sarabande schreef:weule schreef:overal waar je het leest en ziet wordt gesteld dat een fokwaarde een HULPMIDDEL is en geen 'waardering' voor een goede fokmerrie...., volgens mij hecht jij er juist teveel waarde aan, waar veel anderen dat niet doen.
Nou Weule die opmerking laat ik maar voor wat het is. Als ik er veel waarde aan hechtte had ik niet vandaag pas die waardes opgevraagd.
Maar goed je kan je duidelijk niet in iemand verplaatsen die wel eens vraagtekens bij zaken zeten daar antwoord op zou willen hebben.
ik geloof dat ik op de eerste pagina een tamelijk duidelijk/goed antwoord gegeven heb op je vraag, maar in de verdere discussie valt me op, dat je constant vraagtekens blijft stellen bij de 'lage' fokwaarde van Saar. en de 'waarde' van haar als fokmerrie..
Het KWPN probeert op deze manier gewoon door een statistische berekening op basis van 'vaste' gegevens die objectief en meetbaar zijn. het genotype (dus de genetische aanleg) van een paard te waarderen. Echter wat een paard uiteindelijk presteert/brengt is het gevolg van het Genotype (dus de genen) + het milieu wat tezamen het Fenotype is. hetgeen je paard daadwerkelijk brengt/geeft....
en daar antwoord op zou willen hebben.