Mijn fjord ging als jaarling gewoon stilstaan tijdens een wandeling, je kon hoog of laag springen ze ging niet verder. Maar toen kwam iemand met de truk: paard omkeren en achteruit laten lopen en het is gelukt!
Ik heb een tijdje op een ponyclub een jonge fjord doorgereden. Hij was (zacht uitgedrukt) nogal vlot en actief.
De korte samenvatting van het verhaal is: Dwars door de omheining, opeens gaan liggen en rollen terwijl ik erop zat, rondjes om zn as draaien, volle vaart en dan opeens een stop, volle vaart een groep, dwars over me heen zodra ik de staldeur opendeed en nog veeel meer
Uiteindelijk was hij redelijk getemd, alleen toen stopte ik met hem rijden en werd hij gebruikt voor beginnerslessen, en nu is hij weer lekker op dreef
xNicky_
Geplaatst: 01-07-10 19:24
Stijgeren
heleennboerr
Geplaatst: 01-07-10 19:42
mijn fjord was heel eigenwijs (nu nog wel XD) dus ging hij gewoon stil staan en net zo lang wachten todat ik het op gaf en als dat niet lukte draaide hij zich om en ging hij er gewoon keihard van door. en dan duurde het uren voordat je hem weer kreeg XD maar nu is het een schatje hoor
Annika212
Geplaatst: 11-07-10 20:18
Rondjes draaien en ondertussen bokken, opeens een andere kant opscheuren, en overgaan in galop om vervolgens op de noodrem te gaan.
Marrleen
Geplaatst: 24-07-10 22:03
Ylga probeert mij niet uit, andere mensen wel... ineens stilstaan, omdraaien, heel hard gaan rennen ect. dus dat is echt een ramp, en ik ben blij dat ik de enigste ben die op haar rijd
weet eigenlijk niet of ik hier al eens gepost had, dus ik doe het maar
Roos62
Geplaatst: 25-07-10 16:06
Die van mij ontsnapt uit de wei, ze weet wanneer het schrikdraad uitstaat, tilt het gewoon op en loopt er doorheen. Verder heeft ze elke week met rijden weer wat nieuws, soms wil ze alleen maar heel hard, soms is ze niet vooruit te branden, dan weer loopt ze nageeflijk, vervolgens pakt ze het bit vast en loopt met haar hoofd omhoog......
joyce_eddy
Geplaatst: 01-08-10 22:10
draaien en drentelen tijdens het poetsen zachtjes bijten (dit heeft ook met zijn leeftijd te maken)
nouwxie
Geplaatst: 19-01-11 14:01
Mijn Fjord heeft me veel uitgeprobeerd. In het begin deed hij net of hij overal bang voor was om bij dingen onder uit te komen. Maar gelukkig heb ik dit afgeleerd Het is echt n schatje
rhanasasja
Geplaatst: 21-01-11 20:11
Andere paarden bespringen terwijl je erop zit (het is een merrie!) Stijgeren, bokken. Stilstaan onder het rijden en echt GEEN voet meer vooruit zetten, waardoor de enige optie is omdraaien. In een keer de bosjes in springen, over een takje heenspringen. Plasjes water zijn nog steeds gewoon Te eng, daar zitten namelijk monsters in en ook andere paarden zijn te interessant, ze wil er nog wel een sloot voor overspringen. Kalkoenen zijn echt aliens hoor~!
dat fjordje waar ik toen keer op gereden ahd deed alleen maar ff beetje stil staan maar naar paar maal tikken was het al wel over - voor de rest superlief beest
De mijne kreeg het in zijn kop dat je andere paarden voor je door omheining kunt laten gaan om uit te breken. Zich niet laten vangen in de wei, proberen me omver te lopen. Met wandelen net doen of zijn hoofd wel erg zwaar was en op mij gaan leunen. Met mij gaan wandelen in plaat van andersom en dat soort dingen. Nu vind ik het wel fijn dat hij zich niet heel gemakkelijk laat pakken door vreemden. Dit demonstreerde hij ook tijdens zijn laatste uitbraak met de andere 2. Ik kon hem zo zijn halster omdoen maar bij het meisje dat ze gevonden had ging hij moeilijk doen en met zijn hoofd heen en weer zwaaien etc.
Ellen1987
Geplaatst: 07-02-11 20:04
Ik kan een hele waslijst opnoemen maar t ergste was als ik hem op de wei zette met zijn beste maat en hij met zijn tanden de balk pakte en hem er weer uit schoof.. En dan als een gek richting bos rennen.... Ik heb me wat afgerend
Ik werd gewaarschuwd dat ze druk was met buitenrijden, en dat ik haar vooral op de terugweg goed in moest kunnen houden. Had het erop gewaagd, paardje meegenomen en tot m'n grote verbazing was ze poeslief, deed ze exact wat ik wilde en was ze wel redelijk snel, maar prima bij te houden. Dat ging ongeveer goed tot een keertje of 5, en daarna ging ze precies doen wat me verteld werd: heel erg drammen op de terugweg. Zodra ze 1x d'r zin heeft en in draf zit, is er ook geen houden meer aan. Gemeen he, ze gaf me eerst de indruk dat ze het prima kon met me.
Bij ons op de manege is er een Fjord die de hele tijd rondjes draait Als er begingende ruiters op zitten raken die helemaal in paniek
JustMe8484
Geplaatst: 08-02-11 23:14
Whaha, ik ben opzoek naar een fjord, als eerste eigen paard. Ik dacht dat dit wel een grappig topic was om even door te lezen. maar als ik al die verhalen lees zou ik bijna er niet meer aan durven beginnen, haha. Nee ik houdt wel van een beetje karakter!
Anoniem
Geplaatst: 09-02-11 00:27
Een paar keer heel hard en hoog bokken wanneer hij in de galop gaat Hiermee wil hij voorkomen dat hij wordt ingehouden wanneer de andere paarden tijdens een buitenrit in galop gaan en hij met ze mee wil.
vroeger sprong hij (verzorgfjordie) vaak verkeerd aan om er onderuit te komen. gaat nu al beter maar linksom vind hij nog moeilijk!
Shiry
Geplaatst: 17-02-11 19:05
heb zelf geen fjord, maar op de manege hebben we een fjord die altijd zich heel snel omdraaid in de hoek van de bak. Als je der niet kent XD.
lyOtaa
Geplaatst: 17-02-11 21:54
mijn fjord is wel een sgatje maar met zo een afwisselend karakter! om me uittetesten gaat ze heel traag en dan gewoon eens lekker men benen der in zetten en dan gaat ze weer goed (: of ook proberen uit te pisten te lopen !! maar da valt maar 1 keer voor derekt de baas zijn !
Aria_zz
Geplaatst: 17-02-11 21:58
huhum: uitbreken op de volte, bokken, stijgeren, crossen, stilstaan, achteruitlopen (bijna de gracht in) stampen, bijten, mij tegen de kant duwen
dat was het wel zo'n beetje maar ik hou van hem hoor, dat is allemaal al heel erg verbeterd
Shiry
Geplaatst: 17-02-11 23:10
Oh wacht ik heb er nog een, me eerste les op mijn nieuwe manege zat ik op een fjord (oele) en toen we in galop zaten bleek me singel niet goed vast te zitten. dus ik hing daar zo aan de zijkant en iedereen keek me bang aan en zo, dus ik neem dat beesie terug naar stap en ik ga toch helemaal stuk van het lachen XD Stap af maak me singel vast en klim er weer op
mijn fjord duwt mij nu alle kanten op tijdens het poetsen! verder wil hij zacht in mijn been bijten als protest denk ik als ik wat van hem vraag (voorbeeld paar keer halt houden weer weg stappen op commando enzo! dit zijn we aan de hand een beetje aan het oefenen!
Goed met longeren(dus gewoon en dubbel longe) heeft die van mij ook wat bedacht: De andere kant opdraaien Stoppen en je lief aan kijken En met de dubbel longe draait ie zich zo vaak rond dat al je touw om hem heen zit gedraaid en dat je wel moet los laten.
Met het rijden: In de volte de andere kant op gaan In de galop voor de bakrand stilstaan. Zijn bit vast pakken en lekker zijn gang gaan Of van hand veranderen als ie een tempo harder moet. In het bos gaat hij als hij iets "engs" ziet stil staan of draait hij 180 grade om