[TI] jaarling of veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 00:14

Je moet 1 ding heel goed kunnen en dat is consequent zijn!Nee is nee en niet soms ja.Ze zullen echt vanalles proberen maar persoonlijk vind ik dat juist leuk.Verder moet zowel een jaarling als een veulen lekker kunnen spelen met leeftijdgenootjes,het mooiste is idd een gemengde kudde,erg belangrijk voor de opvoeding.
Wij hebben op dit moment ook drie draakjes van tinkerentertjes lopen,alledrie heel verschillend van karakter,dus je kunt niet alleen op uiterlijk en leeftijd afgaan,er moet ook echt een klik zijn,anders krijg je de band niet die je graag wilt.
:(:) Succes met je speurtocht en ga op je gevoel af!

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 00:40

Veulen of jaarling maakt weinig verschil. Enige voordeel met jaarling is dat je er eerder op kan rijden, als je dat zou willen.
Jaarlingen zijn naarlingen zeggen ze wel eens. Maar als je een veulen koopt ontkom je daar ook niet aan mocht dat zo zijn, wordt vanzelf ook een jaarling.
Ik heb er vorig jaar een veulen erbij gekochtze was toen zes maanden. We hadden al een veulen van ons eigen merrie en ik vond het leuk om er een leeftijd genootje bij te zetten, daarbij staan nog twee oudere merries van zes en negen. Ons eigen veulen, nu jaarling, is drie maanden jonger, nu tien maanden. Een heel ander typje als de andere. Het veulen wat we erbij hebben gekocht hebben kan soms wel een naarling zijn, van begin af aan maar op zich is ze wel heel braaf en gaat steeds beter. Mag ook wel wat in zitten. Uitproberen doen ze toch wel. Bij de ander moet het misschien nog komen maar is er nog steeds niet, maar ik was er vanaf dag een bij. Ligt ook aan het karakter denk ik.
Ik zou voor een veulen gaan als je de keus tussen de twee hebt. Zo kun je hem zo snel mogelijk naar je eigen gevoel opvoeden. Maar als je nog niet weet of het een veulen of jaarling gaat worden zou ik in beide opties gaan zoeken, je moet er je klik mee hebben en krijgen en het gevoel hebben van dat is hem. Dat zou net zo goed ook een twee jarige kunnen zijn.
Overigens groeien veulens nog alle kanten op. Als ze nog veulen zijn kunnen ze nog zo mooi zijn, als een jaarling misschien wat minder mooi. Minder mooie veulentjes kunnen mooie paarden worden, dat is wat dat betreft moeilijk te zeggen wat het later zal gaan worden en afwachten.