wat vinden jullie van deze av's?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:44

haha nou ik heb een egyptische AV maar ik schaam me er niet voor hoor om in mn fordje daar naartoe te gaan hoor :D

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:46

Dat zou je wel moeten!! :oo :D

PS Heb je al een zwembad gegraven voor de zwemles? Heb ook daar weer geluk mee; Tie haaaaat water! _O-

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:54

Nou, Maywana gaat achter me lopen als het erg nat is buiten. Ze weet dat ik geen natte voeten wil krijgen en zo beseft ze dus dat ook zij droge hoefjes houd :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:25

yildiz schreef:
Jammer dat jou/ jullie ervaringen zo zijn, ik heb dat idee niet (maar ben dan ook zelf enorm AV liefhebber), wel dat 'we' met heeel veel vooroordelen te maken krijgen, telkens dezelfde ook en ik denk dat dat op den duur gaat irriteren, misschien wel frustreren en kan ik ergens die reacties 'OMG' wel voorstellen. Niet persoonlijk gericht, maar wel het gevoel dat mensen zich niet verdiepen en zomaar wat roepen. Net als het vooroordeel dat arabs altijd heet, geflipt en wacko zijn. Echt een redenering die kant nog wal raakt, maar telkens weer terug komt. Maar dat zal vast ook voor Tinkers, Quarters (al ken ik alleen maar mensen voor wie de Quarter HET ras is en heilig! ;) ) en minipaardjes gelden.

Ik heb zelfs dreigpb's gekregen omdat ik een pony bij ezels heb staan. Volgens bepaalde bokkers zou ik 'mijn pony vermoorden' omdat ze longworm krijgt van ezels, en zouden ze me wel even wat aan komen doen. Of mocht ik zelf wel longworm krijgen.
Ik weet hoe het is om met zulke vooroordelen te maken te hebben, al helemaal omdat het onzin is - ezels kunnen bijv. makkelijk bij paarden, tegenwoordig bestaan er namelijk wormenkuren. ;)
Overigens is het ergens wel logisch dat mensen zich niet verdiepen, die vragen stellen ze namelijk aan jullie. Ik ga ook niet eerst alle informatie opzoeken en vervolgens vragen stellen.
Elk ras heeft zo zijn vooroordelen, hoe lastig het ook is 't beste kan je gewoon rustig blijven en het uitleggen, anders wekt het alleen maar aversie op en krijgen mensen ook nog 'ns vooroordelen tegen de liefhebbers van het ras. ;) Maar ik begrijp jullie frustratie.

yildiz schreef:
Ik zal een poging doen hier antwoord op te geven, al denk ik dat er op dit forum mensen zitten die veeeeeel meer zicht hebben op fokbeleid hebben dan ik die daar nog maar net mee bezig is, dus hoop maar dat ik t goed verwoord en het is dus ook niet zo dat wat ik zeg IS, maar hoe dat IK denk dat het is.
Ik denk dat Amerikanen nogal voor extreme types gaan, iets wat ik bijvoorbeeld ook in de hondenfok terug zie. Ik denk dat elke zichzelf respecterende fokker een fokprodukt wil neerzetten welke zo dicht mogelijk de rasstandaard benadert. Het gaat denk ik te ver om hier uitgebreid op in te gaan, daarvoor verwijs ik naar het Groene boekje of de website van het AVS. Natuurlijk zijn er volop AV die alleen voor de show gefokt worden, maar in principe moet elke 'goede' AV ook onder het zadel goed presteren. Die 'lange iele' nekken zoals jij ze noemt (wij noemen ze dan weer zwanehalsen ;) ) worden natuurlijk in showtraining extra aangezet (paarden leren hun halsen echt te showen en uit te rekken) en misschien ook nog wel gefotoshopt. Ik zie ook graag een mooie lange hals bij arabs en daar kun je prima mee rijden, vind t er juist heel sierlijk uitzien, hier een foto van een westernpleasure arab wat ik er echt onwijs sierlijk vind uitzien:
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-JWYPGGXW.jpg[img]

Wat betreft het ademhalingspobleem, ik heb daar inderdaad wel eens van gehoord, maar kan je niet vertellen of het een roddel of een feit is. Een dish of snoekshoofd of hoe je het ook wilt noemen zou in principe geen ademhalingsproblemen moeten veroorzaken. Extreme gevallen: weet ik niet!

Dat vind ik inderdaad een hele sierlijke foto!

Als ik het goed begrijp is het dus vooral optisch bedrog. Jammer dat het in Amerika allemaal weer zo extreem moet, ik vind het er niet mooier op worden...

RhealLover schreef:
Dat antwoord is gegeven dus blijkbaar wordt er niet gelezen en dan tegen mij zeggen dat ik niet lees sorry hoor maar kijk toch eens verder dan je eigen neus lang is.

Er is tevens al paar keer aangegeven dat het vaak de hoek van waaruit de foto is genomen het verschil maak.

Daarnaast is er ook overduidelijk de rassenstandaard zo op internet terug te vinden in allerlei talen waarin het niet om een breuk gaat maar een DISH, waar het om een JIBAH gaat ipv een knobbel, waar tevens ook duidelijk te vinden is dat bij Jibah de Dish meer tot duidelijkheid komt.

Dus naast een groot te kort aan kennis van AV ook geen logisch inzicht betreft het bekijken van foto's en maar naar die ene prachtige foto oordelen waar het paard door de genomen hoek extreem veel dish lijkt te hebben maar niet even een andere foto van de hengst erbij pakken om te concluderen dat het daadwerkelijk zo is. Dus kortom LAKS ik blijf bij mijn standpunt dat er niet verder gekeken wordt dan dat de neus lang is.

Oh, dat heb ik wel gelezen hoor. Maar ik vroeg ook nog een aantal andere dingen. Ik snap dat het om de hoek van de foto gaat, maar waarom moet het zo extreem, en hoe zit het in Nederland, wat zien ze daar het liefst dan? De antwoorden op die vragen waren nog niet gegeven. ;) En zoals ik al zei weet ik best wat een dish is. En mij vallen vooral de nekken op, maar zoals ik hierboven te horen krijg is dat vooral de stand (speciaal getraind) en misschien ook Photoshop. Dat wist ik niet, zo leer je nog eens wat. ;)
Natuurlijk is het overal terug te vinden, maar als iemand gewoon iets vraagt dan neem ik aan dat het voor jou net zo makkelijk is om daar normaal op te reageren - desnoods geef je een linkje naar de rasstandaard. :) Dat komt al veel vriendelijker over.

Dat filmpje, wat een gigantische ranch zeg! :wow:
Leuk om te zien. Overigens vind ik de dish niet eng, maar wel als het zo extreem is (gephotoshopt of niet ;) ).
Ik blijf toch voor het wat steviger type gaan, met iets minder dish en wat steviger. :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:30

Ik kon het niet laten om verder te gaan lezen, want ik vind het interessant.

Dank jullie wel, dat jullie ook begrijpen en vinden dat sommigen erg fel en of bot reageren, dat is inderdaad geen reclame voor in de arabierenwereld, want zoals ik al zei, zo leer ik graag wat meer over arabieren, want ik weet niet alles, maar je wordt meteen afgebrand en of reageren ze beledigd.

Ik denk eerlijk gezegd dat ze erg op hun teentjes getrapt zijn, alleen omdat ik eerlijk zeg dat ik het er vreemd uit vind zien, zo extreem en het klopt wel dat het als het zo extreem is dat er problemen zijn met ademhaling tijdens een inspanning, er zijn ook arabieren met een rechte hoofd, die niet eruit zien als arabieren terwijl ze het wel zijn en ze zijn duur ook omdat ze gefokt zijn op hardheid en prestatie, niet op schoonheid en of show, toen werd me verteld dat het eigenlijk zo bedoeld is, dat het extreme erin is gefokt en of in amerika zelfs via een ingreep, om er maar zoveel mogelijk extreem in alles te zijn, van alles net even extra meer overdrijven.

Ik heb ook nooit gezegd dat ik alles weet en er verstand van hebben, sommigen van jullie wel? dat het normaal is? dat is net als met mopshondjes die hebben een platte kop en een uitpuilende ogen, maar die ogen floepen er vaak eruit en hebben vaak problemen met de neus, ook dat is erin gefokt, en dat is denk ik ook net zo met arabieren en dat vinden sommigen natuurlijk niet leuk.

Yildiz: wat een mooie paard heb je zeg, die foto in deze topic.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 30-03-10 22:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Fenrir

Re: wat vinden jullie van deze av's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:32

Paard van Yildiz viel mij ook al op, dat vind ik nu een mooie Arabier. :j

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:56

Uhh... om misverstanden te voorkomen; die foto die ik heb geplaatst is niet mijn arab he?!!

Daarvoor kun je mn profiel raadplegen, wel hetzelfde kleurtje, ander paardje (ik mag hopen ooit zo te rijden, haha!) :D :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 23:06

Yildiz: maakt niet uit dat het niet van jou is, het is een mooie arabier zeg en jouw paard in je profiel, die is ook mooi.

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 23:20

Als deze paar opmerkingen de hele arabieren wereld op zijn kop slaan qua reclame is dat niet erg best.
Niet iedereen over 1 kam scheren.
En als je in jouw idee mensen tegen komt die bot overkomen moet je daarom maar gelijk het hele ras voor achterwege laten? Dan vraag je het toch gewoon ergens anders, of je bezoekt een arabische fokkerij als je de antwoorden hier niet aanstaan?
Daarbij kan jouw opmerking over de Knak misschien wat bot overkomen op sommige fokkers?
Wat in jouw ogen misschien extreem is, is voor een ander niet extreem.
Dat is ook een smaakkwestie.
Zoals bijv mensen de rus niet mooi vinden omdat ze soms geen "dish" hebben en de egyptenaar weer prachtig vinden. Maar de egyptenaar weer te iel en de rus een mooi degelijk paard.
En zo is er altijd wat en dat zal ook heus niet alleen bij het Arabische Volbloeden ras zijn te vinden.
Laatst bijgewerkt door toeka op 30-03-10 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 23:31

Precies en zo is het, smaken verschillen en er zijn verschillende typen arabieren, ik moet echt wennen aan de arabieren met erg veel dish.

En iedereen denkt er anders over, er zijn er zelfs die vind dat men bot overkomt het ras helemaal laat voor wat het is, dat hoeft niet zo te gaan, je kan toch gewoon AV kopen en er gewoon van genieten.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 00:07

toeka schreef:
Als deze paar opmerkingen de hele arabieren wereld op zijn kop slaan qua reclame is dat niet erg best.
En als je in jouw idee mensen tegen komt die bot overkomen moet je daarom maar gelijk het hele ras voor achterwege laten? Dan vraag je het toch gewoon ergens anders, of je bezoekt een arabische fokkerij als je de antwoorden hier niet aanstaan?
Daarbij kan jouw opmerking over de Knak misschien wat bot overkomen op sommige fokkers?
Zoals bijv mensen de rus niet mooi vinden omdat ze soms geen "dish" hebben en de egyptenaar weer prachtig vinden. Maar de egyptenaar weer te iel en de rus een mooi degelijk paard.
En zo is er altijd wat en dat zal ook heus niet alleen bij het Arabische Volbloeden ras zijn te vinden.

maar er zijn toch ook russen met dish?

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 00:10

Aladinnetje schreef:
toeka schreef:

maar er zijn toch ook russen met dish?

Zie het dik gedrukte...

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 05:35

toeka schreef:
of je bezoekt een arabische fokkerij

@ Stef & Ragdollcat & Fifill & Aladinnetje:

Bij deze nodig ik jullie van harte uit om eens een keer een kijkje te komen nemen op onze hobby stoeterij.
Wij zijn dan wel geen fanatieke commerciele fokkers maar we hebben wel een aantal totaal verschillende fokrichtingen/ bloedlijnen hier aanwezig.
Zowel met flinke dish alsook gematigder, maar nog steeds zeer typische, hoofdjes.
Belangrijker echter dan dat vinden wij correcte benen en body en goede, functionele gangen waar je onder het zadel ook plezier van hebt.
Maar goed: dat is vrees ik een eeuwig durende discussie. ;)

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:55

Ragdollcat, jou begrijp ik dus absoluut niet, je wilt wat leren over het ras maar spreekt je zelf gigantisch tegen en vervolgens uit je beledigingen waarvan je nog geen pap gegeten hebt!

JHe geeft aan dat je extremen mooi vindt en ineens zou het een 'knak'zijn die je afschuwelijk vindt en nu moet je ineens wennen aan paarden met dish??? Sorry hoor maar waar wil je heen, ga eens langs een AV houder waar diverse types staan, zowel egyptisch als pools en rus dan leer je misschien nog iets en begin je met meer gedachte gang te praten.

En mensen die alleen al op een discussie zeggen dat ze maar niet aan een AV beginnen, wat wil je daarmee bereiken?? Dat bevestigd alleen maar dat men niet van wanten weten en om een discussie niet aan het ras willen beginnen, dan hoort een AV niet bij jou.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:27

yildiz schreef:
Uhh... om misverstanden te voorkomen; die foto die ik heb geplaatst is niet mijn arab he?!!

Daarvoor kun je mn profiel raadplegen, wel hetzelfde kleurtje, ander paardje (ik mag hopen ooit zo te rijden, haha!) :D :D

Ik had het over het paardje in je profiel. :j :) Die vind ik erg aansprekend!

CSAArabians schreef:
toeka schreef:

Bij deze nodig ik jullie van harte uit om eens een keer een kijkje te komen nemen op onze hobby stoeterij.
Wij zijn dan wel geen fanatieke commerciele fokkers maar we hebben wel een aantal totaal verschillende fokrichtingen/ bloedlijnen hier aanwezig.
Zowel met flinke dish alsook gematigder, maar nog steeds zeer typische, hoofdjes.
Belangrijker echter dan dat vinden wij correcte benen en body en goede, functionele gangen waar je onder het zadel ook plezier van hebt.

Oh dat lijkt me best eens leuk, al die types bij elkaar zien. Mooie paarden in je profiel ook. :j

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:25

CSAArabians schreef:
toeka schreef:

Precies, hier sluit ik me bij aan.
Uiteraard is hier iedereen ook welkom om de paarden te bezichtigen, dat was ik even vergeten erbij te melden ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:58

Vind ik hartstikke leuk, om verschillende typen te zien in het echt.

Zelf heb ik een russische arabier, die heeft wel een lichte disch en een ietwat bollend voorhoofd, maar niet erg overdreven, dat vinden sommigen ook wat minder, maar dat maakt me niets uit, want smaken verschillen.

En op mensen die me aanvalt, zeg ik het boeit me totaal niet, want dat zegt meer over hoe ze zijn.

Simi12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:59

Ik vindt ze wel echt heel leuk, lijken me wel echt moeilijk te berijden!
maar ze lopen echt prachtig!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:08

RhealLover schreef:
En mensen die alleen al op een discussie zeggen dat ze maar niet aan een AV beginnen, wat wil je daarmee bereiken?? Dat bevestigd alleen maar dat men niet van wanten weten en om een discussie niet aan het ras willen beginnen, dan hoort een AV niet bij jou.

Wat is dit nu weer voor onzin? Je laatste zin klopt taaltechnisch trouwens van geen meter, dus geen idee wat je daarmee bedoelt.
Elke boerenlul mag een AV kopen, is niet aan jou om te bepalen of een AV wel of niet bij iemand hoort.

áls er bij mij ooit een AV komt, dan komt er een paard met showkwaliteiten (halter), als ik dan hier in 1 topic al van een aantal zo'n verschrikkelijk misselijk toontje zie, dan vraag ik me niet af of een AV me past, maar of het arrogante wereldje me past. Dan komt er gerust nog steeds een AV, maar dan gaan we wel endurance rijden oid

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:52

Hoezo zou je dat achterwege "halter" achterweg moeten laten voor wat jij noemt, het arrogante wereldje?
Ik denk dat je bij elke ras/stamboek mensen tegen het lijf zult lopen waar je niet mee over weg kunt.
Zonde om het daarvan af te laten hangen

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:49

Tja hoezo overdrijven is een vak, want oei men loopt tegen weerstand aan en druipt gelijk af??? Dan kan men beter maar stoppen in de paardenwereld want die gehele wereld draait om weerstand en discussies over het hoe of wat. Flauw hoor om daarop het ras af te rekenen, is dat de passe voor paarden??

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:42

RhealLover schreef:
Tja hoezo overdrijven is een vak, want oei men loopt tegen weerstand aan en druipt gelijk af??? Dan kan men beter maar stoppen in de paardenwereld want die gehele wereld draait om weerstand en discussies over het hoe of wat. Flauw hoor om daarop het ras af te rekenen, is dat de passe voor paarden??

Oei, jij komt weerstand tegen dus dan ben je maar gelijk op je tenen getrapt. :+ Dan zou jij er beter mee kunnen stoppen, want jij komt ook niet ver anders. ;) Passie voor paarden is prima, maar je kan ook overdrijven.

Overigens zijn de meeste fanatici niet de gezelligste als het gaat om hun 'vakgebied', dat blijkt wel weer. Is heus niet alleen in de AV wereld zo, dat heb je met alles. :)
Aan de ene kant best te begrijpen als je zo gedreven bent, maar iets minder kortaf reageren zou fijn zijn. Als ik dit topic zo lees dan zou ik ook niet staan te popelen om deel te nemen in het AV wereldje.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:00

RhealLover schreef:

I rest my case.

De discussie krijg je juist niet, want dan is het OMG en blabla

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:03

Ontopic maar weer. Dit gaat nergens meer over :n

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 07:36

wat zonde dat mensen geen av meer willen en nu denken dat het av-wereldje niet leuk is. als je een av leuk vind dan moet je gewoon een av nemen voor jezelf en niet omdat er een paar mensen in het av wereldje arogant overkomt. wat heb je nu met hen te maken toch? en het zijn prachtige lieve paarden!