Geslacht veulen: feiten en fabels..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:31

Cynthia82 schreef:
En ik ben nog steeds benieuwd naar het langer dragen door koud weer verhaal. Weet iemand dit?

Is dat niet de redenatie: als het koud is een veulen baren die in de natuur in de buitenlucht op de koude grond een zwaardere start zou hebben?
Dus merrie houdt veulen nog even vast in afwachting op wat mooier weer?

Weet niet of dat klopt hoor, mijn Friese merrie was half maart uitgeteld maar heeft op 28 febr. buiten op de wei (niet s nachts op stal dus) een veulentje gekregen. Die dagen later vrolijk in de sneeuw ronddartelde.

:D

off topic. Leuk ik hou jouw onderschrift in de gaten, voor het aftellen.
Mijn merrie is de 26e april uitgeteld... :D

Cynthia82

Re: Geslacht veulen: feiten en fabels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:58

Ik bedoelde dat door een slechte, koude winter veel merries overdragen, maar ook de merries die pas in april bijvoorbeeld uitgerekend zijn, wanneer het al wel een aantal weken mooi weer is.
Redenatie zou zijn dat moeders in de winter meer energie heeft verbruikt om op temperatuur te blijven en het veulen dus minder hard groeit.

Echt, wat leuk! :) Is ze 21 mei voor het laatst gedekt, of reken jij niet met 340 dagen?

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:40

Oh op die manier Cynthia.
Daar kan ik niks over zeggen. Vorig jaar waren beide merries pas in juni uitgerekend en toen hadden we een leuke winter. :brr:
Zijn beiden vroeger bevallen dan dat ik uitgerekend had maar waren dus niet in april aan de beurt.

Jep ik ga uit van 340 dagen dracht. :D

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 00:36

Ons 2008 veulen is in juni geboren, haar moeder droeg 343 dagen. Van de veulens daarna werden er 3 in februari geboren, 1 op 326 dagen, 1 op 331 dagen en 1 op 327 dagen, ook hadden we nog 1 veulen dat geboren werd in april na 320 dagen, merrie was in mei uitgerekend.

Dus bij ons klopt het niet dat merries die vroeg in het jaar uitgerekend zijn langer dragen.

showtimegila

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:33

setteke schreef:
Nieuw fabeltje of feit :D . Als de merrie's tijdens de dracht hengstigheid vertonen, krijg je een merrieveulen...
Bij ons 1 keer waar geweest :D

die van ons toonde ook hengstig tijdens de dracht en die kreeg een hengst veulen
wel grapig gr

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:37

Ik heb de rest nog niet gelezen zal dat zo doen :P

Ik werkte op een fell pony fokkerij en de fokker zei altijd.

- Als de merrie de voorpluk gesplitst (in een schijding) draagd dan is het een merrie en als het als 1 pluk over de neus etc hangt is het een hengst.
- Wordt de merrie vroeg in der hengstigheid gedekt dan is het een meisje (dacht ik :P) wordt de merrie laat in de hengstigheid gedekt dan is het een hengst.

Voo rmij dikke fabels maar die man vertrouwde er volop op :D

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:40

Voor 3 jaar terug kregen we op stal 2 veulens op 1 dag. De ene merrie was echt flink overtijd, de andere veels te vroeg. Het waren beide hengstjes.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:52

blokje schreef:
- Wordt de merrie vroeg in der hengstigheid gedekt dan is het een meisje (dacht ik :P) wordt de merrie laat in de hengstigheid gedekt dan is het een hengst.

Zou best waar kunnen zijn, het eitje is dan nog ver in de eileider, en de mannelijke zaadcellen zijn sneller dan de vrouwelijke, maar sterven sneller af, de vrouwelijke daarentegen, leven dus langer en kunnen het eitje dus wel bereiken.

Snappen jullie het? Ik heb het ook alleen maar van biologie :o

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:55

Ravina was op een dinsdag hengstig gespoten,en op de zaterdag en maandag erna gedekt,drachtig geraakt van de maandag :P na het spuiten worden ze pas een paar dagen later hengstig

dussss betekend dat meer kans op een merrie? :P

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:56

@ Snoevie; Als mijn theorie van biologie klopt, dan wel :=

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:57

Hier een merrie die hengstig werd tijdens de dracht, een hengstveulentje.

blokje schreef:

Hier precies andersom, 1 merrie laat in de hengstigheid, zelfs na de eisprong gedekt, was een merrietje. 1 merrie al op dag 3 van de hengstigheid gedekt, en daarna nog ruim 2 dagen hengstig gestaan, een hengstje.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:05

zo zie je maar,dat het eigenlijk helemaal niks zegt!

ik wilde eerst wel graag een merrie,maar eigenlijk maakt het me helemaal niets uit. een stoere fjordenhengst lijkt me ook super.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:11

bij de pony van mn zusje hebben we nu 2 veulens gefokt, beide merries de 3de is op komst.
de eerste 2 maanden was ze steeds sloom en erg relaxt voor haar doen(normaal dominant en voernijd tegen andere paarden).
en daarna werd ze op haar manier heet. tijdens buitenritten is ze normaal braaf maar als ze drachtig is wil ze wel eens denken dat ze spoken ziet en besluit dat ze moet omdraaien en naar huis gaan.
zi is nu weer bezig met de laatste 2 maanden.
wat we wel hebben gemerkt dat wanneer ze drachtig is dat ze in de winter wel een deken nodig is. normaal heeft ze een dikke teddy vacht en kan ze zonder deken de winter door. als ze drachtig is heeft ze ook een teddyvacht maar zonder deken kan ze het dan niet warm houden.
en ze is altijd precies op de uitgerekende datum bevallen(eerste veulen precies kwart over 12 nachts op de correcte datum, het 2de veulen half 8 ochtends op de juiste datum), hopen op weer de juiste datum scheelt iets aan waaktijd.
mijn feit en fabel doormiddel van de pony van mn zusje:
- eerste 2 maanden sloom= merrie
- doen alsof ze denkt dat ze heet is = merrie
- het koud hebben in de winter= merrie

nog vergeten, wij voeren in de laatste maand buiten de merriebrok nog mare care van paardendrogist.
in de hoop dat het voor haar iets helpt.
tsja hengst veulen hebben we nog nooit gehad dus wij hebben bij deze symptomen altijd een merrie veulen vinden wij;) kan altijd anders zijn natuurlijk;)
we hebben nu inmiddels zelf 4 veulens gefokt waarvan alle 4 merries en slecht 2 van de 4 zijn van de zelfde merrie.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:12

Grappig al die 'fabels' om te lezen :D

Ik heb een voorgevoel bij mijn beide merrie's, en als ik alle fabels zo lees krijg ik hoop ik gelijk :+
De ene merrie vertoont vaak hengstigheid, en draagt haar voorpluk in een scheiding :') en bij haar vermoed ik een merrie veulen.
De ander is al heel dik, en is enorm rustig en draagt haar voorpluk in éen geheel, daarbij heb ik het voorgevoel dat het een hengst is.

Ik heb het qua voorgevoel bij zwangere vrouwen wel altijd goed gehad tot nu toe hihi :Y)

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:06

Nou ik weet niet wat mijn merrie krijgt maar wat een monster zeg!!
Schuppen dat die doet, het deed gewoon pijn aan mijn hand.

Arme arme Lieke :(:)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:10

pijn aan je hand :P hoe kan dat nou

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:13

ik voelde aan de buik, en hij of zij trapte zo hard dat het bij mij zelfs pijn deed.
Arme merrie stond er echt bij te kreunen :(:)

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:51

En.. ik dénk: Vroeg verharen: Hengstje (vroeg= begin januari)
Laat verharen: Merrie (laat = midden maart)

A damn, nu krijg ik een hengst :')

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:17

Peeps zou dan een hengst moeten krijgen maar in het fabeltje van jou geloof ik niet agarcia :P
Peeps verhaart namelijk elk jaar al in januari :P

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:26

Peeps is een haf, die moet nou eenmaal meer haar dan een kwpn ofzo :o

Joking :=

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:28

haha neehoor, peeps heeft een dunne vacht :P
Bijna alle paarden bij mij op stal hebben meer haar dan peepsie :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:47

blokje schreef:

- Als de merrie de voorpluk gesplitst (in een schijding) draagd dan is het een merrie en als het als 1 pluk over de neus etc hangt is het een hengst.

ik heb 1 merrie die de voorpluk altijd gescheiden heeft hangen en die heeft ook al 2 x een merrieveulen gekregen..nu weer drachtig

en de andere merrie heeft altijd de voorpluk als een punt hangen en die merrie heeft al 2 x een hengstveulen gegeven.
nu niet drachtig.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 09:13

Saffier schreef:
Mijn merrie is nu drie keer drachtig geweest.
Eerste veulen 330 dagen merrie.
Tweede dracht heeft ze op 7 maanden verworpen, dit was een hengstje.
Derde dracht 352 dagen een merrie.

Waarin ik wel verschil merkten tussen de drachten was het gedrag van mijn merrie.
In de eerste dracht was ze vreselijk aanhankelijk en knuffelig, meer dan normaal.
De tweede dracht was ze wat op zichzelf, had geen behoefte aan veel knuffelen etc.
Bij de derde dracht heb ik vanaf het begin gezegd dat ik dacht dat het een merrie zou worden, omdat haar gedrag hetzelfde was als bij de eerste dracht.

klopt, hier ook :j
draagtijd is altijd hetzelfde geen verschil tussen merries en hengsten
gedrag merk ik heel kleine verschillen, ook aan de buik zie ik verschillen
en denk dat het dit jaar een merrie word *\o/* we zullen zien... nog ong 40 dagen.. :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 09:14

inowa schreef:
blokje schreef:

ik heb 1 merrie die de voorpluk altijd gescheiden heeft hangen en die heeft ook al 2 x een merrieveulen gekregen..nu weer drachtig

en de andere merrie heeft altijd de voorpluk als een punt hangen en die merrie heeft al 2 x een hengstveulen gegeven.
nu niet drachtig.

haha ja hooor dat kan toch niet
mijn rhodium merrie had ook een scheiding in haar voorpluk maar toch echt 2 hengsten gegeven.
highlight heeft maar 2 sprieten als plukje dus die kan niet in een scheiding haha

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:33

Alleen daarom wordt het dus al een bijzonder veulen essielady! ;)