Bretton Woods

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:15

Kijk, elke hengst heeft z'n voor- en tegenstanders.
Ik vind dat, als er langs beide kanten met redelijke en onderbouwde argumenten komen, deze ook allebei hun zeg mogen doen.

Alleen vind ik het dan spijtig dat er bv een opmerking wordt gegeven op de beenstand aan de hand van 1 standfoto...

Ik denk dat er weinigen iets kunnen inbrengen tegen de conclusies van de hengstencommissie en deze schatten deze hengst toch zeer hoog in (anders hadden ze hem met z'n 'defectje' ook niet ggk).

Ik herhaal, als hij in Old wordt goedgekeurd en hij me in nogmaals in RL nog eens extra kan overtuigen, dan dekken wij er komend jaar mee.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:43

Ik heb hem een aantal keren in RL gezien.
Ook thuis waar hij staat was een kijkdag voor fokkers.
Dus ik heb hem goed bekeken. En geen hengst is perfect.

De fokker waar ik de paarden train krijgt volgend jaar 2 veulens.
Als fokker moet je ook iets nieuws of anders proberen en dan jonge hengsten uit proberen.
Hij heeft daarom voor deze jonge hengst gekozen (was toen AES goedgekeurd en een C) maar toch met het vertrouwen dat deze hengst goedgekeurd zou worden bij het KWPN.
Beiden merries zijn PROK goedgekeurd
En de kinderen van deze merries zijn ook PROK goedgekeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:46

misterA schreef:
Umeo schreef:
Wat denken jullie met deze hengst te verbeteren? :)

De kleur!!

Dat is sarcastisch bedoeld van Mister A, hij past zich aan het nivo aan.

s0173957: heb je dan een old. papier bij je merrie?

Mijn merrie is idd ook PROK, dan durf ik het wel aan, hij heeft idd genoeg om te compenseren.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:16

Idd, de merrie is KWPN geboren en dan Old geregistreerd.
Wij schrijven al onze veulens Old in omdat daar de hengsten zitten die wij het liefst gebruiken.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:23

Ga jij nu wat vriendelijker doen, [***] ? Jouw toon is behoorlijk bitter. Jij bent drukker met posten van je eigen frustraties en irritaties die pas echt nutteloos zijn dan dat JIJZELF zinvolle info plaatst. Dat de betreffende info (van bijvoorbeeld Suzanne) JOU niet aanstaat wil niet zeggen dat het gelijk zinloze info is voor anderen. Suzanne geeft gewoon info over de moeder van BW, eveneens met een reden. Jouw persoonlijke mening is dat je het geen kleine stokmaat vindt, anderen vinden dit misschien wél een kleine stokmaat. So what?!

Nergens heb ik gepost dat ik GEEN interesse heb in de hengst! En nergens heb ik gepost dat ik de hengst WEL of NIET ga gebruiken. Ik benoem 1 punt waarom het misschien niet verstandig is om de hengst te gebruiken voor mijn merrie. De hengst kan nog voldoende punten hebben die wél zaken kan verbeteren.
Mensen willen via dit forum info lezen over de hengst en ook info lezen van merrie-eigenaren bij welke merrie zij de hengst gaan gebruiken.

Je hebt zelf ook niets zinnigs over de hengst geschreven.
Persoonlijk ben ik benieuwd waarom mensen deze hengst gaan gebruiken OF overwegen hem te gebruiken en vooral bij wat voor een merrie. Bijvoorbeeld exterieur en misschien karakter. De sterke punten en de zwakke punten van de merrie of de hengst....
Als jij bijvoorbeeld schrijft dat de hengst heel veel punten van jouw merrie zal verbeteren, ben ik bijvoorbeeld benieuwd, welke verbeterpunten. :-)

En het is al helemaal niet de bedoeling dat JIJ gaat bepalen wie er wel en niet gaat posten op een forum.
Zullen we het daarom vriendelijk houden hier? Als posts jou niet aanstaan, hop je gewoon door naar de post die jou wel aanstaat.

Desalniettemin ben ik hier ook benieuwd wie de hengst gaat gebruiken en vooral: welke merrie bieden ze aan en met welke (eventuele) verbeterpunten voor wat betreft exterieur of karakter. :-)

[***] schreef:
VDB of Umeo: ik heb jullie beiden nog niets zinnigs zien schrijven over de hengst.
En Suzanne geeft geen info, stokmaat van de moeder is gewoon na te zoeken op paardenfokken en staat op het verrichtingsverslag van BW. Bovendien is die merrie geen 'kleintje' dus dergelijke gekleurde info is weinig zinvol.

Dus als jullie geen interesse in de hengst hebben snap ik de aanwezigheid hier niet, lees dan alleen mee, het topic over het verrichtingsonderzoek kan je al je algemene commentaar kwijt.
De vraag in de openingspost was duidelijk:
wie gaat er mee dekken?

Anoniem

Re: Bretton Woods

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:44

VDB: iedereen mag op een forum posten, maar in een TOPIC dien je ontopic te blijven.
Bovendien heb ik gepost waarom ik de hengst overweeg, op welke verbeterpunten en bij wat voor merrie.
Dat kan ik van jou niet zeggen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:59

en nu terug over BW aub?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:19

Moderatoropmerking:
Dit topic glijdt af naar persoonlijke verwijten over elkaars bijdrage, dat kan niet de bedoeling zijn. De vraag in de openingspost is wie bij de hengst gaat dekken en daar kunnen ook mensen op reageren die het nog overwegen, of overwogen hebben en beloten hebben het niet te doen. Ik wil wel vragen om de posts te laten gaan over de hengst zelf en de redenatie achter wel of niet gebruiken bij welke merrie. Posts die persoonlijk worden of gaan over het nut van de bijdrage van iemand anders, zullen hierna verwijderd worden.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 00:02

Ik ben zeer benieuwd wat deze hengst gaat doen. Wel heel jammer van de C, dat steld fokker wel tot nadenken.
Als hij zijn stokmaat doorgeeft zal het een hengst worden die zeker teroverweging valt. Als het blijkt dat hij geen ocd doorfokt natuurlijk.
Dan zou ik hem in de toekomst zeker gebruiken

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:54

tamoreliefje schreef:
Ik ben zeer benieuwd wat deze hengst gaat doen. Wel heel jammer van de C, dat steld fokker wel tot nadenken.
Als hij zijn stokmaat doorgeeft zal het een hengst worden die zeker teroverweging valt. Als het blijkt dat hij geen ocd doorfokt natuurlijk.
Dan zou ik hem in de toekomst zeker gebruiken

helaas komen we dit maar bij de 2 jaarse te weten...
En denk niet dat de meeste mensen daar mee te koop zullen lopen...
De enigste optie is dus, als 2 jaarse foto's laten nemen voor het geval dat...
Indien ze wel met een probleempje zitten, operatie en nog genoeg revalidatie tegen dat ze 3 zijn...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:57

ulestro schreef:
Indien ze wel met een probleempje zitten, operatie en nog genoeg revalidatie tegen dat ze 3 zijn...

Wat een manier van denken |( , de kinderen worden onderzocht op 1 1/2 jarige leeftijd door het stamboek en dat wordt openbaar gemaakt. Als hij boven gemiddeld scoort wordt hij uit de fokkerij gehaald

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:03

Een hengst met een C kan wel schoner fokken dan een hengst zonder C. Wat dat betreft zegt het weinig.
Ik gebruik hem wel op een PROK merrie en als het een groot veulen zou worden dan is het zaak om daar zorgvuldig mee om te springen. Genoeg beweging maar ook rust en niet te hard voeren en zeker niet teveel krachtvoer.

Hij heeft trouwens een eigen site

http://www.bretton-woods.nl/

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:04

sarabande schreef:
ulestro schreef:

Wat een manier van denken |( , de kinderen worden onderzocht op 1 1/2 jarige leeftijd door het stamboek en dat wordt openbaar gemaakt. Als hij boven gemiddeld scoort wordt hij uit de fokkerij gehaald

het is wel een realistische manier van denken...
Ik ben er van plan mee om te fokken komend jaar, maar ik hou wel in het achterhoofd dat ik als 2 jarige foto's zal laten trekken en dat ik mijn achterhoofd kosten van een operatie er moet bij tellen...

@janne : klopt, maar bedoel dus bij de risico-groep (waarvan gekend staat dat ze het eventueel doorfokken) dat je het wel in je achterhoofd moet blijven houden...
Laatst bijgewerkt door ulestro op 09-12-10 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:07

ulestro schreef:
Ik ben er van plan mee om te fokken komend jaar, maar ik hou wel in het achterhoofd dat ik als 2 jarige foto's zal laten trekken en dat ik mijn achterhoofd kosten van een operatie er moet bij tellen...

Dat vind ik helemaal geen realistische manier van denken, dan zou ik een schone hengst verkiezen

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:10

sarabande schreef:
ulestro schreef:

Dat vind ik helemaal geen realistische manier van denken, dan zou ik een schone hengst verkiezen

als hij voor de rest veel kan toevoegen aan een merrie...
als je weg bent van de hengst, maar als dit het enigste is waar er misschien een probleem over zou kunnen vormen?
Waarom zou je dan voor een andere hengst kiezen?

Ik vind het voor de rest een correcte hengst met veel potentieel, waar ik verder niks op heb aan te merken.
Maar daar die C laat ik het dus niet om ermee te fokken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:11

Ulestro: als ik er zo over dacht dan liet ik hem ook staan.
Is je merrie goed op de foto?

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:12

[***] schreef:

ja die is correct...
maar als je weet dat je merrie niet correct is + de hengst ook niet
dan weet je dat hoogstwaarschijnlijk je veulen het ook zal hebben.

Maar ipv altijd te tobben, van zou mijn paard dit hebben, en je kunt diet met enkele foto's oplossen, waarom niet, zou ik dan zeggen?
Laatst bijgewerkt door ulestro op 09-12-10 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:13

ulestro schreef:
[***] schreef:

ja die is correct...

Je bedoelt prok goedgekeurd???

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:14

sarabande schreef:
ulestro schreef:

ja die is correct...

Je bedoelt prok goedgekeurd???

dat niet, maar wel sportkeuring...
zegt geloof ik evenveel qua foto's

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:19

ulestro schreef:
dat niet, maar wel sportkeuring...
zegt geloof ik evenveel qua foto's

Nee prok is alleen op erfelijke zaken en mag alleen door daarvoor aangewezen dierenartsen gedaan worden en de foto's worden dan nog eens door 3 top dierenartsen nagekeken die dan het predicaat toewijzen of afwijzen

Bij sport mag bijvoorbeeld een afvlakking wel.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:23

Onze Rubinstein-merrie is PROK, alhoewel die voor de sport zonder pardon afgekeurd zou worden (chronisch hoefbevangen, ook zo vermeld op het PROK-certificaat, dit wel door een ongeval en dus niet erfelijk).

Maar dus durf ik de 'gok' aan. Ik blijf erbij dat ik eerst kijk naar wat een hengst nodig heeft om de merrie te verbeteren, en dan pas naar de foto's, waarbij ik op het laatste een (kleine) toegeving wil doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:26

sarabande schreef:
Bij sport mag bijvoorbeeld een afvlakking wel.

Daarom heb ik niet zo'n moeite met een afvlakking.

Mijn merrie wordt 13 en is behalve PROK ook spijkerhard op de benen, dat neemt zij mee, BW kan andere dingen toevoegen.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:38

Er liep toch al een topic met splitsing over het OCD/Prok verhaal? Laten we dit topic gewoon over Bretton Woods spreken en dat andere topic voor de discussie houden. Je mag best je mening geven over het hele verhaal, maar je mening aan anderen opdringen vind ik niet kunnen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:46

Mosh schreef:
Er liep toch al een topic met splitsing over het OCD/Prok verhaal? Laten we dit topic gewoon over Bretton Woods spreken en dat andere topic voor de discussie houden. Je mag best je mening geven over het hele verhaal, maar je mening aan anderen opdringen vind ik niet kunnen.

Mensen vragen hier wat Bretton Woods kan toevoegen, een van de dingen die hij kan toevoegen is zijn aanleg voor OCD.
Ik zie eigenlijk niet wat het probleem is dat daarover van gedachten gewisseld wordt door degenen die wel of niet met hem willen dekken en dit als een reden noemen.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:06

Een gezond veulen is bij mij ook prioriteit nummer 1! :j