lang. Ieder jaar krijgen we nog wel eens de vraag of we jonge katjes hebben. Het antwoord is "nee, nu niet en nooit meer". Katten zat in het asiel.

Misschien vindt niet iedereen dit een leuke topic, maar als ik met name weer allemaal van die shetjes op marktplaats en op foto's van paardenmarkten zie, vraag ik me af waar het verstand en gevoel bij die merriehouders zit.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:20

Wilawander schreef:
Alane schreef:

Klopt maar er zijn ook genoeg hobbyfokkers die op die manier fokken :)

Ik ben geen prof. fokker, en hoeveel vind je daarvan ter wereld? maar heel weinig, de meesten zijn hobbyfokkers en doen dat weloverdacht en met beleid.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:22

Dat is ook wat ik bedoelde hoor. dat veel hobbyfokkers net zo serieus kunnen fokken als een prof maar dan op kleine schaal.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:50

Wilawander schreef:
Dat is ook wat ik bedoelde hoor. dat veel hobbyfokkers net zo serieus kunnen fokken als een prof maar dan op kleine schaal.

Communiceren: zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten :+
Ben ik momenteel echt een kei in :j :oo

dacht dat je bedoelde dat hobbyfokkers ook vermeerderaars waren/zijn :P

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:08

Hahahaha nee. We bedoelen hetzelfde. :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:13

maar, nu hebben we het over hobbyfokkers, en gewone mensen met een paard die 1 veulentje bij hun paardje willen...

maar wat dacht je van al die profesionele fokkers, die toppaarden proberen te fokken?
waardoor er steeds hetere paarden komen?
er komen steeds hetere paarden die eigenlijk alleen geschikt zijn voor de sport...
maar wij hebben niet genoeg ruiters die geschikt zijn om die paarden te kunnen rijden...
dus komen die paarden terecht bij recreatieruiters etc...
ofwel de ruiters kunnen de paarden niet aan, de paarden komen steeds weer bij een andere ruiter...
en uiteindelijk worden ze vals bevonden en weg gebracht...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:16

Je kunt niet alles voor iedereen bepalen. En als ik zin heb om met mijn mindere merrie (wie bepaalt dat dan eigenlijk?, stamboeken zijn ook niet zaligmakend hoor) een minderwaardig veulen te fokken en deze meteen mee geef met de eerste slager dan moet ik dat toch lekker zelf weten? Waarom is de slager eigenlijk zo zielig? Eet jij nooit vlees?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:21

M_D_H schreef:
maar, nu hebben we het over hobbyfokkers, en gewone mensen met een paard die 1 veulentje bij hun paardje willen...

maar wat dacht je van al die profesionele fokkers, die toppaarden proberen te fokken?
waardoor er steeds hetere paarden komen?
er komen steeds hetere paarden die eigenlijk alleen geschikt zijn voor de sport...
maar wij hebben niet genoeg ruiters die geschikt zijn om die paarden te kunnen rijden...
dus komen die paarden terecht bij recreatieruiters etc...
ofwel de ruiters kunnen de paarden niet aan, de paarden komen steeds weer bij een andere ruiter...
en uiteindelijk worden ze vals bevonden en weg gebracht...

Erg dramatisch gesteld dit hoor, ik maak het weinig mee en zou het niet willen wijten aan professionele fokkers, eerder aan ruiters die hun eigen kunnen overschatten.