Welke koudbloed hengst voor een kwpn merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:09

Ik ben geen voorstander van deze fokgok, maar Friezen staan niet bekend om hun sterke ruggen en aangezien er blijkbaar 'iemand met formaat' op moet raad ik je dit in ieder geval af.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 00:56

Denk er goed over na en zet er niet iets te zwaars op. Ik kocht mijn merrie drachtig en wat daar uitgekomen is.... een paard met een massaal lichaam. 1.65 met dekenmaat 215. Met een VHZ zadel heb ik de singel moeten laten verlengen; ze verkochten niet langer. Voor de rest heeft ze voor haar lijf te korte pootjes en een karakter.. ik kan je zeggen dat ik er mee af heb gezien.

Het zou mijn keus niet zijn, maar ze is bij mij geboren en ze gaat niet weg. Zou er ook geen cent voor kunnen krijgen.

annetmulder

Re: Welke koudbloed hengst voor een kwpn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:09

Fok met gezond verstand!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:11

Indra schreef:
Denk er goed over na en zet er niet iets te zwaars op. Ik kocht mijn merrie drachtig en wat daar uitgekomen is.... een paard met een massaal lichaam. 1.65 met dekenmaat 215. Met een VHZ zadel heb ik de singel moeten laten verlengen; ze verkochten niet langer. Voor de rest heeft ze voor haar lijf te korte pootjes en een karakter.. ik kan je zeggen dat ik er mee af heb gezien.

Het zou mijn keus niet zijn, maar ze is bij mij geboren en ze gaat niet weg. Zou er ook geen cent voor kunnen krijgen.

:D Als TS haar merrie nou laat dekken door ZiZi-Top kan je het veulen ruilen tegen die van jou. Iedereen blij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:43

annebe schreef:
Overigens is bij ieder paard de hoofd/hals verbinding hetzelfde.
Van de occiput, naar de atlas, draaier en de rest van de cervicale wervels.

Dan zou ik nog maar eens heel goed naar het verschil tussen een Engels volbloed en een Arabier kijken. (2 uiterste op dit gebied)

Een Engels volbloed heeft een korte nek en het het voorhoofdsbeen is vaak het hoogste punt(een hoge hoofdaanzet)

Bij een Arabier zie je een duidelijke nekronding hebben een lage aanzet van het hoofd. Ze hebben een lange nek.

Met rijden ervaar je dat de volbloed in de hand hangt en een arabier eerder achter de teugel gaat lopen.(met of zonder bit)

Hetzelfde gaat op voor de keeluitsnijding. Paarden met een mooie keeluitsnijding en lichte kaken rijden prettiger dan paarden met weinig keeluitsniijding en dikke kaken.

Dit is overigens niet mijn constatering maar die van een exterieur expert. Gert van der Veen, voormalig hoofdinspecteur van het KWPN, heeft een boekje geschreven. Het paard in partjes. Een boekje dat ik iedereen die een (rij)paard wil fokken kan aanraden.
Hij gaat in op de functionele aspecten van het exterieur van paarden. Niet of het er mooi uitziet.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:07

TS heeft zo haar redenen voor dit aanstaande veulen, mi moet ze dat lekker zelf weten.

kijk eens op de site van mijn tinkerhengst, staat een merrie met veulen op, merrie is tinker x kwpn, veulen dus 3/4 tink.
erg leuk gelukte merrie.

http://www.chakotay.dogwalkers.nl

mijn hengst is wbt het dekken met pensioen, maar ik dent ook dat baggio een goede keus is, zeer lief en brave hengst maar loopt erg leuk in de sport, behoorlijke maat maar ook niet extreem zwaar gebouwd.

succes met je keuze.

edit staat bij nageslacht, mika

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:47

er is genoeg rommel te koop waarom moet je het dan zonodig fokken

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:51

stoffel schreef:

Omdat het paard een trauma moet verwerken...

annebe schreef:
Het maakt ons niet uit welke kleurtje eruit komt, karakter is gewoon het allerbelangsrijkste.

Deze dame heeft al meerdere veulens gehad en zijn vrij snel en ruw bij haar weggehaald.
Daar ligt bij haar een trauma op.
Het veulen is dus ook echt bedoelt voor haar.. Ze mag het zelf opvoeden, afspenen en wij willen enkel een leuk recreatie paard.
Ze komt zelf uit de "sport" en heeft lancet als vader en schaklhaar als opa..

ps. Foto's staan in het profiel (bruine dame met zwarte manen en staart, kan niet missen!)

Volstrekt logisch lijkt me...

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:53

een trouwma sinds wanneer kent zo'n merrie zijn schoonmoeder

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:57

Het dier mag al bliij zijn als het zelf weet wie de vader van haar kind wordt.. :D ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:01

Vind je een knabstruber niks? Dat vind ik zelf erg gave paarden, zijn breder gebouwd dan warmbloeden, maar ook weer niet te zwaar. Ze stammen af van de barokke spaanse rassen. En krijgt ie misschien ook nog een leuk apart kleurtje mee :D
http://www.youtube.com/watch?v=wCAExByX ... re=related

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:02

Gezien u wenst te kruisen tussen verschillende rassen, zorg er dan wel voor dat vader en moeder een beetje bij elkaar passen. Zelfde soort bouw enzovoort.

Vroeger kende ik een kruising tussen een ford en warmbloed. Dat was een ongelukje. Het resultaat was een mooi kleurtje van veulen, maar totaal verkeerd gemaakt. Het had de lange benen van zijn vader en de korte nek van zijn moeder. Het resultaat was dat hij niet aan de grond kon, en vanaf in het begin, daardoor zijn beentje plooide. Als tweejarige is hij ingeslapen omdat het voetje als zo misgroeid was dat hij niet meer normaal kon lopen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:18

Sandravm schreef:
Gezien u wenst te kruisen tussen verschillende rassen, zorg er dan wel voor dat vader en moeder een beetje bij elkaar passen. Zelfde soort bouw enzovoort.

Vroeger kende ik een kruising tussen een ford en warmbloed. Dat was een ongelukje. Het resultaat was een mooi kleurtje van veulen, maar totaal verkeerd gemaakt. Het had de lange benen van zijn vader en de korte nek van zijn moeder. Het resultaat was dat hij niet aan de grond kon, en vanaf in het begin, daardoor zijn beentje plooide. Als tweejarige is hij ingeslapen omdat het voetje als zo misgroeid was dat hij niet meer normaal kon lopen.

Sluit ik mij volledig bij aan...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:09

NatasjavE schreef:
En dat is gezegd door iemand die een reading deed. Nou, ik kan ook wel een reading doen en dan zeggen dat deze merrie graag Jazz als partner wil. (bijvoorbeeld!)
http://www.freewebs.com/leesvoer/fotoreadings.htm

Overigs, geheel terzijde, ts weet heel goed enkel in te gaan op knellende vragen. Goed! Maar daarnaast ook enkel op de positieve reacties, maar negeert compleet de nadelen die geroepen worden. Op negatief advies wordt niet ingegaan. Jammer! Die worden niet voor niks gegeven. Denk er eens overna.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:13

Ik geloof ook niet in het verwerken van een trauma dmv een veulen krijgen hoor. Ik geloof ook helemaal niet dat deze merrie een trauma heeft opgelopen omdat vorige veulens ruw zijn weggehaald.
readings vind ik de grootste flauwekul die er denkbaar is.
:D ;)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:17

NatasjavE schreef:
stoffel schreef:

annebe schreef:
Het maakt ons niet uit welke kleurtje eruit komt, karakter is gewoon het allerbelangsrijkste.

Deze dame heeft al meerdere veulens gehad en zijn vrij snel en ruw bij haar weggehaald.
Daar ligt bij haar een trauma op.
Het veulen is dus ook echt bedoelt voor haar.. Ze mag het zelf opvoeden, afspenen en wij willen enkel een leuk recreatie paard.
Ze komt zelf uit de "sport" en heeft lancet als vader en schaklhaar als opa..

ps. Foto's staan in het profiel (bruine dame met zwarte manen en staart, kan niet missen!)

Volstrekt logisch lijkt me...

_O- _O- _O- Heerlijke humor..

Ook ik vind dit persoonlijk gewoon onverantwoord. Juist de opties die dan nog enigszins ethisch verantwoord zijn, worden zonder pardon van tafel geveegd (Willem v Nassau, Fries, Groninger of Gelders). Natuurlijk hoeft Koudbloed x KWPN geen probleem te zijn.... het HOEFT niet nee, maar de kans is wel vele male groter. Ik dacht dat die merrie juist van een trauma af moest??? Dan neem je toch niet het risico dit nog eens te verergeren??? (Hoewel ook ik, als gedragstherapeut, me ernstig afvraag of dit dan de oplossing is, maar dat terzijde)

En ik lees ergens ook nog dat je wel formaat wil houden. Dan moet je toch niet bij een Tinker of Haflinger oid zijn?????

Nee, ik ben het met Stoffel eens. Zou dit niet doen.
En als het dan toch perse moet, kijk dan in ieder geval ook eens serieus naar bovenstaande rassen, met name Gelders.
Gelders paard hoeft al lang niet meer perse een vos met ramshoofd, plat kruis en lelijk grof van bouw te zijn.
Ik ben zelf nog niet zo lang bekend met de Gelderse, maar heb toch een aantal hele leuke zien lopen, met goed karakter, massa en formaat.
Ben ervan overtuigd dat je daar meer kans op een veulen hebt waar je plezier van hebt, dan met een echte barokke koudbloed.
(En het veulen ook plezier heeft in het werk, omdat het fatsoenlijk gebouwd is en dus het werk ook aankan.)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:21

Dat heb ik al een paar keer geopperd...maar ja. Gelderse Paarden vind ze niet mooi...

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:22

Nee, een mismaakte koubloed-kruising is leuk om naar te kijken???

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:27

Ik vind Koudbloeds zowiezo al niks aan...laat staan een kruising ervan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:34

Op ieder potje past een dekseltje, maar dan moet nog wel het juistje dekseltje bij het juistje potje worden gebracht. :D

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:36

Ik heb geen verstand van fokken, maar ik vind sommige reacties hier toch wat respectloos. Ik heb wel raardere ideeen voor kruizingen gezien. En inderdaad, natuurlijk moet ze er goed over na denken, maar ik denk dat ze dat al gedaan heeft, anders zou ze niet nou al serieus op zoek zijn naar een hengst.
En of jij een koudbloed niks aan vind, heeft er toch niet veel mee te maken, het gaat om de TS ;) En ze zegt toch dat ze het veulen zelf houden wil? Dus dan ondervind ze zelf de eventuele gevolgen wel.. (Dan bedoel ik misbouwd paard, geen bevalling die mis gaat)
Laatst bijgewerkt door Inney op 21-03-10 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:53

Inney schreef:
En ze zegt toch dat ze het veulen zelf houden wil? Dus dan ondervind ze zelf de eventuele gevolgen wel.. (Dan bedoel ik misbouwd paard, geen bevalling die mis gaat)

Dan is het toch juist niet respectloos??? Eerder een welgemeende waarschuwing.
Aangezien TS bijna niet reageert op de waarschuwingen (in tegenstelling tot de medebokkers) worden die dus duidelijker...

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:58

Een welgemeende reactie vind ik prima, maar er zijn gewoon spottende reacties op haar. We kunnen het toch wel netjes houden? Als TS er niet naar wil luisteren, luistert ze er door die opmerkingen ook echt niet eerder naar, heeft ze eerder iets van: ' Ja daag.. '
Tenminste, dat zou mijn gevoel zijn. ;)

Craftly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:08

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie van de verhoudingen van mijn kruising vinden.
Fotos staan in profiel

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:12

De laatste paar reacties op de laatste pagina kunnen netter, maar respectloos vind ik ze (nog) niet :)

En op de opmerkingen die niet in ts d'r straatje passen heeft ze tot nu toe al genegeerd. Dat vind ik jammer. Ze gaat wel netjes in op vragen of waarom denk je dat het een trauma is enz. Maar ingaan of verder vragen over waarom NIET een koudbloed tegebruiken.. daar gaat ze niet of amper op in. Die opmerkingen worden niet voor niks gemaakt :)

En sorry maar evt. gevolgen zijn voor haar.. Dat zijn ze niet! Die gevolgen zijn er voor het dier die er mee moet leven. En ik mag toch hopen dat we allemaal proberen om een paard niet bewust met mogelijke pijn of ongemakken te fokken. Gewoon om eens te proberen? Ga dan lego bouwen ofzo.

Craflty, ik zie alleen hoofdfoto's en één foto van een (jong) paard die staat te grazen. Jonge paarden moet nog uitgroeien en het gaat in dit topic er meer om of je bewust dergelijke kruizingen moet fokken. Antwoord : Wat mij betreft niet, ookal loopt er ergens (toeval of niet) een leuke kruizing rond. Niks te nadele van jouw paardje. Als jij er blij mee bent, dat is het belangrijkste. Maar het kan niet zo zijn dat jouw paard een 'voorbeeld is van alle andere Fjorden x KWPN'er. Trust me dat doet het niet. Heb ookal nl. ook een dergelijke kruizing gezien, en die was te lomp, lui en te dom op z'n ene been voor de andere op te tillen. En dat is ook geen 'voorbeeld' van hoe een F x Kwpn eruitziet, maar het geeft wel perfect weer hoe groot te verschillen zijn :D
Laatst bijgewerkt door Sammie op 21-03-10 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt