Waarom betaal ik eigenlijk nog aan de KVTH?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:53

Shenavallie schreef:
Ik zou je graag willen geloven, maar helaas heb ik het in de afgelopen jaren nog niet één keer meegemaakt dat een hobbymatige "fokker" met een kampioenslint en een eerste premie het terrein verliet. Althans, niet in Noord-Holland...

Ik denk niet dat er veel haflingerfokkers zijn die rond kunnen komen van hun paarden.
Er zijn zat mensen die daarnaast ook gewoon werken al dan niet full- of parttime.
Het is echter wel zo dat deze mensen al jaren in het 'wereldje' zitten en dus ook meer ervaring hebben.
Maar met ervaring alleen red je het niet, je moet ook een beetje geluk hebben.

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:54

Tineke90 schreef:
als je geen lid bent, kan je dan wel met haflinger wedstrijden enzo mee doen?

Bij de normale Haflingerwedstrijden mag je gewoon starten. Voor deelname aan KVTH wedstrijden, moet je logischerwijs wel lid zijn ;).

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:14

Shenavallie schreef:
Arrisje schreef:
Ik val niet in het plaatje van fokker met een grote zak geld, maar heb in 2008 toch echt een merrie mee naar huis genomen met een mooie 1A primering en een grote beker ;). Voor kampioen was ze te oud, sowieso worden er geen merries ouder dan 9 kampioen. En ja, dat was net zo goed in Noord-Holland ;).

Dat verrast me dan, want het komt echt niet tot nauwelijks voor. Ik vind het natuurlijk wel helemaal geweldig voor je! ;)
Laat me even duidelijk zijn: ik ga niet voor de 1e premie (hoewel dat natuurlijk altijd leuk is om te horen), maar dacht dat het allemaal "een grote familie met een gedeelde passie voor Haflingers" was, die gezamenlijk de mooiste/leukste/beste/grappigste Haflinger van het jaar kiest. Uiteindelijk is mijn ballonnetje stuk geprikt en blijkt het om een organisatie te gaan die jaarlijks z'n "fokbeleid" bijschaaft en zelf eigenlijk niet eens meer weet wat het wil. Het hele Haflinger-verhaal is uit z'n verband getrokken in de loop der jaren en het dier wordt als een produkt gezien. Elk jaar krijg ik - zeer kort van tevoren - een uitnodiging voor de vergadering, waar ik helaas niet heen kan + waarvan ik het idee heb dat het geen zin heeft: ik kan geen eenmansstrijd "voeren" tegen een organisatie die er hele andere gedachten op na houdt.
M'n lidmaatschap voor dit jaar is al betaald, maar na het lezen van al deze dingen incluis mijn eigen meningen, denk ik dat het dit jaar ook voor het laatst is.

Om een goede merrie kunnen ze nóóit heen! Bij de merriekeuringen is het net even wat anders dan bij de hengsten.

Helaas zie ik juist het tegenovergestelde: mensen nemen amper de moeite om hun paard in een goede conditie te laten zien (te vette paarden is geen uitzondering), ik heb 2 jaar achter elkaar gezien dat mensen amper de moeite hadden genomen om een schoon paard te presenteren. Dan vraag ik mij echt af wat dat soort volk op een keuring komt doen? Laat je paard dan lekker in het weiland staan en ga achteraf niet lopen miepen dat je paard een 2de premie heeft gekregen.

De fokkers echter, zorgen ervoor dat hun paarden er wél netjes voor staan en mede daarom halen ze goede prijzen weg voor een ander. Als hetzelfde paard waar amper de moeite voor is genomen er wel netjes voor had gestaan, had het paard minstens 4 plekken naar voren gestaan.

Dit jaar op de HK heb ik mij wel enigszins zitten verbazen over de zogenaamde lijn waar ze het over hebben. Waar de heren juryleden vorig jaar nog riepen dat we zo hard B, M en S lijn hengsten nodig hebben, hebben ze met dezelfde rotgang hengsten die uit de B en M lijn kwamen achter gesteld! De B lijner, waar de hengstenhouder zich gruwelijk voor uit gesloofd heeft is maar gewoon afgekeurd! Natuurlijk, wij hebben zó hard B lijners nodig. Belair precies hetzelfde. Dát paard had van mij een lintje en een strik om mogen krijgen! Datzelfde geldt voor de 'zware' Manitoba! Wat wordt er kampioen?!? Welt-Hit met zijn fiets edelvlek van 5 cm doorsnee en een hals waarvan je kunt zeggen dat ie van een olifant af komt! Hulde aan de KVTH. Ach ik heb nu 1 ding voor ogen: Welt-Hit wordt dit jaar Nationaal Kampioen en na 2012 horen we niets meer van die hengst, mooi!

Van de huidige Nederlandse hengstenstapel heb ik welgeteld 5 hengsten op mijn lijstje staan: Manitoba, Stavros, Animo, Amor van Kwistegelt en Wirbel ;). Dat zijn er best veel of niet?

Ik haal liever nog een vreemdbloed hengst uit Duitsland hier op aan ;).

In Duitsland weten ze tenminste nog eens wat Haflingers zijn! Hier zijn het uit verhouding zijnde sportpony's waar we straks nog een groot probleem mee krijgen in de sport :').

Sjelle

Re: Waarom betaal ik eigenlijk nog aan de KVTH?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:18

hahah hier ook hoor ik fok af en toe een veulentje en mijn tweede veulen ging wel naar huis met de titel reserve kampioen veulens :).
Maar net wat Arrisje zegt fokken is gokken en je moet geluk hebben.

Mijn voorkeur voor de hengsten die ik zou kiezen staan ook niet 1a geplaatst. En dat is voor mij ook niet het belangrijkst. Belangrijk is dat ze op mijn merries passen qua bouw en type en ook zeker qua kleur.( en natuurlijk stamboom erachter)

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:32

Shenavallie schreef:
Arrisje schreef:
Ik val niet in het plaatje van fokker met een grote zak geld, maar heb in 2008 toch echt een merrie mee naar huis genomen met een mooie 1A primering en een grote beker ;). Voor kampioen was ze te oud, sowieso worden er geen merries ouder dan 9 kampioen. En ja, dat was net zo goed in Noord-Holland ;).

Dat verrast me dan, want het komt echt niet tot nauwelijks voor. Ik vind het natuurlijk wel helemaal geweldig voor je! ;)
Laat me even duidelijk zijn: ik ga niet voor de 1e premie (hoewel dat natuurlijk altijd leuk is om te horen), maar dacht dat het allemaal "een grote familie met een gedeelde passie voor Haflingers" was, die gezamenlijk de mooiste/leukste/beste/grappigste Haflinger van het jaar kiest. Uiteindelijk is mijn ballonnetje stuk geprikt en blijkt het om een organisatie te gaan die jaarlijks z'n "fokbeleid" bijschaaft en zelf eigenlijk niet eens meer weet wat het wil. Het hele Haflinger-verhaal is uit z'n verband getrokken in de loop der jaren en het dier wordt als een produkt gezien. Elk jaar krijg ik - zeer kort van tevoren - een uitnodiging voor de vergadering, waar ik helaas niet heen kan + waarvan ik het idee heb dat het geen zin heeft: ik kan geen eenmansstrijd "voeren" tegen een organisatie die er hele andere gedachten op na houdt.
M'n lidmaatschap voor dit jaar is al betaald, maar na het lezen van al deze dingen incluis mijn eigen meningen, denk ik dat het dit jaar ook voor het laatst is.

Zoals je dat hier omschrijft vind ik jou standpunt duidelijk en herkenbaar.. geloof me iedereen loopt hier bijna tegen aan.
Naar een keuring gaan is een moment opname en de in het verleden behaalde resultaten gelden zeker niks voor de toekomst ( dat heb ik altijd in mijn hoofd) Tis ook maar net hoe je paard ervoor staat en wat de jury die dag het liefst ziet ( en dat punt is niet duidelijk en zou niet per keuring mogen worden aangepast, of per jurylid mogen verschillen..daar sluit ik mij volledig bij aan)
Maar ik blijf er wel bij ook al word er een x een veulen gefokt al is het maar voor de leuk dat het dier wel bewust gefokt moet worden.
En als er dan wel een lidmaatschap vanaf kan zodat het veulen maar een papiertje heeft zoals hier eerder is aangeven vind ik dat gewoon een beetje krom..
Ik ben van mening voordat je uberhaupt aan een veulen denkt je eerst eens gaat verdiepen in de hengsten die hier in nl worden aangeboden dan is de eerste stap het stamboek in dit geval het KVTH.
Het beleid en het gewensde plaatje van de kvth is weer een ander verhaal daar kan nog een heel topic over gevuld worden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:51

@Arrisje: ik ben het er helemaal mee eens dat er veel paarden op de keuring komen, die wel een flinke was/toiletteerbeurt kunnen gebruiken. Die van mij gaat een paar keer de spuitplaats in voordat ze naar de keuring gaat en dan ook nog eens helemaal ingepakt, zodat ze niet onderweg zichzelf bevuild. Daarnaast kom ik zelf ook helemaal in tenue (helemaal in het wit met een rode stropdas, haren netjes, etc.), iets waarvan bij de KVTH wordt gezegd dat dat ook beoordeeld wordt, maar in de praktijk volgens mij nog niet een keer daadwerkelijk is gedaan. Maar uiteindelijk gaat het om de saamhorigheid en de liefde voor het paard, dunkt mij. En met de plannen van het KVTH krijg je mijns inziens alleen maar Haflingers die alleen qua kleur nog op een Haflinger lijken en allemaal een Volendams effect krijgen: ze lijken allemaal op elkaar door het gebruik van steeds maar weer dezelfde hengsten, terwijl er ook heel leuk "ander spul" rondloopt! ;)

@Sjelle: ik ben het helemaal eens met je stelling dat je goed voorbereid moet zijn wat betreft de hengstkeuze, maar dan op de eerste plaats in het belang van de merrie (zoals je zelf ook al min of meer aangeeft). Het is toch alleen maar leuk als er "per ongeluk" een super leuk veulen geboren wordt? En het is nog leuker als je daarmee ook nog eens hoge punten scoort op een keuring, ook al laat je je merrie maar voor 1 keer (hobbymatig) dekken. Als er alleen maar gedekt zou worden "omdat de KVTH het op die en die manier wil", dan is het eind en vooral de originele Haflinger als ras straks heel ver te zoeken... -O-

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 08:21

Arrisje schreef:
Shenavallie schreef:

Om een goede merrie kunnen ze nóóit heen! Bij de merriekeuringen is het net even wat anders dan bij de hengsten.

Helaas zie ik juist het tegenovergestelde: mensen nemen amper de moeite om hun paard in een goede conditie te laten zien (te vette paarden is geen uitzondering), ik heb 2 jaar achter elkaar gezien dat mensen amper de moeite hadden genomen om een schoon paard te presenteren. Dan vraag ik mij echt af wat dat soort volk op een keuring komt doen? Laat je paard dan lekker in het weiland staan en ga achteraf niet lopen miepen dat je paard een 2de premie heeft gekregen.

De fokkers echter, zorgen ervoor dat hun paarden er wél netjes voor staan en mede daarom halen ze goede prijzen weg voor een ander. Als hetzelfde paard waar amper de moeite voor is genomen er wel netjes voor had gestaan, had het paard minstens 4 plekken naar voren gestaan.

Dit jaar op de HK heb ik mij wel enigszins zitten verbazen over de zogenaamde lijn waar ze het over hebben. Waar de heren juryleden vorig jaar nog riepen dat we zo hard B, M en S lijn hengsten nodig hebben, hebben ze met dezelfde rotgang hengsten die uit de B en M lijn kwamen achter gesteld! De B lijner, waar de hengstenhouder zich gruwelijk voor uit gesloofd heeft is maar gewoon afgekeurd! Natuurlijk, wij hebben zó hard B lijners nodig. Belair precies hetzelfde. Dát paard had van mij een lintje en een strik om mogen krijgen! Datzelfde geldt voor de 'zware' Manitoba! Wat wordt er kampioen?!? Welt-Hit met zijn fiets edelvlek van 5 cm doorsnee en een hals waarvan je kunt zeggen dat ie van een olifant af komt! Hulde aan de KVTH. Ach ik heb nu 1 ding voor ogen: Welt-Hit wordt dit jaar Nationaal Kampioen en na 2012 horen we niets meer van die hengst, mooi!

Van de huidige Nederlandse hengstenstapel heb ik welgeteld 5 hengsten op mijn lijstje staan: Manitoba, Stavros, Animo, Amor van Kwistegelt en Wirbel ;). Dat zijn er best veel of niet?

In Duitsland weten ze tenminste nog eens wat Haflingers zijn! Hier zijn het uit verhouding zijnde sportpony's waar we straks nog een groot probleem mee krijgen in de sport :').

Wirbel hoort niet meer bij de NL hengstenstapel omdat Herman het stamboekgemiep ook zat is ;)
En inderdaad, iedereen gaat maar naar de keuring voor de ervaring of omdat het gezellig is. Wake-up, de ervaring heb je niets aan als je de moeite niet neemt en gezellig keuvelen en bbq-en is het zeer zeker niet. Wil je meedoen, doe er dan ook wat voor en ga niet lopen miepen dat het zielig is dat je merrie van het gras af moet. Als je dat zielig vind, moet je dr lekker laten staan en je niet met de keuringen bemoeien. Óf genoegen nemen met die 2e of, als je pech hebt, 3e premie en niet miepen over vriendjespolitiek. ( of roepen dat je paard afgekeurd is vanwege zijn kleur, of de graag vertelde "te ouderwets" terwijl het paard in kwestie overduidelijk meer weg heeft van een te dikke lama, dan van een paard in sportconditie)

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:42

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 01:46

Net ff de zoekfunctie gebruikt voor kvth, aangezien ik vandaag het kvth blaadje weer kreeg ;)

Arrisje schreef:
Shenavallie schreef:

Zo, wat een frustraties :+ Ik weet niet zo goed wat dit met het onderwerp van TS te maken heeft, maar ik ben dus éen van die mensen die met een vette pony naar de keuring is gegaan. En ik kan me nog goed herinneren wat er over mij uitgekotst werd hier op bokt. Ik snap het probleem niet. Er is al niet onwijs veel animo voor de keuringen, in mijn groep waren er maar vier merries. Is het dan echt zo'n drama dat mijn dikke pony daar bij loopt? Dat je het zelf niet zou doen, ok. Maar om daar nou zo'n punt van te maken...

Ben het er wel mee eens dat als je lagere punten krijgt dan je had verwacht, of als je hengst niet goedgekeurd wordt bij de hengstenkeuring, dat je daar niet over moet lopen miepen ;)
En als je het niet eens bent met het keuringsbeleid zou ik juíst lid blijven van het kvth, zodat je mee kunt vergaderen en je mening kunt geven daarover ;)

Ik ben lid van de kvth, destijds omdat ik ankie op mijn naam wilde laten overzetten, en ook omdat ik met de keuringen mee wilde doen. Daarna ben ik gewoon lid gebleven. Ik zou het lidmaatschap op kunnen zeggen, maar ik wil evt nog wel eens weer mee doen met de keuring, en ooit nog eens een veulen fokken. Voor het blaadje alleen hoef je het misschien niet te doen, die heb ik in een half uurtje uit, en ik doe ook niet mee met evenementen. Maar ik vind het wel leuk om te lezen, en 65 euro per jaar is nu ook niet een wereldbedrag, dat is per maand ong. 5,5 euro.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 02:01

MariekeB schreef:
Zonder KVTH geen haflinger stamboek.
Zonder stamboek geen fokbeleid, geen goedgekeurde hengsten ,geen selectie op kwaliteit.
allen dat al is een hele goede reden om lid te zijn

theoretisch heb je gelijk, maar afgelopen hk hebben meer vraagtekens opgewekt, dan dat ze duidelijkheid hebben geboden, voor het merendeel van het publiek. Als de particulieren niet achter de jury lijken te staan, waar ga je dan heen met je beleid? Ik heb lidmaatschap miv 2010 opgezegd. Ben blij met mijn eigen hafbeest, maar het stamboek zegt me steeds minder, doe mij het duitse stamboek maar!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:09

hoi als je niet meer lid wil zijn moet je dit wel voor eind november door geven
ze gaan in december de rekeningen versturen
dfit hebben ze mij laten weten

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:11

Hinke schreef:
Net ff de zoekfunctie gebruikt voor kvth, aangezien ik vandaag het kvth blaadje weer kreeg ;)

Arrisje schreef:

Zo, wat een frustraties :+ Ik weet niet zo goed wat dit met het onderwerp van TS te maken heeft, maar ik ben dus éen van die mensen die met een vette pony naar de keuring is gegaan. En ik kan me nog goed herinneren wat er over mij uitgekotst werd hier op bokt. Ik snap het probleem niet. Er is al niet onwijs veel animo voor de keuringen, in mijn groep waren er maar vier merries. Is het dan echt zo'n drama dat mijn dikke pony daar bij loopt? Dat je het zelf niet zou doen, ok. Maar om daar nou zo'n punt van te maken...

Ben het er wel mee eens dat als je lagere punten krijgt dan je had verwacht, of als je hengst niet goedgekeurd wordt bij de hengstenkeuring, dat je daar niet over moet lopen miepen ;)
En als je het niet eens bent met het keuringsbeleid zou ik juíst lid blijven van het kvth, zodat je mee kunt vergaderen en je mening kunt geven daarover ;)

Ik ben lid van de kvth, destijds omdat ik ankie op mijn naam wilde laten overzetten, en ook omdat ik met de keuringen mee wilde doen. Daarna ben ik gewoon lid gebleven. Ik zou het lidmaatschap op kunnen zeggen, maar ik wil evt nog wel eens weer mee doen met de keuring, en ooit nog eens een veulen fokken. Voor het blaadje alleen hoef je het misschien niet te doen, die heb ik in een half uurtje uit, en ik doe ook niet mee met evenementen. Maar ik vind het wel leuk om te lezen, en 65 euro per jaar is nu ook niet een wereldbedrag, dat is per maand ong. 5,5 euro.

Ik had het niet eens over jouw provincie in dit geval. Daarom snap ik niet dat je je zo aangesproken voelt over dit onderwerp ;). Ik heb me destijds genoeg uitgelaten over jouw manier van doen en zal m'n vingers daar in de toekomst dan ook niet meer aan branden. Want het blijkt toch tegen dovemans oren, aan je bovenstaande reactie te lezen ;).

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:43

Toen wij Nick kochten werden we lid van het KVTH, puur om hem op te laten nemen in het stamboek en om op onze naam te zetten. Direct daarna gelijk het lidmaatschap weer opgezegd. Voor ons voegt het helemaal NIETS toe, daar het KVTH je nog steeds uitsluit bij bestgaand onder het zadel als je western rijdt... (Oke, je paard mag meedoen, maar dan MOET :? :? :? er een engels zadel op.... )

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 01:26

Buitenzorg schreef:
Toen wij Nick kochten werden we lid van het KVTH, puur om hem op te laten nemen in het stamboek en om op onze naam te zetten. Direct daarna gelijk het lidmaatschap weer opgezegd. Voor ons voegt het helemaal NIETS toe, daar het KVTH je nog steeds uitsluit bij bestgaand onder het zadel als je western rijdt... (Oke, je paard mag meedoen, maar dan MOET :? :? :? er een engels zadel op.... )

@buitenzorg: ken iemand die daar ook al problemen mee had ;) Ik denk dat als je westernruiters toelaat bij bestgaand, je die ruiters niet goed kunt vergelijken met de dressuurruiters. Je zou dan als westernruiter altijd benadeeld worden.
Maar zou het inderdaad ook een leuk idee vinden om een westernrubriek te doen bij de keuringen. Er zijn nog best veel haflingerwesternruiters. Maar wordt er helemaal niks voor westernruiters georganiseerd door de kvth? Ik ben niet zo goed op de hoogte van wat er op dit moment georganiseerd wordt.

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:00

Misschien wordt t dan toch tijd om lid te zijn en inspraak te kunnen hebben? :D ;)

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:39

Lid worden cq blijven om inspraak te hebben mbt het organiseren van westernonderdelen bij het KVTH maakt niet uit. KVTH heeft enorme oogkleppen op wat western betreft. Ben een jaar of 8 geleden al heel heftig bezig geweest met het KVTH ivm western en ze zijn onvermurwbaar. Na en voor mij zijn vele anderen geweest die dit ook geprobeerd hebben...en helaas ook allen zonder resultaat! }:0

Voor mij nooit geen KVTH meer dus :n