cremello hengst marktonderzoek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:28

er bestaat een hele mooie lustino (kruising) cremello hengst in nederkand.
tenzij hij inmiddels doorverkocht is naar het buitenland.

hij heet Solskin.

maar ik moet zeggen dat ik het absoluut niet fijn vind om te horen dat iemand puur op kleur fokt.
fokken is geen gokken zeggen ze, en dat blijkt.

er zijn super veel paarden te koop voor minder dan het dekgeld en de stallingskosten ooit zijn geweest voor deze paardjes. Maar die zijn puur gefokt onder het motto. "leuk, een veulentje"
en nu zijn ze niets waard.

ik zou als je voor kleur gaat wel écht serieus gaan verdiepen in fokkerij, stamboeken, en cruzado's.

overginds staan er in Coevorden een paar hele mooie bijzondere hengsten, met mooie kleuren.
ik dacht, een palamino hengst (grote maat!) en een valk van bijna 1.70.
het ras is frederiksbroger. vrij onbekend in nederland, maar wel een super veelzijdig ras.
ik weet zo niet hoe het des betreffende bedrijf heet, en of ik "reclame" mag maken.
en of deze mensen uberhaupt willen dat er op deze manier gefokt word.

Misschien vat ik het wel verkeerd op, en bent u wel degelijk op een hele serieuse manier bezig, en weet u wel degelijk welke hengst goed bij welk type merrie past.

maar ikd enk maar zo, een gewaarschuwd mens telt voor 2.

niemand heeft wat aan een paard dat een super gave kleur heeft, en maar heel matig kan bewegen en slecht in verhoudingen gebouwd is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:32

Solkin is een niet-geregistreerde kruising Lustiano x PRE en is PERLINO, niet cremello, EN hij is een ruin.

marjolein88

Re: cremello hengst marktonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:36

http://www.stoeterijdubois.nl
Een mooie cremello hengst ter dekking.

Wat betreft een lusitano hengst,... die veulens inschrijven bij NRPS/KWPN, daar zitten de stamboeken niet echt op te springen. Deze stamboeken hebben een bepaald (sport) type wat ze willen zien.

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 11:55

Ja super leuke hengstje, en vind het niet erg als ze iets op hoogte achteruit zouden gaan, maar nu op een merrie van 1.68 een hengst van 1.46...... :+

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:58

Romina Steiner ( Limburg) heeft Lusitano hengsten in aparte kleuren. o.a. Cremello's. http://www.lusitanosteiner.com/
Francisco Bessa de Carvalho ( Portugal) heeft cremello hengsten en heeft o.a. een aantal van de Cremello's gefokt die in Versailles lopen.http://lusitanosbessadecarvalho.com/ / http://www.trailsend.nl/NL/clinics/klas ... /index.php
Zijn eigen webiste is tijdelijk uit de lucht.
Als je besluit tot aanschaf van een cremello Lusitano hengst kan je toch het best een goedgekeurde, grote maat kopen. Dan krijg je mogelijk ook nog dekkingen met Lusitano merries, anders richt je je wel op een heel beperkt gebied, zeker als je een niet goedgekeurde hengst koopt.
Realiseer je wel dat hengsten in die kleur niet alleen qua dekgeld duur zijn, maar in de aanschaf nog veel duurder, zeker als ze maat hebben. Ook voor niet goedgekeurde hengsten mag je dan heel diep in de buidel tasten. 20.000 euro is dan een koopje ;) .
Onder die prijs koop je misschien een veulen/ jaarling of een dier wat zich absoluut niet voor zou mogen planten.
Daarbij komt dat de dekkerij in Nederland met Lusitano's niet iets is waar je aan kan verdienen; afgelopen jaar zijn er 11 Lusitano veulens geboren binnen de vereniging en nog een paar daarbuiten.
Dekkingen voor warmbloed merries worden zelden gevraagd al kan een kruising met het juiste type merrie best een leuk resultaat opleveren. Maar je hebt een kruising die niet in het Lusitano stamboek wordt opgenomen, ook niet als Cruzado en het KWPN zal ze ook niet opnemen.

Onze zwarte kampioenshengst is toch wel een modernere Lusitano in een uitzonderlijke kleur ( homozygooth zwart) en we hebben het echt niet beredruk met dekkingen regelen. ;( ;) http://www.trailsend.nl/NL/paarden/ultramar/index.php

Overigens levert fokken met een Cremello ook niet altijd een cremello, daarvoor is de genetische kleur van de merrie en de hengst erg belangrijk. Er zijn dan veel kleuren mogelijk, maar bijv. gekruist met een vos heb je grote kans op een Palomino ( ook heel mooi), maar geen cremelló, met bruin en zwart hetzelfde verhaal; veel mooie kleurtjes maar geen cremello. Dan moet je al kruisen met een palomino/ cremello/ perlino om kans te maken op een cremello veulen.

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:59

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:00

Robsi_Vigaro schreef:
http://link.marktplaats.nl/327216530

ik zag deze advertentie op Marktplaats. En dit lijkt de ideale hengst voor jou ;)

Qua stand achterbeen en korte afgeslagen croupe is dat niet direkt een paard wat bij mijn merrie in de buurt mocht komen...

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:05

[***] schreef:
Robsi_Vigaro schreef:

ik zag deze advertentie op Marktplaats. En dit lijkt de ideale hengst voor jou ;)

Qua stand achterbeen en korte afgeslagen croupe is dat niet direkt een paard wat bij mijn merrie in de buurt mocht komen...

Klopt als een bus ;) maarrrr

het ging hier ook niet om jou merrie.

De TS vroeg hier om een cremello warmbloed hengst waarvan de veulens eventueel bij het KWPN konden ingeschreven worden. Nou weet ik ook niet inhoeverre dat waar is dus dat zou ik ook eerst nog maar is napluizen.

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 19:10

deze hengst heeft inderdaad (iets) opvallend gehoekte achterbenen, en wel een beetje bonkig, toont wel klein.
de veulens kunnen opgenomen worden in het B register KWPN, net als van alle andere (papier loze) hengsten, (zolang je betaald).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:15

Robsi_Vigaro schreef:

Deze hengst is nog niet eens ggk in de sport register, SSH, hij is alleen Listed en dan ook nog alleen als L2 wat betekend dat hij minder dan 70% heeft gehaald.
De hengst is ook +/- 162 cm en zeker niet 160-170cm groot.
Weet niet of KWPN B-register papieren gaat geven aan een niet-gekeurde hengst ... volgens mij wordt dit Hulp-stamboek papieren ... maar dat laat ik even in het midden.
Zijn dekgeld is ook behoorlijk hoog voor een niet-wb ggk hengst: £500 (= +/- 550 euro).

[***] : Deze opmerking zijn al vaker voorgekomen over deze hengst en zijn terug te vinden in zijn nakomelingen.

(Als iemand een uitleg wilt over de verschillende niveaus van keurings klassen bij het SSH wil ik die wel geven ... kan via PB)

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 23:23

Het hulp stamboek is volgens mij het b register, het nadeel van zo een b register is dat ze niet op keuringen mogen komen, dus je kan geen predikaten halen en kan dus met 3 jaar ook niet in het stamboek opgenomen worden.
Nakomelingen van een b-register merrie komen ook in het b...

het dekgeld is inderdaad 500euro, dit vind ik nog te overzien, maar er komt 150 per dekking bij voor de sprong, verzenden en administratie, dit betekend wanneer je 3 keer moet dekken 450 bij komt.

er word gewerkt met vers sperma dat 48uur van tevoren besteld moet worden, hij staat in schotland, dus dat 'verse' sperma is denk ik wel ff onderweg, wat denk ik het risico droter maakt dat je nog een keer op nieuw kan beginnen, zeker wanneer je al 'gegokt' hebt wanneer haar eitje klaar is zeg maar.

Je krijgt geen levend veulen garantie, wanneer je geen veulen hebt, mag je het jaar erop weer met hem dekken, maar komt wel weer 150euro per keer bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:33

Peterina schreef:
[***] : Deze opmerking zijn al vaker voorgekomen over deze hengst en zijn terug te vinden in zijn nakomelingen.

nakomelingen ken ik niet, afgezien van diegene die ik hier via markplaats zie en de hengst zelf.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:59

Robsi_Vigaro schreef:
De TS vroeg hier om een cremello warmbloed hengst waarvan de veulens eventueel bij het KWPN konden ingeschreven worden. Nou weet ik ook niet inhoeverre dat waar is dus dat zou ik ook eerst nog maar is napluizen.

Ja klopt reg B.... tja leuk...zit ik niet op te wachten eerlijk gezegt.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:20

Als je perse bij het KWPN wilt blijven dan is het altijd een B-register, maar als je wat ruimer wilt denken dan zijn er verschillende WB Stamboeken waar A-register papieren verkrijgbaar zijn. En ik moet eerlijk zeggen als ik moet kiezen tussen bijvoorbeeld KWPN B-register of NRPS A-register of BWP A-register of SBS A-register of Oldenburg A-register of Rheinland A-register (om maar een paar te noemen ;) ) dan kijk ik echt niet om naar KWPN .....

Lante

Re: cremello hengst marktonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:36

Als je op een reg. B merrie een ggk KWPN hengst gebruikt kreeg je vroegah een reg. A papier bij je veulen. Is dat veranderd of zo? Als je dan weer fokte met dat reg A veulen en een ggk KWPN hengst kreeg je weer gewoon VB papier.

Hengst is inderdaad behoorlijk sabelbenig, wel iets om rekening mee te houden...... En ik vind het echt veel te hoog dekgeld voor een kleurtje.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:52

Peterina schreef:
Als je perse bij het KWPN wilt blijven dan is het altijd een B-register, maar als je wat ruimer wilt denken dan zijn er verschillende WB Stamboeken waar A-register papieren verkrijgbaar zijn. En ik moet eerlijk zeggen als ik moet kiezen tussen bijvoorbeeld KWPN B-register of NRPS A-register of BWP A-register of SBS A-register of Oldenburg A-register of Rheinland A-register (om maar een paar te noemen ;) ) dan kijk ik echt niet om naar KWPN .....

Dan heb je een merrie uit een heel mooi KWPNlijntje met veel predikaten en dan vanwege een niet erkende hengst een nakomeling zonder predikaat en reg A bij een ander stamboek...

Nee heel aanlokkend...

Waarbij ik niet wil zeggen dat die andere stamboeken minder zijn....ik zeg alleen dat ik niet op een "hulpboeker" zit te wachten. En ik denk dat er meer zijn die zo denken.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:26

Inderdaad ALS gekozen wordt voor een niet-erkende hengst. Maar hier wringt het schoentje! De hengst (welke dan ook) is niet 'erkend' door het KWPN maar is wel volledig WB ggk, heeft zijn HLP gelopen en is wel door een handvol andere hoogwaardig WB stamboeken (Oldenburg, BWP, SBS, ZfDP, Rheinland, DWB, SWB, enz om maar de wb stamboeken te noemen). Zijn pedigree zit vol van predikaten en sportpresterende hengsten en merries ........ en toch omdat zijn geboorte stamboek niet op de A-lijst van het WBFSH staat 'neemt' KWPN het veulen niet op in het A-Register ...... we zullen maar niet over discriminatie beginnen!!

Denk buiten het KWPN box ... er is zijn nog zoveel mogelijkheden open op het WB gebied.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:44

Peterina schreef:
Denk buiten het KWPN box ... er is zijn nog zoveel mogelijkheden open op het WB gebied.

TS; als de kleur zo belangrijk voor je is moet je toch wat en als daar je prioriteit ligt, dan heb je sowieso niet veel bij het KWPN te zoeken denk ik. Je kunt ervoor kiezen om je bij een 'kleurstamboek' aan te sluiten, een merrie te kopen die daarin opgenomen is, dan gaan dekken met KWPN hengsten en zo het succes van het KWPN te gebruiken om de kwaliteit van de paarden in het desbetreffende kleurstramboek te verbeteren. Kun je met vrij weinig middelen leuke resultaten boeken binnen dat wereldje. Lijkt me iets simpeler dan de manier waarop je nu bezig bent...