KWPN Verrichtingsonderzoek voorjaar 2011

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yvonnepuntnl

Re: KWPN Verrichtingsonderzoek voorjaar 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:08

Doe dat geneuzel over vroeger maar op Fokt, maar zullen we hier weer ontopic?

De Vivaldi x Ferro had inderdaad een goede galop, maar leek niet zo fijn te rijden en ook wat weinig souplesse.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:14

en een heel kort modelletje

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:19

Zo zie je maar dat het er in het echt nog heel anders uit kan zien dan op foto's. :D

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:59

yvonnepuntnl schreef:
Doe dat geneuzel over vroeger maar op Fokt, maar zullen we hier weer ontopic?

De Vivaldi x Ferro had inderdaad een goede galop, maar leek niet zo fijn te rijden en ook wat weinig souplesse.

:D daar wordt alles vanaf foto's ge-be-en vooral veroordeeld, zijn juist hun tijd ver vooruit.
vooral door deskundigen die er niet één in levenden lijve hebben gezien.

Deze Vivaldi sprak me in D.B wel aan, maar het is steeds weer een verrassing om ze onder de eigen ruiter bij de aanlevering te zien en vervolgens
op eigen benen tijdens de test.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:32

misterA schreef:
Deze Vivaldi sprak me in D.B wel aan, maar het is steeds weer een verrassing om ze onder de eigen ruiter bij de aanlevering te zien en vervolgens
op eigen benen tijdens de test.
Precies, en over een paar weken kan het weer heel anders zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:39

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de kenners van de Vivaldi x Havidoff vinden? :)

Mooie foto's weer!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:46

Ik vond de zwarte van de Vivaldi's het sterkste achterbeen gebruik hebben.
De Wynton kan nog wel eens mee gaan vallen.
Wynton heeft voor souplesse en ruggebruik echt Flemmingh-bloed nodig.
Voor alle 3-jarigen geldt dat ze nauwelijks een maand zadelmak zijn.
Het beoordelen van deze jonge hengsten in een volkomen nieuwe en heel spannende omgeving a.d.h. van foto's gaat me dan ook veel te ver. En ik denk dat de ruiters het ook wel heel spannend vinden.
De fot's geven een impressie weer en dat is wel heel leuk om naar te kijken.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:48

ceasario schreef:
misterA schreef:
[ :D daar wordt alles vanaf foto's ge-be-en vooral veroordeeld, zijn juist hun tijd ver vooruit.
vooral door deskundigen die er niet één in levenden lijve hebben gezien.

Klets..maar het is wel triest dat je niet verder kan kijken dan onder het zadel...en dat noemt zich kenner. :(:)

Ik wil niet veel zeggen, maar ik meen toch dat we (tegenwoordig) de paarden ook fokken "voor onder het zadel". En dus ook 'in beweging' en niet om te bekijken op een foto....

Die foto's zijn leuk om te zien (en ik waardeer ook echt dat die hier geplaatst worden want ik kon er zelf helaas niet bij zijn), maar nu ik een aantal verrichtingsonderzoeken heb meegemaakt weet ik maar al te goed dat die foto's dus geen biet zeggen over hoe zo'n paard in werkelijkheid IS. Zelfs de aanleveringsdag, onder eigen ruiter, zegt al nauwelijks iets, als je ziet hoezeer ze daarna gedurende het onderzoek nog veranderen. De eigen ruiters weten soms heel goed de mindere punten van een paard te verbloemen, zulke vallen dan uiteindelijk wel door de mand. (edit) Terwijl anderen zich juist in positieve zin ontwikkelen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:09

MargreetB schreef:
[maar nu ik een aantal verrichtingsonderzoeken heb meegemaakt weet ik maar al te goed dat die foto's dus geen biet zeggen over hoe zo'n paard in werkelijkheid IS. .

Je hebt gelijk...en daarom moet je ook wachten tot de eerste veulens geboren zijn, want daar gaat het uiteindelijk om..en dan speelt de genetica weer een rol...
Dus inderdaad waar hebben we het over...luchtkastelen of katten in de zak..of vullende zakken. :j

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:20

ceasario schreef:
MargreetB schreef:
[maar nu ik een aantal verrichtingsonderzoeken heb meegemaakt weet ik maar al te goed dat die foto's dus geen biet zeggen over hoe zo'n paard in werkelijkheid IS. .

Je hebt gelijk...en daarom moet je ook wachten tot de eerste veulens geboren zijn, want daar gaat het uiteindelijk om..en dan speelt de genetica weer een rol...
Dus inderdaad waar hebben we het over...luchtkastelen of katten in de zak..of vullende zakken. :j

Maar genetica alléén is niets waard zonder die hengsten in levende lijve te hebben gezien en beoordeeld. Of in ieder geval 'in beweging' (kan eventueel ook van een goede kwaliteit film natuurlijk). Want hoe verga je kennis over genetica zonder de 'bewegende beelden' erbij te kennen. Alleen van een foto lijkt me dat lastig, omdat die dus bij lange na geen eerlijk beeld geven.

RolandHitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:31

Zijn er eigenlijk ook iets van tussenbeoordelingen ofzo? Of kijk ik daar nou overheen op de kwpn site?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:33

MargreetB schreef:
[Maar genetica alléén is niets waard zonder die hengsten in levende lijve te hebben gezien en beoordeeld. .

Dat klopt, maar je kunt wel van een foto aflezen of je liefhebber bent van een bepaalde lendepartij of niet..
Want technisch is dat altijd te verdoezelen door hem maar goed gesloten te blijven rijden, maar in dit geval ff niet..en daarna ook weer niet, want toen was het ondertredende voor mij weg.
en verder liet ik in mijn ogen een correcte lendenpartij zien..en dat heeft niks met kennis te maken maar met eigen selectieve voorkeur.
Maar blijkbaar mag je hier geen mening hebben anders dan de "clan". :(:)

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:52

Eerlijk gezegd weet ik niet bij welke clan ik hoor, maar het liefst zie ik een mooi aangesloten rug, en een paard dat los door het lijf beweegt. Maar in de praktijk blijkt gewoon dat die ruggen vaak toch wat te strak zijn en er te weinig souplesse te zien is. Dat beeld heb ik ook van de foto van El Corona, een strak paard.
Connaisseur heeft inderdaad een minder sterke rug-lendenpartij, maar beweegt wel met veel lossigheid. Waar ligt je voorkeur? Bij mij bij de lossigheid.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:55

RolandHitze schreef:
Zijn er eigenlijk ook iets van tussenbeoordelingen ofzo? Of kijk ik daar nou overheen op de kwpn site?

Moet ik een lijstje voor je uitprinten :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:57

Als HP indertijd El Corona gereden had, had het er heel anders uit gezien. In die tijd was het al mooi dat die jonge paarden voorwaarts gingen en verder werd er niets van gevraagd.

De enige vraag die je kan stellen is, is het beter voor nog geen 3 jarigen dat ze al op het achterbeen gezet worden, maar dat is een hele andere discussie.
Voor deze hengsten komt de waarheid daarover in de komende weken.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:58

Voor mij ook graag 1 Kajanus!

RolandHitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:13

Haha, Kajanus is de topper wat betreft lijstjes printen....
Waarschijnlijk krijgen we dan 1tje van een paar jaar geleden! Haha...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:21

yvonnepuntnl schreef:
.
Connaisseur heeft inderdaad een minder sterke rug-lendenpartij, maar beweegt wel met veel lossigheid. Waar ligt je voorkeur? Bij mij bij de lossigheid.

Dat was dus mijn opmerking. niet meer niet minder.zo simpel.. en een rug-lendenpartij is voor mij de basis van het tot dragen komen van een paard en dan pas komt voor mij de wel vereiste gummy..niet te verwarren met lossigheid.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 08:34

yvonnepuntnl schreef:
Eerlijk gezegd weet ik niet bij welke clan ik hoor, maar het liefst zie ik een mooi aangesloten rug, en een paard dat los door het lijf beweegt. Maar in de praktijk blijkt gewoon dat die ruggen vaak toch wat te strak zijn en er te weinig souplesse te zien is. Dat beeld heb ik ook van de foto van El Corona, een strak paard.

Maar dan zou ik die niet zetten op een merrie die ook een wat weke rug heeft. Denk dat Connaisseur heel mooi past bij een merrie die een sterk achterbeen heeft en iets neigt naar strakke lendenen.
Op de foto lijkt hij ook wel een kort voorbeen te hebben. Verder heeft 'ie een hele mooie, goed ontwikkelde voorhand.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:30

ceasario schreef:
yvonnepuntnl schreef:
.

Dat was dus mijn opmerking. niet meer niet minder.zo simpel.. en een rug-lendenpartij is voor mij de basis van het tot dragen komen van een paard en dan pas komt voor mij de wel vereiste gummy..niet te verwarren met lossigheid.
Zeg dat dan meteen :+

Dat ben ik met je eens Esmee; niet op een merrie met ook een weke rug gebruiken.

Ik had wat vertraging, maar de foto's staan inmiddels allemaal op mijn site :o

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:09

Cayenne schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de kenners van de Vivaldi x Havidoff vinden? :)

Mooie foto's weer!

Het mag niet een oordeel geven vanaf foto's,,,maar zo'n paard die nog geen km-ters er op heeft zitten t.o.v. eerder genoemde..en het bloed past je..durf ik te zeggen..
Zet je merrie maar vast klaar. ;)
http://oypo.nl/pixxer.asp?id=AE4397E0D80A5AF4

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:13

Ik had die vraag van Cayenne niet gezien, maar deze Dude is mijn favoriet, meteen al toen ik hem de eerste bezichtiging in Ermelo zag. Echt een knapperd, die heel goed beweegt en zeer veel uitstraling heeft!

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:14

sarabande schreef:
Als HP indertijd El Corona gereden had, had het er heel anders uit gezien. In die tijd was het al mooi dat die jonge paarden voorwaarts gingen en verder werd er niets van gevraagd.

De enige vraag die je kan stellen is, is het beter voor nog geen 3 jarigen dat ze al op het achterbeen gezet worden, maar dat is een hele andere discussie.
Voor deze hengsten komt de waarheid daarover in de komende weken.

Ik ben het ook eens dat de paarden nog totaal niet te beoordelen zijn onder het zadel. Ze zijn amper zadelmak en dan ook nog eens op een vreemde omgeving. Dit kan een totaal verkeerd beeld geven. Als ze in vrijheid gepresenteerd worden weet je al meer. Maar ook dan kan een paard verschrikken, een verruimen waardoor hij de tact verliest. Dus inderdaad enkel oordelen als je het paard live ziet :)

Maar een 3-jarige op het achterbeen rijden? Als je een paard op deze leeftijd al bij elkaar moet sleuren zodat hij zijn onderbeen onder de massa plaatst dan heb je naar mijn mening een paard met een slecht achterbeen. Dit moeten ze naar mijn mening van nature er mooi onder plaatsen, ook al ze nagegelijk gereden worden :)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:16

yvonnepuntnl schreef:
Ik had die vraag van Cayenne niet gezien, maar deze Dude is mijn favoriet, meteen al toen ik hem de eerste bezichtiging in Ermelo zag. Echt een knapperd, die heel goed beweegt en zeer veel uitstraling heeft!

Dat ben je toch in staat mij een goed beeld voor de ogen te presteren.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 17:29

Umeo schreef:
Ik ben het ook eens dat de paarden nog totaal niet te beoordelen zijn onder het zadel. Ze zijn amper zadelmak en dan ook nog eens op een vreemde omgeving. Dit kan een totaal verkeerd beeld geven. Als ze in vrijheid gepresenteerd worden weet je al meer. Maar ook dan kan een paard verschrikken, een verruimen waardoor hij de tact verliest. Dus inderdaad enkel oordelen als je het paard live ziet :)

Maar een 3-jarige op het achterbeen rijden? Als je een paard op deze leeftijd al bij elkaar moet sleuren zodat hij zijn onderbeen onder de massa plaatst dan heb je naar mijn mening een paard met een slecht achterbeen. Dit moeten ze naar mijn mening van nature er mooi onder plaatsen, ook al ze nagegelijk gereden worden :)

Ik neem aan dat met "op het achterbeen zetten" wordt bedoeld dat er al richting verzameling/oprichting wordt gereden.
Dit vergt voor een paard veel meer kracht en moeite dan dat ze op boeghoogte worden gereden. Die kracht hebben ze nl nog niet.

Zijn er trouwens niet ergens filmpjes te vinden???