Ijslander x Fries??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:24

Kanzi schreef:
Citaat:
Dit is een kwart fries.
Zijn vader was uit een fries X ijslander. Ben benieuwd hoe hij eruit zag.

http://rchetfjordenpaard.nl/paarden/hengsten/
Tweede van boven. ;)

Dat paard kan nevernooit de vader van een perlinobonte zijn.

Ymediem

Re: Ijslander x Fries??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 20:14

Mijn merrie is nu niet meer zo overbouwd. Maar de kans met een ijslander zal klein zijn omdat jullie al zeggen dat het stamboek vrij gesloten is. Ik ga dan trouwens geen veulen fokken voor dressuur of springen maar om gewoon lekker mee naar buiten te kunnen. Met mijn merrie rij ik nu namenlijk endurance.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:18

Je veulen maakt geen schijn van kans om in het IJslanderstamboek te worden opgenomen. Er is ook geen hulpstamboek.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:40

Ymediem schreef:
.......het stamboek vrij gesloten is.

Behoorlijke understatement :Y)

Fijn dat de merrie wat bijgetrokken is, ik heb er zelf ook 1 met hoge billen en dat is niet altijd even makkelijk. Wat je ook voor hengst kiest, hou er altijd rekening mee dat je het toekomstige paardje misschien moet verkopen. Als er totaal geen klik is, of om andere redenen moet het wel een paardje zijn die gewoon verkoopbaar is. Er is al genoeg troep op de markt, dus fok een kwaliteits paard, daar heb je zelf ook heel erg veel plezier van :D Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk kiest, wil je echt heeeel graag een tölter, koop dan een raszuivere ijslander (veulen) die zijn echt heel leuk :D Al heb je dan nogsteeds kans dat het diertje niet kan tölten...

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:20

Zelf vind ik het zonde om met IJslanders te gaan kruisen.
Jij zegt dat je zoekt naar een dier met fijne gangen en een goed uithoudingsvermogen. Als je dan toch ruimte hebt voor een nieuw paardje, waarom koop je dan geen IJslander?
Een goed gereden IJslander heeft zeerrrr fijne gangen een een super uithoudingsvermogen! Zet je geen nieuw dier op de wereld maar help je een bestaand dier aan een fijn thuis.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:23

Macchiato schreef:
Een goed gereden IJslander heeft zeerrrr fijne gangen een een super uithoudingsvermogen! Zet je geen nieuw dier op de wereld maar help je een bestaand dier aan een fijn thuis.

O???? Een IJslander met heul veel beweging zit niet zo comfortabel als jij nu idealiseert hoor. En ook met een IJslander moet je gewoon de conditie opbouwen.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:26

natuurlijk je hebt IJslanders en je hebt IJslanders...Je hebt dieren met veel beweging en dieren met een vlakkere beweging. Maar als ik me niet vergis staan IJslanders toch wel bekend om hun fijne gangen en hun grote lust om te werken. Tuurlijk moet je alles opbouwen, maar dat lijkt me niet meer dan logisch?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:28

Ieder paard krijgt conditie als je het opbouwt :+

Daarnaast vind ik de moderne sportijslander NIET prettig zitten. Natuurlijk wel vergeleken met een Fries ;)

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:32

tuurlijkkrijgt ieder dier conditie als je het opbouwt...maar niet ieder dier is even werkwillig...en dat bedoel ik eigenlijks. Dat IJslanders met name bekend staan om hun comfortabele gangen en hun werklust. correct me if i'm wrong. En natuurlijk heb ik het dan niet over de showponies onder de IJslanders met hun spectaculaire gangen etc. die je in de showring zal zien. (wat betreft comfortabele gangen dan)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:38

Ik lees ook dat TS endurance wilt starten.
Dat is opzich geen probleem maar een ijslander heeft vaak een sneller kloppend hart waardoor je op de hoge klasses niet door de keuring kan komen. Plus dat de endurance vet controles vaak geen rekening houden met gangen paarden. Als een paard niet netjes stapt en draaft dan heb je grote kans dat je eruit ligt (ook als je een zuivere tölt laat zien).
Dus als je de endurance in wil?... Met een fries zou je niet ver komen, ijslander heeft ook zijn bemerkingen. Ik zou er dan niet voor kiezen.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 11:52

Toevallig rij ik nu MET een Fries endurance en dit gaat heel goed. Dus waarom zou een fries niet ver kunnen komen? Eigenlijk is het een beetje hetzelfde als in de dressuur. Friezen worden meestal niet geaccepteerd in de dressuur omdat ze natuurlijk anders lopenen enzo. In endurance is het soms ook raar als je niet met een Arabier of NRPS aankomt. Toch is dit veel minder. De reden waarom ik geen friese hengst op mijn merrie wil, is omdat die meestal groot zijn. Mijn merrie is maar een kleintje. Naar jullie mening is een ijslander dus niet geschikt, oke daar heb ik wat aan.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:35

Het gaat er niet om dat ze anders zijn en ze gediscrimineerd worden. Ze hebben gewoon niet de uithoudingsvermogen als bloedpaarden.
Je kan wel starten en je kan vast wel tot klasse 3 of 4 komen, maar als je echte ambitie hebt om ver te komen en te winnen zijn ze niet geschikt (uitzonderingen daargelaten \)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:52

Op IJsland worden anders van oudsher lange afstanden te paard afgelegd. Dat is alleen wel een heel verschil met een endurancerit op het vasteland, waar inderdaad de hartslag e.d. meetelt en waar een IJslander ook in verhouding meer gewicht (van zichzelf en van de ruiter) meedraagt dan een arabier of draver. Ook heeft een IJslander andere spiercellen dan andere rassen paarden, heb ik mij laten vertellen. Daarnaast worden veel wedstrijden in het zomerseizoen verreden. Ik zou het heel leuk vinden om eens met mijn IJslander mee te doen met de plaatselijke endurance maar midden in juli... ga ik hem dat niet aandoen :(:)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:19

Nou, de hartslag gebruiken ze het gemiddelde van een paard. De hartslag van een ijslander (of shetlander) ligt gemiddeld hoger, ook in rust stand. Vandaar dat ze daar met de keuring tegenaan lopen.
Ze zouden in theorie uitstekend zijn voor de endurance! :)
En in de eerste klasses doen ze het ook best leuk :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:35

Mijn punt ie eigenlijk: het is voor endurance handig als je paard qua spiercellen een duurloper is (ipv sprinter) Bij de IJslanders heb je dat verschil niet, itt alle andere paardenrassen en bijvoorbeeld ook mensen. De spieren van een marathonloper zijn anders dan die van een atleet op de 100 meter. Bij IJslandse paarden bestaat dat verschil niet. Qua endurance is dat een nadeel tov andere paarden, nog afgezien van de bouw en het efficiënter warmte kwijtraken van pak 'm beet een draver. Daarom train je je ijs voor endurance ook anders. Op het ijslanderforum is er wel het eea over te vinden, Tonkie weet er alles van.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 23:16

Dankje.
Succubi: Waarom heb je jou merrie eigenlijk door een Rocky laten dekken??

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 01:14

Ymediem schreef:
Dankje.
Succubi: Waarom heb je jou merrie eigenlijk door een Rocky laten dekken??

Tja, dat is nogal een lang verhaal.
Ik mocht mijn merrie niet meer rijden (achteraf verkeerde diagnose). Ik wou graag een rijpaard in de toekomst. Mijn vriend heeft niks met paarden maar is wel gek op mijn merrie dus stelde hij voor om haar te laten dekken. Hij iets van Marny en ik een rijpaard.
Daar heb ik heel lang over getwijfeld omdat ik eigenlijk geen voorstander ben van fokken (er zijn genoeg goede paarden te koop) en het een groot risico is dat je je merrie kwijt raakt.
Uiteindelijk toch naar paarden gekeken maar vond niet echt wat ik zocht en ben ik naar hengsten gaan kijken.

Eerst keek ik naar wat ik zelf in de toekomst zou willen hebben.
- Braaf karakter (dus geen arabier of iets dergelijks)
- Allround. Dressuur en een sprong op zijn tijd, dus geen zwaar type paard.
- Verder geen wedstrijd ambities dus ik hoefde daarom ook niet voor een bloedpaard te gaan.
- En gezien ik reuma heb wou ik geen groot paard (problemen met opstappen, grote gangen etc).

Toen keek ik naar mijn merrie en keek ik waarin ik haar wou verbeteren.
- Karakter is super, dus ik zocht een relaxed type paard.
- Ze heeft redelijk zwakke gangen dus ik zocht een paard met sterke gangen.
- Haflingers erven een korte hals door dus ik zocht een hengst met een lang (ogende) hals.
- Verder is zij een zwaarder typ en zocht ik wel iets "slanks" maar geen heethoofd.
- En qua hoogte etc wou ik wel een soortgelijke hengst.

In mijn zoektocht kwam ik steeds uit op warmbloed paarden en liep ik tegen het probleem dat het qua karakter niet klikt met mijn merrie.
Toen keek ik voor de gein op Swarchwalder Fuchs omdat ik dat prachtige paarden vind en zo'n kruising mij geweldig leek maar dat type is veel te zwaar. Maar toevallig bood die vrouw een Swarchwalder hengst aan én een Rocky Mountain hengst.
En die trok wel erg mijn aandacht en heb ik mij verdiept in dat ras.

Ze zijn de familie paarden in Amerika. Ze moeten een koel karakter hebben om het werk op de boerderij te kunnen verrichten en relaxed genoeg om kinderen te laten rijden.
Gemakkelijke gangen om comfortabel en lang te kunnen rijden.
Daarnaast hebben ze een vrij korte rug, lange manen kam, sterke benen.
Precies wat ik zocht voor mijn merrie.
Daarnaast had die hengst een heel lief karakter, goede gangen en wat voor mij een bonus was was dat hij een leuk kleurtje had en een four beat gait (tölt) waar een kleine kans was dat het veulen dat kon vererven.

En het belangrijkste, is dat je het paard kan verkopen!
Als ik onverwachts in financiele crisis raak wil ik niet maanden lang met een paard opgescheept zitten omdat hij niet verkoopbaar is.
Sowieso zag ik dat 100% haflinger veulens niet te verkopen zijn. (friezen daar in tegen wel)
En een doelloos gekruist paard krijg je ook niet veel meer voor.
Dit ras is in NL vrij zeldzaam en met een apart kleurtje, leuk karakter en vooral GOED OPGEVOED is de kans dat ik het veulen/paard nog voor een leuk bedrag en vrij snel zou kunnen verkopen.

Maar ik heb er wel 1000x over nagedacht voordat ik uberhaupt aan dekken begon.
Hou er ook rekening mee dan je je merrie een tijd kwijt bent, voor de bevalling en na de bevalling heeft ze het veulen een half jaar aan de voet.
Daarnaast duurt de dracht bijna een jaar, dan als alles meezit kan je er pas na 3 jaar op (4 jaar wachten!).
En dat is als het goed gaat!
Je kan ook na een jaar dracht het veulen én je merrie kwijt zijn.
Dus je moet je ook voorbereiden, boeken lezen, internet uitpluizen, weken lang op stal slapen om te waken.
Leren hoe je met veulens om moet gaan, hoe ga je het imprinten? Waar ga je het veulen zetten na het afspenen?

Er zitten meer ogen en haken aan dan alleen "ik wil mijn paard kleiner fokken" want er zijn ook kleinere frieze dekhengsten :).

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 15:45

Zo dat is een verhaal. Wel mooie uitleg.
Dit topic is natuurlijk ook om te zoeken en indormatie te vragen. Het is natuurlijk niet zo dat er volgend jaar al meteen een hengst op moet hoor ;) Maar orienteren mag toch altijd?!

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:52

Ymediem schreef:
Maar orienteren mag toch altijd?!

Juist heel goed +:)+

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:24

Oriënteren is juist goed!
Ik heb bijna een jaar lopen zoeken en kijken wat ik nou precies zocht en hoe het zou kruisen.
En daarna de hengst(en) in het echt bekijken want de tekst en foto's kunnen wel heel leuk zijn maar hij moet je ook in het echt aanspreken.
Ik heb ook de luxe gehad om de paarden die gekruist waren met die hengst in het echt te zien en die bevielen mij ook heel erg goed. :)