Rijden haf met sporen en welke ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:18

zie net dat bij mijn vorige reactie dat er spelfouten staan...

oepsss :oo

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:28

Ik rijd zonder sporen. Misschien dat je ze nodig heb in Z, maar ook dan vind ik het nog niet echt nodig. Iedereen heeft het erover om je hulp te verfijnen. Maar als je je paard goed afgericht heb op je beenhulp, dan is dat in mijn ogen nog altijd de verfijnde hulp.
Iedereen heeft het er altijd over om je hulpen te verfijnen, maar zodra er sporen aan te pas komen, houd het eigenlijk gewoon in dat die niet goed/snel genoeg reageerd op je been. Daarbij is het tegenwoordig geen verfijnd hulpmiddel meer. Hoeveel mensen kunnen nu echt netjes hun benen stil houden? Dus je stompt ze alleen maar af op je spoor. Dus zie het er (ver)fijne niet van in?

Chaos

Re: Rijden haf met sporen en welke ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:10

Een beenhulp is toch ook een hulp. Als een paard slecht aan het been is of traag dan kan het dus inderdaad verfijnen. Als ik mijn paarden een dagje wat scherper aan het been rijdt doe ik dat behulp van mijn sporen zodat ik na die training er profijt van heb doordat mijn paarden dan dus sneller zijn op mijn op beenhulpen. Dan hebben mijn sporen het toch verfijnd?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:14

Telstar2000 schreef:
Nee vosje456, met de sporen die Mareeq heeft gepost mag je geen dressuurwedstrijd mee rijden. Zie mijn eerdere post.
Wiel (in welke vorm dan ook) is verboden bij de pony's. Als je 18 bent en bij de paarden start mag een spoor met wiel wel, ook als je op een pony rijdt.

Dat meen je niet, mag dat niet? Volgens mij heb ik de laatste periode uit mijn ponytijd wel met wielen gereden maar kan me niet heugen dat ik daar commentaar op heb gehad. Maar toen reed ik met hele kleine spoortjes dus misschien hebben ze het gemist.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:17

ik rijd mijn haflinger in het m zonder sporen en die in het l2 op wedstrijd met stompe sporen van 3cm
thuis rijd ik bijna altijd zonder

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:17

Chaos schreef:
Een beenhulp is toch ook een hulp. Als een paard slecht aan het been is of traag dan kan het dus inderdaad verfijnen. Als ik mijn paarden een dagje wat scherper aan het been rijdt doe ik dat behulp van mijn sporen zodat ik na die training er profijt van heb doordat mijn paarden dan dus sneller zijn op mijn op beenhulpen. Dan hebben mijn sporen het toch verfijnd?

Zijn ze dan sneller aan je beenhulp of aan je spoorhulp? 9 van de 10 keer, zodra jij je sporen af doet, is het paard ook niet meer aan het been (was ie daarvoor ook al niet, anders had je geen sporen nodig)

(ps. ik ben je niet persoonlijk aan het aanvallen hoor, maar dit is wat ik overal zie.)

Telstar2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:26

@chaos, sorry, maar inderdaad, dat meen ik wel. Kijk maar in mijn eerdere post, daar staat letterlijk het reglement.
Ik ben zelf ook jury, dus uit ervaring kan ik je vertellen (we moesten de reglementen uit ons hoofd kennen) dat dit niet is toegestaan. Was het in mijn 'ponytijd' ook al niet, dus dat is al 'even' zo :-)

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:57

Pregini schreef:
Ik rijd zonder sporen. Misschien dat je ze nodig heb in Z, maar ook dan vind ik het nog niet echt nodig. Iedereen heeft het erover om je hulp te verfijnen. Maar als je je paard goed afgericht heb op je beenhulp, dan is dat in mijn ogen nog altijd de verfijnde hulp.
Iedereen heeft het er altijd over om je hulpen te verfijnen, maar zodra er sporen aan te pas komen, houd het eigenlijk gewoon in dat die niet goed/snel genoeg reageerd op je been. Daarbij is het tegenwoordig geen verfijnd hulpmiddel meer. Hoeveel mensen kunnen nu echt netjes hun benen stil houden? Dus je stompt ze alleen maar af op je spoor. Dus zie het er (ver)fijne niet van in?

vind dit eerlijk gezegt een beetje onzin, hoe hoger je komt hoe moeilijker de oefeningen worden.
Je moet alle oefeningen door middel van beenhulpen uit elkaar houden, maar op een gegeven moment wordt het voor je paard ook moeilijker om de oefeningen te onderscheiden aangezien sommige hulpen erg veel op elkaar lijken, bijvoorbeeld wijken en schouderbinnenwaarts. Een spoortje is dan handig om je paard net even duidelijker te maken welke oefeningen die uit moet voeren en dan vooral bij de inzet van de oefening.
Als we echt alles met beenhulp kunnen en zonder spoor waarom rijden al onze dressuurruiters dan met een spoortje?
Daarnaast moet je als je bij de paarden rijdt vanaf M dressuur met spoor starten.
En als we dan met zijn allen vinden dat sporen niet hoeven dan zou ik zeggen dat een zweep ook niet meer hoeft, maar dat vind ik niet, want die kan soms goed van pas komen bij het verfijnen van de oefeningen.

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 00:20

Ik vind het geen onzin :D. Ik vind het onzin dat wijken en schouderbinnenwaarts bijna dezelfde
hulpen heeft. Paardrijden bestaat niet alleen uit beenhulpen. Durf bijna te wedden dat jij de schouderbinnenwaarts verkeerd rijdt. Dit is nl. Ook een veel voorkomende fout die je ziet. Even voor de duidelijkheid, ik vind sporen niet erg. Ik gebruik ze ook wel eens, alleen ik vind dat sporen meer een gemakzucht is geworden dan waar ze daadwerkelijk voor gebruikt dienen te worden. Sporen worden 99% gebruikt voor andere doeleinden dan waar het uiteindelijk voor bedoeld is.

Ik zelf rijd zonder sporen omdat ik niet goed mijn onderbenen stil kan houden. Dus ik weet vanmezelf dat ik de sporen niet juist zal gebruiken. Ik zie liever een zweep dan sporen. Want sporen worden eerder gebruikt om het paard "sneller voor het been" te maken dan een hulp te verfijnen. Hiervoor is een zweep meer bedoeld dan sporen. Maar tegenwoordig lijkt het wel of je met sporen moet rijden om er als (dressuur) ruiter bij te horen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 00:28

Telstar2000 schreef:
@chaos, sorry, maar inderdaad, dat meen ik wel. Kijk maar in mijn eerdere post, daar staat letterlijk het reglement.
Ik ben zelf ook jury, dus uit ervaring kan ik je vertellen (we moesten de reglementen uit ons hoofd kennen) dat dit niet is toegestaan. Was het in mijn 'ponytijd' ook al niet, dus dat is al 'even' zo :-)

Oja, ik zeg ook niet dat het niet zo is, ik geloof je zo! Ik wist het alleen niet, en het is mij ook nooit verteld. :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 00:31

Pregini schreef:
Chaos schreef:

Zijn ze dan sneller aan je beenhulp of aan je spoorhulp? 9 van de 10 keer, zodra jij je sporen af doet, is het paard ook niet meer aan het been (was ie daarvoor ook al niet, anders had je geen sporen nodig)

(ps. ik ben je niet persoonlijk aan het aanvallen hoor, maar dit is wat ik overal zie.)

Je ziet het idd meer, maar toch echt niet overal. Toevallig kreeg ik ook weer het commentaar in mijn topic met men haf (zie onderschrift), en ik vindt dat het zeker op Bokt al als standaard genoemd wordt.

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 00:59

Allereerst wil ik niet vergeleken worden met de rest van bokt :D Daarbij oordeel ik niet van foto's maar van alle stallen waar ik kom. Op iedere stal zie ik het. Er zijn enkele die een mooie houding en zit hebben die bewust met sporen KUNNEN rijden. Heb even je foto's bekeken en ik zie dat jij ook een verkeerde beenhouding hebt. Ik heb hetzelfde probleem. Daarom juist zeg ik dat jij toch onbewust vaak onnodig je paard zal aansporen. Dat zou ik ook doen, en daarom rijd ik zonder. Ik moet eerst leren vanuit mijn heupen/bekken mijn benen meer te laten "hangen". Omdat de meeste toch onbewust hun sporen zullen gebruiken ipv bewust, zal het nooit als een hulp verfijnen gebruikt kunnen worden.
Maar dat is mijn mening :D

Ps. Ontzettend leuke haf heb je!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 01:51

En dan heb je dus niet goed gekeken, en dat is dus net hetgeen wat ik bedoel. Foto's zijn momentopnamen dus als je wilt oordelen lees dan ook de bijstaande tekst.

Kijk foto 11 maar eens, daar is het heel duidelijk zichtbaar, maar die staat in link.

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:32

Heb je tekst even gelezen, en ik neem aan dat je bedoelt naar het stukje over je enkels?

Van wat ik zie van de foto's heeft dit niks met je enkels te maken. Je knie staat naar buiten gedraaid wat uit je heupen komt en heeft niks met je voeten/enkels te maken. Daarbij is het logisch het commentaar dat je krijgt dat het over de foto's gaat en niet de tekst die erbij hoort. Net zoals je zegt zijn het momentopname's. Dat is ook waar degene die er op reageren, over moeten oordelen. Dit is zoiezo moeilijk van foto's. Maar je kan het e.e.a. er toch wel in terug vinden. Als jij van jezelf weet, dat dit puur door je enkels komt, dan ga je toch niet in verdediging erover? Dat zou ik niet doen, want dat is onbegonnen werk op bokt. Ik ben erg benieuwd naar je beenligging voordat je je enkels had bezeerd. Kan me niet voorstellen dat je door je enkels je hele houding anders is vanaf je heupen naar beneden.

Dit kan je heel duidelijk zien op foto 19 samen met je zusje. Want dit is je houding in ontspannen stand. Zowel jij als je zusje hebben dat je knieen naar buiten staan gedraaid.

Kijk maar eens naar mijn foto's (zie onderschrift). Je kan zien dat ik mijn knieen ook naar buiten heb gedraaid. En dan leer ik echt niet dat ik me tenen naar binnen moet draaien, om mijn voeten mooi recht te kunnen houden. Dit moet toch echt vanuit je heupen/bekken komen.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:25

@ pregini: Ik snap eerlijk gezegt niet waarom je nu op alles en iederen commentaar geeft. Ik be het helemaal met je eens dat je de spoort goed moet gebruiken, ik rij thuis zonder spoor en zweep omdat ik het belangrijk vind dat me pony goed aan mijn been is. Ik vind je argument van de schouderbinnenwaarts en wijken nog steeds een beetje onzin. Ik heb hier zat boeken liggen die schouderbinnenwaarts uitleggen en het wijken en de hulpen lijker zeer zeker wel op elkaar, ik heb namelijk nooit gezegt dat ze hetzelfde waren.
Daarnaast ben ik van mening dat je niet moet oordelen als je niets weet, jij weet niet hoe ik rij, je hebt me nog nooit zien rijden dus kun je niet zeggen dat ik de oefeningen niet snap. Eerst naar jezelf kijken voor je over een ander oordeelt.

Telstar2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:30

Even nog een correctie: er wordt gesteld dat je vanaf het M1 paarden met sporen moet starten, sinds 1 april jl. is dit ook niet meer verplicht.
Overigens ben ik het eens met waar het spoorgebruik voor bedoelt is: het fijner aan kunnen geven van de hulpen, sommige knopjes zitten zo dicht bij elkaar, met een spoortje kun je het 'aanwijzen'. Sporen zijn er niet voor om je paard/pony voorwaarts te houden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:35

Pregini schreef:
Heb je tekst even gelezen, en ik neem aan dat je bedoelt naar het stukje over je enkels?

Van wat ik zie van de foto's heeft dit niks met je enkels te maken. Je knie staat naar buiten gedraaid wat uit je heupen komt en heeft niks met je voeten/enkels te maken. Daarbij is het logisch het commentaar dat je krijgt dat het over de foto's gaat en niet de tekst die erbij hoort. Net zoals je zegt zijn het momentopname's. Dat is ook waar degene die er op reageren, over moeten oordelen. Dit is zoiezo moeilijk van foto's. Maar je kan het e.e.a. er toch wel in terug vinden. Als jij van jezelf weet, dat dit puur door je enkels komt, dan ga je toch niet in verdediging erover? Dat zou ik niet doen, want dat is onbegonnen werk op bokt. Ik ben erg benieuwd naar je beenligging voordat je je enkels had bezeerd. Kan me niet voorstellen dat je door je enkels je hele houding anders is vanaf je heupen naar beneden.

Dit kan je heel duidelijk zien op foto 19 samen met je zusje. Want dit is je houding in ontspannen stand. Zowel jij als je zusje hebben dat je knieen naar buiten staan gedraaid.

Kijk maar eens naar mijn foto's (zie onderschrift). Je kan zien dat ik mijn knieen ook naar buiten heb gedraaid. En dan leer ik echt niet dat ik me tenen naar binnen moet draaien, om mijn voeten mooi recht te kunnen houden. Dit moet toch echt vanuit je heupen/bekken komen.

O o o. Laat ook maar zitten. Ik ga niet zo'n discussie voeren met iemand die ik acht volwassen te zijn na het inzien van je profiel. Je reacties vind ik onzinnig. Slaan totaal nergens op en je spreekt jezelf tegen. Het ging erom of mijn sporen mijn paard stoorden, nee. Nu gaat het ineens neit meer daarom maar om het feit dat ik mijn benen draai, ik zou weer zeggen, lees de reacties in het topic. Dus. Als je maar half geinformeert ben, en hoe kan het ook anders je bent immers niet bij het rijden van de mensen over wie je oordeelt, reageer dan gewoon lekker niet en wees zelf de wijste.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:37

Pregini schreef:

Weer zon typisch voorbeeld. Waarom!!! moet ik mijn medisch verleden op Bokt zetten?
Als je het echt wilt weten heb ik 5 jaar geleden een ongeluk gehad waarbij mijn rug zwaar gekneust/gescheurd was. Hierdoor zijn mijn bekken en heupen scheef gaan staan. Daarna kreeg ik een ongeluk met mijn enkels, 2x vlak na elkaar, dus hier heb ik ook last van. Ik loop bij een kraker en een osteopaat maar dat verhelpt niet alles binnen een behandeling.

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 02:51

@ Rosanna1990:
Ik wist niet dat ik op alles en iedereen commentaar heb? Vind het een beetje jammer dat je je zo aangevallen voelt. Want zo zijn mijn berichten helemaal niet bedoeld. Het is misschien een beetje kort door de bocht om te zeggen dat ik bijna zeker weet dat je de schouderbinnenwaarts verkeerd rijd, maar dat komt omdat heel veel mensen deze ook verkeerd rijden.
Aangezien ik je nog nooit in het echt heb zien rijden, kan ik hier ook niet over oordelen.

Wat betreft de hulpen van het wijken en schouderbinnenwaarts; Misschien heb ik hier ongelijk in, want wat in de boeken staat zal wel goed zijn, en aangezien ik nog nooit een paarden boek heb opengeslagen, kan ik het ook niet weten. Alleen ik vind zelf dat hier een groot verschil in is waardoor het verschil echt niet in een spoorhulp zit.

@Chaos:
Ook van jou snap ik je reactie niet goed. Ik val je helemaal niet aan, ik wilde alleen iets duidelijk maken. Aangezien veel ruiters onder ons een verkeerde beenligging hebben, geef je vaak onbewust spoorhulpen, die niet tot de categorie "verfijnen" horen, maar eerder op afstompen.

Rot voor je dat je een ongeluk heb gehad, maar ik vraag verder nergens om je medisch verleden. Ik vroeg me alleen af of je been/voet ligging anders was voordat je je enkels gekneusd/gescheurd had.

Citaat:
O o o. Laat ook maar zitten. Ik ga niet zo'n discussie voeren met iemand die ik acht volwassen te zijn na het inzien van je profiel. Je reacties vind ik onzinnig. Slaan totaal nergens op en je spreekt jezelf tegen.

Jammer dat je je zo laat kennen en kinderachtig moet reageren.

Nog even voor de duidelijkheid: Ik ben echt niet tegen sporen. Vind alleen dat je eerlijk naar jezelf en zeker naar je paardje toe moet zijn om te weten of je sporen juist kan gebruiken.

Om weer even ontopic te komen:
Rij je met sporen ?
Nee

Waarom rij je wel of niet met sporen ?
Omdat ik geen goede beenligging heb, zal ik onnodig mijn sporen gebruiken, waarvan ik vind dat ze daarvoor niet bedoeld zijn.

Wat voor grote sporen(3 cm,5 cm) , ringentjes of stopjes ?
Geen dus :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:36

Maar dat is mijn hele punt nietwaar. Dat je daar niet over kunt oordelen naar anderen toe. Dat jij voor je zelf die keus maakt, dat moet jij helemaal zelf weten. Maar laat anderen hun ding doen en bemoei je daar niet mee als daar niet om gevraagd is. En ik vindt het altijd maar wat knap dat mensen naar aanleiding van enkele foto's kunnen zeggen dat men hun beenligging totaal onjuist is, dat ze niet kunnen verfijnen daardoor (HALLO?! Wat je erbij?), dat ze hem onbewust gebruiken (waar dan??) etc. Mijn punt is dus gewoon. Hou het lekker bij jezelf, als anderen op jouw lopen zeuren terwijl ze je nog nooit hebben gezien irriteert dat jou vast ook.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:41

[quote="Pregini"]@ Rosanna1990:
Ik wist niet dat ik op alles en iedereen commentaar heb? Vind het een beetje jammer dat je je zo aangevallen voelt. Want zo zijn mijn berichten helemaal niet bedoeld. Het is misschien een beetje kort door de bocht om te zeggen dat ik bijna zeker weet dat je de schouderbinnenwaarts verkeerd rijd, maar dat komt omdat heel veel mensen deze ook verkeerd rijden.Aangezien ik je nog nooit in het echt heb zien rijden, kan ik hier ook niet over oordelen.

Wat betreft de hulpen van het wijken en schouderbinnenwaarts; Misschien heb ik hier ongelijk in, want wat in de boeken staat zal wel goed zijn, en aangezien ik nog nooit een paarden boek heb opengeslagen, kan ik het ook niet weten. Alleen ik vind zelf dat hier een groot verschil in is waardoor het verschil echt niet in een spoorhulp zit.

Als je het niet weet, waarom zeg je het dan. :Y)

@Chaos:
Ook van jou snap ik je reactie niet goed. Ik val je helemaal niet aan, ik wilde alleen iets duidelijk maken. Aangezien veel ruiters onder ons een verkeerde beenligging hebben, geef je vaak onbewust spoorhulpen, die niet tot de categorie "verfijnen" horen, maar eerder op afstompen. Rot voor je dat je een ongeluk heb gehad, maar ik vraag verder nergens om je medisch verleden. Ik vroeg me alleen af of je been/voet ligging anders was voordat je je enkels gekneusd/gescheurd had.

Ik vraag je nergens om mij iets duidelijk te maken. En veel ruiters onder ons, daar spreek je weer namens een groep. Maar het gaat om jóuw mening en het gebruik van sporen op jóuw haf. Dus niet over de rest van paardrijdend Nederland en hun beenligging en spoorgebruik.

Nog even voor de duidelijkheid: Ik ben echt niet tegen sporen. Vind alleen dat je eerlijk naar jezelf en zeker naar je paardje toe moet zijn om te weten of je sporen juist kan gebruiken.

Hiermee insinueer je dus weer hetgeen waarvan ik zeg dat jij het niet kunt oordelen. ;)

Snap je nu wat ik dus bedoel met dat je jezelf tegenspreekt.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:27

ik rij ook met sporen

rij met kleine stome sporen (vooral met springen) en sinds kort ook met sporen (stompe) van 2 cm zodat ik me hak goed uitgedrukt blijf houden en mocht het nodig zijn om de sporen te gebruiken dat ik er dan wel bij kom zonder me hak op te trekken.

Met buiten ritten enz gebruik ik ze niet.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 12:35

Allemaal bedankt voor de reacties ben jnu weer terug van vakantie

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:57

Ik rijd mijn merrie sinds kort met wielsporen, reageert ze super op! De hulpen komen zo veel beter door en ze is een stuk actiever, ook als ik de spoor niet eens gebruik.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:17

Bokt blijft een moeilijk medium,mensen voelen zich heel snel aangevallen,terwijl commentaar dat gegeven wordt niet eens rottig bedoeld wordt.
Vandaar dat steeds meer mensen,die echt iets kunnen toevoegen maar afhaken doordat je meteen van alles over je heen krijgt.
Toch wil ik even meedenken over datgene wat hierboven allemaal geschreven is.
Dit voor die enkeling,die toch eens kritisch naar z'n eigen houding gaat kijken en zich bewust wordt wat er eigenlijk gebeurd door het gebruik van sporen,want daar begon het hier over :P .
Overigens bij een haf (ook de flegmatieke exemplaren) werkt het hetzelfde als bij ieder ander paard :o .

Je moet beginnen je af te vragen wat de meerwaarde is van het gebruik van een spoortje?Ja,waarom ga je hem eigenlijk aandoen?
Om je dier beter naar voren te krijgen?Allerter te maken,of wat hier genoemd is het verschil uit te leggen tussen wijken voor de kuit of schouder voor?
Zal even doordacht onderbouwen waarom dat niet gaat werken op de langere termijn.
Eén ieder kent inmiddels het verhaal van de vlieg op de huid :D ,dit voelt je dier,hij kan er zelfs heel heftig op reageren,dus waarom reageert ie dan niet op het aandrukken van je kuit?
Zal wat dingen opnoemen :o
-je drukt zo vaak je kuit aan (of schopt zelfs)dat ie er niet meer op reageert
-je werkt met je zit terug (kijk naar de stand van je bekken,druk je dat barkrukje wel naar voren),dier snapt de hulp niet
-je loopt niet goed met je zitbeenknobbels mee(tegen de richting in of helemaal niet)
-je geeft niet op het juiste moment de hulp,dus bij het vertrekken achterbeen
-je kijkt teveel naar zijn hoofd,blokkeert zijn schouders en zal dan ook niet kunnen vertrekken
-dier wordt gehinderd in zijn mond(terugwerkende teugel)
-zwaar zitten of knellende bovenbenen
-ach het kan zoveel zijn,knellend zadel,bonkende ruiter enz.
Oftewel er moet heel kritisch gekeken worden waarom het dier niet reageert,enkel op het aantrekken van je kruis, het gebruik van sporen lost dan ook niets op,immers ook daar zal ie tzt niet meer op reageren want heb je het bovenstaande niet verbetert dan nog kan ie niet lekker onder je doorlopen.

Het verschil in schouderbinnenwaarts of het wijken zit in de belasting van de zitbeenknobbels en meedraaien van het bekken van de ruiter.
Waarbij dus ook verschil gemaakt wordt in het rond je been zijn van het dier,dus ook hier heeft het omdoen van het spoortje geen nut als je deze oefeningen niet snapt.En inderdaad,schouder voor wordt heel vaak verkeerd gereden,wijkend voor de buitenkuit en dat is niet de bedoeling.

Ook ik moet beamen dat ik te vaak ruiters zie die de sporen verkeerd gebruiken,niet werken aan het verbeteren van hun eigen zit,vaak achteruit werken maar daarbij wel hun dier naar voren willen laten gaan door sporen,zo jammer het kan beter.

En wanneer voegt het iets toe,als jij als ruiter zo mooi in balans kan zitten,de hulpen zo goed kunt geven en je dier dit ook snapt,waardoor het enkel kriebelen met je spoortje net voldoende is om zelf mooi stil te blijven zitten en je dier daardoor nog fijner over de rug,van achteren naar je hand toegereden wordt.Oftewel naar jaren trainen,eens een keer op een proefje.