[kg]defintie bruinschimmel, schimmel en roan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:04

Peterina schreef:
Quir schreef:
Ik doelde eigenlijk op het "niet waar", Bruinschimmel is echt een andere verwoording voor bruin roan. (Vooral dus bij de trekpaard stamboeken)

Veel mensen halen inderdaad bruinschimmel door elkaar, de een vind het een bruin geboren schimmel, de andere vind het een bruinroan. :)

Echter bestaat bruinschimmel officieel niet.

De bewoording 'bruinschimmel' is niet correct maar bestaat wel en wordt door alle stamboeken gebruikt als een beschrijving van een bruin-geboren schimmel.
De basis kleur blijft altijd bruin en het schimmel is een verandering van die basis kleur. In de goede order wordt dan de kleur gevolgt door de 'verandering' genoemd, bijvoorbeeld bruinschimmel, vosschimmel, zwartschimmel of bijvoorbeeld bruin-bont, zwart-bont, vos-bont, enz.
Persoonlijk zie ik liever een schrijfwijze zoals bruin-schimmel.

Genetisch gezien is er een duidelijk verschil tussen de kenmerken van de twee genen, schimmel en roan, die zelfs al vanaf een prille leeftijd waar te nemen zijn.
Hoofdzakelijk veranderd een schimmel door de jaren lichter te worden en bij een roan is de verandering, lichter worden, seizoen gebonden.

Nog een fabel is dat roan in homozygoot vorm niet bestaat ... dit is tot nu toe nooit bewezen en onderzoek de laatste jaren wijst naar de mogelijkheid dat het wel bestaat in o.a. quarterhorses en trekpaarden.

Peterina schreef:
Klopt maar wat de stamboeken, schetsers, mensen gebruiken is niet altijd correct.

In feite is het niet een schimmel die bruin geboren is, maar een bruin die gaat schimmelen ... wel een verschil.

Maar 'bruinschimmel' in de volksmond nu goed verankerd en alhoewel misschien niet 'politiek' correct is het wel een groter verbetering dan gewoon 'schimmel' als beschrijving. Met 'bruin-schimmel' weet je tenminste nog de basiskleur na 10 jaar wanneer het paard wit is. :D

+:)+ :wave:

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:50

anneliesdj schreef:
Meeste mensen? Ik heb nog nooit iemand gehoord over bruinschimmel terwijl een bruinroan werd bedoeld.

Vroeger was het in Nederland weldegelijk gebruikelijk om een vosroan een roodschimmel te noemen en een bruinroan een bruinschimmel.
Kijk maar naar de Trekpaarden. Die gebruiken die benaming nogsteeds volgens mij.

Maar omdat het veel verwarring oproept ten opzichte van de veranderlijke schimmels is men de engelse benaming roan voor de onveranderlijke schimmels gaan gebruiken.

Ik heb iig nooit de benaming bruinschimmel gebruikt voor een schimmel die bruin geboren was. Dat was en is altijd schimmel, bruin geboren geweest bij ons.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:57

Hihi ik kwam vandaag een oude man tegen toen ik mijn paard ergens liet grazen. Hij noemde haar een roodschimmel, mijn moeder zegt ook steeds roodschimmel of bruinschimmel maar imo klopt dat niet. In haar paspoort staat dat ze Bruin is.

Bruinschimmel is een bruingeboren schimmel, dacht ik ;)
Bruinroan is een bruine die in de zomer zijn bruine winterharen loslaat en een witte romp heeft. (Of de seizoenen omgedraait)
In mijn profiel staan wel duidelijke foto's ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:30

Dennis schreef:
Moorkop of moorkop schimmel word idd veel gebruikt voor zwartroan. Maar is nog steeds geen echte schimmel.

Maar is dat ook niet net de reden waarom een andere benaming voor roan, onveranderlijk schimmel is?

Edit: ik kan de prof van etnografie en beoordelingsleer wel eens een mailtje sturen met de vraag wat nu tegenwoordig de correcte benaming voor zoiets is, omdat er zo veel verwarring rondom bestaat :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:42

suus_ schreef:
Hihi ik kwam vandaag een oude man tegen toen ik mijn paard ergens liet grazen. Hij noemde haar een roodschimmel, mijn moeder zegt ook steeds roodschimmel of bruinschimmel maar imo klopt dat niet. In haar paspoort staat dat ze Bruin is.

Bruinschimmel is een bruingeboren schimmel, dacht ik ;)
Bruinroan is een bruine die in de zomer zijn bruine winterharen loslaat en een witte romp heeft. (Of de seizoenen omgedraait)
In mijn profiel staan wel duidelijke foto's ;)

Je hebt een roan, ik heb ook zo eentje. Action Skoatter zelf was ook roan.
Zij verandert wel 4x per jaar van kleur, zomer en winter bruin, voor- en najaar wittig!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:43

Action is haar oma idd hihi!

Ze is in de winter bruin en 'szomers wit. Daar tussenin laat ze of haar donkere haren los, of ze groeien, dan ziet ze er heel lelijk uit. Wit met lange donkere haren :D.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:32

Action Skoatter is heel bekend geweest! Een hele goede draver!

Het is zo'n contrast met roans
Zelfde pony:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 02:33

anneliesdj schreef:
Peterina schreef:
De bewoording 'bruinschimmel' is niet correct maar bestaat wel en wordt door alle stamboeken gebruikt als een beschrijving van een bruin-geboren schimmel.
De basis kleur blijft altijd bruin en het schimmel is een verandering van die basis kleur. In de goede order wordt dan de kleur gevolgt door de 'verandering' genoemd, bijvoorbeeld bruinschimmel, vosschimmel, zwartschimmel of bijvoorbeeld bruin-bont, zwart-bont, vos-bont, enz.
Persoonlijk zie ik liever een schrijfwijze zoals bruin-schimmel.

+:)+ :wave:

Wat Peterina schrijft klinkt logisch (en het zou van mij zo mogen zijn, ook) maar helaas is het niet correct... Bruinschimmel is wel degelijk "goed verankerd in de volksmond" maar dan als benaming voor bruin roan, NIET voor een "bruin geboren schimmel" (of hoe je zo'n beest ook mag willen noemen). En DAT is het punt wat in dit hele topic gemaakt wordt, maar waar jij te blind voor bent om het in te zien.

:evaw:

Quir

Re: [kg]defintie bruinschimmel, schimmel en roan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:19

Peterina zegt zelf dat het NIET CORRECT is, dat het wel zo gebruikt wordt. Dat is een heel ander verhaal. Daarnaast wordt bruinschimmel NIET door stamboeken gebruikt, behalve voor trekpaardstamboeken (en dit zijn ROAN paarden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:38

Op zich is heel de benaming niet verwarrend, maar je moet er wel voor zorgen dat iedereen hetzelfde gebruikt, anders is het wel een zooitje, zoals nu dus :D Een veranderlijke schimmel moet je dus niet ook bruinschimmel gaan noemen maar netjes bruin geboren schimmel, als bruinschimmel ook al ergens in gebruik is voor een onveranderlijke schimmel/roan. Dus niet per stamboek, schetser, opleiding maar wat doen, gewoon allemaal duidelijk afspraken maken. Gaan we nu voor bruinschimmel bij beide dat het lekker verwarrend is. Voegen we er bij 1 een streepje tussen bruin-schimmel, waar we dan ook weinig mee opschieten. Stellen we duidelijk dat een veranderlijk schimmel een toevoeging krijgt ... geboren en/of gooien we gewoon de hele benaming onveranderlijk schimmel overboord, waarmee dan ook deels bruinschimmel en vervangen we dat overal door roan en dus ook bruinroan.

Denk dat het veel duidelijker is om te kiezen voor de echte schimmels : schimmel, *kleur* geboren en voor roan : *kleur* roan.
Dan ben je gelijk van de verwarring af en kan het ook niet meer misgaan in de benoeming.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:43

idinn schreef:
Op zich is heel de benaming niet verwarrend, maar je moet er wel voor zorgen dat iedereen hetzelfde gebruikt, anders is het wel een zooitje, zoals nu dus :D Een veranderlijke schimmel moet je dus niet ook bruinschimmel gaan noemen maar netjes bruin geboren schimmel, als bruinschimmel ook al ergens in gebruik is voor een onveranderlijke schimmel/roan. Dus niet per stamboek, schetser, opleiding maar wat doen, gewoon allemaal duidelijk afspraken maken. Gaan we nu voor bruinschimmel bij beide dat het lekker verwarrend is. Voegen we er bij 1 een streepje tussen bruin-schimmel, waar we dan ook weinig mee opschieten. Stellen we duidelijk dat een veranderlijk schimmel een toevoeging krijgt ... geboren en/of gooien we gewoon de hele benaming onveranderlijk schimmel overboord, waarmee dan ook deels bruinschimmel en vervangen we dat overal door roan en dus ook bruinroan.

Denk dat het veel duidelijker is om te kiezen voor de echte schimmels : schimmel, *kleur* geboren en voor roan : *kleur* roan.
Dan ben je gelijk van de verwarring af en kan het ook niet meer misgaan in de benoeming.

Jep, helemaal mee eens. :j

Alleen zal dat niet (snel) het geval zijn dat het gaat gebeuren. Trekpaard stamboeken zullen toch wel bruinschimel blijven gebruiken voor bruin roan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:56

Ja en dan schiet het dus niet op, want dan neemt iemand toch ook weer dat over, terwijl die eigenlijk dat niet neerzetten. En dan krijg je dus dit als resultaat.. ach het zou al goed zijn als ze het er alleen al over zouden hebben. Vind met zulke dingen toch wel belangrijk dat er duidelijkheid bestaat welke kleur welke naam heeft.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:07

idinn schreef:
Ja en dan schiet het dus niet op, want dan neemt iemand toch ook weer dat over, terwijl die eigenlijk dat niet neerzetten. En dan krijg je dus dit als resultaat.. ach het zou al goed zijn als ze het er alleen al over zouden hebben. Vind met zulke dingen toch wel belangrijk dat er duidelijkheid bestaat welke kleur welke naam heeft.

Inderdaad, zeker omdat er tussen roan en schimmel een wereld van verschil zit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:24

SuSEQ schreef:
Wat Peterina schrijft klinkt logisch (en het zou van mij zo mogen zijn, ook) maar helaas is het niet correct... Bruinschimmel is wel degelijk "goed verankerd in de volksmond" maar dan als benaming voor bruin roan, NIET voor een "bruin geboren schimmel" (of hoe je zo'n beest ook mag willen noemen). En DAT is het punt wat in dit hele topic gemaakt wordt, maar waar jij te blind voor bent om het in te zien.

Misschien ben jij gewoon te blind om in te zien dat het buiten jouw woonplaats of paarden misschien anders is?

Maar ik vind het wel goed zo, ik heb uberhaupt niet om deze discussie gevraagd.
Ik denk dat het met de foto's erbij wel duidelijk is dat ik met bruinschimmel een bruin(geboren)schimmel gaat en niet om een bruinroan.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:26

anneliesdj schreef:
SuSEQ schreef:

Misschien ben jij gewoon te blind om in te zien dat het buiten jouw woonplaats of paarden misschien anders is?

Maar ik vind het wel goed zo, ik heb uberhaupt niet om deze discussie gevraagd.
Ik denk dat het met de foto's erbij wel duidelijk is dat ik met bruinschimmel een bruin(geboren)schimmel gaat en niet om een bruinroan.

Of jij bent gewoon te blind om eens gewoon te lezen en te zien dat je geen gelijk hebt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:29

En jij bent dan te blind om te snappen dat ik helemaal geen zin heb in deze discussie.
Dat jij nogal vasthoudend bent wil niet zeggen dat je gelijk hebt.
Als het je zo dwarszit, ga dan zorgen dat de boktwiki, wikipedia en dergelijke site's aangepast worden want die hebben het volgens jou ook fout.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:36

anneliesdj schreef:
En jij bent dan te blind om te snappen dat ik helemaal geen zin heb in deze discussie.
Dat jij nogal vasthoudend bent wil niet zeggen dat je gelijk hebt.
Als het je zo dwarszit, ga dan zorgen dat de boktwiki, wikipedia en dergelijke site's aangepast worden want die hebben het volgens jou ook fout.

Niet alleen volgens mij, maar volgens het meerendeel. Als je geen zin hebt in deze discussie en er ook niet om gevraagd hebt, waarom discussieer je dan?

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:47

Quir schreef:
Peterina zegt zelf dat het NIET CORRECT is, dat het wel zo gebruikt wordt. Dat is een heel ander verhaal. Daarnaast wordt bruinschimmel NIET door stamboeken gebruikt, behalve voor trekpaardstamboeken (en dit zijn ROAN paarden).

Dat is niet waar. Mijn paard (KWPN) staat toch echt officieel geregistreerd als 'bruinschimmel' op zijn KWPN-papier.

Foto van toen hij net 7 was:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KGF8BBDH.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EMTZNMHV.jpg

Recente foto's (laatste 4 foto's)
http://www.oypo.nl/pixxer.asp?id=BBEA33E7E79F5A75

Hij is trouwens nu 9 jaar oud. Als er mensen zijn, die meer foto's willen zien, van zijn kleur, dan kan ik m'n hyves geven :)
Als hij echt wit, gaat worden, dan moet ik wel naar het KWPN terug, om het te laten veranderen naar 'bruinschimmel geboren'.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:58

Deze wordt echt helemaal wit. :j
Het is echt niet gebruikelijk om bij het KWPN bruinschimmel op papier te hebben staan, want dat is geen officieel erkende kleur. Dit moet zijn bruin geboren schimmel.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:18

Wordtie ook :D Ik ben al voorbereid :D Bij het KWPN was het toendertijd geen enkel probleem. Er schijnen een paar hengsten te zijn (Democraat, Casco en heel soms Gribaldi) die het 'bruinschimmel' echt duidelijk overerven. Wat ik toen begreep van het KWPN, maken ze een verschil pas, op het moment dat het paard al wat ouder is. Die van mij was 'al' 9 en is nog behoorlijk bruin.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:19

Die wordt idd wit :j

Dit is de moeder van de jaarling;
Afbeelding
Ze is nu 12 jaar en nog steeds is te zien dat ze bruin als basis heeft dus dat ze binnen 8-9 jaar wit zijn klopt niet.
Overigens krijgt ze het laatste jaar voskleurige stippen op haar hoofd en hals dus ik ben benieuwd wat daar nu weer uit voorkomt :P

De halfzus van de jaarling (zelfde moeder dus);
Afbeelding
Zij is nu 6 jaar en vos geboren.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:24

Die roans die hier boven staan die worden wel heel wit zeg ! Die van mij wordt na lange niet zo wittig :D.. Zijn dat geen moorkops? die worden toch echt wit in de zomer?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:30

Welke bedoel je?
Die van mij zijn geen roans maar veranderlijk schimmel ;)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:41

ik bedoel die van suus & Amalarab .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:43

zo ken ik er meer hoor. Wij noemden dat ook moorkop maar dat is geen officiele benaming volgens mij.