NMPRS Stamboek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xElienx

Re: NMPRS Merriekeuring 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:55

ik zoek ook nog een hengst die kleur op bestellling levert :+

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:56

Blaze kan je niet helpen :(:) :P

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:00

Heb geen idee wat zijn volledige naam is, Bazula.

Bruin x Bruin moet gewoon bruin worden :o

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:01

krijg je een vos _O-

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:02

Nee die heb ik al dus dat mag niet, hihi

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:03

Kan ook vos en zwart worden idd. ;)

Ik had nu Star Valleys Sonic Boom in mijn gedachten. ;)
Maar die wil ik ook eerst nog even zien op de HK. ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:04

Even een reactie hoewel we het nu weer over kleurtjes hebben :D := : ik ben het zondermeer met Elien en Meavey eens.

Verder zegt dat ene bod op dat 1000dollarveulen me dan ook niet zoveel, want ook uit die hele dure hengsten zullen niet alleen toppers komen en er zijn ook hengsten te noemen die naast superveulens ook veulens met gebreken geven (ga hier dus geen namen noemen), daarnaast liggen de prijzen voor AMHA's nou eenmaal (nog) heel anders dan voor kruisingen.

Verder wordt er hier niemand tot crimineel bestempeld, ik zeg gewoon waarom ík jonge onbewezen hengsten van 600 euro of hoger nooit zou kiezen, terwijl ik daarnaast niets heb tegen hogere dekgelden voor bewezen topvaderdieren.
Maar in mijn ogen is 'bewezen' nog even wat anders dan 3x een showtje winnen.

Verder snap ik niet zo goed wat ons dekhengstje Uno met het hele verhaal over de hoge dekgelden te maken heeft? Bovenstaande zegt op geen enkele manier iets over of en hoe wij investeren in de eigen fokkerij.

Maar als ik stel dat fokkers vooral in goed en degelijk merriemateriaal moeten investeren krijg ik meestal weinig respons, wel als ik stel dat die hoge dekgelden helemaal geen garantie op een betere fokkerij geven (en al helemaal niet als er matig merriemateriaal gebruikt wordt maar dat mag helemaal niet gezegd worden...)
Dat iedereen zelf mag weten waar ie zijn geld aan uitgeeft staat overigens buiten kijf. ;)

Ik denk trouwens dat ervaring in de fokkerij, en het eigen merriemateriaal een keuze spelen in de standpunten, minstens net zoveel als die zogenaamd verschillende fokdoelen die volgens mij helemaal niet zoveel uit elkaar liggen.

Sappos

Re: NMPRS Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:11

Hey hij is gesplits whaha ik plaats iets en ik denk wtf waar is de discussie gebleven :') Ik 3x kijken.

Dankuwel Mod!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:18

Anders vraag je of ze jouw laatste reactie ook nog ff weghaald Sap ;)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:28

ik vind de merrie wel degelijk héél belangrijk, maar als je de mijne ziet, dan heb ik joanna en celine en tammara, nou ja tammara is echt erg mooi en luxe gebouwd en ook ster , dus die is goed, maar die andere twee, dan zou je toch denken dat de papierloze celine minder zou zijn als joanna , maar iedereen, die bij me komt is gek op celine, vind haar mooi en luxe, zeg het maar, ik wil toch proberen volgend jaar wat zij voor moois gaat maken met wynn

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:40

jolandje schreef:
ik vind de merrie wel degelijk héél belangrijk, maar als je de mijne ziet, dan heb ik joanna en celine en tammara, nou ja tammara is echt erg mooi en luxe gebouwd en ook ster , dus die is goed, maar die andere twee, dan zou je toch denken dat de papierloze celine minder zou zijn als joanna , maar iedereen, die bij me komt is gek op celine, vind haar mooi en luxe, zeg het maar, ik wil toch proberen volgend jaar wat zij voor moois gaat maken met wynn

maar wat zegt dat over je hengstekeuze?

neem aan dat dit een reactie op mijn reactie was?
Laatst bijgewerkt door xElienx op 14-08-10 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:45

randalinpony schreef:
Even een reactie hoewel we het nu weer over kleurtjes hebben :D := : ik ben het zondermeer met Elien en Meavey eens.

Verder zegt dat ene bod op dat 1000dollarveulen me dan ook niet zoveel, want ook uit die hele dure hengsten zullen niet alleen toppers komen en er zijn ook hengsten te noemen die naast superveulens ook veulens met gebreken geven (ga hier dus geen namen noemen), daarnaast liggen de prijzen voor AMHA's nou eenmaal (nog) heel anders dan voor kruisingen.

Verder wordt er hier niemand tot crimineel bestempeld, ik zeg gewoon waarom ík jonge onbewezen hengsten van 600 euro of hoger nooit zou kiezen, terwijl ik daarnaast niets heb tegen hogere dekgelden voor bewezen topvaderdieren.
Maar in mijn ogen is 'bewezen' nog even wat anders dan 3x een showtje winnen.

Verder snap ik niet zo goed wat ons dekhengstje Uno met het hele verhaal over de hoge dekgelden te maken heeft? Bovenstaande zegt op geen enkele manier iets over of en hoe wij investeren in de eigen fokkerij.

Maar als ik stel dat fokkers vooral in goed en degelijk merriemateriaal moeten investeren krijg ik meestal weinig respons, wel als ik stel dat die hoge dekgelden helemaal geen garantie op een betere fokkerij geven (en al helemaal niet als er matig merriemateriaal gebruikt wordt maar dat mag helemaal niet gezegd worden...)
Dat iedereen zelf mag weten waar ie zijn geld aan uitgeeft staat overigens buiten kijf. ;)

Ik denk trouwens dat ervaring in de fokkerij, en het eigen merriemateriaal een keuze spelen in de standpunten, minstens net zoveel als die zogenaamd verschillende fokdoelen die volgens mij helemaal niet zoveel uit elkaar liggen.

en als je dan bij het nas (minimaat) en nmprs kijkt zijn er in mijn ogen SLECHTS 3 dieren die in deze top behoren, waarvan het totaalplaatje helemaal klopt. dat zijn Rocky, Raki en MC

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 16:14

xElienx schreef:
jolandje schreef:

maar wat zegt dat over je hengstekeuze?

neem aan dat dit een reactie op mijn reactie was?

het was eigenlijk meer een opmerking over de merries, die toch ook een grote invloed op de fokkerij hebben, er word zoveel alleen maar aan de hengst gedacht, alsof alleen de hengst bepalend is voor wat voor veulen je krijgt. en dat het ene het andere niet uitsluit, dus een papierloos dier kan net zo mooi en goed zijn als een stamboekdier, naja het zijn maar gedachtenkronkels hoor :o

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 16:48

De merrie is zeker net zo belangrijk als de hengst :j

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:04

Oh Jolandje een papierloos dier kan zeker zo mooi zijn als een met een stamboom tot in de middeleeuwen hoor. Je bent alleen minder zeker van wat erachter zit.

Overigens is het wel zo dat bij een stamboek als het KWPN de kans dat een of ander papierloos dier de keurmerriestammen daar voorbijstreeft nauwelijks meer bestaat dus het zegt ook iets over het peil van je fokkerij.

De hengsten die Elien noemt zijn idd echte stempelhengsten, maar zelfs die kan je niet lukraak op iedere merrie gooien. Dat kan trouwens bij maar heel weinig hengsten.
Ik mis trouwens nog wel een aantal hengsten in het rijtje, een Falco of Sparks mogen er ook wel in vind ik. En Pinto hoewel deze voor mijn tijd was.

En ja, echt complete hengsten zijn er niet zoveel. En ook het peil van de gewone hengsten mag nog wel wat hoger.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:19

Vergeten we special Effort (en leffort) niet?

Maar wat zijn stempel hengsten? Een hengst die in je eigen straatje past, of een hengst die zich bewezen heeft in het stamboek?
In geval het laatste dan zouden daar alle superster preferente hengsten onder moeten vallen IMO.
Maar goed, neem nou bij het KWPN Gribaldi. Toch wel een tophengst te noemen, maar toch zou ik er, als ik een KWPNner zou hebben, niet mee dekken (gaat ook niet meer, maar dat terzijde).

Iemand trouwens bekend met de manier van keuren bij het NSPS? Want daar komen volgens mij altijd maar een paar hengsten tot de HK?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:10

Een stempelhengst, de naam zegt het al, is een hengst die op al zijn nafok een duidelijke stempel drukt en daarbij een positieve bijdrage aan het stamboek levert.
Een hengst die stelselmatig grof beenwerk en stugge gangen levert zou ik niet meteen een stempelhengst willen noemen. :+

Een hengst kan heel prima een preferente hengst zijn zonder daarbij een duidelijke stempelhengst te zijn, is toch nog even net een slag hoger.

Het is het soort hengsten waarvan mensen die een beetje in de materie van het stamboek zitten, vaak al de nakomelingen kunnen aanwijzen zonder papieren te zien. Maar ze zijn er gewoon niet heel veel, en een hengst kan ook prima werk leveren zonder een stempelhengst te zijn.

Met eigen straatjes heeft dit niets te maken en ook niet of ik met zon hengstje zou dekken. Want zelfs bij een hengst die heel sterk bepaalde eigenschappen doorgeeft, past niet iedere merrie.
Er zijn ook Gribaldis die maar zozo zijn.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:35

stef schreef:
Iemand trouwens bekend met de manier van keuren bij het NSPS? Want daar komen volgens mij altijd maar een paar hengsten tot de HK?

Bij het NSPS hebben ze eerst een aantal ronden. Die moeten de hengsten eerst door zien te komen. Naarmate de hengst een ronde verder komt, worden de eisen een stuk hoger gesteld. Alleen het best is goed genoeg, zullen we maar zeggen. Ook bij het NSPS zijn ze bang voor een hengstenoverschot, op deze manier keuren vind ik werkelijk geweldig. Dan weet je in ieder geval zeker dat de hengst die je uitkiest, echt speciaal is en niet zomaar even van het land geplukt, om het even cru te zeggen.
De strenge selectie zorgt er trouwens voor dat er maar weinig hengsten aangeboden worden op de HK, ze worden van tevoren door de fokkers zorgvuldig uitgezocht. Velen worden als jaarling al 'afgeschreven' voor de dekdienst. Meestal ruinen ze die en gaan ze de verkoop in.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:41

Dan is mc in mijn ogen echt een stempelhengst want ook op de show wees je zonder iets te weten zo de mc-tjes eruit.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:57

Citaat:
De strenge selectie zorgt er trouwens voor dat er maar weinig hengsten aangeboden worden op de HK, ze worden van tevoren door de fokkers zorgvuldig uitgezocht. Velen worden als jaarling al 'afgeschreven' voor de dekdienst. Meestal ruinen ze die en gaan ze de verkoop in.

Zo hoort het ook. Alleen hengstjes uit goede lijnen met predikaten worden trouwens aangeboden want anders heeft het toch geen zin. Bij een goed, langer bestaand stamboek als het NSPS of KWPN telt de afstamming ook zwaar mee.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:57

Bij het NSPS komt nog geen 10% van wat er aangevoerd word er doorheen. En er word al een deel op papier uit gegooit voor de keuring (geen idee hoeveel dat er zijn, maar ook al wel een aardig deel) en de fokkers zelf maken voor de keuring zelf al een strenge selectie omdat ze weten dat ze op de keuring zo streng zijn.
Als ze er doorkomen heb je nog het sperma onderzoek (worden ze nu nog niet op afgekeurd, maar krijgen wel een dekbeperking) en een moeten de nakomelingen goedgenoeg zijn (en moet je ook minimale percentage's en aantallen laten zien).
En nog steeds zit het NSPS ook tegen een hengsten overschot aan te hikken.

Het NMPRS van mij mag veel strenger. Imo helpt het geven van een dekbrevet aan een 3e of geen premie hengst niet erg mee aan het verbeteren van het stamboek, maar helpt dat juist mee aan het extreme overschot van kleine pony's (of dat nu shetten, appies, AMHA of andere mini's zijn).

Mijn 1e premie superster, meervoudig kampioens basis hengst is ook lekker gecastreerd. Ondanks dat hij echt wel gaaf is (ook volgens andere, anders word hij geen kampioen) voegt hij niets toe aan het NMPRS. Bij het NSPS had hij wel zeker wat toe kunnen voegen, maar daarvoor was zijn afstamming niet in orde op papier.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:59

Precies, en dat is wat mij erg zwaar tegenvalt bij het NMPRS, als ze door de vet zijn mogen ze al voor het stamboek dekken. Over streng gesproken...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:08

Mag bij het NSPS ook (europeese regelgeving), maar bij het NSPS hebben ze het in een bij-sectie/register gestopt. Alleen nakomelingen uit een veterinair goedgekeurde hengst die het goed genoeg doen op de keuring kunnen naar het stamboek op 3 jarige leeftijd.
Maar het word erg weinig gedaan omdat je met die nakomelingen weer weinig kan (zoons mogen niet naar de HK, papier is toch niet zo mooi als dat het zou kunnen zijn).

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:13

Bij het NAS kunnen zulke dieren ook niet ggk worden of ster worden.

Maar het voordeel van vet. gekeurde hengsten gebruiken is dat het sommige fokkers toch de ruimte geeft om hengsten te gebruiken die dan volgens het stamboek niet voldoen, maar waar zij zelf toch wat in zien.
Hoewel het NMPRS ook als soort 'achterdeur' voor het NAS fungeert.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:17

Ik zou zelf ook niet een NAS of NSPS hengst met alleen NMPRS goedkeuring gebruiken (als ik NMPRS of NAS zou willen fokken, ik hou het zelf mooi bij het NSPS). Er moet dan een rede zijn waarom het NSPS of NAS hem niet wil hebben.