Niet goedkeuren op merriestam.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

strovrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:40

Ik wil graag reageren op de mensen die zeggen dat een hengst uit een merrielijn zonder predikaten nooit een goede (dek)hengst kan zijn.
Dat kan natuurlijk wel, maar het is niet zeker of de goede eigenschappen van de hengst zodanig verankerd zijn dat ze met vrij grote zekerheid worden doorgegeven aan de nakomelingen. Dus dan snap ik dat een stamboek dat risico niet wil nemen.

Anderzijds blijft een stamboek wel in een kring ronddraaien als ze de nakomelingen van merries zonder (al te veel) predikaten in de moederlijn mede daarom geen predikaten geven, want die trend lijkt er toch ook te zijn, ook op merriekeuringen. Er kunnen diverse redenen zijn waarom er in de moederlijn weinig predikaten te vinden zijn, als merries nl niet ter keuring of in de sport worden aangeboden, is dat niet altijd omdat ze te slecht zijn, maar bijvoorbeeld ook omdat de eigenaren de mogelijkheid niet hadden.
Verder: kijk eens naar de pedigree van de meeste KWPN-ers: daar zitten zeker 4 goedgekeurde hengsten achter, en zeker als de oudste vader daarvan nog redelijk "modern" is, betekent dat dat een groot deel van de voorouders kennelijk predikaatrijk waren, dwz beantwoorden aan het (toenmalige) fokdoel van het stamboek!!! en hun genen zitten ook allemaal in die ene nakomeling.
Dat zou betekenen dat een hengstencommissie ook naar andere dingen in de pedigree moet kijken dat alleen de moeders van de moeders. Misschien doen ze dat ook, dat weet ik niet.

Maar ik weet wel (uit eigen ervaring) dat er goede paarden (in het algemeen) blijven staan, omdat er m.i. te snel wordt geoordeeld op basis van de predikaten in de moederlijn. Als je een veulen fokt uit een "eenvoudige" merrie zonder predikaten, die bij een goede ruiter terecht komt, die hem succesvol uitbrengt in de sport (Lichte Tour), dan is dat een goed paard. Als hij bij ons was blijven staan, was hij zover niet gekomen. Maar zijn broers staan wel nog bij ons, geen idee hoeveel potentie die hebben... Althans ik ben niet zo'n goede ruiter dat ik ze zelfs maar naar het Z kan rijden, en ik heb niet de middelen om ze door Edward of HP uit te laten brengen.