ceasario schreef:Die Swaab heeft gewoon gelijk...Men komt uit het caviatijdperk en dan begint men aan een paard..
Nu praat je jezelf een klein beetje tegen!
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
sportfokker schreef:John Swaab heeft groot gelijk . En wat hij zegt geldt voor dressuur- en springruiters.Wanneer je als ruiter de ambitie hebt om wedstrijden te rijden, dan moet je dat ook zo goed mogelijk willen doen, nietwaar? Dus moet je kritisch naar je eigen prestaties kunnen kijken. Ook als B ruiter moet je je paard kunnen controleren en zelf in balans kunnen zitten. Door een goede basis komen de resultaten ook wel. Het paard houdt er plezier in. Dan blijft wedstrijden rijden ook leuk voor paard en ruiter.
Als je die basis niet hebt, ga dan (nog) niet naar een wedstrijd!!
ceasario schreef:Beleren doe je toch zelf..daar geef je toch geen 600/mnd aan uit..Je leert elkaar dan ook direkt beter begrijpen .i.p.v. dat een andere er bepaalde knoppen heeft opgezet ( inprinting) die jij of het paard eventueel niet kunt volgen.p.s. Beleren is wel iets anders dan zadelmak maken..maar met een goed karakter kan men dat ook zelf.
mo_van_dijk schreef:Ik heb het eens uitgerekend. Als je een leuk veulen met een mooi papier koopt, deze bij de opfok (waar ik nu in pension sta) 3 jaar neerzet en laat beleren, kan ik beter een 4-jarige voor €11000 kopen. Een hoop minder risico!
mo_van_dijk schreef:Besita, Ik was ook niet op zoek naar een echt goede 4-jarige. Mijn rijkunsten rijken tot 3xM en met dit doel heb ik ook het paard gekocht. Ik ben gewoon een amateur die wil dressuren, springen, crossen en buiten rijden op een fijn te rijden paard wat een foutje mag maken. Naar mijn idee zit sowieso bij bijna elke amateurruiter het plafond van de ruiter lager dan dat van het paard.
somokkele schreef:Ik heb het idee dat de sport ernaar vraagt om de paarden zo snel mogelijk op wat voor manier dan ook hun rondjes te laten huppelen, of dat nu eerlijk is tegenover het paard of niet. En ja, ik denk dat die ruiters/amazones er van overtuigd zijn dat ze het goed doen met hun bloedje.

Yamcha schreef:mo_van_dijk schreef:Besita, Ik was ook niet op zoek naar een echt goede 4-jarige. Mijn rijkunsten rijken tot 3xM en met dit doel heb ik ook het paard gekocht. Ik ben gewoon een amateur die wil dressuren, springen, crossen en buiten rijden op een fijn te rijden paard wat een foutje mag maken. Naar mijn idee zit sowieso bij bijna elke amateurruiter het plafond van de ruiter lager dan dat van het paard.
Volgens mij ook, en het is verstandig daar rekening mee te houden wanneer je een paard aanschaft. Het is niet erg zinvol om een heet paard met veel bloed te kopen als je voornamelijk voor je plezier wilt rijden, af en toe een buitenrit wilt maken, soms een wedstrijd rijden, en vooral heel veel plezier wilt hebben met je paard, dan ben je veel beter af met een kalmer, vergevingsgezinder exemplaar dat minder hoog in het bloed staat.
Sorriso schreef:Ik heb het hier regelmatig over met mijn instructrice over.
Wij zijn het er allebei over eens dat er straks veel paarden 'over' zijn omdat er niet genoeg mensen zijn die er echt mee kunnen rijden, daarvoor heeft het paard teveel kwaliteit t.o.v. de ruiter.
En het is niet zo dat wij onszelf als topruiter zien hoor, integendeel zelfs!
Petulan schreef:Weet dat er momenteel in de springsport Nederlandse fokproducten lopen die door buitenlandse stamboeken goedgekeurd zouden worden (worden gevraagd). En niet door de minste. En waarom zien ze dat hier in Nederland dan niet? Dat frustreert mij.
En natuurlijk is niet elke goed springende hengst goed voor de fokkerij, maar anderzijds zijn er ook veel fokkers die graag zien dat een hengst ook gepresteerd heeft in de sport. Liever goede prestaties en goed lopen dan een uitzonderlijk exterieur
pasdedeux schreef:Wat ik probeer te zeggen hiermee: de fokker wil zijn investeringen eruit hebben en het zal hem een zorg zijn of het paard een goede ruiter krijgt zolang het paard maar de prijs oplevert die hij in zijn hoofd heeft.
SuSEQ schreef:Dat hangt er van af of de fokker meer interesse heeft voor de visie op korte termijn of de visie op lange termijn. Iemand die het zich kan permitteren, kiest volgens mij gemakkelijker voor de betere ruiter met een minder budget als hij zich daarmee van een goede prestatie van zijn fokproduct kan verzekeren. Het betekent misschien minder winst bij deze verkoop, maar als de fokker zo een goede naam voor zijn fokkerij kan uitbouwen dan is dat ook wat waard.