skippy1 schreef:Met stijgende verbazing lees ik dit topic. TS je hebt nu al heel veel tips gekregen, doe je er iets mee?
Om even een paar punten te noemen:
- Je hengst gedraagt zich nu al als de heftigere hengsten die je kent en hij valt je ruin ook lastig. Dit is absoluut geen slimme uitgangspositie om hem bij een merrie neer te zetten! De merrie zal hem hardstikke zat worden, zal flinke stress hebben met als gevolg: mogelijk je hengst blesseren, zelf geblesseerd raken en problemen met de dracht, zo niet een miskraam. Hij bijt je ruin zelfs waardoor jij je ruin een deken op deed...besef je wat dit voor je merrie kan betekenen? Zoek het topic eens op hier op bokt van een merrie toegetakeld door een hengst...dat wil je echt niet!
- Je fokt met papierloze paarden. De markt ligt momenteel op zijn gat, zelfs goede paarden met papieren zijn nauwelijks te verkopen tenzij vér onder de vraagprijs... Je zult een veulen dus ook echt moeilijk of niet kwijtraken. Met dit in je achterhoofd fokken en zeggen dat de slacht anders een optie is, getuigt van groot egoïsme.
- Je geeft aan dat de merrie geen papieren heeft, maar wel Paint is. Heb je daar bewijs van? Als je een nu 11 jarige merrie bij de APHA wil inschrijven, zul je moeten aantonen wie de ouders zijn en waarschijnlijk middels dna onderzoek = DUUR! Het papier zelf aanvragen, kost je ook flink wat geld!!!
- Nee een veulen uit een paintmerrie en jouw hengst zal nooit kunnen worden ingeschreven bij de APHA. De APHA heeft geen subregister voor kruissing paints. De enige kruissingen die toegelaten zijn, zijn die van Paint x Quarter, die worden ingeschreven als Paint! Dus als je merrie al echt Paint is...dan nog schiet je er niets mee op voor t veulen. En ja dit weet ik 100%, wat zeg ik, 200% zeker...ik ben zelf in t bezit van een Paint merrie en zoon.
- Je wil je hengst een fijn leven geven met andere paarden, castreer hem dan! Dat geeft de minste stress voor hem en zijn weidegenoten en dan kan hij een sociaal leven leiden zonder dat er moeilijkverkoopbare veulens geboren worden zonder papieren.
- Je hengst zal, zeker nu hiij toch al heftiger is, zeker nog heftiger worden van dekken met alle gevolgen van dien, zowel voor jouw en de omgang, als voor zijn weidegenoten.
Mijn mening:
- Je hengst hengst laten is niet verstandig voor je hengst, voor de merrie waar hij mee komt en voor de ruin waar hij mee staat ivm risico op stress en verwondingen. Daarbij is het een niet goedgekeurde jonge hengst zonder papieren...dus behalve als leuk recreatie en evt sportpaard niets waard voor de fok, de kans dat hij veel merries mag dekken is nihil...en voor 1 dekking per jaar op je eigen merrie is een castratie een betere keus.
Een veulen fokken is verre van verstandig, zeker met het oog op verkoop, dan maar laten slachten indine niet te verkopen vind ik ronduit egoïstisch.
- Het beste wat je kan doen is je hengst castreren, dan kan jij ongestoord samenleven met andere paarden die ook geen last van hem hebben!
En als je hem dan echt persé hengst wil laten...zet er dan een ruin bij! Het gaat je om gezelschap voor je hengst...niet om veulens... Althans...dat zég je.
Oh en wat betreft de fabel over slachten vs inslapen: ook als je paard niet staat geregistreerd als slachtpaard, mag je hem laten 'slachten', of beter gezegd: schieten. Het dier mag dan alleen niet in de voedselketen terechtkomen. Maar schieten mag gewoon!
Als zijn gedrag echt blijft dan laat ik hem sowiesow castreren, maar hij is een jonge hengst die net zijn hormonen ontdekt, ik heb geen ervaringen met jonge hengsten, maar volgens mij (meerdere ervaringen altijd welkom) is het wel normaal dat ze daar mee moeten leren omgaan en zou hij op den duur dus wel moeten kalmeren. Hij slaagt er nu al goed in zijn hormonen te beheersen als ik met hem aan het werk ben, dus als hij dit nu ook nog uit zichzelf doet blijft hij zeker hengst. Gebeurt dit niet dan is het sowiesow castreren, ik wil in de eerste plaats een recreatiepaard en het moet voor hem ook doenbaar zijn, maar daarvoor wacht ik dus af hoe zijn gedrag evalueert. Van zijn vorige eigenaresse, die zelf dus ook fokt en hengsten heeft heb ik positieve vooruitzichten gekregen om hem hengst te houden en tot nu toe vind ik niet dat zijn gedrag de pan uit stijgt, al zou het om goed te zijn wel iets rustiger mogen, maar hij is 2, dus hij moet zich ook zeker nog niet bejaard gaan gedragen.
Ik zou de merrie eventueel ook weleens willen laten dekken door een painthengst, maar dit valt allemaal af te wachten, als het echt veel kost weet ik in elk geval dat ik het voor veulens van hem niet moet doen, dankje voor de info.
Ik heb al enkele geïnteresseerden gehoord die hun merrie wel door hem wilden laten dekken, dus een paar merries per jaar moet zeker lukken, hij is wel een aansprekend speciaal dier, ook al heeft hij geen papieren. Het is inderdaad ook niet de bedoeling dat hij de hele buurt vol zet met veulens
maar een paar om de stress te verminderen moet zeker wel lukken.
Ik "fok" verder dus echt niet gericht op de slacht.