Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
sarabande schreef:Dat is mooi dat dat jouw invalshoek ook is, anderen hebben een ander invalshoek, waarbij het resultaat niet minder hoeft te zijn.
Wat mij stoort is het afkatten en over een kam scheren van mensen hier op Bokt, dat gaat niet over de inhoud, maar over het zich verheven voelen boven anderen dat is geen goed uitgangspunt en als je dat dan bij herhaling zegt, waarom wil je dan wel een discussie hier
Maar over de cijfertjes
Als ik op de cijfertjes afga zou ik eigenlijk helemaal niet met Sarabande moeten fokken, die heeft zon lage indexering. Dus ga ik maar niet op de cijfertjes af en neem de gegevens die ik van de 4 generaties die ik uit de merriestam ken, mee in mijn keuze voor een hengst.
Ook daar kijk ik niet naar de cijfers, maar wat ik nodig heb om mijn merrie aan te vullen en de volgende generatie vooruit te brengen, en zo werken veel fokkers die kennis en ervaring hebben.
donia schreef:STAPPENPLAN HENGSTENKEUZE
Door veel fokkers wordt via Bokt advies gevraagd over de hengstenkeuze.
De adviezen zijn zelden gefundeerd.
Dit stappenplan kan helpen om jezelf kansrijk te maken op een veulen dat beter is dan de moeder.
STAP 1 - HET BEPALEN VAN DE GENETISCHE KWALITEIT VAN DE MERRIE
HENGSTENKEUZE
STAP 3 - HET VOORKOMEN VAN INTEELT C.Q. TE NAUWE LIJNENTEELT.
STAP 4 - VERBETEREN VAN EXTERIEUR- EN/OF BEWEGINGSKENMERKEN
STAP 5 - ‘’HET GEVOEL’’
Citaat:Mister A schreef:
Fokwaarden/verwachtingswaarden sport.
Scandic-119
Santano-115
Negro-149
Voice-156
Zhivago-154
Ik zet ze er voor alle zekerheid maar effe bij.
emotie ?:= gevoel? of toch....
Citaat:Waarop Mister A antwoordde
Dat is bij de totstandkoming van een fokwaarde niet anders.
ext 103
bew. 109
Wel verwacht ik dat bij het ouder worden van de nakomelingen de sportindex zal stijgen.
Scandic zelf valt nu pas echt op. Hij blinkt uit juist in de GP-oefeningen en dat kan bij zijn nakomelingen nog niet
meegenomen worden in de berekening van de fokwaarde sport, ze zijn daar immers nog te jong voor.
Dat was bij Negro ook het geval.
sarabande schreef:Ja dat weet ik niet
Normaal zou een zo goed presterende hengst als Scandic toch veel meer dekken en hele goede merries krijgen, die dan weer goed presterende kinderen maken waardoor de index hoger zou worden
Dus heeft zijn kleur wel degelijk invloed op de cijfers, igg op de keuzes van de merriehouder
sarabande schreef:misterA schreef:En ik durf de stelling wel aan dat vossen gemiddeld beter zijn als overige kleurtjes, daar wordt bewuster op kwaliteit geselecteerd en speelt kleur geen rol.
Dat is een doordenkertje, maar je hebt gelijk
Maar hoe pas je zon manier van selecteren in dit stappenplan???
Bucephalus schreef:Donia, erg leuk te lezen dat je je visie met ons wilt delen en dat je je nek uit durft te steken. Ik zie dat het een behoorlijk op cijfers gestoelde benadering is. Hoe belangrijk vind je de (zelf)beoordeling van nakomelingen van de gekozen hengst, de nakomelingen in de directe moederlijn, maar ook van zussen, halfzussen etc? Welke plaats neemt dit in je stappenplan in? Verder ben ik benieuwd naar je ideeën over 'bewezen' aanparingen van bepaalde bloedlijnen en het beoordelen van het karakter. Op welke plaats schaal je gezondheid in?
sarabande schreef:misterA schreef:En ik durf de stelling wel aan dat vossen gemiddeld beter zijn als overige kleurtjes, daar wordt bewuster op kwaliteit geselecteerd en speelt kleur geen rol.
donia schreef:Karakter – de bereidheid te presteren; zit in de sportindex besloten. Paarden met een hoge sportindex hebben zelf, familieleden en/of nakomelingen die gemiddeld beter presteren dan die van hengsten met een lage sportindex.
sarabande schreef:Alleen worden de gegevens van buitenlandse hengsten niet meegenomen, en daar sta je dan met je ZZL merrie uit een Z2 (20 jaar geleden) merrie met een index van 123, vooral ook omdat de grootvader een volbloed is en ook die gegevens tellen niet mee.
sarabande schreef:Het gaat om een buitenlandse hengst die niet geregistreerd staat en de volbloed heeft weinig nakomelingen omdat hij verongelukte bij de hengstenhouder. Toch kan je niet ontkennen dat de merrie een potentiële hengstenmoeder is.
Aan dit voorbeeld kan je zien dat die cijfers niet altijd wat voorstellen, omdat ze binnen de paardenfokkerij nooit waterdicht zijn en zeker niet te vergelijken met een bedrijfsmatige dierenhouderij zoals koeien.
Paarden fokken gebeurt zelden bedrijfsmatig.
donia schreef:Of de merrie een potentiële hengstenmoeder is ligt o.a. aan de fokwaarde die de hengst in zijn thuisland heeft gerealiseerd. De HK-cie zal daar zeker naar kijken.
sarabande schreef:Ik bood je aan om in het hengsten advies topic jouw kennis op mijn merrie te toetsen, dat is de praktijk, maar daar waag je je niet aan, terwijl al vele heel interessante adviezen daar geponeerd zijn die gebaseerd zijn op bloedlijnen en ervaringen.
Overigens gaat het bij koeien niet om de sportgegevens maar voornamelijk de melkgift en dat is aanzienlijk gemakkelijker te becijferen dan de door zoveel aan invloeden onderhevige sportgegevens.