Is een welsh een geschikte kinderpony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gresiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:52

Wij hebben 2 welsh a tjes. Bolster Ellemelle (bijna 21) is van onze dochter van 3 jaar. Zij kan werkelijk lezen en schrijven met deze pony. Ze brengt haar zelf naar de wei, op haar manier poetsen met hele verhalen erbij en ook nog onder de man of in 2 span ermee rijden/mennen. Het is mooi om te zien hoe de merrie rekening houdt met onze dochter.
In de wei loopt ze met mijn oude rijpaard van 23 jaar (1.74m) en is daar de baas over, in 2 span met Nieuwstads Marouschka (13) is zij ook degene die boventoon voert. Marouschka is meer met zichzelf bezig. Maar ik moet zeggen dat ze steeds toegankelijker wordt (wij hebben haar zomer 2010 gekocht) hoe meer je er mee doet. Ook met haar verwacht ik tegen volgend jaar wel dat onze dochter daar vertrouwd mee kan poetsen, rijden etc.
Voor ons in iedergeval geen andere ponies als deze A'tjes!

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:20

Zitake, abba en Melanie5,

Heel laat reactie! Zag pas vandag jullie reactie. Maar "better late than never".

Onze turbo-welsh heet Holyoake Toy Soldier en is idd engels gefokt. Ik heb hem van Harold Zoet gekocht in mei vorige jaar, hij had hem geimporteerd uit engeland in April. Van een van de grote veilingen daar, sorry ben naam vergeten. Zijn afstamming:

v. Holyoake Fire Sprite 38234
m. Millcroft Rosette 35932 (vm Millcroft Royal Lustre)

Volgens Harold heeft hij een zeer goed, interessante afstamming, en ik mocht hem alleen hebben omdat hij ruin was, anders had hij hem zelf voor de fokkerij willen inzetten. In zijn pasport is te zien dat hij wel een deklicentie heeft gehad, maar helaas (voor Harold dan ;-)) is geruind toen hij 5 werd. Ik heb geen idee als er nakomelingen van hem rondlopen in engeland. Er zijn wel meerdere nakomelingen van zijn vader, vooral in de USA (volgens mijn internet zoektocht).

Ik vind een welshje echt de leukste wat er is maar heb niet veel verstand van afstamming. Deze heb ik gekocht omdat mijn zoon meteen een klick met hem maakte. Toen hij eerste op hem ging zitten, ging Soldier letterlijk 3/4 rondjes in galop door de bak schuren. Gelukkig kind is blijven zitten (dankzij zijn goed evenwicht!) maar toen hij terug in draf kwaam had mijn zoon zo grote glimmlach dat ik dacht van, ok we neem de kans!

Momenteel rijdt mijn zoon endurance met hem, maar hij kan ook springen. Dit heeft hij geleerd over de winter maanden toen omdat we de luxe hebben van buren met een binnenbak ;-). Grappig om te zien de eerste keer een hinderniss voor zijn neus! Ik hoop dat als de weer beter wordt dat mijn dochter (bijna 9) straks met hem gaat lessen en dressuur rijden. Zoon wil dat niet, het is echt een meisjes sport? En als ze allemaal uitgegroeid zijn, ga ik met hem mennen. We hebben de eerste stappen gemaakt met een slee er achter.

Maar wat ik heb niet verteld over deze pony is hoe koel in de hoofd hij is. Buiten in verkeer, tractors vrachtwagens boeit hem gewoon niet. Ook als mijn merrie druk is (=heet hoofd!) gaat hij niet mee doen. Hij kijkt haar gewoon aan als of te zeggen "wat heb je het nu weer over?" Op wedstrijd vindt hij alles heel spannend maar blijft toch bij ons en doet niets geks.

Oh, en niet vergeten hoe hard hij naar ons hinnikt s'ochtends als we aan komen <3