Waarom veulens tegenwoordig dichtbij huis houden ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:07

Ik ben ook niet voor een opfok en zou mijn paard er zelf ook nooit heen brengen. Anderzijds zou ik ook nooit een veulen fokken zolang ik geen ruimte heb om het op een goede manier thuis te houden. Een veulen op een pensionstal is ook niks, tenzij het dier bij de eventuele veulens en moeders van de pensionhouder zou kunnen staan, maar dan moet deze pensionhouder ook al fokker zijn.

Ik heb zelf ooit een 2jarige gehad die al vanaf jonge leeftijd op een weide gedropt was waar er 2 jaar niet naar hem was omgekeken. Hij stond wel met een leeftijdsgenoot. Dat dier kende amper een halster. We hebben hier heel lang problemen en gezeur mee gehad. Never again. Daarbij vind ik het ontzettend onfair tegenover een paard om hem eerst 3 jaar paard te laten en hem vervolgens met alles te overvallen. Dan liever eentje die met veel vertrouwd is van bij het begin. Verder vind ik een kudde jonge dieren ook verre van natuurlijk. Zoals vele anderen hier al zeiden ben ook ik veel meer voor een gemengde kudde.

Geen opfok voor mij dus. Ik hou het dier liever aan huis.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:55

Ik wil ze dicht bij huis hebben staan omdat ik er dan zelf ook nog een beetje zicht op kan houden.
En omdat ik mijn paarden in een klein groepje wil hebben.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Waarom veulens tegenwoordig dichtbij huis houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:57

Mijn hengstveulen is vorige winter met een half jaar lekker de wei op gegaan bij iemand anders met twee andere jonge hengsten. (beiden ouder dan hem).
Een super plekje zo in de winter, gras, onbeperkt kuil en een kleine schuilstal. Zelf ben ik tussendoor maar 1x wezen kijken, echt dichtbij was het niet. En veel meer dan even kijken kun je op zo'n moment niet doen.
Toch was het goed om het voorjaar naar huis te halen. Hij was daar niet meer te halsteren. Eenmaal thuis heb ik druk met hem geoefend qua halsteren, en de gewone dingen zoals hoeven uitkrabben. Als veulen kon ik dit alles wel met hem doen overigens.
Thuis is hij gecastreerd. Nu groeit hij op in een kleine koppel, nog wel gewoon lekker buiten met een inloopstal.

Mijn eigen ponymerrie heeft als jong dier tussen Friezen gelopen (1-2 jarigen) en is daar niet socialer van geworden. Want ze was ze allemaal gewoon de baas.
Dit is de reden dat ik mijn jonge pony absoluut niet tussen alleen veulens wilde hebben.

Voor mij hoeft een opfok dus niet dichtbij te zijn. Maar ik had wel enkele eisen en dat bleek niet eenvoudig. Waaronder zomer en winter buiten, verschillende leeftijden in een koppel, onbeperkt ruwvoer, geen bergen brokken en bij voorkeur wel een schuilstal of schuilmogelijkheid.
En dan hoop ik dat ze af en toe in de hand zijn om te voorkomen dat ze verder van de mensen af komen te staan.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:03

heb aantal jaren de veulens in opfok gehad

toen ik een veulen verloor door bliksem inslag had ik hiervan veel verdriet

nu houden we de veulens thuis en leren alles mee in de groep ook in kudde verband

als nu slecht weer is kan gelijk binnen halen

daarbij thuis heb je veulen ook meer in handen en leren ze jong toch meer dan in kudde verband

als er wat is zie gelijk en kan gelijk behandelen

is prachtig om een veulen naar een volwassen paard zien op te groeien

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:05

Die van ons groeien in een koppeltje op aan huis. Verder wordt er niks meer geprult ofzo. Lekker 3 jaar de wei op, dagelijks voeren. Kost minder en je kan ze mooi in de gaten houden. Waarom wegbrengen als je thuis mogelijkheden hebt?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:14

Bedoelen jullie met "thuis" en "aan huis" je eigen huis of bij "iemand" aan huis?

Zonnetje81

Re: Waarom veulens tegenwoordig dichtbij huis houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:18

Ik bedoel aan huis bij mijn ouders.