Wat is de waarde van een PROK certificaat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Moet je willen fokken met een PROK merrie die regelmatig kreupel is?

Ja, ze is prok dus erfelijk ok
11 (28%)
dat kan, maar ik zou het persoonlijk niet doen
17 (44%)
nee dit is niet verstandig
10 (26%)

Totaal aantal stemmen: 38

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:37

Jan_VT schreef:
[naam verwijderd] schreef:
Iedereen reageert vanuit zijn eigen belevingswereld.
Als je zelf ervoor kiest / gekozen hebt om te fokken met een merrie die geen PROK heeft, kan het dus zijn dat je de wens om met PROK-merries te fokken niet zo hoog in het vaandel hebt en aldus daarover wat ruimdenkender adviseert.
Degene die dat advies dan aanhoort, mag best weten wat de achtergrond daarvan is. That's all.

[naam verwijderd], misschien begrijp ik het verkeerd, sorry daarvoor!

Maar dat PROK-gedoe is goed, en zal op lange termijn zijn waarde bewijzen.

Het probleem is gewoon, dat het veel geld kost. Ik kan me gerust inbeelden dat veel fokkers er het geld niet voor hebben.
Daarom fokken ze niet PROK. Laat dat nu gewoon gezegd zijn.
Ik vind dat het KWPN, als ze de PROK erdoor willen krijgen, ze dit kosteloos of tenminste aan kleine vergoeding, op een keuring moeten aanbieden.

Ik heb er zelf 2 geprokt, gelukkig met blij resultaat... Maar wist wel waar ik voor moest gaan arbeiten. Zonder verwijten, maar zo is het wel. ;)

Hier voor de fokkerij ook PROK Merries, ik vind het juist wel heel goed dat zo'n fokmerrie minimaal PROK is.
Het kost in mijn regio slechts 420 euro om een merrie te laten keuren. In mijn beleving haal je dat er bij veulenverkoop makkelijk weer uit. Het verkoopt op zijn minst een heel stuk makkelijker.

De ontwikkelingen kwa PROK zijn in mijn ogen al zover dat, fokt een fokker met een merrie die geen PROK heeft, dan ga ik er al min of meer vanuit dat deze merrie het simpelweg niet kan halen.
Daarmee zal ik een hoop oude fokmerries te kort doen, maar een dergelijke 6 jarige merrie hoort gewoon PROK te zijn.

Misschien een nuance naar andere reacties: een paard met een bokhoef zal je bij mij op stal niet aantreffen, net zoals reebenen, hertehalzen, varkensbekken en paarden met een rot karakter. Daar wil ik gewoon in de dagelijkse omgang al niet eens tegen aankijken, laat staan dat ik ermee zou willen fokken :D Ik kan me er ook weinig bij voorstellen dat een ander dat wel zou doen...
Paarden met een dergelijk manco moet je als eindproducten zien, of misschien wel als grondstoffen voor firma Stegeman...