2 jarige laten dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 13:34

Dorien1 schreef:
fokken voor de slacht...las ik dat nou goed?

Ai ai, daar breekt mijn hart van...
Vind ik héél fout. Het is een levend wezen en verdiend een beetje respect. Door allerlei omstandigheden belanden paarden -onbedoeld en bedoeld- op jullie bord.

Maar echt, bewust fokken om te slachten...
Nee, mijn kleintjes worden NOOIT salami... zeker weten. Ook na verkoop zorg ik ervoor dat het niet kan in BE, ik registreer ze onmiddelijk als niet slachtpaard.

Ik zie het nut er niet van in om te fokken voor de slacht. Voel je daar niets slechts bij dan?

Ik fok niet voor de slacht nee :+ zo onmenselijk ben ik echt niet :P, ik ben ook van plan ze op te voeden zoals elk ander veulen zou moeten opgevoed worden en daarna gewoon te koop te zetten, maar ik zie ze in elk geval liever in de slacht belanden dan op een paardenmarkt, hetzelfde als ze zwaar lichamelijk gebrek hebben (heb ooit een veulen geboren zien worden met kromme voorbeentjes, dit is goed gekomen, maar als het niet goed was gekomen was hij ook op de BBQ gelegd ... schijnt verdomd lekker te zijn :D).

Al mijn paarden zijn ingeschreven als slachtpaard, niet omdat ze in de slacht zouden kunnen belanden zomaar, maar zodat ze wel geslacht mogen worden als ze een ongeluk tegen komen. Je kan zeggen dat inslapen menselijker is, maar bij de slacht 'zijn ze toch nog nuttig' en er zijn paarden die omdat ze in hart en nieren nog gezond zijn 'vechten' tegen een spuitje ...

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 13:37

Luckystory schreef:
Lord_Ik schreef:
Ik weet het niet zeker, ik vind alleen niet dat ze er rastypisch uitziet.
Ze heeft dus blijkbaar wel geldige papieren gehad, dus neem ik aan dat ze die ook weer kan krijgen.

Vergeet dat maar.
Eens ze als papierloos paard geregistreerd staat, kan je dit niet meer veranderen.

Ik heb namelijk ook zo'n merrie.
Ze was oorspronkelijk in het bezit van half-Quarter-papieren. En ik had haar afstamming kunnen bewaren door haar paspoort te regelen via het Quarter-stamboek toen dat verplicht gesteld werd. Maar dat ging mij iets van een 150 euro extra kosten.
Omdat die papieren eigenlijk toch niks waard zijn (omdat ze een kruising is) heb ik dat niet gedaan. Ik heb dus een gewone equipass voor haar aangevraagd. En sindsdien is ze papierloos en dat zal ze eeuwig blijven. Alhoewel ik haar oude documenten met haar afstamming nog steeds heb.
Maar ik kan haar papieren niet opnieuw gaan aanvragen via het Quarter-stamboek.
Dat zou mooi worden, als dat zomaar kon. Hetzelfde paard met 2 verschillende paspoorten. :+

De merrie die jij op het oog hebt, is dus ook papierloos, TS!

Ach jammer, maar geen gigantisch probleem voor mij.
Dat het veel kost om ze te laten registreren wist ik wel, maar als het niet kan dan is dat ook zo.
Zoals ik al eerder heb gezegd, dat is niet de reden dat ik haar wil kopen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 13:40

Sappos schreef:
Je wilt je hengst toch laten opvoeden? Dat zal niet zijn omdat hij zo mak als een lammetje is.

De kans dat een ruin (=stabiel) een hengst doodslaat is even een heel stuk kleiner dan dat een merrie hem doodslaat. Je wilt niet weten hoe vuil merries kunnen zijn wanneer een hengst opdringerig is.

Ik snap nog steeds de motivatie om te fokken niet. Papierloos niets toevoegend dier. Niet gekeurd (als je al met hem wilt fokken laat hem dan veterinair goedkeuren in Utrecht, nog niet mijn ding maar dan fok je iig geen gebreken) dus wie weet wat voor gebreken je meefokt..

En het is voor jou slechts een veulentje maar voor de markt is het weer een veulentje. Als mensen zoals jij nou eens zouden stoppen met lukraak hengst op merrie gooien dan was die markt niet verzadigd met papierloze paardjes...

Ik wil mijn hengst laten opvoeden? ;( volgens mij heb je iets verkeerd begrepen.
Ik verwacht dat zijn gedrag op een of andere manier zal veranderen als hij dekt, en hij zal inderdaad wel opvoeding nodig hebben, maar tot nu toe heb ik hem volledig zelf opgevoed, van veulen af aan en ik ben niet van plan dat plots te stoppen? Anders lagen zijn ballen al lang op de barbecue hoor ...

Veterinaire keuring wil ik zeker nog wel laten doen hoor, Utrecht misschien niet, Gent is wat dichterbij :P

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:40

Ik heb nu een merrie staan met een zeer slechte knie...op termijn weet ik dat ik haar ga moeten laten gaan. Maar ik hoop haar nog jaren pijnvrij te houden.

Het is 'maar' een shetje, maar ik kan me niet inbeelden haar naar richting slachthuis te voeren omdat ik er niets meer aan heb behalve dan kosten.

Een paard doet zoveel voor jou, bezorgt jou plezier (en kopzorgen ok), maar is dat dan de dank dat het dier krijgt vraag ik me af...

Waarschijnljik een andere discussie maar bon..

Bedenk wel dat papierloze paarden niet altijd evengoed en snel vekopen, als je het diertje laag prijst komt er volk op af die geen geld heeft voor verder onderhoud (en wat voor leven krijgt het dan?) dus de kans is groot met die instelling dat het een salami word.

Even een bedenking van mij

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:49

Dus je wilt enkel een paard erbij zetten als gezelschap voor de hengst? Waarom dan geen ruin erbij nemen, zodat je niet met alle 'rompslomp' zit die bij fokken komt kijken? Omdat je, als dit een merrie is, als voordeel hebt dat de hengst daardoor leert met merries om te gaan, voor als je hem ook nog merries van anderen wilt laten dekken?

Dat zou het mij de risico's die er bij komen kijken niet waard zijn :n Ik zie er veel meer nadelen aan dan voordelen. Van een hengst en/of merrie die beschadigd kunnen raken, tot problemen tijdens dracht/geboorte en dan als het veulen geboren moet worden/is zul je de hengst en merrie toch apart willen houden.

Als je er een ruin bij zet heb je er verder geen omkijken naar.
Ik zou het wel weten :)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 13:50

Dorien1 schreef:
Ik heb nu een merrie staan met een zeer slechte knie...op termijn weet ik dat ik haar ga moeten laten gaan. Maar ik hoop haar nog jaren pijnvrij te houden.

Het is 'maar' een shetje, maar ik kan me niet inbeelden haar naar richting slachthuis te voeren omdat ik er niets meer aan heb behalve dan kosten.

Een paard doet zoveel voor jou, bezorgt jou plezier (en kopzorgen ok), maar is dat dan de dank dat het dier krijgt vraag ik me af...

Waarschijnljik een andere discussie maar bon..

Bedenk wel dat papierloze paarden niet altijd evengoed en snel vekopen, als je het diertje laag prijst komt er volk op af die geen geld heeft voor verder onderhoud (en wat voor leven krijgt het dan?) dus de kans is groot met die instelling dat het een salami word.

Even een bedenking van mij

Zolang een van mijn dieren niets mankeert, of een dierlijk leven kan lijden zonder al te veel last blijven ze bij mij ook hoor, maar ik heb het over een botbreuk die niet meer kan genezen of iets in die trant.
Persoonlijk vind ik de slacht niet erger dan inslapen, zeker niet en dan zijn ze tenminste nog nuttig. Ik zeg niet dat het mij geen pijn zou doen, maar inslapen zou dat ook doen.
Er worden sowiesow dieren geslacht, maar het is niet daarom dat ik geen vlees meer ga eten. Er worden sowiesow paarden geslacht, dus of dat er nu een is die ik ken of niet ...
natuurlijk stop ik geen gezond paard met een goed karakter zomaar in de salami, maar als het echt niet anders kan dan liever de slacht dan een slecht tehuis. Al denk ik dat ik waarschijnlijk gewoon de kleine zou houden tot hij/zij verkocht geraakt. Gelukkig ken ik mensen genoeg in de buurt met paarden, die dan weer mensen kennen (de hoefsmid bijvoorbeeld weet af en toe wel iemand die een paard zoekt ...) waardoor ik hoop dat ik nooit de slacht tegenkom bij een gezond en opgevoed dier.
Toen mijn hengst verkocht was was hij bijna 1 jaar oud, we zijn hem gaan brengen en de nieuwe eigenaresse was stomverbaasd dat je wel degelijk gewoon zijn halster kon uit doen en weer aandoen zonder dat hij er vantussen piepte. Zij fokte zelf paarden, had vele paarden gekocht en weer verkocht en dus ook jonge dieren en stond verbaasd dat een jong dier ook manieren kon hebben? Dan is er in mijn ogen plaats genoeg voor opgevoedde dieren :P.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 13:58

Nicole288 schreef:
Dus je wilt enkel een paard erbij zetten als gezelschap voor de hengst? Waarom dan geen ruin erbij nemen, zodat je niet met alle 'rompslomp' zit die bij fokken komt kijken? Omdat je, als dit een merrie is, als voordeel hebt dat de hengst daardoor leert met merries om te gaan, voor als je hem ook nog merries van anderen wilt laten dekken?

Dat zou het mij de risico's die er bij komen kijken niet waard zijn :n Ik zie er veel meer nadelen aan dan voordelen. Van een hengst en/of merrie die beschadigd kunnen raken, tot problemen tijdens dracht/geboorte en dan als het veulen geboren moet worden/is zul je de hengst en merrie toch apart willen houden.

Als je er een ruin bij zet heb je er verder geen omkijken naar.
Ik zou het wel weten :)

Ik ben inderdaad alleen van plan om hem hengst te houden als hij ook mag dekken en dan is het inderdaad een goede test hoe hij met merries omgaat, maar dat is niet de reden dat ik die merrie wil kopen.
Ik zoek al een tijdje in plaats van mijn huidige ruin (die hij dus ook niet met rust laat dus op vlak van lichamelijke risico's zal het niet veel schelen, tenzij het echte bitchfight wordt, maar dat proberen we dus te voorkomen), een dier waar ook mijn moeder en mijn vriend mee kunnen rijden.
Nu ben ik huiverig geworden tegenover 'vreemde paarden' door verschillende slechte ervaringen en heb ik te horen gekregen dat deze merrie te koop staat voor een redelijke prijs. De merrie ken ik al een jaar of 3 en is echt het karakter dat ik zoek. Ze kan wat extra opvoeding gebruiken (haar huidige eigenaresse is niet meteen een consequente dame en daar maakt zij natuurlijk gebruik van) maar ze zet geen stap verkeerd. Het is dus niet dat ik specifiek op zoek was naar een merrie, het is alleen op mijn pad gekomen.
Dat ze af en toe apart moeten is geen probleem, maar de hele tijd is volgens mij gewoon onhoudbaar, alleen al omdat hij dan uit frustratie gewoon zou gaan proberen door of over de draad te gaan geraken.

Dat een ruin met een gerust hart gaat is dus zeker niet het geval :P ik heb mijn ruin al vaker een deken op gelegd, juist om de reden dat mijn hengst dan niet meer in zijn staart en rug kan bijten en hij toch even pauze krijgt. Hij is natuurlijk nog maar 2 en jong en onbezonnen en mijn ruin is 10, dus misschien mist hij wel gewoon een ander jong speeldier, maar hij zal het er toch mee moeten doen.

Dorien1

Re: 2 jarige laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:01

Dus je hengst valt je ruin nu al lastig?

Wat denk je dat hij zal doen bij een merrie??

Echt, persoonlijk, ik zou hem ruinen

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:04

Dan heb jij een beetje verkeerd beeld van de slacht TS.
Een paard met een ernstige botbreuk mag je doorgaans niet eens aanbieden in een slachthuis.
Het wordt als dierenmishandeling gezien om een paard met een breuk te vervoeren. Zulke dieren worden in de regel afgemaakt op de plek waar ze staan.
Een ziek dier willen ze in een slachthuis trouwens ook niet.
Dieren die aangeboden worden in een slachthuis moeten eerst gekeurd worden door een DA, dat ze gezond zijn.
Zieke dieren mogen niet in de voedselketen terecht komen.
Een paard met een chronisch probleem zoals een peesblessure of artrose zou je nog wel kunnen laten slachten. Maar dat gaan dan ook geen paarden zijn die letterlijk op 3 benen staan. (Kan/mag je immers niet vervoeren.)
Het grootste deel van de paarden die geslacht worden, zijn dus gezonde paarden. Misschien al wat ouder, of met een klein probleempje waardoor hun waarde verminderd is etc... Maar ook veel gezonde, jonge dieren die simpelweg niemand wil.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:05

Als ik het goed begrijp (maar dat hoop ik niet!) vind je het belangrijker dat je hengst zijn ballen kan houden, dan dat je de (zeer reële!) kans loopt veulens te fokken die uiteindelijk in de worst belanden (en waar je misschien wel meer geld aan kwijt bent dan je nu voorziet)? Waarom dan toch? Waarom wil je hem toch persé hengst laten?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:07

ik vind dit echt triest, goi gewoon een ruin bij je hengst en dan is er no probleme met veulens en andere zooi.

echt, dat mensen zo idioot kunnen denken.. waarom ruin je die hengst dan niet gewoon, wat heeft hij voor fokwaarde? niets, nadda noppes, oftewel ik hou hem hensgt voor het leuke. en ga dan ook waardeloze veulens fokken.. slim. voor elk veulen dat jij fokt gaat er weer een ander waardeloos veulen de dood in. maar dat maakt jouw niet uit, want ze zijn best lekker..

hetis dat bokt een strenge censuur heeft, want ik kan hier met mijn kop niet bij.. twijfel je na dit topic nog steeds niet aan waar je mee bezig bent?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:09

We kunnen zeggen wat we willen denk ik, maar TS doet er niks mee. Ze heeft overal haar antwoord of weerwoord al voor klaar, en ik denk niet dat ze van gedachten zal veranderen...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:10

kleinvosje schreef:
We kunnen zeggen wat we willen denk ik, maar TS doet er niks mee. Ze heeft overal haar antwoord of weerwoord al voor klaar, en ik denk niet dat ze van gedachten zal veranderen...

goh, ben ik niet de enige die het opvalt.. ik kan hier gewoon niet bij.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:12

Nee, ik ook niet. Het is jammer dat TS denkt zoals ze denkt. Ik hoop echt dat ze toch nog een keer onze woorden tot zich door laat dringen en beseft dat wat ze wil gaan doen, echt niet slim is...

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 14:12

Luckystory schreef:
Een paard met een ernstige botbreuk mag je doorgaans niet eens aanbieden in een slachthuis.
Het wordt als dierenmishandeling gezien om een paard met een breuk te vervoeren. Zulke dieren worden in de regel afgemaakt op de plek waar ze staan.
Dieren die aangeboden worden in een slachthuis moeten eerst gekeurd worden door een DA, dat ze gezond zijn.
Een paard met een chronisch probleem zoals een peesblessure of artrose zou je nog wel kunnen laten slachten. Maar dat gaan dan ook geen paarden zijn die letterlijk op 3 benen staan. (Kan/mag je immers niet vervoeren.)
Het grootste deel van de paarden die geslacht worden, zijn dus gezonde paarden. Misschien al wat ouder, of met een klein probleempje waardoor hun waarde verminderd is etc... Maar ook veel gezonde, jonge dieren die simpelweg niemand wil.

Ziek klopt, maar een ziek dier gaat niet vechten tegen een spuitje. Het hangt natuurlijk af van wat voor een breuk, een open beenbreuk is inderdaad niet vervoerbaar natuurlijk, maar je hebt wel dingen die nooit meer goed komen die wel vervoerbaar zijn. Zware peesblessures evt, lichtere botbreuken die toch niet meer te genezen zijn en van die dingen. Het hangt natuurlijk af van de situatie, maar het moest maar eens voorvallen dat je dier op een of andere manier wel nog geslacht kan worden maar niet meer normaal door het leven kan en je hebt 'm dan als sportpaard geregistreerd. Dan is de enige optie inslapen geworden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:14

Citaat:
Ziek klopt, maar een ziek dier gaat niet vechten tegen een spuitje.

Waar haal je die informatie vandaan??? Mijn paard was echt ziek, maar moest met praam op ge-euthanaseerd worden...

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:14

kleinvosje schreef:

TS heeft ook recht op die mening en hoeft die niet aan te passen omdat andere mensen een andere mening hebben. Ze stelt enkel de vraag of dekken voor een 2 jarige hengst schadelijk is, ze vraagt verder niet om toestemming.

Discussie over slacht vs. inslapen is hier offtopic.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:17

Mee eens, maar op alles wat haar gezegd wordt over het wel of niet doen, of het wel of niet schadelijk is, krijgt ze te horen dat het niet slim is. Dan gaat ze daar tegenin, en laat merken dat het toch niet uitmaakt wat wij zeggen, ze heeft haar besluit al gemaakt. Waarom dan de vraag of het schadelijk is...

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 14:18

gekvanfleur schreef:
ik vind dit echt triest, goi gewoon een ruin bij je hengst en dan is er no probleme met veulens en andere zooi.

echt, dat mensen zo idioot kunnen denken.. waarom ruin je die hengst dan niet gewoon, wat heeft hij voor fokwaarde? niets, nadda noppes, oftewel ik hou hem hensgt voor het leuke. en ga dan ook waardeloze veulens fokken.. slim. voor elk veulen dat jij fokt gaat er weer een ander waardeloos veulen de dood in. maar dat maakt jouw niet uit, want ze zijn best lekker..

hetis dat bokt een strenge censuur heeft, want ik kan hier met mijn kop niet bij.. twijfel je na dit topic nog steeds niet aan waar je mee bezig bent?

Voor jou zijn die veulens misschien waardeloos, voor mij zijn ze dat niet en NU wil ik misschien zelf geen veulen, maar als ik mijn hengst laat castreren heb ik later ook geen veulen.
Als jij de slacht en het vleeseten wil stoppen probeer je maar :P ik zie in dat ik daar niks aan kan doen, dat de kringloop van het leven nu eenmaal bestaat uit eten en gegeten worden en heb er daarom ook geen problemen mee :P.
Lekker hypocriet als je je eigen paarden NOOIT in de slacht zou steken (nuja een dier waar je aan gehecht bent is begrijpelijk, maar er zijn altijd situaties ... ik zal zeggen een paard dat je kent), maar er niks om geeft dat er andere paarden wel in de slacht vliegen.

Zoals ik al zei moet ik niet persé 'een' merrie, maar déze merrie is wel wat ik zoek.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 14:21

kleinvosje schreef:
Mee eens, maar op alles wat haar gezegd wordt over het wel of niet doen, of het wel of niet schadelijk is, krijgt ze te horen dat het niet slim is. Dan gaat ze daar tegenin, en laat merken dat het toch niet uitmaakt wat wij zeggen, ze heeft haar besluit al gemaakt. Waarom dan de vraag of het schadelijk is...

Het antwoord daarop heb ik gehoord:
of je hengst nu als 2jarige of later dekt, het risico blijft hetzelfde, voor zijn lijf is het niet schadelijk dat hij nu dekt als hij geen mep krijgt.

Daarmee weet ik genoeg :) ik wil hem geen hengst houden en hem dan verbieden om ooit te dekken, dan zou ik hem castreren, dus het risico dat dekken met zich meebrengt zal ik toch ooit moeten nemen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:23

Lord_Ik schreef:
Luckystory schreef:

Ziek klopt, maar een ziek dier gaat niet vechten tegen een spuitje. Het hangt natuurlijk af van wat voor een breuk, een open beenbreuk is inderdaad niet vervoerbaar natuurlijk, maar je hebt wel dingen die nooit meer goed komen die wel vervoerbaar zijn. Zware peesblessures evt, lichtere botbreuken die toch niet meer te genezen zijn en van die dingen. Het hangt natuurlijk af van de situatie, maar het moest maar eens voorvallen dat je dier op een of andere manier wel nog geslacht kan worden maar niet meer normaal door het leven kan en je hebt 'm dan als sportpaard geregistreerd. Dan is de enige optie inslapen geworden.

Zeker vechten ze wel, die van mij was ook ziek maar wilde niet gaan. Heb er nu nog verdriet van hoe dat is gegaan. De da vond het meevallen maar hij vocht er zeker tegen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 14:25

AaronYve schreef:
Lord_Ik schreef:

Zeker vechten ze wel, die van mij was ook ziek maar wilde niet gaan. Heb er nu nog verdriet van hoe dat is gegaan. De da vond het meevallen maar hij vocht er zeker tegen.

Nooit leuk om horen natuurlijk :( zeker dan zou ik liever de slacht hebben, gaat normaalgezien toch sneller en het is 'nuttiger' maar een ziek dier kan inderdaad nooit werkelijk de slacht in, alleen zou het misschien diervriendelijker zijn om wel de slachtmethode te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:29

Met stijgende verbazing lees ik dit topic. TS je hebt nu al heel veel tips gekregen, doe je er iets mee?

Om even een paar punten te noemen:
- Je hengst gedraagt zich nu al als de heftigere hengsten die je kent en hij valt je ruin ook lastig. Dit is absoluut geen slimme uitgangspositie om hem bij een merrie neer te zetten! De merrie zal hem hardstikke zat worden, zal flinke stress hebben met als gevolg: mogelijk je hengst blesseren, zelf geblesseerd raken en problemen met de dracht, zo niet een miskraam. Hij bijt je ruin zelfs waardoor jij je ruin een deken op deed...besef je wat dit voor je merrie kan betekenen? Zoek het topic eens op hier op bokt van een merrie toegetakeld door een hengst...dat wil je echt niet!

- Je fokt met papierloze paarden. De markt ligt momenteel op zijn gat, zelfs goede paarden met papieren zijn nauwelijks te verkopen tenzij vér onder de vraagprijs... Je zult een veulen dus ook echt moeilijk of niet kwijtraken. Met dit in je achterhoofd fokken en zeggen dat de slacht anders een optie is, getuigt van groot egoïsme.

- Je geeft aan dat de merrie geen papieren heeft, maar wel Paint is. Heb je daar bewijs van? Als je een nu 11 jarige merrie bij de [naam] wil inschrijven, zul je moeten aantonen wie de ouders zijn en waarschijnlijk middels dna onderzoek = DUUR! Het papier zelf aanvragen, kost je ook flink wat geld!!!

- Nee een veulen uit een paintmerrie en jouw hengst zal nooit kunnen worden ingeschreven bij de [naam]. De [naam] heeft geen subregister voor kruissing paints. De enige kruissingen die toegelaten zijn, zijn die van Paint x Quarter, die worden ingeschreven als Paint! Dus als je merrie al echt Paint is...dan nog schiet je er niets mee op voor t veulen. En ja dit weet ik 100%, wat zeg ik, 200% zeker...ik ben zelf in t bezit van een Paint merrie en zoon.

- Je wil je hengst een fijn leven geven met andere paarden, castreer hem dan! Dat geeft de minste stress voor hem en zijn weidegenoten en dan kan hij een sociaal leven leiden zonder dat er moeilijkverkoopbare veulens geboren worden zonder papieren.

- Je hengst zal, zeker nu hiij toch al heftiger is, zeker nog heftiger worden van dekken met alle gevolgen van dien, zowel voor jouw en de omgang, als voor zijn weidegenoten.

Mijn mening:
- Je hengst hengst laten is niet verstandig voor je hengst, voor de merrie waar hij mee komt en voor de ruin waar hij mee staat ivm risico op stress en verwondingen. Daarbij is het een niet goedgekeurde jonge hengst zonder papieren...dus behalve als leuk recreatie en evt sportpaard niets waard voor de fok, de kans dat hij veel merries mag dekken is nihil...en voor 1 dekking per jaar op je eigen merrie is een castratie een betere keus.
Een veulen fokken is verre van verstandig, zeker met het oog op verkoop, dan maar laten slachten indine niet te verkopen vind ik ronduit egoïstisch.
- Het beste wat je kan doen is je hengst castreren, dan kan jij ongestoord samenleven met andere paarden die ook geen last van hem hebben!

En als je hem dan echt persé hengst wil laten...zet er dan een ruin bij! Het gaat je om gezelschap voor je hengst...niet om veulens... Althans...dat zég je.

Oh en wat betreft de fabel over slachten vs inslapen: ook als je paard niet staat geregistreerd als slachtpaard, mag je hem laten 'slachten', of beter gezegd: schieten. Het dier mag dan alleen niet in de voedselketen terechtkomen. Maar schieten mag gewoon!

*edit* waarschijnlijk is bovenstaande post ook volledig nutteloos, eigenlijk ook tegen beter weten in geschreven...TS doet naar t lijkt sowieso weinig met tips e.d., zie: [AR-ITP] Dora voor het eerst aangespannen @ work
Laatst bijgewerkt door Jessica op 16-06-10 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:36

VeerenAshley schreef:
Als ik het goed begrijp (maar dat hoop ik niet!) vind je het belangrijker dat je hengst zijn ballen kan houden, dan dat je de (zeer reële!) kans loopt veulens te fokken die uiteindelijk in de worst belanden (en waar je misschien wel meer geld aan kwijt bent dan je nu voorziet)? Waarom dan toch? Waarom wil je hem toch persé hengst laten?

Ik haal mezelf maar even aan: WAAROM wil je hem toch hengst houden? Wat zit daar voor meerwaarde aan? Wie/wat heeft daar toch baat bij?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 14:44

skippy1 schreef:
Met stijgende verbazing lees ik dit topic. TS je hebt nu al heel veel tips gekregen, doe je er iets mee?

Om even een paar punten te noemen:
- Je hengst gedraagt zich nu al als de heftigere hengsten die je kent en hij valt je ruin ook lastig. Dit is absoluut geen slimme uitgangspositie om hem bij een merrie neer te zetten! De merrie zal hem hardstikke zat worden, zal flinke stress hebben met als gevolg: mogelijk je hengst blesseren, zelf geblesseerd raken en problemen met de dracht, zo niet een miskraam. Hij bijt je ruin zelfs waardoor jij je ruin een deken op deed...besef je wat dit voor je merrie kan betekenen? Zoek het topic eens op hier op bokt van een merrie toegetakeld door een hengst...dat wil je echt niet!

- Je fokt met papierloze paarden. De markt ligt momenteel op zijn gat, zelfs goede paarden met papieren zijn nauwelijks te verkopen tenzij vér onder de vraagprijs... Je zult een veulen dus ook echt moeilijk of niet kwijtraken. Met dit in je achterhoofd fokken en zeggen dat de slacht anders een optie is, getuigt van groot egoïsme.

- Je geeft aan dat de merrie geen papieren heeft, maar wel Paint is. Heb je daar bewijs van? Als je een nu 11 jarige merrie bij de APHA wil inschrijven, zul je moeten aantonen wie de ouders zijn en waarschijnlijk middels dna onderzoek = DUUR! Het papier zelf aanvragen, kost je ook flink wat geld!!!

- Nee een veulen uit een paintmerrie en jouw hengst zal nooit kunnen worden ingeschreven bij de APHA. De APHA heeft geen subregister voor kruissing paints. De enige kruissingen die toegelaten zijn, zijn die van Paint x Quarter, die worden ingeschreven als Paint! Dus als je merrie al echt Paint is...dan nog schiet je er niets mee op voor t veulen. En ja dit weet ik 100%, wat zeg ik, 200% zeker...ik ben zelf in t bezit van een Paint merrie en zoon.

- Je wil je hengst een fijn leven geven met andere paarden, castreer hem dan! Dat geeft de minste stress voor hem en zijn weidegenoten en dan kan hij een sociaal leven leiden zonder dat er moeilijkverkoopbare veulens geboren worden zonder papieren.

- Je hengst zal, zeker nu hiij toch al heftiger is, zeker nog heftiger worden van dekken met alle gevolgen van dien, zowel voor jouw en de omgang, als voor zijn weidegenoten.

Mijn mening:
- Je hengst hengst laten is niet verstandig voor je hengst, voor de merrie waar hij mee komt en voor de ruin waar hij mee staat ivm risico op stress en verwondingen. Daarbij is het een niet goedgekeurde jonge hengst zonder papieren...dus behalve als leuk recreatie en evt sportpaard niets waard voor de fok, de kans dat hij veel merries mag dekken is nihil...en voor 1 dekking per jaar op je eigen merrie is een castratie een betere keus.
Een veulen fokken is verre van verstandig, zeker met het oog op verkoop, dan maar laten slachten indine niet te verkopen vind ik ronduit egoïstisch.
- Het beste wat je kan doen is je hengst castreren, dan kan jij ongestoord samenleven met andere paarden die ook geen last van hem hebben!

En als je hem dan echt persé hengst wil laten...zet er dan een ruin bij! Het gaat je om gezelschap voor je hengst...niet om veulens... Althans...dat zég je.

Oh en wat betreft de fabel over slachten vs inslapen: ook als je paard niet staat geregistreerd als slachtpaard, mag je hem laten 'slachten', of beter gezegd: schieten. Het dier mag dan alleen niet in de voedselketen terechtkomen. Maar schieten mag gewoon!

Als zijn gedrag echt blijft dan laat ik hem sowiesow castreren, maar hij is een jonge hengst die net zijn hormonen ontdekt, ik heb geen ervaringen met jonge hengsten, maar volgens mij (meerdere ervaringen altijd welkom) is het wel normaal dat ze daar mee moeten leren omgaan en zou hij op den duur dus wel moeten kalmeren. Hij slaagt er nu al goed in zijn hormonen te beheersen als ik met hem aan het werk ben, dus als hij dit nu ook nog uit zichzelf doet blijft hij zeker hengst. Gebeurt dit niet dan is het sowiesow castreren, ik wil in de eerste plaats een recreatiepaard en het moet voor hem ook doenbaar zijn, maar daarvoor wacht ik dus af hoe zijn gedrag evalueert. Van zijn vorige eigenaresse, die zelf dus ook fokt en hengsten heeft heb ik positieve vooruitzichten gekregen om hem hengst te houden en tot nu toe vind ik niet dat zijn gedrag de pan uit stijgt, al zou het om goed te zijn wel iets rustiger mogen, maar hij is 2, dus hij moet zich ook zeker nog niet bejaard gaan gedragen.

Ik zou de merrie eventueel ook weleens willen laten dekken door een painthengst, maar dit valt allemaal af te wachten, als het echt veel kost weet ik in elk geval dat ik het voor veulens van hem niet moet doen, dankje voor de info.

Ik heb al enkele geïnteresseerden gehoord die hun merrie wel door hem wilden laten dekken, dus een paar merries per jaar moet zeker lukken, hij is wel een aansprekend speciaal dier, ook al heeft hij geen papieren. Het is inderdaad ook niet de bedoeling dat hij de hele buurt vol zet met veulens :+ maar een paar om de stress te verminderen moet zeker wel lukken.

Ik "fok" verder dus echt niet gericht op de slacht.