Bloedlijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 18:35

chantal1 schreef:
Volgens mij bedoelt Anna dat je moet kijken hoe vaak deze er dan in voor komt. Zo zei ooit iemand tegen me; hoe vaker Ramzes x in het pedigree, hoe beter ze springen.

En zou die persoon dat zomaar uit zijn/haar duim zeggen of zou het gebaseerd zijn op ervaringen, onderzoek en feiten. Helaas kijken we daar te weinig naar en gaan door zoals het gros doet. Je rent, zonder visie ,achter de meute aan en kunt dan achteraf zeggen ik heb ook meegedaan, stond erbij en keek ernaar. Dat schiet op lekker op.
Maar denken valt niet mee, analyseren is nog moeilijker.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 18:47

runningkawa schreef:
Nu weet ik dus ook helemaal geen bal van fokkerij (dus mijn antwoord zal natuurlijk nergens op slaan), maar is het niet zo dat simpelweg, als je maar ver genoeg zoekt je altijd dezelfde voorvaderen tegen komt?

Als ik bij kawa (Kafu xx X Rigoletto) kijk, kan ik alle 3 de stamleggers van het engelsvolbloed terug vinden
en uiteindelijk zal dat bij elk paard gaan wat engelsvolbloed in zijn aderen heeft

Maar Rigoletto verraad ook dat hij dus idd van Amurath afstamt, maar is dat niet zo dat als je maar vergenoeg zoekt, je bij wat voor ras ook, altijd bij bekende voorvaderen uitkomt?

Bij zowel de goede als de minder goede?

Wat dat betreft sta je niet alleen. Jouw paard zal waarschijnlijk meer het skelet hebben van Rigoletto dan van Kafu xx aangezien de merrie zoals op deze site al terecht werd geconstateerd meer invloed heeft dan de hengst. En fokt moet je dus indezelfde moederlijn blijven dan pas krijg je
aanmerkelijk meer kans op een goed product.
Zeer terecht kom dat zowel bij de goede als minder tegen. Alleen de goede komen in de picture en dan kom je zoals zelf al constateerd Amurath tegen.

Alleen bij de goede paarden is het makkelijk terug te zoeken op inet of in ids

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 18:50

fokker schreef:
Maar al die foute dingen die ik uit de merrie wil fokken waar komen die dan vandaan?????

Welke fouten bijvoorbeeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 19:12

Afbeelding
Kafu

[img]http://members.lycos.nl/runningkawa/bokt/rigoletto[1]klein.jpg[/img]
Rigoletto
Afbeelding
kawa

Citaat:
Wat dat betreft sta je niet alleen. Jouw paard zal waarschijnlijk meer het skelet hebben van Rigoletto dan van Kafu xx

Alleen om van te leren want van de bouw weet ik niks
Maar als leek zijnde vind ik hem toch ook wel wat hebben van Kafu

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 19:56

Pipo schreef:
Anna?? Jij begrijpt denk ik best dat de rug niet LETTERLIJK bol moet worden.

Maar om het achterbeen meer onder de massa te plaatsen en om meer ruggebruik te krijgen, zullen de spieren zich ronder moeten maken. Dan krijg je een paard wat losser in het lijf gaat lopen.

Je hebt het erover dat de hele wereld het begrijpt behalve de Nederlanders? Komt dat omdat je het werkelijk vind? Omdat je niet erkend word binnen de nederlandse fokkerij?

Of zijn wij hollandse kaaskoppen werkelijk zo dom, dat we niet begrijpen hoe een goed paard te fokken.

En hoe komt het dat al die buitenlanders zo graag op die hollandskaaskoppaarden willen rijden, en ze voor grote bedragen naar het buitenland vertrekken???

Ik zeg niet dat de hele wereld het begrijpt en dat er geen goede nederlandse fokkers zijn. Integendeel. Mijn vraag is: als je de fokkerij analyseert zijn de dan op de goede weg? Hebben we wel een goed systeem. Hebben we uberhaupt wel een Smart systeem?
Specific
Measurable
Agreed
Realistic
Trackable
Als je deze formule op de fokkerij los laat niet.
Als je de toppaarden die boven komen drijven meer ondanks dan dankzij het fokbeleid zijn gefokt dan kun je nogal wat vraagtekens zetten. Als je toppaarden afstammen van afgekeurde hengsten moet je toch eens afvragen hoe kan dat. En hoe bestaat het dan wanneer je alleen al hier in dit forum allerlei vooroordelen ziet, dat Tin ka's Boy (stikvol met Arabisch bloed) de vaandeldrager van de Nederlandse springpaardenfokkerij is.

Pipo eerst nog even terug op de lendenparty. Het gaat niet om de party maar om het mechanisme. je zult je eerst moeten verdiepen in wat dat precies inhoudt en pas dan kun je begrijpen welke invloed dit mechanisme heeft op de bewegingen en prestaies van het paard.

Als je vervolgens kijkt welke goede paarden naar het buitenland vertrekken dan zijn dat juist de paarden uit vaak de volgende moederlijnen.
Sineada, Farn, Rigoletto (de R-lijn) en de Gambo-lijn.
Vergelijk deze paarden met onze huidige paarden en zie je dat ze (en de kinderen uit die lijnen ook vaak) een volkomen ander skelet hebben. Een dragend skelet. Het gevaar van export is dat je juist ook heelveel van de goed merriestammen kwijtraakt en juist dat is zo moeilijk te herstellen
Om nog een voorbeeld te geven: De oude Ostpruisische fokkerij van voor de oorlog vierde triomfen in alle disciplines. Wat heeft alleen al Hannover aan deze Oostpruisische hengsten zoals Abglanz, Julmond, Helikon Semper Idem en Ozean te danken. Met de latere inzet van Amurath 330 door Dr. Grabensee werd de G-lijn gevestigd. Hier klikken dezelfde genen weer en rolt uit die combinatie Salinero te voorschijn.

Dan nog even over het bollen van de bollebozen. In Ids stond zelfs een foto van paard met een zgn bolle rug. De foto van dit paard is niets anders dan een paard met een karperrug en deze arme stumper kan zich rond maken als een hoepel maar het zal dit arme dier niets helpen.
Het onderzetten van het paard berust op het lendenmechaniek en de hoeken van het kniegewricht en spronggewricht. Bij het Engels Volbloed zijn deze hoeken voor een sportpaard veel te groot en komt niet tot dragen. Deze paarden landen in de beweging ook altijd eerst op het voorbeen en dan pas op het achterbeen. Zelfs voor niet deskundigen is het niet zo moeilijk om te constatieren wat voor nadelige effecten deze manier van bewegen voor een spring-of dresuurpaard heeft.
Eeen paard wat deze mechaniek niet heeft (deze paarden hebben altijd een volbloedskelet) kunnen het achterbeen niet voldoende dragend onder de massa zetten. Als dit paard het achterbeen door het met de zit zoveel mogelijk naar voren en op de kop te rijden onderzet, komt het achterbeen nooit voorbij het zwaartepunt en kan dit paard de massa niet heffen. Dus proberen we dit paard van achteren naar beneden te krijgen.
Met deze manier van bewegen zakt het hele skelet en ligt de rug niet meer horizontaal maar ligt schuin. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor de ruiter die daardoor achterover komt te zitten. Die gaat vervolgens dit corrigeren door recht te gaan zitten. Door de grote hoeken in knie-en spronggewricht wordt de achterhand (net als bij de Volbloed) weer omhoog gduwd en dus komt de ruiter voorover te zitten. Die houding gaat de ruiter weer corrigeren en zo komen deze paarden bijvoortduring in onbalans. Het probleem Pipo zit dus in het sklelet en dat los je niet met spierkracht op.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 20:34

fokker schreef:
Als ik nou mijn merries volgend jaar door een araab laat dekken wil dan nog iemand mijn veulentjes kopen??

veel belangrijker is wat voor merrie heb je. Wat voor skelet heeft ze?
je fokt toch niet zomaar met een Araab. of met een volbloed? fokken is in generaties denken. Overigens heet dit dit oudste ras ter wereld Arabisch Volbloed. en als je een goed paard hebt, vindt dit bloed er gegarandeerd in terug.

als de oude holsteinse fokker Tormahlen niet Kohinoor ox en Amurath had gebruikt hadden we toch nooit een Capitol I gehad?
een goed rijpaardveulen is nooit een probleem. een veel groter probleem is als vhet veulen vol met zgn grote namen zit maar er niet op lijkt. Dur nergens genetische aansluiting vindt of de verkeerde. Is dat de schuld van de gebruikte hengsten. nee toch. het is toch een fokkersprobleem. die maken toch de combinaties. dus moet je die lummels om de oren slaan en niet de hengsten noch het Arabisch noch het Engels Volbloed.

Dr. Schilke schreef in 1938 al in Trakehner Eins und Jetzt:
Bei einer directen Zufuhr englischen oder arabischen Vollbluts is fuer die Durchsnitszuchter aeusserste Vorzicht geboten.
De hippoloog en Hannoveraanse fokker Claus Schridde komt in zijn boek: Der Einsatz von Anglo-Araber, Araber, Trakehner und Vollblut hengste tot de conclusie:
Der Araber hat speziell in in der deutschenWarmblutzucht sensationelle Erfolge erzielt. Woll dossiert eingesetzt haben die Araber stets ihre positieven eigenschaften in der Warmblutzucht noch ueber Generationen
weitergegeben. Wo immer Araber blut im pedigree auftaucht: es hat sie nie negativ ausgewirkt.

Uit St. Georg 4/93 onder titel Ramzes- Immer Modern:
Ob Dressur- oder Springvererbung, das blut des Anglo-Arabers hat ueber weitreichende Generationkette eine ueberragende bedeutung .
Seine bedeutenste nachkommen sind Ramiro und Romadur II - ohne Ramzes gab es heute auch nicht die holsteinische Capitol-dynasty und auch die westfalischen Stempelhengste Pilot und Polydor. Ohne Ramzes waere die deutsche Pferdezucht um vieles aermer.

Sorry voor het duits. de volgende met wat meer tijd zal ik het vertalen en kom je er niet uit dan zal ook dit alsnog vertalen.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 20:41

sarabande"]
[quote="fokker schreef:
Als ik nou mijn merries volgend jaar door een araab laat dekken wil dan nog iemand mijn veulentjes kopen??

Je hebt mooie Arabische merries begrijp ik Haha!
[/quote]

Waarom ziet jouw paard er volgens je eigen profiel dan uit als een Anglo-Arabisch Volbloed?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 20:52

Jan_VT"]
[quote="fokker schreef:

Dat denk ik ook niet. Ik denk op dit moment dat weinig mensen zuiver arabier-bloed in de lijnen wensen van hun sportpaard. Om een éénvoudige reden denk ik, zoals wouter het al zij. De bouw van een Arabier is gewoon niet geschikt om te voldoen aan te sporteisen van een paard van vandaag (in dat opzicht zou een arabier bijvoorbeeld als dressuurpaard nog meer in vraag gesteld worden als pak weg de Spaanse paarden).

Het is een moeilijke discussie. Men kan niet ontkennen dat als je ZEER ZEER ver terugkijkt dat het inderdaad is dat de Arabier in een frote mate invloed heeft gehad op de vorming van het paard van vandaag. Maar ik vraag mij af in hoeverre het van belang is om daar in het fokken van een paard vandaag de dag nog bij stil te staan. Als je vandaag een veulen fokt is volgens mij de invloed van de arabier die dikwijls als je het voor gewonen rijpaarden bekijkt, zeer ver weg. Er rekening mee houden vind ik minder relevant.

Geschiedkundig is het dan echter wel interessant.

Maar meer bloed fokken in een merrielijn vandaag de dag, daar zou ik nooit arabiers bloed voor gebruiken? In mijn ogen is dat terugfokken, en dan krijg je effecten die niet gewenst zijn. Naar voor toe fokken, dat is volgens mij de boodschap. Blijven trachten vooruistrevend te fokken.
[/quote]

Je hoeft helemaal niet zover terug te kijken. Vergelijk eerst eens het skelet van bv. Amurath en het Engels Volbloed met elkaar. probeer de verscillen te anlyseren in voor-en nadelen. denk dan eens opnieuw.
Kijk dan vervolgens eens wat voor skelet hadden bv. Sinaeda, Farn en Rigoletto en maak dan eens een conclusie
Voortuitstrevend fokken betekent wel eerst constateren wat je nodig hebt voor een sportpaard.
Van de 65 aangewezen hengsten er slechts vierin de eerste ronde over te houden, roept misschien wel om terugfokken. want blindelings vooruit levert zoals Ermelo leert niet zoveel op

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 21:24

Jan_VT"]
[quote="fokker schreef:

Dat denk ik ook niet. Ik denk op dit moment dat weinig mensen zuiver arabier-bloed in de lijnen wensen van hun sportpaard. Om een éénvoudige reden denk ik, zoals wouter het al zij. De bouw van een Arabier is gewoon niet geschikt om te voldoen aan te sporteisen van een paard van vandaag (in dat opzicht zou een arabier bijvoorbeeld als dressuurpaard nog meer in vraag gesteld worden als pak weg de Spaanse paarden).

Het is een moeilijke discussie. Men kan niet ontkennen dat als je ZEER ZEER ver terugkijkt dat het inderdaad is dat de Arabier in een frote mate invloed heeft gehad op de vorming van het paard van vandaag. Maar ik vraag mij af in hoeverre het van belang is om daar in het fokken van een paard vandaag de dag nog bij stil te staan. Als je vandaag een veulen fokt is volgens mij de invloed van de arabier die dikwijls als je het voor gewonen rijpaarden bekijkt, zeer ver weg. Er rekening mee houden vind ik minder relevant.

Geschiedkundig is het dan echter wel interessant.

Maar meer bloed fokken in een merrielijn vandaag de dag, daar zou ik nooit arabiers bloed voor gebruiken? In mijn ogen is dat terugfokken, en dan krijg je effecten die niet gewenst zijn. Naar voor toe fokken, dat is volgens mij de boodschap. Blijven trachten vooruistrevend te fokken.
[/quote]

2e reactie
Prestatie fokken is geen toeval maar het systematisch bijeen brengen van genen. Echter het fokken van dergelijk produkten kan toeval zijn.
Die genen brengen de paarden toch elke weer mee. Hoe meer je ermee rotzooit, hoe groter de chaos en des te minder prestatieresultaten.
Als gelijke genen elkaar niet kunnen vinden, komen aanleg en prestatiegen slechts half of helemaal niet door. Bij gelijke genen wordt dat element versterkt. Daarom duikt het Arabisch bloed en in het bijzonder Amurath in alle toppaarden op.

De conclusie van Jan VT lijkt een beetje op de vooringenomen foutenkijkers.
Even kijken wat Dr. Rau hier van zegt:
Vele paardenkenners zijn slechts foutenkijkers. Bij fokpaarden zakken ze volledig door de mand. WSaar ze uitdrukking in samnehang met de bouw en de fokkerijkwaliteit beoordelen moeten, waar het niet alleen op kijken maar vooral op de omvang en gevolgen aankomt, keuren ze alleen maar op fouten. Ze zienb alleen maar fouten en schrijven die aan het hele paard en fokpaard. Zij kunnen een gebruikspaard beoordelen maar voor eden fokpaard missen ze het overzicht en de omvang. De fouten gooien ze allemaal op een hoop, of ze schadelijk zijn of niet, of ze tot het desbetreffende ras toebehoren of er niets mee te maken hebben. Er zijn fouten die sommige rassen moeten hebben. Bij deze paardenkenners houdt het paard op, zodra ze alle fouten ontdekt hebben. Maar het werkelijke dier, dat achter de fouten staat, is voor hen niet te bevatten en is hen om het even. Het meest correcte paard kan een zwakkeling zijn. Het paard met fouten daarentegen kan eminente fokkerij-en prestatievaardigheden bezitten. Met fouten vinden en vaststellen is geen paard beoordeeld. Dan komt eerst de vraag naar de kwaliteit van het paard.
In hoeverre elimineren de sterke punten de zwakke punten en hoever komt het paard met zijn zwakke punten.

Amurath speelt nog steeds vooraan mee in het grote fokkerijconcert van de Duitse sportpaardenfokkerij

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 21:41

Wouter24"]
[quote="fokker schreef:

ik weet niet of de vraag hier al gesteld is maar een arab heeft minder ruggenwervels, dus komt mijns insziens tekort in de lengtebuiging Verward
[/quote]

De zogenaamde Nederlandse opvatting over lengtebuiging bestaat niet en heeft meterslange paarden aan de bovenkant en met praktisch geen rompdiepte meer. gecreerd die voor geen meter te sluiten zijn noch in dressuur noch bij het springen.
De lengte van een paard wordt bepaald door de ligging van de schouder en het darmbeen en heeft veel meer met de onderkant dan met de bovenkant te maken. Een sportpaard moet dus over veel bodem staan en ook voor dce zijwaartse beweging heb je een dragend skelet nodig en meterslang paard.
Daarenboven leeft iedereen in de veronderstelling dat we nu rechthoekspaarden fokken.
Alle warmbloedpaarden en alle Engelse Vobloeds zijn vierkantspaarden.
Nou niet direct roepen. nee. meten is weten.
Even de schofthoogte meten, goed opltten soms staan ze een paar centimeter in het gras en vervolgens de lengte.
De punt van de schouder naar de uiterste punt van het darmbeen en ziedaar alle paarden zijn vierkantpaarden.
De veranderde hoeken in de schouder, kniegewricht en spronggewricht met een sterk vermionderde rompdiepte doet ons optisch geloven dat we met een rechthoekspaard te maken hebben. De praktijk is dat het een vierkantspaard gebleven is die nu veel meer dan de 3/5 verhouding op de voorhand draagt en waarbij het zwaartepunt achter de massa is komen te liggen. ga daar maar eens meewerken. Deze dieren rij je dus regelrecht naar de rug- pees- en spierproblemen. Terwijl in deze skeletten de ocd steeds meer opgang maakt.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 21:53

Anna42"]
[quote="chantal1 schreef:
Volgens mij bedoelt Anna dat je moet kijken hoe vaak deze er dan in voor komt. Zo zei ooit iemand tegen me; hoe vaker Ramzes x in het pedigree, hoe beter ze springen.

En zou die persoon dat zomaar uit zijn/haar duim zeggen of zou het gebaseerd zijn op ervaringen, .
[/quote]

Persoonlijk denk ik dat het door zijn ervaringen kwam. Hij is een fokker die al aardig wat jaren mee gaat. Dit heb ik heel goed onthouden, mede doordat wij nog een kleinzoon van Ramzes x hebben.
Op zich denk ik dat het Arabisch bloed waardevol is en blijft bij onze sportpaarden en dat er zeker aansluiting is te vinden ook in de Engelse volbloeden.

Theun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 21:54

Een serieuze vraag Anna42. Ik heb een klassieke merrie maar dan ook een ECHTE, loopt rechtstreeks terug op Gambo-Girello. Je hebt het steeds over het oude bloed en de invloed van de arabier. Ik kan nu nog sperma krijgen van Mohameth maar ik vraag me in godsnaam af, als ik deze kruising door ga voeren, waar kom ik terecht en wat zijn de mogelijkheden, want ik weet eigenlijk niet waar je dat produkt onderbrengen moet.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 21:56

runningkawa schreef:
Afbeelding
Kafu

Rigoletto
Afbeelding
kawa

Citaat:
Wat dat betreft sta je niet alleen. Jouw paard zal waarschijnlijk meer het skelet hebben van Rigoletto dan van Kafu xx

Alleen om van te leren want van de bouw weet ik niks
Maar als leek zijnde vind ik hem toch ook wel wat hebben van Kafu

Hij het skelet van Rigoletto. Veulens krijgen altijd meer van de moeder dan van de vader. Wat een geluk dat het Rigoletto is. Wees er blij mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:00

Maar kun je punten aangeven omdat dan te zien?
mijn part per pb, maar het lieft gewoon hier, zodat iedereen er wat van op kan steken en knutsel je de hele foto's vol met pijtjes en cijfertjes Lachen
Of in een ander topic om dit topic niet te verpesten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:02

Anna42"]
[quote="sarabande"][quote="fokker schreef:

Je hebt mooie Arabische merries begrijp ik Haha!
[/quote]

Waarom ziet jouw paard er volgens je eigen profiel dan uit als een Anglo-Arabisch Volbloed?
[/quote]

Verdkeerde intrepetatie en het omdraaien van de vraag, geen arabisch bloed in die merrie, ik ben een volbloed fan

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:57

runningkawa schreef:
Maar kun je punten aangeven omdat dan te zien?
mijn part per pb, maar het lieft gewoon hier, zodat iedereen er wat van op kan steken.

Graag hier als het kan, want ik vind het maar moeilijk te zien omdat volgens mij (afgaande op deze twee foto's) de skeletten van Rigoletto en Kafu niet zo ver uit elkaar liggen. Het enige verschil dat mij opvalt, is dat Kafu een iets kortere rug heeft en iets meer naar het vierkant neigt. Maar als ik vaker kijk begin ik daar ook weer aan te twijfelen.

En kun je niet m.b.v. de exterieurindexen van deze twee hengsten een veel beter vergelijk maken? Of zijn deze niet altijd beschikbaar? Verward

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:11

Kafu z'n hals is totaal anders vind ik (lager en recht), daaraan herken ik z'n volbloed zijn. Z'n benen zijn ook langer. Ik vind dat Kawa wat meer van Rigoletto heeft: lijf, benen en de hals wat tussen beide (moeilijker te beoordelen omdat hij wegkijkt).

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:24

Volbloeden zien er zo verschillend uit en als ze er verschillend uit zien, zullen ze dan ook niet verschillend functioneren? Deze ziet er b.v. (in mijn ogen) uit als een Warmbloed.

Afbeelding

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:28

Kortere hals maar toch erg overbouwd. Ik denk niet dat we dat tegenwoordig nog zo bij een warmbloed tegenkomen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:37

O.k., heb ook niet zoveel verstand van Warmbloeden, meer van Quarter horses, die overigens ook veel Volbloed in zich dragen en toch oefeningen verrichten waarbij de achterhand er goed onder moet worden gebracht. Zal de manier van trainen ook niet de ontwikkeling en daardoor vorm van het lichaam beinvloeden?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:47

Bedoelde het niet als rechtzetting ofzo, en heb ook niks tegen volbloed (heb er zelf eentje staan Knipoog ) of quarter maar ik weet dat het overbouwd zijn niet zo wenselijk is in de verzameling... maar wel voor snelheid.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 08:56

Maakt niet uit hoor, daar leer ik alleen maar weer van. Overbouwd ben ik ook niet zo weg van, maar bij Quarters en Volbloeden zal je niet veel paarden zien waarbij de schoft hoger ligt dan het kruis. Dit hoeft echter naar mijn mening verzameling niet uit te sluiten.

fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:07

Nou even voor de goede orde, Ik heb geen Arabieren maar springpaarden Mijn vraag was of iemand nog een veulen zou willen kopen als ik door een araab laat dekken.
Denk het niet hoor zelfs niet voor heel weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:09

Hebben we wel een goed systeem. Hebben we uberhaupt wel een Smart systeem?

Nee, wat dat betreft is het systeem nog zeer ouderwets. Maar ik denk wel dat er een soort van systeem is, maar niet te herleiden naar het Smartsysteem. Kan ook niet denk ik!

Pipo eerst nog even terug op de lendenparty. Het gaat niet om de party maar om het mechanisme. je zult je eerst moeten verdiepen in wat dat precies inhoudt en pas dan kun je begrijpen welke invloed dit mechanisme heeft op de bewegingen en prestaies van het paard.

Ik verdiep me zeer zeker in het skelet en het mechanisme. Als je mijn reacties eens terugleest in de diverse topics zul je dat ook lezen. Daarom zeg ik ook dat het skelet van een arabier niet geschikt is voor de sport.

Dan nog even over het bollen van de bollebozen. In Ids stond zelfs een foto van paard met een zgn bolle rug. De foto van dit paard is niets anders dan een paard met een karperrug en deze arme stumper kan zich zijn deze hoeken voor een sportpaard veel te groot en komt niet tot dragen.

Je schrijft het hier weer zeer zwartwit, een karperrug is zeer moeilijk te rijden, en is verneukeratief. De spieren moeten zich rondmaken, bollen dus. Een karperrug kan zich niet meer bollen, dus is niet echt geschikt. Net als paarden met een erg weke rug. Ook niet rijdbaar. Dus niet zo zwart wit Anna!

Door de jaren heen heeft de fokkerij zich ontwikkeld, en ik denk dat we zeer trots mogen zijn op het paard wat we nu fokken. De paarden hebben bloed genoeg, dus arabisch bloed is helemaal niet nodig. Net als engels volbloed. Er zijn genoeg hengsten die dusdanig veel bloed voeren, en daarmee de wat zwaardere paarden kunnen bedienen.

Voor de info: Zelf heb ik een veulen uit een merrie die angloarabish bloed voert ( Katouchon). Uit deze merrie komen zeer goede lopers.........maar allemaal bezitten ze die diepe rug, die echt niet makkelijk te rijden is. [/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 13:50

Citaat:
moeilijker te beoordelen omdat hij wegkijkt

opgelost Lachen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding