Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
krackertje schreef:DDW1190 schreef:en wat is in jouw ogen betaalbaar?
Veulens uit prokmerries heb je in allerlei prijsklasses, het ligt er maar net aan wat je zoekt.
krackertje schreef:kohtje schreef:Het hoeft toch ook niet perse prok te zijn. Een keuring bij de dierenarts kost je 1 x 500euro en dan weet je ieder geval dat je niet bv met een merrie met spat fokt.
Voor dat geld heb je een prokkeuring. Ik ben het trouwens met je eens dat Prok niet perse noodzakelijk is, ik ken trouwens paarden uit prokmerries die zelf niet door de keuring komen, tsja wat zegt het allemaal..
kohtje schreef:Ok , heb geen idee. Ik fok niet met paarden maar heb honden gefokt.
Kijk er zijn natuurlijk een hoop mensen die met gezond verstand fokken en die zullen ook wel eens een misser hebben. Maar het fokken op de gok of omdat de buren nu toevallig een hengst hebben daar wordt bijna niemand wijzer van. Een paard of pony met papier kan ook een recreatie paard /pony worden. Een kruizing(ik noem maar wat) friesxtinker kan (bijna) nooit een sport paard worden. Vaak zie je ook dat mensen zeggen dat het veulen blijft voor eigen gebruik . Als ze er dan toch na twee jaar van af zien is zo'n dier bijna niet te verkopen en al helemaal niet voor een prijs wat het al gekost heeft aan opgroeien.
Lovely schreef:Mambobeach, het is dan ook de vraag of het KWPN dan in moet grijpen door regels te stellen wie wel en niet mag fokken met de merrie en in combinatie met welke hengst. Een zo'n regel zou kunnen zijn dat er niet gefokt mag worden met merries die geen enkel predikaat hebben. De praktische kant is dan natuurlijk dat het veulen niet ingeschreven wordt, ze kunnen immers niet beletten dat een hengstenhouder niet gewoon sperma opstuurt.
Marigold schreef:een bepaald quotum qua fokaantallen per jaar zou niet verkeerd zijn.
in de algehele breedte, dus pony's paarden met zonder papier, alles.
zo blijven er voor elke doelgroep wel veulens komen, maar wordt het enorme overschot wat ingeperkt, scheelt dierenleed, transportleed, en het drijft de aanschafs prijs op wat alleen maar een goed ding is.
Marigold schreef:een bepaald quotum qua fokaantallen per jaar zou niet verkeerd zijn.
zo blijven er voor elke doelgroep wel veulens komen, maar wordt het enorme overschot wat ingeperkt, scheelt dierenleed, transportleed, en het drijft de aanschafs prijs op wat alleen maar een goed ding is.
robbedoes schreef:begin met fokken met een merrie en hengst met een predikaat.
bij de kwpn zijn in ieder geval de hengsten geselecteerd en pas fokken met de merrie met minimaal een sterpredikaat.andere merries evt. toeslag vragen. dan fok je in ieder geval met betere paarden. uitzonderingen altijd daar gelaten natuurlijk.
als je uit een kromme een kromme fokt, dan gaat het dier in ieder geval geen glanzende carriere tegemoet. of die carriere nou in de ring of in de recreatie plaats vind.
correct gebouwde (gefokte) paarden zullen ook minder blessure gevoelig zijn.
zo zou je dat bij alle rassen kunnen doen. dan wordt er al minder gefokt. of eehh...vermeerderd
timilon schreef:het rijpaard is volgens mij het meest in trek, maar hoeveel mensen stoppen niet met hun rijpaard om een rustige,betrouwbare haf/fjord etc te nemen omdat de rijpaarden te ver zijn doorgefokt en een x aantal voor de amateur niet meer zijn weggelegd?
Marigold schreef:quotum verkopen, eerst verdelen in catogoriën (daarin kunnen de stamboeken iets betekenen, en ook verdelen in regio's/provincies), dan verkopen.
als het quotum vol is is het afgelopen voor de rest, maar het kan tijdig gekocht worden, ook voor een jaar later.
je hoeft dan niet heel vroeg te dekken enzo.
vrijstelling mogelijkheid maken voor ongelukjes, en mogelijk een bekeuring voor mensen die zich niks van het quotum aan wensen te trekken.
het zal heel wat voeten in de aarde hebben maar zal niet onmogelijk zijn, want veulens moeten gechipt worden, en de fokker zal dan zijn gekochte quotum moeten laten zien, zo niet dan bekeuring.
ik denk dat het na wat opstartproblemen wel ingebrurgerd zal raken, en veel zal opleveren qua dierenwelzijn.
MamboBeach schreef:Maar wordt het niet te allemaal te?
Er zijn ook fokkers die hun KWPN-ers aan de straatstenen niet kwijt kunnen...
Wat zegt het allemaal inderdaad? Wat zegt wat?
)[***] schreef:Marigold schreef:een bepaald quotum qua fokaantallen per jaar zou niet verkeerd zijn.
Ik weet niet of jij ook in Nederland woont, maar we leven hier gewoon in een vrij land hoor...
sarabande schreef:MamboBeach schreef:Maar wordt het niet te allemaal te?
Er zijn ook fokkers die hun KWPN-ers aan de straatstenen niet kwijt kunnen...
Wat zegt het allemaal inderdaad? Wat zegt wat?
Om maar enkele van je oneliners te pakken. Merries die bewezen hebben te kunnen presteren, gezond zijn en uit een stam komen die dat ook bewezen heeft, worden gekruist met hengsten die al die testen ook hebben moeten afleggen. Dat gebeurt niet voor niets
De fokkers maken al die kosten en die inspanningen om een zo gezond mogelijk paard te fokken met een werkwillig karakter en talent om te kunnen presteren.
Je denkt toch echt niet dat die fokkers dat zouden doen wanneer er geen verbeteringen optraden of dat toch niets opbracht. In tegendeel dat levert een verkoopbaar paard op. En dat er mindere geboren worden dat begrijpt iedereen, daar hoef je geen onliner voor te plaatsen, want dat zegt echt niets
Leer van de honden, hier al eerder genoemd, hele rassen zouden al uitgestorven zijn als ze HD etc niet uitgesloten hadden binnen het eigen ras. En kom me niet aan dat een bastaardje altijd gezonder is, want dat is het punt niet. Net zoals bij paarden kiezen mensen gericht voor een bepaald hondenras, dat is de reden dat die gezond moeten blijven.
Zoals ook mensen kiezen voor een dressuur gefokt paard of een Tinker en de eerste groep niet met de keuze van de tweede groep opgescheept wil worden en omgekeerd.
Een serieuze fokker een bewezen merrie wil en een recreatieruiter met een braaf papierloos paard blij is, maar wel graag wil dat die heel blijft. Dus zelfs die recreatieruiter is beter af met dat papiertje waar al die zaken als predicaat opstaan. O ja en ook die kunnen wat krijgen, net zo als jij en ik.