[TI] 2 jarige laten dekken JA of NEE

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cecille

Re: 2 jarige laten dekken JA of NEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:03

Ik zou het niet doen... Wij hebben ook een merrie uit Engeland gehad die drachtig was is totaal niet goed doorgegroeit was snel extreem mager en bleef heel klein....

Dus gewoon nog even geduld hebben

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:06

ben benieuwd of TS nog in het topic gaat komen
denk het niet :n kan net zo goed gesloten worden dus

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:21

Denk het niet.
Heb wat PB gehad met Moor.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:27

nutteloze topic misschien?

Want je weet eigenlijk wel dat het niet goed is voor een 2 jarige, anders vraag je niet wat men ervan vind en had je geen twijfels.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:26

Zoals gevraagd in de beginpost, kort en bondig :D

Nee want te jong.
Laat haar eerst maar lekker uitgroeien.
Te vet worden ze in de winter niet te snel, eerder te schraal...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:00

Als TS zich terugtrekt hoeft het topic niet meteen gesloten te worden. De discussie kan gewoon (op een normale manier) worden voortgezet.

Er zijn op bokt meerdere tinkereigenaren die 2-jarigen laten dekken, dus er zijn twee kanten aanwezig.

Ik ben nog altijd van mening dat een 2-jarige nog een kind is, hoe vroeg rijp dan ook.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:05

frangelica schreef:
maar toevallig heb ik hengst van 2 en merrie van twee in dezelfde weide gehad...als ze er nog niet klaar voor zijn word ze niet drachtig.

Nee? Als ik twee paarden bij elkaar in de wei zet, broer en zus bijv, dan wordt zus ook drachtig... maar is het dan goed?
Als ik een hengst bij een merrie met ontstoken baarmoeder in de wei zet, dan wordt ze niet drachtig want ze is er niet klaar voor?
Als ik een shetlandermerrie bij een shirehengst zet, dan wordt ze niet drachtig want het lichaam is er niet klaar voor (is het nooit)?
Als ik twee jaarlingen (hengst en merrie) bij elkaar zat, dan wordt het niet drachtig want iedereen is het er wel over eens dat jaarlingen wel te jong zijn?

Hmmz, volgens mij zijn er van elk voorbeeld meer dan genoeg voorbeelden te noemen.

Ik vind het erg jammer dat men soms zo makkelijk denkt. Ik vraag me dan af hoe men daar bij komt. Door de veearts? Door buren/omwonenden met dezelfde (lakse) ervaringen? Door bekendstaande fokkers die met 2-jarigen fokken als broodfok?

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:35

ik zou het ook niet doen
een 2 jarige is nog een kind , al lijken ze van buiten misschien al af

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:46

Kortom, er is maar één drijfveer om je 2-jarige te laten dekken; quick money..

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:46

nope, ben er geen voorstander van...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:52

Mero schreef:

Of ongeduld, en niet het respect hebben naar je paard toe om te wachten tot ze er in elk geval geestelijk én lichamelijk klaar voor is.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:56

Ik heb zelf met het idee gespeeld om een 2jarige te laten dekken (nuja, ze wordt nu jaarling, maar dacht in de toekomst)
een beetje uit ongeduld wel (geef ik ook grif toe) én omdat het idd wel vaker gebeurt, zowel hier als overzee
tegelijkertijd waren er ook 2 mensen die een merrieveulen van mij hebben dat dit jaar 2 wordt en die dus mijn raad vroegen ivm dekken.
Omdat ik dus zelf met twijfels zat, heb ik hen dat in eerste instantie niet ten stelligste afgeraden

ik dacht in eerste instantie dat het wel zo erg niet kon zijn, gezien de frequentie waarmee het gebeurt, zowel bij grote als kleine fokkers
een grote fokker (John v Vlimmeren) waar ik erg veel respect voor heb, raadde me echter aan toch te wachten tot de merrie minstens 3 is.
ik ben toen een beetje beter uit mn ogen beginnen kijken en ben van mening veranderd :j
er sterven niet meer jonge merries aan de gevolgen van de bevalling als oudere, dus in dat opzicht lijkt het misschien niet slechter voor de merrie om ze zo jong al te gaan dekken

maar als je écht eens goed kijkt naar die merrietjes die zo jong al gedekt worden, dan zie je toch dat ze de tekenen meedragen voor de rest van hun leven. Genoeg voorbeelden van merrietjes van 4 die er eigenlijk nog uitzien alsof ze pas 2 geworden zijn. Ze lijken dus eigenlijk in hun ontwikkeling stil te staan...
en dat is dan alleen wat betreft de fysieke kant, de mentale kant kan je niet meten of inschatten natuurlijk

ivm bevangenheid zou ik toch naar andere oplossingen op zoek gaan, want je kan ze niet ieder jaar opnieuw gaan "vol steken"...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:00

Mero schreef:

Ja hoor! Van fokken word je rijk! :D

Inmiddels weet ik op wat voor land 't dier staat, en moet ze nadat de koeien erop hebben gestaan op koeienland, dan ligt er al gauw extreme dikte en hoefbevangenheid op de loer, ja.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:51

Toch blijft bij mij de twijfel, ik denk dat het ook per paard verschillend is. Ken 3 jarige merries die er naar de geboorte
en zoogperiode echt niet slechter uitzagen. De extreem magere
merrie van enkele posts terug heeft natuurlijk ook meer meegemaakt, andere voeding in Engeland, overtocht terwijl ze drachtig was, dat speelt natuurlijk ook allemaal mee!
Van tinkers fokken word je niet bepaalt rijk dus daarom hoef je het niet te doen. :D Waarom doen de zigeuners het in Ierland en Engeland dan wel? Weet iemand van jullie dat? Daar ben ik nou echt benieuwd naar want er zijn zelfs merries bekent die als jaarling al drachtig zijn!

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:07

Waarom de fokkers uit Engeland/Ierland het wel doen? Simpel, vanwege geld, wat later als zgn. "traditie" wordt bestempeld.

Van fokken word je niet rijk, dat is zeker. Er zijn echter genoeg mensen die er wel een centje aan over houden, hier is in feite niks mis mee.
Heb je eigen land en voer, veel eigen merries/hengsten en fok je voornamelijk voor de handel dan is het financieel rendabel om 2 jarigen te laten dekken. Dat lijkt me logisch.

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:11

ik zou het ook niet doen,,
ik zou er nog niet eens over nadenken zeg!
een kudde van 3 jarige paarden houden elkaar ook wel 'in conditie'
een merrie van 2 jaar laten dekken is erg slecht,, ze zijn dan nog lang niet uitgegroeid! en als ze wel gedekt wordt dan zal zij achter blijven in de groei omdat er veel bouwstoffen naar het veulen gaan,,

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:40

KootMiraDrum schreef:
Inmiddels weet ik op wat voor land 't dier staat, en moet ze nadat de koeien erop hebben gestaan op koeienland, dan ligt er al gauw extreme dikte en hoefbevangenheid op de loer, ja.

Maar misschien kan je dan beter kijken naar de omstandigheden waarin het paard wordt gehouden. De merrie MOET nadat de koeien erop hebben gestaan op koeienland? Van wie moet dat dan?
Vet koeienland is voor paarden nooit goed geweest en zal dat ook nooit worden. Is het niet een beetje de omgekeerde wereld om een (te jong) paard drachtig te laten zijn om dat het land te vet is?
Ik vind het vanzelfsprekender om de "woon"omstandigheden van het paard dan aan te passen ;)

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:46

Ik zou een tweejarige niet laten dekken omdat ik vind dat een tweejarige zelf nog moet groeien en ontwikkelen. Als ze gedekt worden gaat veel 'energie' naar het veulen, terwijl ik vind dat de tweejarige die energie nog veel te hard zelf nodig heeft om te groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:08

De meeste mensen die tegen het dekken van een 2 jarige vergeten dat ze met een paard te doen hebben en niet met een mens.
Vergelijkingen met tienerzwangerschappen slaan nergens op. Vermenselijking moet je buiten de paardenhouderij laten. Een paard is beter af als hij wordt behandels als een paard en niet als een mens.

En veel mensen die denken dat ze zo goed voor hun jonge paard zorgen onderschatten ook hoe slecht het voor een jong dier is om veel te vet te zijn. Een te dikke 3 jarige is eerder dierenmishandeling dan een 3 jarige merrie met een veulen aan de voet!

Het is voor een merrie goed om op jeugdige leeftijd al een keer een veulen te krijgen, beter dan wachten tot ze uitgegroeid zijn, bij een jonge merrie is de doorgang van het bekken flexibeler en blijft dat ook als ze eenmaal een veulen hebben gehad. Dat betekend niet dat ze al als 2 jarige gedekt moeten worden, maar zeggen dat je moet wachten tot ze is uitgegroeid is dus het tegenovergestelde van wat goed is voor een merrie!

Ik zie er niet veel bezwaar in om een 2 jarige te laten dekken, mits de merrie niet erg jeugdig en bloot is, en dat is bij dit dier niet het geval, maar je kan altijd met je veearts overleggen wat die er van denkt.
Ik vind het in sommige gevallen zelfs een voordeel, bijvoorbeeld bij merries die te hard groeien en als 3 jarige enorm groot, slap en slungelig zijn. Ik denk dat een veulen aan de voet minder belastend is voor een 3 jarige dan rijden. En als zo'n paard dus pas als 4 jarige beleerd wordt dan is het misschien zelfs een voordeel.

Bij de shetlanders wordt het ook veel gedaan. Doorgaans beginnen ze pas in juni met het dekken van een 2 jarige en proberen ze 2 x. Als het na die 2 x niet lukt kan je ook wel ophouden, dan worden ze ook niet drachtig. ik heb meerdere shetlanders (gehad) die op 3 jarige leeftijd hun eerste veulen hadden en daar heb ik geen negatieve gevolgen van gezien.

Ik heb eens een fokmerrie gekocht van 17 jaar, Z dressuur, Z springen en ze heeft 8 veulens gehad, waarvan de eerste 5 vanaf haar 3e, dus als 2 jarige gedekt. Daar heeft ze in haar sportcarriere en latere fokkerijcarriere geen last van gehad, in tegendeel, het is nog steeds een harde gezonde merrie op 24 jaar. Haar moeder heeft 20 veulens gebracht, en idd, ook haar eerste veulen op haar 3e! (mijn merrie)

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:13

Ik zou een 2 jarige merrie niet laten dekken. Dat kan zorgen voor belemmering van de groei. Zou haar gewoon nog even van haar ''baby'''jaren laten genieten. Als je nog 1 of 2 jaar wacht heb je toch nog genoeg jaren om haar te laten dekken?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:17

Ik krijg volgende maand mijn merrie eindelijk thuis. Die is dus 4 jaar en voor de tweede keer drachtig. Welbekend hier.
Ben benieuwd of jullie ook vinden dat zij een klap heeft gehad van het vroeg drachtig zijn.
Ik denk het namelijk niet, anders had ik haar ook niet gekocht.

Veranderd trouwens niet mijn mening dat ik het zelf niet zou doen. Een van mijn verkochte veulens is ook gedekt als tweejarige en ben daar toch niet heel blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:18

guenivere schreef:
Ik zou een 2 jarige merrie niet laten dekken. Dat kan zorgen voor belemmering van de groei. Zou haar gewoon nog even van haar ''baby'''jaren laten genieten. Als je nog 1 of 2 jaar wacht heb je toch nog genoeg jaren om haar te laten dekken?

Dat bedoel ik dus. Een paard is nooit een baby geweest.
En veulen zijn ze vanaf een maand of 10 niet meer.

En het belemmert de groei niet, het vertraagt hoogstens, als het dat al doet, en dat kan eerder een voordeel zijn dan een nadeel.
De stokmaat is genetisch en die behalen ze sowiezo, of je nu wel of niet als 2 jarige dekt.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:24

de genetische stokmaat behalen ze zeker niet zomaar sowieso :n
lengte/lichaamsgrootte/... wordt bepaald door zowel genetica als omgeving/milieu/voeding/ziekte enz

je moet paarden idd niet gaan vermenselijken!
maar anderzijds moet je ook niet alles "zoals in de natuur" willen gaan doen, want we willen immers wel "de natuur" als verdediging inroepen, maar we willen niet het hogere sterftecijfer en dergelijke erbij nemen

nuage: ja, ik vind dat Fagan een achterstand heeft opgelopen
en dat bedoel ik niet negatief naar mariska!
opnieuw: ik heb het zelf ook overwogen!
als je haar ontwikkeling ziet van geboorte tot 2jarige, en je kijkt hoe ze sindsdien geëvolueerd is, dan denk ik dat er een heel andere 4jarige zou staan als nu als ze niet meteen met 2 jaar gedekt was.
Dat bedoel ik nu juist... het lijkt op het eerste zicht niet erg ingrijpend en tóch...
Maar dat zou voor mij verder ook geen hindernis zijn geweest haar te kopen ;)

verder ben ik het er wel mee eens dat het beter is een merrie op jonge leeftijd al eens te dekken als je er later mee wilt fokken idd ivm elasticteit van het bekken (dat is bv bij cavia's ook zo)
maar jong en niet volledig uitgegroeid betekent niet op de leeftijd van 2, ze zijn ook met 3 nog jong en niet uitgegroeid

bijkomend denk ik dat je tinkers ook niet mag vergelijken met eender welk ander ras, hoewel ik nergens voorstander ben van met 2 te dekken
toch zijn andere rassen vaak vroeger lichamelijk "volwassen" terwijl tinkers echt soms tot hun 8ste verder blijven ontwikkelen.

tot slot is het natuurlijk ook nog wat anders van een merrie eenmalig te dekken op jonge leeftijd (zeg maar 2) en dan met rust te laten
dan wanneer je dezelfde merrie vanaf jonge leeftijd jaarlijks drachtig wil

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:20

hermes schreef:
KootMiraDrum schreef:

Maar misschien kan je dan beter kijken naar de omstandigheden waarin het paard wordt gehouden. De merrie MOET nadat de koeien erop hebben gestaan op koeienland? Van wie moet dat dan?
Vet koeienland is voor paarden nooit goed geweest en zal dat ook nooit worden. Is het niet een beetje de omgekeerde wereld om een (te jong) paard drachtig te laten zijn om dat het land te vet is?
Ik vind het vanzelfsprekender om de "woon"omstandigheden van het paard dan aan te passen ;)

Don't shoot the not TS ;)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:29

Ariebren schreef:
Je dochter van 14 geef je toch ook de pil.

ik was 13 :o