KWPN fokwaardes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:11

sarabande schreef:
weule schreef:
overal waar je het leest en ziet wordt gesteld dat een fokwaarde een HULPMIDDEL is en geen 'waardering' voor een goede fokmerrie...., volgens mij hecht jij er juist teveel waarde aan, waar veel anderen dat niet doen.

Nou Weule die opmerking laat ik maar voor wat het is. Als ik er veel waarde aan hechtte had ik niet vandaag pas die waardes opgevraagd.
Maar goed je kan je duidelijk niet in iemand verplaatsen die wel eens vraagtekens bij zaken zet :(:) en daar antwoord op zou willen hebben.

ik geloof dat ik op de eerste pagina een tamelijk duidelijk/goed antwoord gegeven heb op je vraag, maar in de verdere discussie valt me op, dat je constant vraagtekens blijft stellen bij de 'lage' fokwaarde van Saar. en de 'waarde' van haar als fokmerrie..

Het KWPN probeert op deze manier gewoon door een statistische berekening op basis van 'vaste' gegevens die objectief en meetbaar zijn. het genotype (dus de genetische aanleg) van een paard te waarderen. Echter wat een paard uiteindelijk presteert/brengt is het gevolg van het Genotype (dus de genen) + het milieu wat tezamen het Fenotype is. hetgeen je paard daadwerkelijk brengt/geeft....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 14:22

Weule beide antwoorden zijn een simplicificatie van wat ik zeg. Dat mag hoor als het voor jou op die manier begrijpelijk wordt, maar het is niet wat ik bedoel.
Ik heb Jazz aan de ene kant en Saar aan de andere kant als voorbeeld gebruikt omdat het extreme voorbeelden zijn.

Waarom, men kan er een heleboel theorie op loslaten, maar op het moment dat men die theorie als normen gaat presenteren terwijl die aan alle kanten niet kloppen, dan zet ik daar vraagtekens bij.

En om je een antwoord te geven wat jij begrijpt. Ik heb nooit getwijfeld aan de fokwaarde van Saar, anders was ik niet met haar dat hele traject in gegaan en zou ik er zeker niet mee fokken. Maar ik ken haar stam al enige generaties dus heb een vrij duidelijk beeld wat ik kan verwachten, haar 2 jarige dochter valt me in dat opzicht (ik ben kritisch op mijn eigen spul) alles mee.

Maar daar gaat het niet om, het is slechts een voorbeeld. Jouw antwoord was de uitleg van het KWPN, heel duidelijk. Maar we gaan niet van hetzelfde gegeven uit, dat mag toch.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:30

sarabande schreef:
Waarom, men kan er een heleboel theorie op loslaten, maar op het moment dat men die theorie als normen gaat presenteren terwijl die aan alle kanten niet kloppen, dan zet ik daar vraagtekens bij.

Heb je dit al geopperd op de ledenvergadering van het KWPN in jouw provincie? misschien dat men het daar meeneemt, of de vertegenwoordiger van de fokkerijraad aldaar... als jij twijfels hebt bij het nut van een fokwaarde is dat de weg om het veranderd te krijgen als meer mensen er zo over denken....

sarabande

Re: KWPN fokwaardes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 14:35

Nee Weule het is lang geleden dat ik naar een vergadering ben geweest, zelfs al mochten we de laatste keer gereduceerd mee naar de Kur op muziek op Indoor Den Bosch.

Ik stel de vraag als discussievraagstuk hier om te zien of er andere opinies zijn. Waarom heb je daar toch zon moeite mee.
Jouw punt is duidelijk, wellicht dat iemand anders een ander inzicht heeft.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:37

sarabande schreef:
Nee Weule het is lang geleden dat ik naar een vergadering ben geweest, zelfs al mochten we de laatste keer gereduceerd mee naar de Kur op muziek op Indoor Den Bosch.

Ik stel de vraag als discussievraagstuk hier om te zien of er andere opinies zijn. Waarom heb je daar toch zon moeite mee.
Jouw punt is duidelijk, wellicht dat iemand anders een ander inzicht heeft.

ik heb er geen moeite mee hoor.... alleen is het heel makkelijk om op bokt te zeggen dat iets naar jouw mening overbodig of niet nuttig is, alleen als je hier echt van overtuigd bent, dan moet je ook dit aan de kaak stellen bij het KWPN, die kan dan zeggen of men het er wel/niet mee eens is en een reactie geven.

naar mijn mening is het een interessant en goed HULPMIDDEL, voornamelijk bij het vergelijken van hengsten. bij merries is het meer discutabel, maar er is wel duidelijk een correlatie tussen een goede fokmerrie en een hoge fokwaarde.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 14:43

Ik zeg niet dat het niet nuttig of wat dan ook is, ik zeg dat het rammelt en niet altijd even begrijpelijk is.

Ik vraag me verder af of er ook een ander soort berekening mogelijk is die meer op de merries toegespitst is en hoe anderen daar over denken.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 18:22

Fokwaarden van merries, individueel zijn er zeker een aantal gemakkelijk lek te schieten, daarvoor is de betrouwbaarheid ook te laag.
Bijv. met een vader die geen KWPN fokwaarde heeft, o.a. buitenlandse hengsten.
Stel, je mag veulens kiezen van een groep merries met een hoge fokwaarde of van een groep met een gemiddelde fokwaarde........

Ook durf ik de stelling wel aan dat een groep eptm-geteste merries een fokwaarde krijgt die een betrouwbaarder beeld geeft dan van een groep met
een fokwaarde, berekend uit sportgegevens.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 18:43

En waaruit baseer je dat dan ,MisterA?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 18:44

MisterA bedoel je directe sportgegevens van de merrie of die van haar familie????

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 18:55

Ìk vind dit een erg interessant topic. heb even vluchtig gelezen en zal straks even grondig lezen.
Ik verbaasde mij namelijk zelf over mijn pas geboren veulen die een waarde heeft van 154, terwijl de moederlijn niet vreselijk bijzonder is, maar goed de betrouwbaarheid is er laag, dus voor mij eigenlijk dan ook niet iets waar ik erg veel waarde aan hecht.
Daar integen heeft mijn andere merrie die op 3 jarige leeftijd elite was, deelgenomen heeft aan de NMK en 80,5 scoorde op de IBOP een score van 121 met 36 % betrouwbaarheid. Haar eigen prestaties tellen dan kennelijk niet voor de betrouwbaarheid. Of zie ik dat verkeerd?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 19:02

tjady schreef:
Ìk vind dit een erg interessant topic. heb even vluchtig gelezen en zal straks even grondig lezen.
Ik verbaasde mij namelijk zelf over mijn pas geboren veulen die een waarde heeft van 154, terwijl de moederlijn niet vreselijk bijzonder is, maar goed de betrouwbaarheid is er laag, dus voor mij eigenlijk dan ook niet iets waar ik erg veel waarde aan hecht.
Daar integen heeft mijn andere merrie die op 3 jarige leeftijd elite was, deelgenomen heeft aan de NMK en 80,5 scoorde op de IBOP een score van 121 met 36 % betrouwbaarheid. Haar eigen prestaties tellen dan kennelijk niet voor de betrouwbaarheid. Of zie ik dat verkeerd?

Heeft de NMK merrie een buitenlandse vader???

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:08

De merrie is spring gefokt, vader goodtimes.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:18

eilander schreef:
En waaruit baseer je dat dan ,MisterA?

Omdat bij een merrie in de sport, en in veel mindere mate, ook een merrie met een ibop-aanlegtest,
de omgevingsfactoren, de ruiter dus, een veel grotere rol speelt dan bij een eptm geteste merrie.
Of, anders gezegd, ik denk dat van een groep gemiddeld goede merries, waarin niet is geselecteerd,
een hoger percentage Z1 + 5 kan halen dan een eptm met minimaal 75 punten, goed voor het keurpredikaat.
Of Z2 + 1 t.o.v. een eptm met minimaal 80 punten, goed voor een punt voor het prestatiepredikaat van de moeder.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:20

sarabande schreef:
MisterA bedoel je directe sportgegevens van de merrie of die van haar familie????

Vooral de eigen sportgegevens.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 03:09

Lijsten, een leuk iets hoor, ik kijk er maar echt zijdelings naar.

De lijst van merries zonder nakomelingen in de sport, ik denk dat het geen kwaad kan om de criteria`s daarvan te bekijken, vragen stellen aan het KWPN kan hierin zeker geen kwaad, hengsten die automatisch het 1 en ander lijken mee te geven aan de nakomelingen wat betreft de verwachtingswaardes etc kan ik me iets bij voorstellen maar hoe zijn dan die waardes weer tot stand gekomen?

Zo staat er een fokproduct van ons al aardig hoog op de lijst, ik dacht rond de 117e plaats. Dit betreft een fatsoenlijk tot goed product maar heeft tot nu toe nog niet echt iets gepresteerd, de 1e nakomeling van deze merrie is niet van je het en zal het niet gaan doen schat ik zo in, de 2e nakomeling moet maar net de kansen krijgen maar ook dat is de vraag, wat zegt dat dan weer uiteindelijk????
Ik denk dat deze merrie de komende jaren lekker hoog op de lijst blijft staan maar waar gaat het dan in principe over?

Heeft het kwpn gelijk om deze merrie hoog te plaatsen? misschien wel maar zeker weten doen we het niet, wij als fokkers hebben deze merrie verkocht en haar volle zus aangehouden omdat wij daar meer van verwachten.

Merries met nakomelingen in de sport, dat is al weer een iets ander verhaal. De nakomelingen geven aan wat een merrie vereft en daar kan een orgaan als het KWPN niet omheen. Wij gaan persoonlijk voor een gezonde merrie die zichzelf bewijst en dat ook blijkt door te geven aan haar nakomelingen, dat vertaald zich vanzelf wel weer op de lijst van het KWPN.
Wij waren enkele jaren geleden ons nog zo onbewust van deze lijsten dat derden (hengstenhouders) ons konden vertellen wat voor een merrie(s) wij hadden staan wat betreft dus deze indexen. Voor ons maken deze indexen geen verschil, wij fokken zoals wij denken dat we dat moeten doen, tot nu toe met toch een erg leuk resultaat.

Wij gaan ondertussen voor het prestatieschap van genoemde merrie op 2 van haar kinderen en fokken rustig door met een dochter van haar.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 09:47

misterA schreef:
sarabande schreef:

Vooral de eigen sportgegevens.

Dat ben ik dan weer helelmaal niet met je eens. Een merrie die sport loopt krijgt punten van iemand die haar niet kent de eigenaar niet kent en het worst zal wezen of ze daar een predicaat mee haalt en dat in meervoud, want in de sport wordt je door veel verschillende ogen bekeken.

Een merrie in een merrietest of ibop wordt door judyleden die gerelateerd zijn aan het KWPN beoordeeld en dat is vaak een subjectieve beoordeling. Velen met mij onderwerpen zich daar niet meer aan en ik vind dan ook dat men daar niet alleen KWPN mensen maar juryleden uit de sport moet neer zetten
Daarbij heeft een merrie met het sport predicaat meer bewezen, Z2+ doe je niet even en zegt mij meer.

Ibop en EPTM zijn vooral voor jonge merries en zijn aanlegtesten, ik vind dat door daar predicaten aan te verbinden men het hoger tilt dan voor een test de bedoeling is.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:35

misterA schreef:
Fokwaarden van merries, individueel zijn er zeker een aantal gemakkelijk lek te schieten, daarvoor is de betrouwbaarheid ook te laag.
Bijv. met een vader die geen KWPN fokwaarde heeft, o.a. buitenlandse hengsten.
Stel, je mag veulens kiezen van een groep merries met een hoge fokwaarde of van een groep met een gemiddelde fokwaarde........

Ook durf ik de stelling wel aan dat een groep eptm-geteste merries een fokwaarde krijgt die een betrouwbaarder beeld geeft dan van een groep met
een fokwaarde, berekend uit sportgegevens.

dit klopte ook wel, want ze hadden cijfers voor de correlatie tussen de IBOP met latere prestaties en de EPTM met de latere prestaties, die van de EPTM was de correlatie nog wat hoger (ibop was meen ik 0,72, eptm 0,79)