[H] fokadvies vrlp keur prok merrie v.houston

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lisch

Re: [H] fokadvies vrlp keur prok merrie v.houston

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 19:10

en wie denk jij dat dat kan geven eliza?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:20

Metall oa..behoud je ook het goede achterbeengebruik.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 12:01

ik zal eens even kijken naar hem en zen goedgekeurde zonen. dankje voor het meedeken allemaal.!

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 19:21

ik vind special d toch ook wel heel goed bij haar passen ik heb net even wat dingen uitgezocht. ook even het boekje van kwpn met fokwaarden enzo erbij gehad dan denk ik dat special d ook een goede combinatie kan zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:01

Special is een zoon van Metall dus dat zou goed kunnen,ik ken niet genoeg nakomelingen van Special om daar wat zinnigs over te zeggen.Mischien dat andere mensen daar meer vanaf weten?

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 14:28

en wat vinden jullie van dreamcatcher?
ik heb contact gehad met het station deze is bereid afspraken te maken met de pensionkosten ect.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:12

Persoonlijk ben ik er qua beweging niet zo weg van..hij fokt wel redelijk mooie modellen maar vaak een wat afwijkend fundament en dat is zonde.Meerdere station's zijn vaak bereid om afspraken te maken hoor,als je maar goed onderhandelt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:16

precies, van tevoren goede afspraken maken.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 18:57

ik denk dat ik nog even met veninga ga bellen over eventueel armani of zizi-top. ik zie het echt niet zitten om volgend jaar 3 uur in de auto te gaan rijden met merrie en veulen. hun zitten het meest dichtbij en tewis zit ook dichtbij en heeft 1 in het verrichtingsonderzoek lopen painted black x crosby geloof ik.

als hun deze hengsten nog hebben volgendjaar natuurlijk

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:06

moet ze met vers onverdund worden geinsemineerd?

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 21:20

ja dat is juist het lastige;)... de meeste hengstenhouders zitten ver weg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:47

Ik heb wel een gave ArmaniX Houston gezien dus dat is mischien geen hele rare combi.Zizi is een gave hengst maar erg kort in het lijf en de hals..dat lijkt me niet zo passen.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:50

Apache!

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:11

Even een toelichting op Apache:

Ik denk dat deze hengst goed kan passen op jouw merrie. Met wat Jazz krijg je wat bloed erin, bovendien wat sneller been denk ik. Daarbij zal de combinatie met Flemmingh lengte geven/behouden maar wel souplesse meegeven. Apache is mooi bergopwaarts, net als jouw merrie en kan dit extra bevestigen in de nafok. Daar komt hoe dan ook een mooi en snel veulen uit.

Ik zou zeker niet bang zijn voor een 'jazz' karakter. Jouw merrie is een stabiele merrie toch? En als het veulen veel in handen komt moet dat goed komen.

Een andere optie zou Uphill kunnen zijn. Met zijn mooie tact, regelmaat en balans misschien een goede partner. Dan geef je ook wat meer bloed mee via appalonius xx.
Ik geloof dat dit heel goed kan passen. Je fokt dan wel terug op Wolfgang maar dat is ver weg en misschien wel een voordeel. Ik zou het KWPN hier ook over bellen om te kijken wat ze hierover zeggen.

Ik hoor graag wat je hiervan vindt.
Laatst bijgewerkt door SantaCruz op 08-09-10 10:19, in het totaal 2 keer bewerkt

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:18

Ik zie dit topic nu pas. Wij hebben ook een Houston merrie die een veulen heeft gehad van Negro en Voice. De Negro nakomeling heeft te weinig maat en een iets kort voorbeen, maar de Voice nakomeling is echt helemaal wat we zoeken.

Voice is ook een hengst met een zeer goed karakter.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 10:34

@SantaCruz. bedankt voor je duidelijke toelichting.!
apache vind ik ook een hele mooie hengst alleen deze staat in belgie. dat is te verweg helaas aangezien merrie onverdunt moet hebben.

en uphill zal ik even gaan bekijken.! deze staat een dik uur rijden bij ons vandaan waneer ik afspraken kan maken met deze mensen is dat wel te doen.

waika is wel een heet paard maar erg werkwillig.

@lizzy1. negro zou idd niet goed passen. en voice idd daar heb ik goede veulens van gezien! zou je mij een paar fotos kunnen sturen? :D

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:50

Een andere optie zou misschien (wel wat ouder) Jetset kunnen zijn. Hij geeft ook paarden met voldoende lengte, opwaarts (net als jouw merrie). Dit zou ook goed kunnen passen. Daar kan ook nog eens een veelzijdig paard uit komen.

Voor Negro zou ik inderdaad in 1e instantie niet zo snel gaan vanwege het korte voorbeen. Dat is op zich niet zo erg als je weet hoe deze merrie fokt. De vraag is of je die gok durft te wagen. Negro bij een flemmingh merrie kan vaak wel weer goed omdat de flemminghs vaak een langer voorbeen doorgeven. Aan de andere kant hoef je niet altijd bang te zijn voor een kort voorbeen maar moet je juist kijken naar de romprichting.
De romprichtingen van de merrie + hengst + nakomelingen goed bekijken. Ook die van de ouders van jouw merrie. Als je denkt dat het kan, dan zou het een optie kunnen zijn, vanwege het sterke achterbeen. Maar soms geeft Negro wel beknoptheid door.

Ik denk dat bijvoorbeeld Scandic of zijn zoon ook kunnen passen. Alleen die heeft weer een wat horizontale hals. Geeft wel hele fijne paarden. Zou wel goed bij Housten passen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:54

Ik vind Scandic juist een neerwaartse bouw geven,Jet set daarin tegen geeft goede maar blessure gevoelige paarden.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:52

Elisa2: kun je aangeven wat je bedoelt met blessuregevoelige paarden? om wat voor blessures gaat het?
Dat heb ik van Jetset niet eerder gehoord.

Scandic geeft geen neerwaartse bouw maar heeft een horizontale halsrichting. Als je merrie dit heeft moet je deze hengst niet gebruiken. Maar dat heeft deze housten merrie van TS niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:57

Nou degene uit mijn omgeving die ik gezien heb waren nogal gevoelig op de pezen/voorbenen.Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat ze dat allemaal hebben en het ligt er ook aan hoe ermee omgegaan word.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:18

Er wordt altijd gezegd dat de paarden een langer voorbeen moeten hebben. Dat is denk ik te kort door de bocht want dan gaat iedereen op zoek naar zo'n hengst en kom je vaak op dezelfde hengsten uit. Het gaat om de romprichting van je merrie en van de hengst samen, alsook van de ouders die verder in de lijnen zitten.

Een goede fokker zei ooit eens tegen mij: "dat je soms het beste een hengst kunt kiezen -als je een correcte merrie hebt- die het meeste qua bouw lijkt op je merrie" Dus als je merrie een kort voorbeen heeft dan hoef je niet perse een hengst te zoeken met een heel lang voorbeen want dan kan het veulen alsnog een totaal andere bouw krijgen dan gehoopt/verwacht. Maar beter kiezen voor een hengst die bv meer dezelfde bouw heeft als je merrie, misschien net wat langer hier en daar, maar bv een heel sterk achterbeen. En zo fok je steeds beetje bij beetje een stuk voorwaarts. En is de kans groter dat het veulen -wanneer de merrie echt een vererver is- de basiskwaliteit vergroot.