[KG] Wat voor paint heb ik?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:10

Mooie aanwinst heb je!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:12

Mary_X schreef:
Peterina schreef:
Er is al gepost dat het een kruising zou zijn tussen een Paint x een Warmbloed.

Als de TS geen pedigree, cq afstamming, kan of wilt neer zetten blijft het raden wat voor patroon er achter zit.
Van de foto zou het maximaal Tobiano, Maximum Sabino, of een Overo kunnen zijn.
Tobiano en Sabino zou van de WB ouder kunnen komen, en Overo zou van de Paint ouder kunnen komen.

Meer informatie over de afstamming is nodig om een definitief antwoord te geven, anders blijft het maar gissen en gokken.

ja ik vind het maar moeilijk om dat allemaalte horen en dan gog te weten welke het juiste is :)

Je gaat nooit zeker weten wat de juiste is. Dat kun je alleen als de voorouders kent. Alles wat wij roepen zijn vermoedens.

Roweentje89

Re: Wat voor paint heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:31

TS heeft nog geen reactie gegeven op de vraag van de papieren en afstamming.

Hoe heten de ouders van je paard en wat staat erbij van ras? En waarom houdt je instructrice eigenlijk de papieren van JOUW paard bij zich?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 01:37

Cassidy schreef:
Je gaat nooit zeker weten wat de juiste is. Dat kun je alleen als de voorouders kent. Alles wat wij roepen zijn vermoedens.

Om te weten wat voor pattern een paard heeft heb je voorouders niet nodig. Ookal weet je deze wel, dan nog kun je meestal niet met 100% zekerheid zeggen welk pattern het heeft, vooral als in de bloedlijn meerdere patterns voorkomen.
Enige manier om 100% zekerheid te krijgen is testen. En dat kan met elk paard, ongeacht of de voorouders bekend zijn of niet.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:28

Tot de TS de afstamming van het paard hier meldt kan je blijven gissen en gokken.

Nogmaals als een van de ouders een APHA Paint is, en dan overo, uit een WB 'effen' ouder, dan sluit dit zowiezo Tobiano uit. Is de APHA Paint tobiano, dan sluit je Frame en Splash uit. Sabino kan in beide gevallen wel aanwezig zijn.

Cassidy ... bij Tobiano Sabino kan zelfs het lichaam kleur afwezig zijn en alleen bijvoorbeeld een zg 'medicine hat' of, zoals in TS geval 'apron face', aanwezig zijn.
Omdat de ogen bruin zijn kan je de naar m.i. de andere Overo patronen uitsluiten, waardoor tobiano als patroon waarschijnlijk lijkt. Maar omdat het wit zo overheersend is, met name ook de staart is geheel wit (volgens TS), zou dit een aanwijzing kunnen zijn dat Sabino ook een grote rol speeld.

Zonder genetisch test voor 100% zekerheid of in-depth pedigree onderzoek blijft het gissen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:05

Francis schreef:
Cassidy schreef:

Om te weten wat voor pattern een paard heeft heb je voorouders niet nodig. Ookal weet je deze wel, dan nog kun je meestal niet met 100% zekerheid zeggen welk pattern het heeft, vooral als in de bloedlijn meerdere patterns voorkomen.
Enige manier om 100% zekerheid te krijgen is testen. En dat kan met elk paard, ongeacht of de voorouders bekend zijn of niet.

Ik weet dat er een test is voor frame, om OLWS uit te sluiten.
Ik weet dat er een test is voor tobiano, en als het paard drager is, is het sowieso een tobiano (omdat dominant), hoe miniem of hoe extreem het gen ook tot expressie kan komen.
Maar ik weet niet of er een test is voor sabino of splash?
En dan, kun je aan de hand van een genetische aanleg ook concluderen of alle genen tot uiting komen? Is bijvoorbeeld een OLWS dragende Tobiano meteen een Tovero? Is het echt zo dat, als je een Tobiano ziet, je meteen Frame uit kunt sluiten? Bij mijn weten kan een Tobiano wel degelijk OLWS drager zijn, of ik moet verkeerd zijn voorgelicht?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-12-10 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:08

voor sabino is wel een test maar deze is niet betrouwbaar. Bijna alle tinkers waarvan bekend is dat ze Sabino drager zijn komen er negatief uit. Sabino is en zeer complexe kleur met meerdere allellen (zo schrijf je het niet maar hopelijk snappen jullie het) Deze test die ze nu hebben kunnen 1 vorm vinden maar dan moet je paard toevallig deze hebben.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:41

Cassidy, een tobiano kan idd Frame dragen, daarom zeg ik juist dat je alleen door testen zekerheid krijgt en niet aan de hand van de vlekken kunt zeggen wat een dier aan genen draagt, ook niet al weet je de ouders. Er zijn zelfs Frame overo's die qua uiterlijk solid zijn maar toch OLWS dragen. En zo kan een paard dus ook een van de andere genen dragen zonder dit te uiten.
Fly draagt bijv. minimaal 2 soorten overo in zich. Zij is zelf OLWS drager (heeft een LW veulen gehad bij een vorige eigenaar) maar Dot - die toch ook echt Tovero is, is dat niet (2x getest). Het overo-gen van Dot moet dus al iets anders zijn dan Frame en dat kan alleen van Fly komen aangezien de vader een Tobiano is die ook getest is op mijn verzoek. Door de spikkels en een 'roan'patch in het bruin, die zowel Fly als Dot hebben, heb ik dus geconcludeerd dat Fly zowel Tobiano als Frame als Sabino draagt en Dot Tobiano en Sabino. Toch zie je dit (van een afstandje niet echt, die Sabino kenmerken zijn vrij klein, vooral bij Fly. Overigens wordt dit weer bevestigd door het veulen wat Dot dit jaar gekregen heeft bij haar nieuwe eigenaar. Een Palomino Tovero merrietje uit een Palomino Quarter, maar nu met vlekken die heel duidelijk sabino-kenmerken dragen.

Skippy hier op Bokt heeft een zwarte solid Paintmerrie, Flake, haar andere paard is een regular zoon uit deze merrie van een Quarter vader. Na testen bleek de merrie idd Frame.
Jeddah heeft uit een SPB merrie en een regular hengst een solid zwart veulen gekregen die na testen wel degelijk Frame bleek te zijn.

Dus ja... een paard kan een bepaald gen dragen zonder dat te uiten, vandaar dat ik bij herhaling er zo op hamer dat je het alleen door te testen zeker weet. Idd zijn Splash en Sabino nog moeilijk te testen maar juist doordat Frame een risico met zich mee draagt moet je wat dat betreft nooit blind varen op wat je ziet...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:44

Peterina schreef:
.Nogmaals als een van de ouders een APHA Paint is, en dan overo, uit een WB 'effen' ouder, dan sluit dit zowiezo Tobiano uit. Is de APHA Paint tobiano, dan sluit je Frame en Splash uit. Sabino kan in beide gevallen wel aanwezig zijn.

Francis, bedankt voor je uitleg, ik viel eerder over bovengenoemd stukje, namelijk dat Tobiano, Frame en Splash uit zou sluiten. Een Tobiano kan dus ook Frame drager zijn, en dit doorgeven. Dat wilde ik even bevestigd hebben.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:14

Yep, klopt, een Tobiano kan Frame drager zijn zonder dit te uiten. Meestal zul je dan een Tovero hebben maar het hóeft dus niet, net zoals je Frame's kunt hebben die er als een SPB uit zien of Sabino's die Frame dragen (de vader van Jeddah's veulen is daar trouwens een voorbeeld van, dat is een minimal white Sabino/Frame)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:17

Het genotype is dus geen indicatie voor het fenotype. Dat is idd wat ik heb geleerd en zoals ik het altijd in gedachten had.
Deze moleculairbiologisch en genetisch universitair geschoolde leek wil zich nogmaals bedanken voor de uitleg.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:22

dames jullie zijn wel heel 'geleerd' bezig in een topic op YRT :D , desalnietteplus een prima uitleg, ik heb weer wat geleerd! +:)+

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:28

Cassidy schreef:
Peterina schreef:
.Nogmaals als een van de ouders een APHA Paint is, en dan overo, uit een WB 'effen' ouder, dan sluit dit zowiezo Tobiano uit. Is de APHA Paint tobiano, dan sluit je Frame en Splash uit. Sabino kan in beide gevallen wel aanwezig zijn.

Francis, bedankt voor je uitleg, ik viel eerder over bovengenoemd stukje, namelijk dat Tobiano, Frame en Splash uit zou sluiten. Een Tobiano kan dus ook Frame drager zijn, en dit doorgeven. Dat wilde ik even bevestigd hebben.

In denk dat mijn opmerking wel erg algemeen opgevat is en om geen misverstanden de wereld in te helpen ... Een tobiano kan gerust andere genen dragen en deze niet tonen maar als er geen overo, mn Splash of Frame, in de famile zit dan kan die factoren uitgesloten worden als mogelijkheden. Anderzijds als een van de ouders Frame of Splash is, uit een familie dat 'zuiver' hierop gefokt is en waar dus geen tobiano aanwezig is, kan je tobiano uitsluiten.

Een van de tragische voorgevallen bij Paint fokkers is het 'verborgen' Frame in hun Tobiano's ... dit geeft veel hartzeer als ze onverwachts een OLWS veulen krijgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:18

Idd, als de familie bekend is. Dat is in dit geval niet het geval, en in het geval van je algemene opmerking in de context van de discussie over de mogelijke afstamming en het kleurenpartroon van nu specifiek het paard van de ts, heb ik je opmerking specifiek op dat paard begrepen. En ik denk dat ik daar niet de enige in ben.

Tobiano is dominant. Er zijn Tobiano´s die minimale aftekeningen tonen (slipped Tobiano) maar als hij het laat zien, is vader, moeder of beide tobiano geweest. De hoeveelheid wit die een nakomeling laat zien hoeft niet te betekenen dat het tobianogen `gestapeld` is. Heterozygoot of Homozygoot is aan te tonen via test, en niet op grond van het vlekkenpatroon-hoeveelheid wit dat een paard laat zien.

En idd, een OLWS veulen hoeft tegenwoordig niet meer voor te komen.
Helaas zijn er ook nog steeds Paint fokkers (nou ja, ik noem dat geen fokkers) die bewust het risico nemen en OLWS drager op OLWS drager zetten in de hoop op een gevlekt veulen, en dan het liefst nog Overo...omdat dat bij verkoop meer oplevert. En daar kan ik met mijn pet niet bij.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-12-10 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:46

YRT -> F-AM

Francis

Re: [KG] Wat voor paint heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 01:04

Frame x Frame wordt helaas nog steeds heel veel gedaan, m.n. in de US, ook door 'grote' fokkers.
Ik wijt dat toch vooral aan onwetendheid wat betreft genetica want de kans op een bont veulen wordt er niks groter van. Frame x Frame geeft 50% kans op bont maar Frame x solid ook. Alleen is de kans op solid bij de laatste optie ook 50%, bij de eerste manier 25% maar dan ook 25% op een dood veulen. 't Is maar waar je voor kiest. Frame x Sabino zou in dat opzicht een veel productievere keus zijn...