"De rijkunst achter op de fokkerij ?"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:55

ceasario schreef:
Die Swaab heeft gewoon gelijk...Men komt uit het caviatijdperk en dan begint men aan een paard.. :(:)

Nu praat je jezelf een klein beetje tegen!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:02

Valt wel mee...Saab wil nog meer begeleiding.."handel".. Ik durf te zeggen zoek een andere hobby..

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:13

sportfokker schreef:
John Swaab heeft groot gelijk . En wat hij zegt geldt voor dressuur- en springruiters.Wanneer je als ruiter de ambitie hebt om wedstrijden te rijden, dan moet je dat ook zo goed mogelijk willen doen, nietwaar? Dus moet je kritisch naar je eigen prestaties kunnen kijken. Ook als B ruiter moet je je paard kunnen controleren en zelf in balans kunnen zitten. Door een goede basis komen de resultaten ook wel. Het paard houdt er plezier in. Dan blijft wedstrijden rijden ook leuk voor paard en ruiter.
Als je die basis niet hebt, ga dan (nog) niet naar een wedstrijd!!

Maar waar leer je de 'basis' nog tegenwoordig, hetzij in het springen hetzij in de dressuur(wat volgens mij ten alle tijde de basis is). Ik heb het idee dat de sport ernaar vraagt om de paarden zo snel mogelijk op wat voor manier dan ook hun rondjes te laten huppelen, of dat nu eerlijk is tegenover het paard of niet. En ja, ik denk dat die ruiters/amazones er van overtuigd zijn dat ze het goed doen met hun bloedje.

Daarnaast, wordt er bij het KWPN voor de 'gewone'ruiter, dus niet de Anky's en Edwards te weinig gefokt. En het grootste gedeelte moet men toch kwijt bij de 'gewone'doorsnee ruiter die een Z-proefje wil rijden. Als alle doorsnee ruiters 'maar' (vind ik geen maar trouwens) een haffie of Tinker zouden aanschaffen hebben de fokkers van het KWPN echt een probleem, waar ga je dan nl met al die paarden heen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:18

somokkele schreef:
Daarnaast, wordt er bij het KWPN voor de 'gewone'ruiter, dus niet de Anky's en Edwards te weinig gefokt.

Kul het ligt aan de ruiter wat het paard wordt, alleen je moet wel betalen als je een net opgefokt gezond paard wil en dat is geen haffie prijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:49

ceasario schreef:
Beleren doe je toch zelf..daar geef je toch geen 600/mnd aan uit..Je leert elkaar dan ook direkt beter begrijpen .i.p.v. dat een andere er bepaalde knoppen heeft opgezet ( inprinting) die jij of het paard eventueel niet kunt volgen. :(:)p.s. Beleren is wel iets anders dan zadelmak maken..maar met een goed karakter kan men dat ook zelf.

Ik doe het liever niet zelf, een goede basis kan maar één keer gelegd worden, en ik kan heus een leuk stukje rijden, maar een paard opleren is een vak apart.
Ik leg liever flink wat geld opzij, en laat het doen door een prof, dan dat ik hem zelf goedkoop verpruts. Het is nog een tikkie duurder om hem te laten corrigeren. Liever in één keer een goede basis, dan zelf aanprutsen en dan moeten laten corrigeren.

mo_van_dijk schreef:
Ik heb het eens uitgerekend. Als je een leuk veulen met een mooi papier koopt, deze bij de opfok (waar ik nu in pension sta) 3 jaar neerzet en laat beleren, kan ik beter een 4-jarige voor €11000 kopen. Een hoop minder risico!

Daar zou ik dan persoonlijk ook voor kiezen. Vind dat vrij wat veiliger, tenzij ik de fokker heel goed ken.
mo_van_dijk schreef:
Besita, Ik was ook niet op zoek naar een echt goede 4-jarige. Mijn rijkunsten rijken tot 3xM en met dit doel heb ik ook het paard gekocht. Ik ben gewoon een amateur die wil dressuren, springen, crossen en buiten rijden op een fijn te rijden paard wat een foutje mag maken. Naar mijn idee zit sowieso bij bijna elke amateurruiter het plafond van de ruiter lager dan dat van het paard.

Volgens mij ook, en het is verstandig daar rekening mee te houden wanneer je een paard aanschaft. Het is niet erg zinvol om een heet paard met veel bloed te kopen als je voornamelijk voor je plezier wilt rijden, af en toe een buitenrit wilt maken, soms een wedstrijd rijden, en vooral heel veel plezier wilt hebben met je paard, dan ben je veel beter af met een kalmer, vergevingsgezinder exemplaar dat minder hoog in het bloed staat.
somokkele schreef:
Ik heb het idee dat de sport ernaar vraagt om de paarden zo snel mogelijk op wat voor manier dan ook hun rondjes te laten huppelen, of dat nu eerlijk is tegenover het paard of niet. En ja, ik denk dat die ruiters/amazones er van overtuigd zijn dat ze het goed doen met hun bloedje.

Willen de ruiters zelf, en je verknalt er de paarden mee. Het rijniveau onder de amateur is bedroevend slecht, veel ruiters hebben weinig tot geen gevoel, zijn zich niet bewust van hun harde handen en holle ruggen, en willen het niet horen ook..... veel ruiters zitten onbewust vreselijk terug te werken, en klagen dan dat hun paard niet voorwaarts is.
En ze zijn bang als een paard wel goed aan de hulpen staat, dan moet de mond het ontgelden |(
Hoe dan ook, als de ruiters zelf alleen maar supersnel willen, gaan de instructeurs daarnaar lesgeven, anders raken ze klanten kwijt, en dan kun je een goede basis wel vergeten.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:58

Yamcha schreef:
mo_van_dijk schreef:
Besita, Ik was ook niet op zoek naar een echt goede 4-jarige. Mijn rijkunsten rijken tot 3xM en met dit doel heb ik ook het paard gekocht. Ik ben gewoon een amateur die wil dressuren, springen, crossen en buiten rijden op een fijn te rijden paard wat een foutje mag maken. Naar mijn idee zit sowieso bij bijna elke amateurruiter het plafond van de ruiter lager dan dat van het paard.

Volgens mij ook, en het is verstandig daar rekening mee te houden wanneer je een paard aanschaft. Het is niet erg zinvol om een heet paard met veel bloed te kopen als je voornamelijk voor je plezier wilt rijden, af en toe een buitenrit wilt maken, soms een wedstrijd rijden, en vooral heel veel plezier wilt hebben met je paard, dan ben je veel beter af met een kalmer, vergevingsgezinder exemplaar dat minder hoog in het bloed staat.

Mijn paard staat redelijk hoog in het bloed, maar is wel fijn te rijden. Een echt bloedpaard zou ik hem niet noemen!

Soms een wedstrijdje kan je beter vervangen voor 3x in de maand. Ik heb mijn wedstrijden nodig om gemotiveerd te blijven met de training. Zeker als het paard al bevestigd is, met een jong paard heb ik dat niet zo zeer nodig, alhoewel het wel weer begint te kriebelen!

Nicole288

Re: "De rijkunst achter op de fokkerij ?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:54

Moderatoropmerking:
Wat offtopic berichten verwijderd

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:01

Ik heb het hier regelmatig over met mijn instructrice over.
Wij zijn het er allebei over eens dat er straks veel paarden 'over' zijn omdat er niet genoeg mensen zijn die er echt mee kunnen rijden, daarvoor heeft het paard teveel kwaliteit t.o.v. de ruiter.

En het is niet zo dat wij onszelf als topruiter zien hoor, integendeel zelfs!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:06

Sorriso schreef:
Ik heb het hier regelmatig over met mijn instructrice over.
Wij zijn het er allebei over eens dat er straks veel paarden 'over' zijn omdat er niet genoeg mensen zijn die er echt mee kunnen rijden, daarvoor heeft het paard teveel kwaliteit t.o.v. de ruiter.

En het is niet zo dat wij onszelf als topruiter zien hoor, integendeel zelfs!

Daar is de slager voor uitgevonden. :+

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:42

Denk dat Swaab voor een groot deel gelijk heeft!

Maar anderzijds: De hengsten die op topniveau presteren, worden (bijna) allemaal uitgebracht door professionals en hebben ook een gedegen opleiding gehad. Hierbij denk ik vooral aan hengsten die later goedgekeurd zijn zoals een Totilas, of al dan niet voor een ander stamboek. Er lopen momenteel meerdere hengsten in de sport die zeer goed presteren en (nog) niet voor de fokkerij in aanmerking komen. Vreemd, niet?

En daarnaast is het niveau op wedstrijden inderdaad dramatisch. Kan er niet zoiets als losrij-selectie uitgeoefend worden op het losrijterrein? Op mijn gebied (springen) zou dat heel veel kapotte mondhoeken, spoorprikken en ongelukken schelen..

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:22

Zo vreemd vind ik dat niet!
Niet elke topsporter is een potentiele dekhengst.
Ze moeten exterieurmatig toch wel knap in elkaar zitten of rontchonologisch ook goed zijn.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:31

Weet dat er momenteel in de springsport Nederlandse fokproducten lopen die door buitenlandse stamboeken goedgekeurd zouden worden (worden gevraagd). En niet door de minste. En waarom zien ze dat hier in Nederland dan niet? Dat frustreert mij.

En natuurlijk is niet elke goed springende hengst goed voor de fokkerij, maar anderzijds zijn er ook veel fokkers die graag zien dat een hengst ook gepresteerd heeft in de sport. Liever goede prestaties en goed lopen dan een uitzonderlijk exterieur

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:47

Dan ben je bij Zangersheide misschien meer op je plaats.
Waarom wil je dan zo graag dat deze hengst voor het KWPN wordt goed gekeurd?
En waarom keuren die andere stamboeken ze dan daadwerkelijk niet goed?
Waarom wil men zo'n hengst dan alleen bij het KWPN voorbrengen en bv niet bij Zangersheide?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 04:29

Petulan schreef:
Weet dat er momenteel in de springsport Nederlandse fokproducten lopen die door buitenlandse stamboeken goedgekeurd zouden worden (worden gevraagd). En niet door de minste. En waarom zien ze dat hier in Nederland dan niet? Dat frustreert mij.

En natuurlijk is niet elke goed springende hengst goed voor de fokkerij, maar anderzijds zijn er ook veel fokkers die graag zien dat een hengst ook gepresteerd heeft in de sport. Liever goede prestaties en goed lopen dan een uitzonderlijk exterieur

Wat betreft de goedkeuring voor het KWPN en niet voor een buitenlands stamboek, het ligt er maar net aan waar dat buitenlands stamboek staat qua fokkerij en daarlangs het KWPN.

Men kan ook een eigen visie daar in pakken en gewoon dekken met de hengst die aansluit op de merrie toch?

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:11

Swaab heeft natuurlijk gelijk, maar dit is geen recent probleem.

Vorige eeuw hadden we het tijdperk met Amor, Doruto, en verder terug. Ook niet echt de gemakkelijkste karakters.
De mentaliteit van de maatschappij van toen was anders en ik ben van mening dat daar de schoen wringt.

Instructie werd gegeven door mensen met respect voor elkaar en het paard. Niet op iedere hoek stond een buitenmanege waar een ieder les stond te geven.
Snelle handel was door het opkomende internettijdperk nog niet zo als nu. De sociale controle was groter. Tegenwoordig is alles geent op het individu en snel. En daar wringt de schoen.
De individu wil snel, mooi en presteren. Wil daarom een zwarte Gribaldi of Jazz. Los of ze er wat mee kunnen. De handel verkoopt graag zo'n paard, wat dat is geld vangen. En de consumptiemaatschappij leert ons, dat als iets niet meer bruikbaar is, dan gooien we het weg!
Als de mentaliteit weer iets verandert naar respect voor elkaar en paard, zou er veel kunnen veranderen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:43

Ik ben het hier volledig mee eens, heel goed gezegd!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:27

krackertje: heb het over het oldenburger en t holstein

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:31

Tis heel simpel een goed paard kost een hoop geld. Nu kan jij als fokker je paard verkopen voor 20.000 aan een 'slechte' welgestelde ruiter of voor 5000 aan een goede ruiter. Goh waar zou dat paard heengaan?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:39

pasdedeux schreef:
Tis heel simpel een goed paard kost een hoop geld. Nu kan jij als fokker je paard verkopen voor 20.000 aan een 'slechte' welgestelde ruiter of voor 5000 aan een goede ruiter. Goh waar zou dat paard heengaan?

Dit vind ik een beetje vreemd gezegd eerlijk gezegd.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 19:49

inderdaad LL
men heeft als fokker , of ruiter of handelaar oid een prijs in het hoofd en dan zijn 5 of 15 2 uitersten die nogal uit elkaar liggen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:49

Naar de goede ruiter wellicht? :?

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:57

Voor 5000 euro en dan bij lange na niet uit de kosten zijn???
Dan is het met 2 of 3 veulentjes wel bekeken en ga ik konijnen fokken.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:26

Wat ik probeer te zeggen hiermee: de fokker wil zijn investeringen eruit hebben en het zal hem een zorg zijn of het paard een goede ruiter krijgt zolang het paard maar de prijs oplevert die hij in zijn hoofd heeft. Of de ruiter ermee overweg kan, het Jazzbloed of Gribaldi dat maakt toch niet uit. Het gaat er toch om wat verkoopt. Natuurlijk heeft de fokker het liefst beiden: een goede ruiter die goed betaald voor een paard. Maar een fokker gaat echt geen paard goedkoper wegdoen aan een betere ruiter omdat de fokkerij daar uiteindelijk beter gebaat bij is op de lange duur. Ik ben het voor de rest eens met het stukje van sandraboer.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 00:29

pasdedeux schreef:
Wat ik probeer te zeggen hiermee: de fokker wil zijn investeringen eruit hebben en het zal hem een zorg zijn of het paard een goede ruiter krijgt zolang het paard maar de prijs oplevert die hij in zijn hoofd heeft.

Dat hangt er van af of de fokker meer interesse heeft voor de visie op korte termijn of de visie op lange termijn. Iemand die het zich kan permitteren, kiest volgens mij gemakkelijker voor de betere ruiter met een minder budget als hij zich daarmee van een goede prestatie van zijn fokproduct kan verzekeren. Het betekent misschien minder winst bij deze verkoop, maar als de fokker zo een goede naam voor zijn fokkerij kan uitbouwen dan is dat ook wat waard.

Met de stelling dat de ruiterij achter is op de fokkerij ben ik het wel eens. Er zijn tegenwoordig teveel mensen met een paard dat hun petje te boven gaat. Maar je ziet dat elders nog: niet iedereen met een dure/snelle auto kan er ook mee rijden. Of en hoe de fokkerij daarop moet reageren, weet ik niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 00:38

SuSEQ schreef:
Dat hangt er van af of de fokker meer interesse heeft voor de visie op korte termijn of de visie op lange termijn. Iemand die het zich kan permitteren, kiest volgens mij gemakkelijker voor de betere ruiter met een minder budget als hij zich daarmee van een goede prestatie van zijn fokproduct kan verzekeren. Het betekent misschien minder winst bij deze verkoop, maar als de fokker zo een goede naam voor zijn fokkerij kan uitbouwen dan is dat ook wat waard.

Zoals al eerder gezegd het is alles behalve een verzekering want die goede ruiter kan het paard binnen no time wel doorverkopen aan die rijke ruiter zonder talent en dan trekt de fokker weer aan het kortste eind.