vos x vos = zwart! Dus verkeerde hengst gebruikt en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:13

Het zal niet de eerste keer zijn dat er een rietje per ongeluk is verwisselt :+

En inderdaad vos is zeer dominant en vos x vos = altijd VOS :Y)

Zou idd DNA testen en checken (veulen + vader), maar bij de merrie is niet echt nodig toch?

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:14

Het is jammer dat mensen niet de moeite nemen een topic goed door te lezen, reageer dan gewoon niet?

Wat zijn de vorderingen inmiddels TS?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:15

listiglistje schreef:
Het zal niet de eerste keer zijn dat er een rietje per ongeluk is verwisselt :+

En inderdaad vos is zeer dominant en vos x vos = altijd VOS :Y)

Zou idd DNA testen en checken (veulen + vader), maar bij de merrie is niet echt nodig toch?

Vos is juist zeer recessief en daarom is vos x vos altijd vos.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:15

Asjemenou_ schreef:
Ik wil geen namen noemen, er stonden meerdere vossen, bruine en een zwarte op dat moment.

Die vossen kun je dus doorstrepen :D
Blijft over de bruine en de zwarte :D

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:16

willyr schreef:
Nee, ik snap ook niet waarom cassidy dit zo stellig zegt. Ken wel een paar merries die wanneer ze hengstig zijn, zich opdringen aan de hengst......

Omdat maar de helft van Cassidy hier gequote was.. Het ging erom dat Cassidy zei dat het niet de hengst van de buurman oid kon zijn geweest vóór dat ze naar de hh ging, omdat ze bij natuurlijke deksprong dan geweigerd had en ze bij KI haar eerst hebben gescand. Een merrie laat zich niet 2x dekken. Dus het gaat om een hengst van de hh en niet een ander vreemd paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:20

Bzoem schreef:
... omdat ze bij natuurlijke deksprong dan geweigerd had en ze bij KI haar eerst hebben gescand. Een merrie laat zich niet 2x dekken. Dus het gaat om een hengst van de hh en niet een ander vreemd paard.

Een hengstige merrie laat zich zovaak/zolang dekken tot ze niet meer hengstig is. Dus de ene dag de buurman en de andere dag bij de HH hóeft geen belemmering te zijn. Wél hadden ze dan bij de HH idd via de scan waarschijnlijk wel gezien dat er nog 'iets' aanwezig was van de dag/dagen daarvoor :D

Overigens hoeft bij KI een merrie dus ook niet zo overduidelijk hengstig te zijn als bij een natuurlijke dekking, zolang het eitje maar rijp genoeg is is dat voldoende.

annastasia

Re: [KG] vos x vos = zwart!!! en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:23

potverdorie, dat hoop je toch niet als je een veulen fokt.
Zo veel over de hengstenkeuze nagedacht en dan is er mischien toch een andere hengst ''op'' geweest.

Als zwart zo dominant zou zijn in de paarden, bedenk jullie dan dat half nederland dan vol had gestaan met zwarte paarden.
Dat is dus duidelijk niet zo!

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:24

Mag ik ook wat vragen?
Mijn bruine paard komt uit een witte moeder en bruine vader.
Hij moet dan toch eigenlijk wit zijn?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:26

neehoor, wel is het zo dat als je een schimmelveulen krijgt een van de ouders schimmel moet zijn, net zoals bij ene bonte.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:26

DubbelDun schreef:
Bzoem schreef:
... omdat ze bij natuurlijke deksprong dan geweigerd had en ze bij KI haar eerst hebben gescand. Een merrie laat zich niet 2x dekken. Dus het gaat om een hengst van de hh en niet een ander vreemd paard.

Een hengstige merrie laat zich zovaak/zolang dekken tot ze niet meer hengstig is. Dus de ene dag de buurman en de andere dag bij de HH hóeft geen belemmering te zijn. Wél hadden ze dan bij de HH idd via de scan waarschijnlijk wel gezien dat er nog 'iets' aanwezig was van de dag/dagen daarvoor :D

Overigens hoeft bij KI een merrie dus ook niet zo overduidelijk hengstig te zijn als bij een natuurlijke dekking, zolang het eitje maar rijp genoeg is is dat voldoende.

Hmm echt? Ik heb altijd gedacht dat een merrie de hengst zou weigeren zodra het 'gelukt' was, maar nu ik er verder over nadenk lijkt het me sterk dat de merrie dat gelijk al weet. Excuses voor de verwarring.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:27

Katja schreef:
Zwart kan wel van vos x bruin komen Gentlegiant.

Jamaar zij had het over een vos vader en vos moeder daar kan nooit zwart uit komen
En niet bruin x vos

dus als de ouders van de hengst of merrie zwart gen hadden was de hengst of merrie ook zwart geweest daar doelde ik op

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:28

Bzoem schreef:
Hmm echt? Ik heb altijd gedacht dat een merrie de hengst zou weigeren zodra het 'gelukt' was, maar nu ik er verder over nadenk lijkt het me sterk dat de merrie dat gelijk al weet. Excuses voor de verwarring.

Nee want dan was het een stuk eenvoudiger geweest
Dan hoefde je niet 4 keer achter elkaar de insimineren of iets dergelijks

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:28

Gentlegiant schreef:
Katja schreef:
Zwart kan wel van vos x bruin komen Gentlegiant.

Jamaar zij had het over een vos vader en vos moeder daar kan nooit zwart uit komen
En niet bruin x vos

dus als de ouders van de hengst of merrie zwart gen hadden was de hengst of merrie ook zwart geweest daar doelde ik op
Dat was niet wat er in je post stond voor je die aanpaste maar dan zijn we het eens.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:29

jamaar dat bedoelde ik wel ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:35

annastasia schreef:
Als zwart zo dominant zou zijn in de paarden, bedenk jullie dan dat half nederland dan vol had gestaan met zwarte paarden.
Dat is dus duidelijk niet zo!

Dominant in de zin van als het gen wordt doorgegeven dan toont het ook (zwart veulen). Dat het zwarte gen* misschien minder vaak wordt doorgegeven als theoretisch logisch lijkt is weer een heel ander verhaal :D

*heterozygoot gesproken dan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:05

Stand van zaken weet ik niet, nogmaals, het is niet mijn veulen, iemand vroeg mij alleen wat hij het beste met deze situatie kon, en ik was benieuwd of mensen hier op bokt dit voorval mee gemaakt hebben. Een afloop weet ik pas over enkele weken of misschien wel maanden.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:51

Er zijn wel een paar topics hier op F-AM te vinden over vergissingen bij het insemineren/dekken. Het is zeker niet de eerste keer dat zoiets gebeurt, maar het is in dit geval wel duidelijk aantoonbaar dat er iets fout gelopen is.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:41

Moderatoropmerking:
TS heeft niets aan een discussie over kleurgenetica (als je daar vragen over hebt kun je die in een eigen topic stellen) het is haar duidelijk dat er een andere hengst gebruikt moet zijn dan afgesproken was, dus zoekt ze ervaringen/tips over hoe het nu verder moet om de juiste afstamming van het veulen geregistreerd te krijgen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:14

Asjemenou_ schreef:
Stand van zaken weet ik niet, nogmaals, het is niet mijn veulen, iemand vroeg mij alleen wat hij het beste met deze situatie kon, en ik was benieuwd of mensen hier op bokt dit voorval mee gemaakt hebben. Een afloop weet ik pas over enkele weken of misschien wel maanden.

Ik heb 2 jaar geleden ook dmv DNA moeten en kunnen aantonen wie de vader van mijn veulen was, er zat nl geen dekbon bij mijn merrie die (naar later bleek) drachtig was. Ze wilden daarvoor idd DNA - materiaal van zowel de moeder, het veulen als de vader hebben. Vader-DNA bleek gelukkig al in de bestanden van het stamboek te zitten.

Ik denk dat, naast zekerheid, een tweede reden zou kunnen zijn dat ze DNA van de moeder willen nemen, om er zeker van te zijn dat er niet ook nog eens gerommeld wordt met de moederlijn (verwisselde veulens, pleegmoeders etc.), om al dan niet bewuste fraude van papieren tegen te gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:13

21deees schreef:
nou ik heb navraag gedaan en het kan wel deregelijk.. want er kan in de moeder of vader lijn een andere kleur sitte als vos.. het kan toch zijn dat moeders bijv. een zwarte vader of moeder heeft ( kan ofcorse veel verder zijn).... dus natuurlijk kan het wel ... onze hengst heeft ook een vos vader en moeder en is toch echt donker bruin

Nee, het kan niet. Als een paard vos is, kan er geen andere kleur in zijn genen zitten. Je moet niet terugkijken naar wat de ouders voor kleur hadden, want dat heeft er niets mee te maken. Als een paard vos is, kan er geen andere kleur onder verborgen zitten, en draagt het paard niets anders. En vos x vos is ALTIJD vos.
Komt er dan een zwarte uit, MOET er een fout zijn gemaakt. Kan haast niet anders.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:17

Wel grappig : Titel van het topic: vos x vos = zwart!! en nu? en TS heet alsjemenou :+ :))

Maar neemt het KWPN niet zoiezo DNA af? Ze kwamen bij mijn merrie ook manen halen voor DNA. Is het een idee om het KWPN te bellen (is het een KWPN?)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:06

tomcat701 schreef:
Mag ik ook wat vragen?

Haha, hoe verklaar je dan dat mijn vosje met blonde manen en staart een donkerbruine moeder had een een schimmel vader? Ik moet zeggen dat ik wel verbaast was dat het een vosje was.
Ik denk dat de vosmerrie van dit topic is vreemd gegaan met een zwarte hengst. Wel spannend wat het uiteindelijk voor paard wordt als je niet weet en er niet achterkomt wie de vader is.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:19

Ik hoop dat de mogelijke vader al deze troubles waard is.. Zou toch jammer zijn als je meent een 1200 euro hengst als vader te hebben, wat een 250 hengst blijkt te zijn.

Daarnaast vind ik het een domme actie van de hengstenhouder. Hun maken een fout, los het dan netjes op en geef er een kopje koffie bij. Dan zorg je er tenminste voor dat mensen terug komen.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:38

piezze schreef:
tomcat701 schreef:
Mag ik ook wat vragen?

Haha, hoe verklaar je dan dat mijn vosje met blonde manen en staart een donkerbruine moeder had een een schimmel vader? Ik moet zeggen dat ik wel verbaast was dat het een vosje was.
Ik denk dat de vosmerrie van dit topic is vreemd gegaan met een zwarte hengst. Wel spannend wat het uiteindelijk voor paard wordt als je niet weet en er niet achterkomt wie de vader is.

Vos-kleur is een recessief gen, zoals is uitgelegd. Er zijn twee genen waar kleur op zit ( bij sommige diersoorten ook meer ) Dat betekent dat je op allebei de genen het vosgen moet hebben om een voskleurig paard te krijgen. Als er op 1 van de genen een andere kleur terecht komt, het paard geen vos zal worden, maar zal de dominantere kleur het overnemen. Maar dat betekent niet weg dat het vosgen niet aanwezig is en het paard het ook kan doorgeven.Zo kan een vosgen generaties lang overgedragen worden zonder zichtbaar te worden.
Het is in principe hetzelfde als blonde mensen, twee bruinharige mensen kunnen wel een blond kind krijgen, maar twee blondharige mensen geen kind met bruin haar. Ik heb ook een vos, de vader is zwart en de moeder een schimmel. Moeder was als vos geboren en de opa van de vader was, jawel, een vos, dus daar komt dat gen vandaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:40

En schimmel is geen kleur. Schimmel is het vroeg grijs worden van een paard.