Welke hengst is alround ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 23:01

Sjuimpje schreef:
Dat is ook wat ik probeer te zeggen, je kiest toch voor een hengst in combi met je merrie om een zo goed mogelijk (en hopelijk top-) veulen te fokken?
Je neemt in die fase toch geen genoegen met een hengst waarvan je van te voren al weet dat het een gewoon dier gaat geven?
Voor een fokker is het werk, gevoel, ervaring en inzicht, voor mij is het sport om een leuk dier op de wereld te zetten en dan leg je de lat zo hoog mogelijk.
En dan nog, wat maakt je een fokker?
Moet je dan minstens 30 jaar ervaring hebben? Of minstens tig merrie's?
Je moet trouwens ook ergens beginnen.

Als je niet begint, zul je nooit die 30 jaar ervaring krijgen. Lijkt me logisch.

Verder ben ik het met bovenstaande volledig eens. Zo goed mogelijk fokken en met minder geen genoegen nemen. Daarom zou ik ook niet snel een hengst kiezen die goedkoop is, gewoon omdat ik niet wil investeren in een goede hengst. Dan wacht ik liever een jaartje om door te sparen.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 23:06

Hier ga ik toch ook mee akkoord! Je fokt toch altijd naar een ideaal toe, een toppaard het beste,... Nu weet ik ook wel dat de kans zeer klein is, maar idd als je al begint met, ik ga maar een gewoon paard fokken???

Ik vind het trouwens ook niet pretentieus zoals Dees schreef, te streven naar het fokken van een zeer goed paard! Iederaan die fokt droomt daar toch van!

JSpringer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 23:25

Sjuimpje schreef:
En dan nog, wat maakt je een fokker?
Moet je dan minstens 30 jaar ervaring hebben? Of minstens tig merrie's?
Je moet trouwens ook ergens beginnen.

Er is een verschil tussen (hobby)fokkers en erkende fokkers. Een erkende fokker is iemand die zich al bewezen heeft door middel van het fokken van goede, bruikbare (top)sportpaarden. En ja iedereen begint ergens maar als je dan toch begint dan wel met een zeer goede merrie en dan de keus voor deze merrie en of die goed blijft altijd een gok, je weet nooit welke genetische eigenschappen van beide ouders de overhand nemen bij een nakomeling.
Als fokken simpel was dan zouden de veulens niet mer te betalen zijn want dan fokt iedereen toppers. En tja wat is een topper? Dat is ook voor iedereen anders.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 11:54

Ja maar, goed fokken is een hengst gebruiken die verbeterend kan wrken op je merrie. Dat is vooruitgang. Natuurlijk gebruik je geen hengst die je merrie niet kan verbeteren.

Het pretentieuze fokken waar ik op doel, is dat gebabbel over dat je het meot doen om een toppaard te fokken. Ja hartstikke leuk dat we dat allemaal willen, maar soms wordt daar zo blazé over gedaan...
Laten we eens tevreden zijn met minstens een goed paard. Want een goed paard fokken blijkt in praktijk ook erg moeilijk....

Ik doel hiermee op de zgn bekende namen fokkers...zij die een merrie hebben en daar bijv. perse Ferro opzetten omdat Ferro zo top is. Zijn dekgeld is ook top, maar ook dat is nog geen garantie op een goed paard. En er komen dus veel produkten van waar gemiddeld Hippisch Nederland zich niet mee kan redden...
Wat heb je aan een Ferrari als het zekeringskastje niet deugt...

En een goed paard fokken, dat lijkt me veelal al een verbetering. Er is immers nog erg veel uitval onder te jonge paarden.
Dus niet fokken en tevreden zijn met een gewoon beestje, maar gericht fokken op een gezond, sterk en duurzaam paard, dat WEL deugt tussen de oren. Dan maar wat minder 'top'....

'Dan nu weer terug 'on topic'; er zijn een heleboel goede hengsten verkrijgbaar, die weliswaar dus niet die ene topper hebben gegeven, maar wel heel prettig bruikbare sportpaarden die op regionaal niveau leuk presteren. Ik zie het bezwaar niet om juist voor zo'n hengst te kiezen. Een hengst nemen die 1 per ongelukke topper heeft gegeven, en blind erop hopen dat het bij jou ook lukt, dat vind ik pas dwaas...

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 12:23

Ik geloof dat ik hier toch wel met de bovenstaande beredeneringen eens ben en ook voor het beste zou gaan. Er zijn al heel veel "goede gebruikspaarden"voor de doorsnee ruiter in Nederland. Waarom niet proberen om net dat stukje beter te fokken, dan het doorsnee paard. Als Ferro past bij jou merrie, ze voegen elkaar toe, waarom dan niet als de merriehouder die prijs wil neertellen? Ok, degene die graag met de mode willen mee doen, daar hou ik ook niet van.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 13:08

Als Ferro past bij je merrie, idd, zeker nemen. Maar niet kiezen omdat hij zo leuk op het papier van je veulen staat...
Met dat laatste heb ik moeite.

Daarom moet je een hengst kiezen die echt bij je merrie past, haar verbetert op voor jou belangrijke punten. De hengst die vooral toppaarden geeft (ook al bestaat die niet) hoeft helemaal niet bij je merrie te passen, en dan krijg je dus mooi geen beter paard.

Veelzijdige hengsten geven dus paarden die zowel in springen als dressuur goed mee kunnen doen. Zo'n paard wil de topic-plaatser gebruiken. Dan kan je wel beren over top dit en top dat, maar de vraag was welke hengst geeft in beide disciplines tegelijk goede paarden...

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 18:01

Quattro B misschien een optie?

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 18:17

chantal1 schreef:
Quattro B misschien een optie?

*LOL* *LOL* *LOL* Jaa, die heeft idd al bewezen in beide richtingen goede paarden te leveren! Had ik zelf nog niet aan gedacht! Haha!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 18:36