Merriekeuring KWPN 2011

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Syllie

Re: Merriekeuring KWPN 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:22

Even een vraagje tussendoor, ' als jullie je merrie wegbrengen naar wie brengen jullie haar weg?' Mijn merrie is nu 2 en ik wil ook heel graag met haar naar de keuring als ze drie is. Natuurlijk moet het allemaal kunnen, niet dat ze nog heel jeugdig is enz maar zo oogt ze nu niet. Ik wil dat ze een goede kans maakt vandaar dat ik haar niet zelf wil voorbrengen. Daar ben ik zelf te zenuwachtig voor ;) Ik heb al iemand in gedachte maar ben benieuwd met wie jullie komen.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:50

Ik breng ze hier in de regio. Zijn meestal wel dezelfde mensen in de regio die paarden ervoor hebben en ze ook vaak erdoor krijgen..
Dit jaar gaan ze naar Gerrit Sprong, of naar de gebroeders van Norel. Hengstenhouders willen ook vaak wel fokproducten van hun eigen hengsten voorbrengen. Moet je eens contact opnemen.

Syllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:42

Thanks voor de info Uletje. Ik heb al contact opgenomen met iemand en degene wil in het najaar komen kijken of ze echt wat is voor de keuring. Hij vertelt mij dan ook eerlijk of hij haar geschikt vindt voor de keuring en hij het dus de moeite waard vindt. Daar heb ik zelf ook wat aan. Ik vind het gewoon interessant om te weten naar wie jullie je merries brengen en waar jullie goede ervaringen mee hebben.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:13

Goed dat je er iemand naar laat kijken die er verstand van heeft. Dat doe ik zelf ook.. Kan inmiddels wel een redelijke inschatting maken of een paard er klaar voor is, of goed genoeg is, maar ik wil graag altijd een bevestiging van iemand die veel meer dieren ziet dan ik. Daarom laat ik ook altijd iemand langskomen.

Dit jaar denk ik dat mijn LL wel goed genoeg is, de Winningmood denk ik niet..

Misschien verkoop ik de LL ook nog wel voordat de keuring er is, maar dat moeten we nog maar zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:12

Syllie schreef:
Thanks voor de info Uletje. Ik heb al contact opgenomen met iemand en degene wil in het najaar komen kijken of ze echt wat is voor de keuring. Hij vertelt mij dan ook eerlijk of hij haar geschikt vindt voor de keuring en hij het dus de moeite waard vindt. Daar heb ik zelf ook wat aan. Ik vind het gewoon interessant om te weten naar wie jullie je merries brengen en waar jullie goede ervaringen mee hebben.

Ik zou het wel of niet naar de keuring niet af laten hangen van de mening van 1 iemand.
Als je twijfelt, kan je altijd eerst een thuiskeuring laten doen door het stamboek. Als ze dan sterwaardig is kan je haar verder laten klaarmaken voor de keuring en evt de centrale keuring voor voorlopig keur. Of naar een oefenavond gaan. Of de inspecteur van je regio vragen.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:40

Ik ga ook met 2 merries. De ene is een Vivaldi x Stravinsky en de andere een Tango x Iglesias.
Wij gaan op 28 juni naar Winschoten. Zelf ben ik nu al bezig met longeren en ze gewend aan training
te krijgen. Daarna gaan ze naar Dewi en Florijn (Stal Zernike) in de provincie Groningen. Heb altijd zeer goede ervaringen met hun. :D

Edit: de Vivaldi is nu 1.65m en de Tango 1.66m

Syllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:02

@Jannie19: ik ga het zeker niet van een iemand z'n mening af laten hangen hoor :D Alleen hij brengt haar alleen voor als hij er ook wat in ziet dus mocht dat niet het geval zijn dan wil ik als ik denk dat ze wel goed genoeg is gewoon naar de keuring laten gaan al zou ik wel heel jammer vinden als hij haar niet wilt voorbrengen :D

Ik blijf zeker deze topic volgen want ik vind het leuk om te zien hoe jullie het dit jaar met jullie merries gaan doen :D

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:14

@Syllie: ik zou niet weten waarom iemand een merrie niet zou willen voorbrengen;) Daarnaast moet ik ook bekennen dat het soms niet te voorspellen is. Merries die eerst tijdens een kwpn cursus als sterwaardig beschouwd worden (waar ook 1 van de juryleden bij was) heeft tijdens de keuring geen ster gekregen, dus tja het is en blijft een momentopname.

Als je er zelf vertrouwen in hebt gewoon doen;)

Syllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:23

@Valencia2002: Tuurlijk wil iemand die er z'n beroep van heeft gemaakt een merrie voorbrengen maar deze meneer heeft er baat bij als het gewoon een goede merrie is ipv een 'mindere' We zullen het allemaal wel zien, komt vast goed want het is gewoon een goede merrie :D Volgende week zie ik m'n baby weer eens lopen, ben erg benieuwd :D

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 00:09

Hi Syllie, dat begrijp ik. Mijn Tango-merrie heeft een elite sport moeder, een keur preferente grootmoeder en daarachter nog meer. De vivaldi ongeveer gelijk, maar ik maak mij geen illusies, want het is en blijft een momentopname, dus dat is het enige wat ik bedoel te zeggen. Bedoel er verder niets mee.;)

Syllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:21

De lijn is in ieder geval wel goed dat is bij mijn merrie ook maar het is en blijft idd een momentopname en ik heb dan ook geen zin dat ikzelf net dat moment verpest ;) Ben erg benieuwd naar hoe jullie jonge merries het gaan doen en ik blijf jullie gewoon volgen :D

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:43

Mijn merrie (bijna 6) is bij de vorige eigenaar al ster geworden op de merriekeuring. Ik wil dit jaar met haar naar de Centrale Keuring. Nu wil ik ze zelf klaarmaken (ben mezelf al aan het inlezen en hierover informatie aan het verzamelen) én moet ik nog op zoek naar een voorbrenger.. Ik geloof namelijk niet dat mijn longcapaciteit dat aankan ;-)

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:56

Wij hebben op dit moment een 3 jarige Ol metta x voltaire omdat ze zo groot is zijn we haar nu al rustig aan het longeren en caveletti's aan het laten lopen.Zij heeft kwa kracht en bespiering langer nodig dan een paard van 1.68m. Mijn zwager heeft een professionele stal en maken elk jaar zo'n 10 merrie's keuring klaar met hele goede resultaten.Hij is wel iemand die aan zal geven of je merrie een kans maakt op de keuring of niet aangezien het keuringsklaar maken toch veel geld kost.
Wij hebben het 1 keer laten doen toen is onze merrie voorl keur geworden we gaan het dit jaar zelf doen we weten nu hoe je dat moet trainen het bijna belangrijkste is of je merrie het kwa exterieur haalt op de keuring.Wij zien vaak dat merrie's zich heel goed kunnen laten zien met springen of beweging maar het op exterieur niet halen. Ik ben benieuwd of er nog meer mensen naar Lonneker gaan

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:12

Dat ia fijn zon prof achter de hand die je tips kan geven
Mijn merries breng ik half april weg ze zijn dan nog zo groen als gras, dus hebben een paar weekjes meer nodig, maar dan gebeurt het meteen goed, zijn de anderen er nog niet en krijgen ze dus alle aandacht.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:22

@urobi: is het mogelijk dat je met het adres van je zwager's stal PB't? Ik zou best eens met wat mensen willen praten, evt. voor hulp in te schakelen (of exterieur te laten beoordelen). Ik wil ze niet wegbrengen omdat ze van zichzelf behoorlijk snel gestrest is. Ze is thuis het meest op haar plek.
Exterieur heeft ze op de SK 70 behaald naast 3x 80 voor springen, reflexen en techniek. Ik weet het dus helemaal niet wat het kan worden. Haar (half)zussen zijn wel keur geworden maar dat zegt ook niks. Het blijft op zo'n dag ook nog eens een momentopname.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:37

heb het hele topic doorgelezen en het is wel spannend zo'n merriekeuring denk ik :)

heb dit jaar een veulen gekocht, hoop dat ze ook mooi uitgroeid.
Willen jullie eens kijken naar de afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=633995

Zit de afstamming al goed genoeg om een keuring mee te doen?

Ik ga zeker dit topic verder volgen, wie weet binnen 2 jaar... :D

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:45

de afstammeling ziet er goed uit het is alleen zonde dat er bij haar moeder niks bij staat van predikaten of sportresultaten(maar dat zegt niet altijd alles) aangezien niet altijd alles bijgehouden wordt op de site.Weet je wat je is zou kunnen doen om te kijken of haar moeder toevallig predikaten heeft of zou kunnen krijgen.Bij het kwpn het nakomelingen overzicht opvragen van de moeder van je paard.Daar staan allen nakomelingen op en wat ze tot nu toe gedaan hebben kwa keuring-sport resultaten.Je hoeft alleen maar het registratienummer van de merrie bijdehand te hebben en misschien is het ook wel leuk om dat van haar oma ook op te vragen dan kun je zien wat voor paarden er uit de moederlijn komen.(vindt het zelf altijd leuk om moederlijnen uit te pluizen wat de nakomelingen doen of gedaan hebben)

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:58

ben nu op het werk dus ik zal straks haar papieren er is bij halen en de moeder opzoeken.
Mij is verteld dat de moeder Z dressuur heeft gelopen maar haar been heeft gebroken bij het trailer laden.
Daarom wordt ze nu gebruikt als fokmerrie. Je ziet het ook lichtjes aan haar gangen dus ze zal niet meer gekeurd worden denk ik.
op het filmpje zie je haar moeder lopen: http://veulenverkoop.nl/2010/firstlady/index.php

edit: ben geen lid van kwpn (belg) dus kan het niet opzoeken :(

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:12

Ik kwebbel ook even mee in dit topic, ik wil denk ik mijn 5 - jarige Bo Karla naar de keuring doen. Ik denk niet dat ze predikaatwaardig is maar wil haar uit het veulenboek hebben. Ik heb haar als 4- jarige beleerden rustig aan gedaan. De merrie is 1.75 en was erg slungelig en slap. Het is een Tygo x Dutchboy x Purioso en komt uit de Karla stam. Ik ben al bezig geweest met vrij springen, maar daarin miste ze nog wat kracht. Ga het nu weer oppakken. Ze kan goed bewegen maar billiadeert achter iets. Heb ook eigenlijk mijn zinnen meer gezet op mijn Zizi Top maar die is nog maar enter....maar wil ze wel uit VB hebben

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:21

je hoeft geen lid te zijn om het kwpn om een nakomelingen overzicht te vragen.Ze kunnen je die zo mailen als je dat zou willen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:23

Maar dat is toch meer iets voor een ander topic als jet om een jaarling gaat

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:28

het was maar gewoon om te weten of het papier al goed genoeg zou zijn voor binnen 2 jaar eventueel naar de keuring te gaan.

@urobi ik zal eens contact opnemen met kwpn

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:34

nathe schreef:
het was maar gewoon om te weten of het papier al goed genoeg zou zijn voor binnen 2 jaar eventueel naar de keuring te gaan.

@urobi ik zal eens contact opnemen met kwpn

Dat kan ik begrijpen, maar daar kan je beter een apart topic over openen. Dit topic gaat over 3 jaar en oudere merries die voor de stamboekopnames of voor een hoger predicaat aangeboden worden op de KWPN keuringen in 2011

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:41

ok geen probleem :)

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 16:13

Heb even een kleine tegenslag gehad..ze heeft last gehad van een virus en daardoor is ze echt enorm afgevallen en haar conditie was ook rampzalig. gelukkig gaan we nu weer een betere kant op. Rustig opbouwen.