Heeft de crisis invloed op de fokkerij??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 18:23

Mosh schreef:
Even vanuit de meeste moderne 'kopers' van paarden beredeneren: tegenwoordig kijkt men nauwelijks verder dan sporthorses of marktplaats. Hetgeen wat daar wordt aangeboden is voor een groot deel zo slecht van kwaliteit (beweging en exterieur). Het moet maar eens duidelijk worden dat een fijn paard vinden ook wel eens een kwestie van goed zoeken is! En dan niet alleen op het internet, maar gewoon eens een rondje fokkers.

Die fokkers zetten hun paarden ook op internet, misschien niet zo gelikt als de profs, maar ze staan er wel, vooral ook op kwpn.nl. Zomaar bij fokkers langsgaan lijkt me een vrij zinloze expeditie.
Wat je wel kan doen is de hengstenhouders bellen of die wat weten, die zijn meestal goed op de hoogte wat er te koop is bij hun klanten en kennen vaak de stammen.

juanito1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:46

Denk ni dat je bij hengstenhouders een goed tip krijgt betreffend, een goed paard? daar ze zelf op zoek naar zijn.De fokker zal altijd het beste in huis hebben wat normaal is(hij is ook de verkoper).
Denk persoonlijk zelf dat op sporthorses goede paarden maar spijtig genoeg ook veel probleem paarden
aangeboden worden.Maar bij die laatste met een goed paardekenner moet dat lukken.
Oh? kzeg ni dat je bij fokkers of hengstehouders geen goede paarden hebt,maar meest al hebben de betere paarden al een adress.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 23:41

sarabande schreef:
Mosh schreef:
Even vanuit de meeste moderne 'kopers' van paarden beredeneren: tegenwoordig kijkt men nauwelijks verder dan sporthorses of marktplaats. Hetgeen wat daar wordt aangeboden is voor een groot deel zo slecht van kwaliteit (beweging en exterieur). Het moet maar eens duidelijk worden dat een fijn paard vinden ook wel eens een kwestie van goed zoeken is! En dan niet alleen op het internet, maar gewoon eens een rondje fokkers.

Die fokkers zetten hun paarden ook op internet, misschien niet zo gelikt als de profs, maar ze staan er wel, vooral ook op kwpn.nl. Zomaar bij fokkers langsgaan lijkt me een vrij zinloze expeditie.
Wat je wel kan doen is de hengstenhouders bellen of die wat weten, die zijn meestal goed op de hoogte wat er te koop is bij hun klanten en kennen vaak de stammen.

Helaas zijn dit dan ook vaak de paarden waar ze zelf niet zo veel in zien ;)
Natuurlijk ga je vooraf even informeren of er iets staat dat interessant is. Vind het wel positief als je andere familieleden kunt bekijken. Mijn ervaring is dat veel fokkers gerust iets goeds kwijtwillen, maar dit niet noodzakelijk is en ze daarom niet op internet adverteren!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 09:19

Mosh schreef:
Helaas zijn dit dan ook vaak de paarden waar ze zelf niet zo veel in zien ;)
Natuurlijk ga je vooraf even informeren of er iets staat dat interessant is. Vind het wel positief als je andere familieleden kunt bekijken. Mijn ervaring is dat veel fokkers gerust iets goeds kwijtwillen, maar dit niet noodzakelijk is en ze daarom niet op internet adverteren!

Ik ben fokker en ken veel fokkers en zie die op internet plaatsen wat ze kwijt willen.
Als ik iemand ken die een veulen of jong paard zoekt verwijs ik die naar b.v. Lauw van Vliet en daar komen ze altijd tevreden vandaan. Die is eerlijk en heel nuchter met prijzen en weet wat de fokkers bij hem te koop hebben, hij houdt daarnaast ook nog een verkoopdag voor zijn fokkers en zet hun paarden op zijn site.
En zo werken meer hengstenhouders, het is voor hun ook een goede zaak want een fokker die zijn veulen kwijt is komt het volgend jaar terug.

Ik heb zelf voor heel weinig een veulen blind bij hem gekocht om met de mijne op te fokken en heb nu een heel fijn 2 jarig paard staan (sjuim heeft haar gezien)

Moeni11

Re: Heeft de crisis invloed op de fokkerij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 09:25

Lauw kun je inderdaad prima bellen en zo zijn er nog wel een aantal.
Vooral als je jonge paarden zoekt of veulens dan weten die mannen prima wat er staat en die kopen echt niet alles zelf op.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 09:28

Kennen jullie misschien nog enkele leuke adresjes? Ben namelijk op zoek naar een jong springpaard. Een jaar of 4/5. Een merrie en liefst niet groter dan 1.70m omdat het voor een niet al te groot meisje is :)

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:54

De paarden staan wel degelijk heel lang te koop wegens de crises. Het worden er steeds meer. Ik ken verschillende mensen die echt hele goede paarden hebben en die ze echt niet kwijtraken, al zouden ze met de prijs zakken. Er komen gewoon geen mensen op af. Dit zijn paarden die het heel goed doen in de sport, goed papier hebben en echt geschikt zijn voor het hogere werk. Het is duidelijk dat het slecht gaat met de markt. Kijk maar naar sporthorses, er staan paarden op die al 2 jaar te koop staan.

Wat de veulenveiling betreft:
Alleen de zogenaamde toppers gaan voor veel geld weg. Maar dat zijn er maar een paar. Heel veel andere veulens worden teruggekocht door de eigenaren.

Verder gaan er veel paarden tegenwoordig rechtstreeks naar de slacht als ze niet verkocht worden want mensen willen de kosten niet meer dragen.

En ik denk dat mensen die gewoon voor de leuk een veulen willen fokken dit in de gaten moeten houden door minder te fokken. En ja, ik vind dat het KWPN hier een signalerende en informerende taak in heeft.

Wil je een goed paard vinden dan zeg ik, verdiep je in de fokkerij, praat met fokkers, hou in de gaten wat ze fokken. Goede sportpaarden zijn er zeker te vinden. Voor mij persoonlijk is er niets leukers dan een goed sportpaard te herkennen, al staat hij rauw in het land. Ik pik hem/haar er altijd uit! Zelfs als de fokker er niets in ziet :D Wil je 1 goede herkennen dan moet je er al duizenden gezien hebben om te herkennen wat goed is. Kun je het zelf niet? ook goed, maar vraag dan deskundig advies. Maar geen instructeur die het je niet gunt of zelf het paard wil hebben...

Daarbij wil iedereen een 'top' paard hebben terwijl ze geen 'top' ruiter zijn. Wees realistisch en kies een paard dat bij je past. In plaats van in een mercedes rond te rijden omdat je buurman dat ook doet.
Ik snap goed dat mensen vooruit willen in het fokken en rijden maar het lijkt wel of iedereen $$$ tekens ziet. Waar is de liefde voor het paard gebleven?

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:11

Ik denk toch dat er echt een overschot aan mindere kwaliteit paarden te koop staat.
Als ik al zie hoeveel moeite mensen moeten doen om een fijn gebruikspaard te vinden die functioneel beweegt, mooi type, goed karakter en gezond. Die zijn amper te vinden. En ook niet in de prijsklasse tot 10 duizend euro ( niet geklasseerde dieren).

Is allemaal leuk, dat gefokt voor de topsport, maar het overschot aan ellendige Gribaldi's, Kracks enz komt mij redelijk mijn strot uit. Op papier zouden het wereldbeesten moeten zijn, maar als je in het echt gaat kijken dan kom je er maar weinig tegen die gewoon fijn zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:01

Aan de andere kant is er voor die Kracks en Gribaldi's wel een markt geweest anders zou er niet zoveel gefokt zijn met die hengsten.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:00

NatasjavE schreef:
Aan de andere kant is er voor die Kracks en Gribaldi's wel een markt geweest anders zou er niet zoveel gefokt zijn met die hengsten.

Voor de goede is nog steeds een markt, maar dat geld voor ieder paard en een goede met krantepapier is ook vraag naar :D

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:06

umeo: als je een leuk springpaard zoekt kan ik zeker Theo ter Huurne aanraden. Nabij Haaksbergen. Hij kent voldoende fokkers en koopt regelmatig leuke paarden. Zijn ook te betalen.
Even googlen op stal ter huurne. Hij is een oud-militairy rijder en heeft veel verstand van springpaarden.

Een ander goed adres is stal het Merelsnest in Belgie. Deze fokkers fokken zeer goede springers!!!!!!!!
Ze zijn daarnaast ook gastvrij en vertellen graag over hun stam. Als je hier langs gaat doe ze dan de groeten van de eerste eigenaresse van Oberon.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:12

ja in die prijsklasse kan je overal gaan shoppen dan *D

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:20

Stal Merelnest ken ik ja. Lijkt me inderdaad niet bepaald een goedkoop adresje :o

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:49

Jullie moeten allemaal frans leren...

Het frans markt is gek op KWPN paarden, zelf is dat een slecht paard, gewoon mogen zeggen "het is een KWPN", en die wordt 2x zo duur verkocht...

Wat vinden de fransen van de KWPN in vergelijking met de Selle Français paard?
De KWPN is veel chiker, licht, mooi en vaak goed bewegend en gemakkelijk voor ieder ruiter!
Wat de franse paarden tot nu toe niet hebben, ze zijn nogal zwaar en helemaal niet chik, en niet altijd geschikt voor de "gewone" ruiters.

Dus ja, iedereen naar Frankrijk en jullie worden rijk :)

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:51

Kijk, daar heb je wel gelijk in! Dressuur is in Frankrijk een beetje een ondergeschoven kindje en in de tijd dat ik nog op een stoeterij kwam in Frankrijk gingen de KWPN paarden als warme broodjes over de toonbank!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:51

nou pb begin een importhandeltje

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 18:54

Er zijn zat handelaren in Nederland met goede connecties in Frankrijk. Lijkt me niet handig om daar als particulier te gaan markten.
Daarbij worden sites als sporthorses en KWPN.nl van uit de hele wereld bekeken, maar gaan de opdrachten toch naar de handel die betere voorwaardes en meer mogelijkheden kunnen bieden plus dat ze hun internationale partners kennen.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:47

En waarom niet? Als je frans spreekt, goede forums kent enz...
Heb er al aan gedacht hoor, maar ja, ik heb de mogelijkheid niet om dat te doen, ook het budget niet om eerst een paard te kopen, een paar weken door werken en dan verkopen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 21:54

ptiteblue schreef:
En waarom niet? Als je frans spreekt, goede forums kent enz...
Heb er al aan gedacht hoor, maar ja, ik heb de mogelijkheid niet om dat te doen, ook het budget niet om eerst een paard te kopen, een paar weken door werken en dan verkopen.

Omdat de afstand er is en je kan die mensen niet laten komen voor een paard. Handelaren hebben daar een meerdere paarden voor die aan de wens voldoen of rijden met ze rond langs meerdere paarden. Mensen willen toch een keuze hebben als ze er zon grote afstand voor afleggen.

Jij koopt je fiets ook niet bij de melkboer, internationale kopers gaan geen heel stel fokkers af die ze niet kennen. Zelfs voor Nederlanders is dat al een lastige zaak.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:24

Ik heb net een merrie in Nederland gekocht. Ik ben er 5 gaan bezoeken, meer dan 700km gereden. Had zelf de paarden gevonden op internet, zelf de afspraken gemaakt, en er waren geen handelaren tussen. Dus mogelijk is het altijd. Ik ben ook in Brussel, dus dichter bij Frankrijk dan jullie.
Ik ken een man, die koop paarden aan een handelaar in Ndl, en verkoop ze hier in Brussel, alleen aan franse mensen, die komen gewoon langs omdat hij lage prijzen heeft.
Hij heeft zijn connectie bij een handelaar, en koop daar 50 paarden per jaar. Die paarden zijn dus heel goedkoop, blijven maximum 1 week bij hem staan.
Maar ja, ik ben akkoord dat het dan gemakkelijker is als je 2-3 paarden ter beschikking heb, daardoor dat ik het niet zou kunnen doen.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:39

de handel in paarden tegen lage prijzen, vrees dat die niet echt rendabel is voor fokkers. weggeven aan handelaars van dat allooi kan altijd, maar ik vrees dat de prijs ernaar zal zijn.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:43

Umeo: ik denk dat de prijzen bij stal Merelsnest best meevallen. Een ding is zeker. Alle paarden kunnen springen!! Dat weet ik 100% zeker. Ik zou geen beginners aanraden daar een paard te kopen want dat is zonde van het paard. Moeten wel geroutineerde mensen zijn die er verstand van hebben anders verkopen ze niet. En terecht. De fokkers selecteren zelf de eigenaren. En als jij er 1 bent die een goed paard zoekt dan weet ik zeker dat je er wel bij hun uitkomt. Je kunt van te voren ook aangeven of ze iets hebben in jouw prijsklasse. Als ik een springpaard zou zoeken (hou meer van dressuur) dan zou ik daar zeker opnieuw naartoe gaan. Ook naar Theo ter Huurne in Buurse. (nabij Haaksbergen), oud militairy rijder. Hij heeft veel contacten met de fokkers in Nederland en Duitsland en weet precies waar de leuke paarden staan en die te betalen zijn.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:23

Als ieder paard kan springen, kan ook ieder paard dressuur rijden...

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:24

lopen* :D