En inderdaad vos is zeer dominant en vos x vos = altijd VOS
Zou idd DNA testen en checken (veulen + vader), maar bij de merrie is niet echt nodig toch?
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
listiglistje schreef:Het zal niet de eerste keer zijn dat er een rietje per ongeluk is verwisselt![]()
En inderdaad vos is zeer dominant en vos x vos = altijd VOS![]()
Zou idd DNA testen en checken (veulen + vader), maar bij de merrie is niet echt nodig toch?
willyr schreef:Nee, ik snap ook niet waarom cassidy dit zo stellig zegt. Ken wel een paar merries die wanneer ze hengstig zijn, zich opdringen aan de hengst......
Bzoem schreef:... omdat ze bij natuurlijke deksprong dan geweigerd had en ze bij KI haar eerst hebben gescand. Een merrie laat zich niet 2x dekken. Dus het gaat om een hengst van de hh en niet een ander vreemd paard.

DubbelDun schreef:Bzoem schreef:... omdat ze bij natuurlijke deksprong dan geweigerd had en ze bij KI haar eerst hebben gescand. Een merrie laat zich niet 2x dekken. Dus het gaat om een hengst van de hh en niet een ander vreemd paard.
Een hengstige merrie laat zich zovaak/zolang dekken tot ze niet meer hengstig is. Dus de ene dag de buurman en de andere dag bij de HH hóeft geen belemmering te zijn. Wél hadden ze dan bij de HH idd via de scan waarschijnlijk wel gezien dat er nog 'iets' aanwezig was van de dag/dagen daarvoor
Overigens hoeft bij KI een merrie dus ook niet zo overduidelijk hengstig te zijn als bij een natuurlijke dekking, zolang het eitje maar rijp genoeg is is dat voldoende.
Bzoem schreef:Hmm echt? Ik heb altijd gedacht dat een merrie de hengst zou weigeren zodra het 'gelukt' was, maar nu ik er verder over nadenk lijkt het me sterk dat de merrie dat gelijk al weet. Excuses voor de verwarring.
Gentlegiant schreef:Dat was niet wat er in je post stond voor je die aanpaste maar dan zijn we het eens.Katja schreef:Zwart kan wel van vos x bruin komen Gentlegiant.
Jamaar zij had het over een vos vader en vos moeder daar kan nooit zwart uit komen
En niet bruin x vos
dus als de ouders van de hengst of merrie zwart gen hadden was de hengst of merrie ook zwart geweest daar doelde ik op
annastasia schreef:Als zwart zo dominant zou zijn in de paarden, bedenk jullie dan dat half nederland dan vol had gestaan met zwarte paarden.
Dat is dus duidelijk niet zo!

Asjemenou_ schreef:Stand van zaken weet ik niet, nogmaals, het is niet mijn veulen, iemand vroeg mij alleen wat hij het beste met deze situatie kon, en ik was benieuwd of mensen hier op bokt dit voorval mee gemaakt hebben. Een afloop weet ik pas over enkele weken of misschien wel maanden.

21deees schreef:nou ik heb navraag gedaan en het kan wel deregelijk.. want er kan in de moeder of vader lijn een andere kleur sitte als vos.. het kan toch zijn dat moeders bijv. een zwarte vader of moeder heeft ( kan ofcorse veel verder zijn).... dus natuurlijk kan het wel ... onze hengst heeft ook een vos vader en moeder en is toch echt donker bruin
tomcat701 schreef:Mag ik ook wat vragen?
Mijn bruine paard komt uit een witte moeder en bruine vader.
Hij moet dan toch eigenlijk wit zijn?
piezze schreef:tomcat701 schreef:Mag ik ook wat vragen?
Mijn bruine paard komt uit een witte moeder en bruine vader.
Hij moet dan toch eigenlijk wit zijn?
Haha, hoe verklaar je dan dat mijn vosje met blonde manen en staart een donkerbruine moeder had een een schimmel vader? Ik moet zeggen dat ik wel verbaast was dat het een vosje was.
Ik denk dat de vosmerrie van dit topic is vreemd gegaan met een zwarte hengst. Wel spannend wat het uiteindelijk voor paard wordt als je niet weet en er niet achterkomt wie de vader is.