Oudere merrie laten prok keuren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: Oudere merrie laten prok keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:35

Desgevraagd moet een hengstenhouder gewoon het veterinaire rapport laten zien. Wanneer dat niet vermeld is zijn alle hengsten die als 3 of 4 jarige goedgekeurd zijn OCD vrij.
Maar ik kan me voorstellen dat je aanleg tot hoefkatrol bijvoorbeeld ook zou willen weten als dat in de merrie aanwezig is.
Pien is jouw merrie als 5 jarige volgens de prok regels gekeurd???

Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:28

Sarabande: Onze merrie heeft inderdaad een 2/3 op het straalbeen. Op 5jarige`leeftijd is er een aankoopkeuring geweest, maar zijn de foto's niet prok-gekeurd. Deze foto's zijn natuurlijk ouder dan 3 maanden, dus kunnen we niet meer insturen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:36

Prok foto's zijn sowieso anders dan aankoop keuring foto's en mogen alleen door daarvoor aangewezen artsen genomen worden.
Als je met deze merrie wilt fokken, zoek een paar hengsten uit en vraag de hengstenhouders naar de gegevens van die hengsten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:44

misterA schreef:
In het eerstvolgende nummer van IDS komt een uitgebreid artikel over de selectie op-en het terugdringen van OC-OCD,
alle vragen die er leven komen aan bod.

Er staat niet veel in dat nog niet bekend was en met name de goedkeuring van Bordeaux wordt nogal vaag goed gepraat. Mijn vraag is dan, die heren moeten toch veel verstand hebben van fokkerij, waarom stel je een hengst ter dekking met een afwijking die je niet in je fokkerij wilt, terwijl iedereen die er kijk op heeft weet waar die afwijking vandaan komt en dus een grote kans op vererving geeft.
Dat klopt niet met het verhaal een goede hengst is en hengst die geen oc (en andere ongewenste zaken ) doorgeeft.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:49

Daarom is nu ook het nakomelingenonderzoek, pas dan kun je zeggen of een hengst oc-ocd, en in welke mate, vererft.
Dat is toch ideaal voor een fokker?
Over een aantal jaar/generaties hebben we dus ook inzicht in het verschil in oc-ocd-vererving van hengsten die zelf A-B zijn en hengsten met een C.
Het is duidelijk dat een aantal fokkers géén gebruik zal maken van hengsten met een C, daarentegen kwam er in het verleden juist vanuit de fokkers de vraag of
men zo star aan de A/B status vast moet blijven houden als een hengst veel kan compenseren op andere punten.

Verder ben ik het wel met je eens dat er niet veel nieuws in het artikel in IDS staat, maar of "men" het ook leest, en dus op de hoogte is????????
Dat gaat ook op over een ander imo interessant artikel in hetzelfde nummer, maar dat hoort weer in het topic over de hengstenkeuring 2010/2011
te worden besproken.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:35

Ik twijfel ook of ik een 8 jarige stermerrie zal laten prokken. Zij heeft vorig jaar (voor ik haar kocht) een ongeluk gehad, ze is met haar achterbeen door de trailerbodem gezakt. Inmiddels loopt ze weer helemaal goed, gaat ook weer bereden worden (door tijdgebrek ben ik er nog niet aan toe gekomen...) en ik heb haar laten dekken. Dit laatste is ook de reden dat ik haar wel wil laten prokken, maar de kans is natuurlijk aanwezig dat door dat ongeluk er onregelmatigheden op de foto's te zien zullen zijn... Houden ze daar rekening mee?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:41

Donja schreef:
de kans is natuurlijk aanwezig dat door dat ongeluk er onregelmatigheden op de foto's te zien zullen zijn... Houden ze daar rekening mee?

:j

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:22

Dank je wel Suzanne, dat neemt de twijfel weg :D

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:14

Ik heb bij zo'n geval alleen het gewricht waarbij we vraagtekens hadden op de foto laten zetten en vanuit meer hoeken dan oorspronkelijk gevraagd wordt. Dit heeft onze dierenarts gemaild naar een lid van de Prok commissie en hem gevraagd dit te beoordelen, hij gaf aan dat hij het gewricht binnen de normen zou scoren en toen pas hebben we de andere foto's laten maken.