Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Wie niet waagt niet wint! Janine1990 schreef:Voor mij is (en ik weet dat deze reactie niet erg gewaardeerd gaat worden) het NRPS een soort 'tweedehands' stamboek.
Stermerries bij het NRPS zouden bij het KWPN Stb 1e premie amper halen.
Er zitten zeker ontzettend leuke paarden (met name de hengsten) bij het NRPS, maar het doet voor mij persoonlijk onder voor het KWPN.
Dit is dus een mening, geen feit...
Het ene is niet beter dan het andere. Ze zijn complemantair en maken mekaar sterker. merelhof schreef:Kleine stamboeken zijn de zuurstoftank van de grote stamboeken, ze houden ze wakker! En vooral: bieden tegengas als ze arrogant wordenHet ene is niet beter dan het andere. Ze zijn complemantair en maken mekaar sterker.
sarabande schreef:Als er geen vraag meer is naar KWPN paarden houdt het vanzelf op.
Hengsten worden ook niet zomaar ggk en waarom zijn er bijv hengsten voor zowel kwpn als nrps ggk? Als kwpn zo'n wereldstamboek zou zijn zouden ze met een ggk hengst toch niet bij een minder stamboek gaan kijken?
Rianneke schreef:Leuke meningen en duidelijk ook van mensen die geen idee hebben wat er allemaal bij het nrps gebeurt![]()
Sterretjes krijg je ook niet zomaar bij het nrpsHengsten worden ook niet zomaar ggk en waarom zijn er bijv hengsten voor zowel kwpn als nrps ggk? Als kwpn zo'n wereldstamboek zou zijn zouden ze met een ggk hengst toch niet bij een minder stamboek gaan kijken?
Daarbij komt is dat je bijv bij het nrps verschillende richtingen hebt. Ja je kunt er alles bij in schrijven, maar er zijn wel degelijk andere regeltjes voor![]()
Bij het kwpn heb je toch ook verschillende registers? Of hebben ze dat afgeschaft?
merelhof schreef:sarabande, als je van die boude uitspraken doet mag ik er toch vanuit gaan dat je weet wat je zegt? Voor de zoveeste keer schoffeer je het bwp (en de belgische fokkers), terwijl je ondertussen het nrps even onderuit maait. Voor jou is er geen enkele vooruitgang meer mogelijk. Met het huidige kwpn hebben we het neck plus ultra berijkt en hier houdt het op. We gaan gewoon blijven doen wat we nu doen, vooral geen nieuwe initiatieven nemen, of wegen bewandelen, laat staan onszelf in vraag stellen. Mijn stelling: of het nu het nrps, hannover of holstein is dat het kwpn wakker houdt maakt op zich niks uit. Als het maar wakker blijft en niet wacht tot de vraag stilvalt, want dan is het te laat. Als grootste stamboek heeft het kwpn een verpletterende verantwoordelijkheid in het zoeken naar nieuwe oplossingen en verbeteringen. Hopelijk ziet het bestuur dit wel in en neemt het de verantwoordelijkheid.
Janine1990 schreef:Ik ken een stermerrie, NRPS, maar die bij het KWPN echt een lage plaatsing eerste premie zou krijgen bij stamboekopname, als het geen tweede premie zou zijn
Exterieurmatig was ze niet sterwaardig en het kwpn adviseerde zelfs om niet naar de ck te gaan omdat dat niks uithaalde
Paard deed ponyachtig aan maar dat paste bij de ruiter waren ook nog enkele woorden...Janine1990 schreef:Als jij bedoelt wat ik denk dat je bedoelt, sla je volledig de plank mis.
Als hengstenhouder krijg je er enkel voordeel uit wanneer je hengst bij meerdere stamboeken geaccepteerd wordt tot een A-registerveulen...........

sarabande schreef:Hoe weet je dat???
Rianneke schreef:Nou sommige uitspraken zijn nogal erg kort door de bocht... Duidelijk uitspraken waarbij nog niet verder is gekeken binnen een stamboek. Wat zijn de regels en wat gebeurt er...
_nathalia_ schreef:Wat is nu eigenlijk het verschil tussen NRPS en KWPN? Ik weet dat het beide stamboeken zijn maar wat maakt dat het paard in het ene stamboek terecht komt of het andere. Is het ene stamboek "beter" dan het andere en zoja waarom.
Wie kan daar iets over vertellen. Ik heb al een beetje rondgevraagd hier en daar maar het is me helaas nog niet duidelijk geworden
sarabande schreef:Dan kan ik tegen jou alleen maar hetzelfde zeggen, ga met een open mind naar keuringen van het NRPS en naar die van het KWPN.
Dat is erg verhelderend kan ik je vertellen.
Dus ik ben bekend bij de keuringen etc etc...
NatasjavE schreef:En als je naar de verschillen llijkt zou het een van de verschillen kunnen zijn
Sorry...tis koud buiten effe het fikkie opstoken.