Suzan1 schreef:Nou, inmiddels weet ik het nu zeker...... volgend jaar gaan we vroeg weer opnieuw beginnen, met de merrie die niet hengstig wil worden.
Ik moet er niet aan denken een veulen geboren te laten worden in deze tijd....pffff hitte, dazen, vliegen
Deze week is er bij mij in de buurt een veulen geboren: aanvankelijk leek het goed te gaan. Voor die mensen was het het eerste veulen. Hebben ze gewoon buiten laten lopen zonder schuilgelegenheid... Na 2 dagen was het beestje zo slap dat na infuus te hebben gehad, ze het niet meer konden redden.
Nu weet ik niet of die hitte te oorzaak was (is misschien wel een scherp oordeel), maar in ieder geval komen ze bij mij dan niet buiten (van 1100 tot 1900 gaan ze op 't hok)
Dit kan je dan toch ook met een laat veulen doen,alleen s'nachts buiten zetten?(als je daar de gelegenheid voor hebt natuurlijk!)
Wat nu als je een heel vroeg veulen hebt;Dit kan bijvoorbeeld als je een merrie in het buitenland laat dekken en ze al in november-januari onder de lampen gaat,waarna de insiminatie in februari begint.Hoe kan je zo'n veulen nu op een beetje leuke manier houden.Kunnen ze naar buiten als het zacht weer is?Iemand ervaring?