Discussie, minder fokken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Er zou in Nederland een fokbeleid moeten komen om wildfok tegen te gaan.

Ja
54 (63%)
Nee
31 (36%)

Totaal aantal stemmen: 85

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:43

Okee, maar dat is toch ook al een hele vooruitgang of niet?
tegenwoordig is een rontg. keuring ook goedkoper hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:47

krackertje schreef:
DDW1190 schreef:
en wat is in jouw ogen betaalbaar?

Veulens uit prokmerries heb je in allerlei prijsklasses, het ligt er maar net aan wat je zoekt.

Een PROK predikaat zegt maar heel erg weinig over de daadwerkelijke kwaliteit en gezondheid van een merrie en er moet dus niet teveel waarde aan toegekend worden in mijn ogen. Een PROK merrie kan in veel gevallen zelfs minder goed scoren op de rontgenfoto's als een merrie die geen PROK kan worden vanwege een kleine afvlakking, maar die verder wel allemaal 1tjes heeft
Als je zeker wilt weten of een merrie gezond is en gezond fokt dan is een eigen sportprestatie op hoger niveau van de merrie en haar nakomelingen een betere indicatie dan alleen een prokpredikaat.

Maar het hele PROKverhaal speelt alleen binnen de sportpaardenfokkerij, en er worden duizenden paarden en pony's gefokt die niet voor de (top)sport bedoeld zijn en nooit gekeurd worden, dus in de context van dit topic is het al helemaal niet van belang.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:49

Ok , heb geen idee. Ik fok niet met paarden maar heb honden gefokt.
Kijk er zijn natuurlijk een hoop mensen die met gezond verstand fokken en die zullen ook wel eens een misser hebben. Maar het fokken op de gok of omdat de buren nu toevallig een hengst hebben daar wordt bijna niemand wijzer van. Een paard of pony met papier kan ook een recreatie paard /pony worden. Een kruizing(ik noem maar wat) friesxtinker kan (bijna) nooit een sport paard worden. Vaak zie je ook dat mensen zeggen dat het veulen blijft voor eigen gebruik . Als ze er dan toch na twee jaar van af zien is zo'n dier bijna niet te verkopen en al helemaal niet voor een prijs wat het al gekost heeft aan opgroeien.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:49

krackertje schreef:
kohtje schreef:
Het hoeft toch ook niet perse prok te zijn. Een keuring bij de dierenarts kost je 1 x 500euro en dan weet je ieder geval dat je niet bv met een merrie met spat fokt.

Voor dat geld heb je een prokkeuring. Ik ben het trouwens met je eens dat Prok niet perse noodzakelijk is, ik ken trouwens paarden uit prokmerries die zelf niet door de keuring komen, tsja wat zegt het allemaal..

Wat zegt het allemaal inderdaad? Wat zegt wat?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:51

kohtje schreef:
Ok , heb geen idee. Ik fok niet met paarden maar heb honden gefokt.
Kijk er zijn natuurlijk een hoop mensen die met gezond verstand fokken en die zullen ook wel eens een misser hebben. Maar het fokken op de gok of omdat de buren nu toevallig een hengst hebben daar wordt bijna niemand wijzer van. Een paard of pony met papier kan ook een recreatie paard /pony worden. Een kruizing(ik noem maar wat) friesxtinker kan (bijna) nooit een sport paard worden. Vaak zie je ook dat mensen zeggen dat het veulen blijft voor eigen gebruik . Als ze er dan toch na twee jaar van af zien is zo'n dier bijna niet te verkopen en al helemaal niet voor een prijs wat het al gekost heeft aan opgroeien.

Er zijn ook fokkers die hun KWPN-ers aan de straatstenen niet kwijt kunnen...

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:53

kohtje, daarom gaf ik ook aan dat veulens uit prokmerries in allerlei prijsklasse te koop zijn.

Wij hebben gefokt met prokmerries en met merries die de prok net niet haalden, Wij hebben merries zonder de prok in de sport uit laten brengen en haar kinderen idem....dat zegt ons uiteindelijk heel veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:53

Mambobeach, het is dan ook de vraag of het KWPN dan in moet grijpen door regels te stellen wie wel en niet mag fokken met de merrie en in combinatie met welke hengst. Een zo'n regel zou kunnen zijn dat er niet gefokt mag worden met merries die geen enkel predikaat hebben. De praktische kant is dan natuurlijk dat het veulen niet ingeschreven wordt, ze kunnen immers niet beletten dat een hengstenhouder niet gewoon sperma opstuurt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:00

een bepaald quotum qua fokaantallen per jaar zou niet verkeerd zijn.
in de algehele breedte, dus pony's paarden met zonder papier, alles.
zo blijven er voor elke doelgroep wel veulens komen, maar wordt het enorme overschot wat ingeperkt, scheelt dierenleed, transportleed, en het drijft de aanschafs prijs op wat alleen maar een goed ding is.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:09

Lovely schreef:
Mambobeach, het is dan ook de vraag of het KWPN dan in moet grijpen door regels te stellen wie wel en niet mag fokken met de merrie en in combinatie met welke hengst. Een zo'n regel zou kunnen zijn dat er niet gefokt mag worden met merries die geen enkel predikaat hebben. De praktische kant is dan natuurlijk dat het veulen niet ingeschreven wordt, ze kunnen immers niet beletten dat een hengstenhouder niet gewoon sperma opstuurt.

Maar wordt het niet te allemaal te?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:13

Marigold schreef:
zo blijven er voor elke doelgroep wel veulens komen, maar wordt het enorme overschot wat ingeperkt, scheelt dierenleed, transportleed, en het drijft de aanschafs prijs op wat alleen maar een goed ding is.

Ja...maar wie bepaald dan wie wel en niet mag fokken? Waar trek je de streep?

Alleen de eerst 5000 merries laten dekken?.... Dan gaat iedereen zo vroeg mogelijk dekken. wat me in het kader van dieren welzijn nou niet echt wenselijk lijkt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:19

quotum verkopen, eerst verdelen in catogoriën (daarin kunnen de stamboeken iets betekenen, en ook verdelen in regio's/provincies), dan verkopen.
als het quotum vol is is het afgelopen voor de rest, maar het kan tijdig gekocht worden, ook voor een jaar later.
je hoeft dan niet heel vroeg te dekken enzo.
vrijstelling mogelijkheid maken voor ongelukjes, en mogelijk een bekeuring voor mensen die zich niks van het quotum aan wensen te trekken.
het zal heel wat voeten in de aarde hebben maar zal niet onmogelijk zijn, want veulens moeten gechipt worden, en de fokker zal dan zijn gekochte quotum moeten laten zien, zo niet dan bekeuring.
ik denk dat het na wat opstartproblemen wel ingebrurgerd zal raken, en veel zal opleveren qua dierenwelzijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:27

Nou ik denk dat dat wel een heel ingewikkeld verhaal is. Bovendien loop je dan het risico dat er juist met de kwaliteitsvolle merries niet gefokt wordt.Veel makkelijker maak je het als je zegt alleen fokken met predikaat merries.

Ster/keur/Elite/stamboekPROK en Stamboek Sport. En voor stamboeken die andere predikaten hanteren dan die dus.

Dan zal ik wel weer het argument krijgen dat niet iedereen op een duur sportpaard zit te wachten...dat hoeft ook niet. Dan koop je een goedkope.

Als er namenlijk met een quotum gewerkt word gaan de prijzen automatisch omhoog(schaarste) en worden ook die stamboekloze duurder. Dan kan je net zo goed een met papier kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:34

Marigold schreef:

Ik weet niet of jij ook in Nederland woont, maar we leven hier gewoon in een vrij land hoor...

Lante

Re: Discussie, minder fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:45

robbedoes schreef:
begin met fokken met een merrie en hengst met een predikaat.
bij de kwpn zijn in ieder geval de hengsten geselecteerd en pas fokken met de merrie met minimaal een sterpredikaat.andere merries evt. toeslag vragen. dan fok je in ieder geval met betere paarden. uitzonderingen altijd daar gelaten natuurlijk.
als je uit een kromme een kromme fokt, dan gaat het dier in ieder geval geen glanzende carriere tegemoet. of die carriere nou in de ring of in de recreatie plaats vind.
correct gebouwde (gefokte) paarden zullen ook minder blessure gevoelig zijn.
zo zou je dat bij alle rassen kunnen doen. dan wordt er al minder gefokt. of eehh...vermeerderd

Ik heb liever een PROK merrie met een sportpredikaat uit een goeie famillie, bij voorkeur uit een moeder met het prestatie predikaat... Ster zegt mij niks, alleen dat ze op dat moment aan de smaak van de jury voldoet, het zegt niks over gezondheid of karakter of genetische aanleg. Een sportpredikaat verteld mij dat een paard bewezen heeft dat het voldoet aan de doelstelling, namelijk een goed sportpaard fokken die in de hoogste klassen van de basissport goed mee kan. Een PROK certificaat verteld mij dat het beenwerk aan bepaalde eisen voldoet en een 'prestie predikaat' verteld mij dat sport in de genen zit.

Van mij mogen ze er strenger op worden hoor, er zijn veel mensen die blind zijn voor de gebreken van het eigen paard dat vaak niet eens in het stamboek op is genomen en daardoor onbedoeld fokken met niet fokwaardige paarden en ook nog eens hengsten uitkiezen die niet passen...

timilon schreef:
het rijpaard is volgens mij het meest in trek, maar hoeveel mensen stoppen niet met hun rijpaard om een rustige,betrouwbare haf/fjord etc te nemen omdat de rijpaarden te ver zijn doorgefokt en een x aantal voor de amateur niet meer zijn weggelegd?

Rijpaarden zijn niet te ver doorgefokt, amateurs moeten gewoon een paard kopen dat bij het niveau van rijden past en eerst eens goed les nemen voor ze overmoedig op een jong bloederig dressuurpaard stappen. Amateurs als deze hebben vaak geen realistisch beeld van het eigen kunnen. Heeft helemaal niks met de fokkerij van het KWPN te maken.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:49

Marigold schreef:
quotum verkopen, eerst verdelen in catogoriën (daarin kunnen de stamboeken iets betekenen, en ook verdelen in regio's/provincies), dan verkopen.
als het quotum vol is is het afgelopen voor de rest, maar het kan tijdig gekocht worden, ook voor een jaar later.
je hoeft dan niet heel vroeg te dekken enzo.
vrijstelling mogelijkheid maken voor ongelukjes, en mogelijk een bekeuring voor mensen die zich niks van het quotum aan wensen te trekken.
het zal heel wat voeten in de aarde hebben maar zal niet onmogelijk zijn, want veulens moeten gechipt worden, en de fokker zal dan zijn gekochte quotum moeten laten zien, zo niet dan bekeuring.
ik denk dat het na wat opstartproblemen wel ingebrurgerd zal raken, en veel zal opleveren qua dierenwelzijn.

Vind je dit zelf allemaal niet te?
Moet alles maar naar onze hand staan? Ik hoop toch niet dat dit ooit zo zal gaan hoor, bah, ik krijg er gewoon de rillingen van...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:53

Quotum? Dan is fokken alleen nog voor de rijken en zijn dat altijd de mensen met het beste gevoel voor fokkerij..? Dacht het niet (al kunnen die natuurlijk goed advies 'inkopen').

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:58

Mischien dat ze aan banden kunnen leggen dat er met 'zieke' of dieren met een erfelijk gebrek wordt gefokt.
Met honden heb je het ook dat sommige dieren uitgesloten zijn van de fok om bijvoorbeeld hd of dat de ballen niet beiden zijn ingedaald, ik noem maar iets.

@MB, je hebt nergens garanties van, niet met dieren met predikaten, niet met dieren zonder en niet met kruisingen. Liever heb ik dan wel een dier, die ik via een stamboom herleiden kan. Ook bijvoorbeeld vanwege erfelijkheid van ziektes.

Laten ze dieren waar men mee wil fokken, maar aan een medische keuring onderwerpen, laat op de meest vererfbare ziektes of gebreken testen. Net als bij honden en op basis daarvan dieren uitsluiten van de fok, met of zonder stamboom.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-05-10 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:59

ik vind het trouwens wel heel scheef worden, hiermee houd je de wildfok niet tegen hoor? en kortom ongelukjes gebeuren overal, dan word er ook snel gezegd dat het een ongelukje was..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:56

MamboBeach schreef:

Om maar enkele van je oneliners te pakken. Merries die bewezen hebben te kunnen presteren, gezond zijn en uit een stam komen die dat ook bewezen heeft, worden gekruist met hengsten die al die testen ook hebben moeten afleggen. Dat gebeurt niet voor niets
De fokkers maken al die kosten en die inspanningen om een zo gezond mogelijk paard te fokken met een werkwillig karakter en talent om te kunnen presteren.

Je denkt toch echt niet dat die fokkers dat zouden doen wanneer er geen verbeteringen optraden of dat toch niets opbracht. In tegendeel dat levert een verkoopbaar paard op. En dat er mindere geboren worden dat begrijpt iedereen, daar hoef je geen onliner voor te plaatsen, want dat zegt echt niets

Leer van de honden, hier al eerder genoemd, hele rassen zouden al uitgestorven zijn als ze HD etc niet uitgesloten hadden binnen het eigen ras. En kom me niet aan dat een bastaardje altijd gezonder is, want dat is het punt niet. Net zoals bij paarden kiezen mensen gericht voor een bepaald hondenras, dat is de reden dat die gezond moeten blijven.
Zoals ook mensen kiezen voor een dressuur gefokt paard of een Tinker en de eerste groep niet met de keuze van de tweede groep opgescheept wil worden en omgekeerd.
Een serieuze fokker een bewezen merrie wil en een recreatieruiter met een braaf papierloos paard blij is, maar wel graag wil dat die heel blijft. Dus zelfs die recreatieruiter is beter af met dat papiertje waar al die zaken als predicaat opstaan. O ja en ook die kunnen wat krijgen, net zo als jij en ik.

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:07

Een fokverbod gaat wel erg ver. Maar ik zeg niet dat het niet verstandig is.
Er zijn paarden in overvloed in Nederland, ik vind zelf dat er zelfs téveel zijn, als je ziet hoe ze gehouden moeten worden. (3x3 stal, soms 1 uurtje in de paddock als ze geluk hebben en 1 uurtje aan het werk, geen contact met andere paarden, zich niet kunnen gedragen als een paard in een kudde. Ik vind dat geestelijke mishandeling, daar dat is een andere discussie ;) )
Voor ieder is er in Nederland wel wat wils, goedkopere 'leuke' kruisingen of rassen, of een goed sportpaard.
Er hóeft niet gefokt te worden. Maar ik kan het me voorstellen dat mensen het doen, ik doe het zelf namelijk ook. Ik fok dit jaar mijn 2e veulentje en daar blijft het ook bij. Het liefst zou ik elk jaar een veulen fokken maar daar heb ik geen plek voor en dus zou ik fokken voor de handel, waar ik geen zich op heb of het dier wel goed terecht komt. Erg jammer want dit is wel waar mijn hart ligt.
Mijn fokdoel is om voor mijzelf een leuk gebruikspaard te fokken, die ik ook zelf aanhoudt. Maar aan de andere kant had ik die ook kunnen kopen, vandaar dat ik hier nu mee stop.

Ik denk dat het belangrijk is dat mensen niet in het wilde gaan lopen fokken, want er zijn genoeg mensen die niet weten waar ze zich mee bezig houden, en wat de gevolgen zijn voor hun (en andere) paarden.

Eerst goed nadenken over je fokdoel en de toekomst hiervan.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:26

[***] schreef:
Marigold schreef:

Ik weet niet of jij ook in Nederland woont, maar we leven hier gewoon in een vrij land hoor...

Nooit gehoord van: Mestquotum, Melkquotum, en veel meer quotums.
en het "vrijwillig" ruimen van geiten,koeien,varkens, pluimvee en in de toekomst paarden..

Ik hoop dat je op 9 juni echt vrijheid stemt...maar dat kan niet. :(:) :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:32

sarabande schreef:
MamboBeach schreef:

Om maar enkele van je oneliners te pakken. Merries die bewezen hebben te kunnen presteren, gezond zijn en uit een stam komen die dat ook bewezen heeft, worden gekruist met hengsten die al die testen ook hebben moeten afleggen. Dat gebeurt niet voor niets
De fokkers maken al die kosten en die inspanningen om een zo gezond mogelijk paard te fokken met een werkwillig karakter en talent om te kunnen presteren.

Je denkt toch echt niet dat die fokkers dat zouden doen wanneer er geen verbeteringen optraden of dat toch niets opbracht. In tegendeel dat levert een verkoopbaar paard op. En dat er mindere geboren worden dat begrijpt iedereen, daar hoef je geen onliner voor te plaatsen, want dat zegt echt niets

Leer van de honden, hier al eerder genoemd, hele rassen zouden al uitgestorven zijn als ze HD etc niet uitgesloten hadden binnen het eigen ras. En kom me niet aan dat een bastaardje altijd gezonder is, want dat is het punt niet. Net zoals bij paarden kiezen mensen gericht voor een bepaald hondenras, dat is de reden dat die gezond moeten blijven.
Zoals ook mensen kiezen voor een dressuur gefokt paard of een Tinker en de eerste groep niet met de keuze van de tweede groep opgescheept wil worden en omgekeerd.
Een serieuze fokker een bewezen merrie wil en een recreatieruiter met een braaf papierloos paard blij is, maar wel graag wil dat die heel blijft. Dus zelfs die recreatieruiter is beter af met dat papiertje waar al die zaken als predicaat opstaan. O ja en ook die kunnen wat krijgen, net zo als jij en ik.

Fijn dat je op mijn 'oneliners' ingaat, ik plaats ze niet voor niets, ik was erg nieuwsgierig.
Je hoeft er alleen niet zo boos en verbolgen over te doen.
Ik begrijp je verhaal maar delen doe ik hem niet helemaal. Op een aantal punten ben ik het met je eens hoor.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 09:31

MamboBeach schreef:
Je hoeft er alleen niet zo boos en verbolgen over te doen.

:?

Marilyn_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 09:36

Er komen meer mensen, dus zouden er ook meer paarden moeten komen. Daarnaast zouden de paarden onmenselijk duur worden als er minder wordt gefokt, en dan ook nog goed. Dan zouden alleen steenrijke mensen nog deze geweldige hobby kunnen uitvoeren.

Aan de andere kant vind ik dat er wel wat meer verdeling mag zijn, dus minder KWPNners, en bijvoorbeeld meer Akhal Theke's (redelijk zeldzaam ras). Dan krijg je geen overschot én de rassen blijven behouden ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 09:38

Een Achal Tekiner???

Daar past de gemiddelde Nederlander helemaal niet op....
Klein, smal en dunn.

Ik weet nog wel een ander zeldzaam paarden type waar Nederlanders wel op passen...