NRPS versus KWPN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: NRPS versus KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:19

Dat dateert van voor jou tijd, voorheen staat er ook

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:26

Balzflug was ook eerst in België gekeurd en inderdaad samen met Heartbreaker bijna de enige hengst die eerst bij het BWP gekeurd is en dan bij het KWPN. Het SBS staat gelukkig een beetje verder dan het BWP maar toppers in de dressuur hebben ze ook niet. (nog niet). Probleem is ook dat die hengsten soms niet bij de betere ruiters geraken. En in de LRV blijven hangen qua sport gebied.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:29

Balzflug was afgekeurd op onvruchtbaarheid. Omdat Rene heilig in hem geloofde heeft hij hem bij een hengstenhouder in België gezet om te laten bewijzen dat hij wel vruchtbaar was, en dat lukte.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:35

blijft het feit dat in de geschiedenis van het bwp die rijen blijkbaar vergeten zijn. Voorheen, is dat dan voor de oprichting van het bwp?

Inderdaad petraaken is het allemaal nogal pril, ook bij het sbs en de echte topdressuurruiters hebben we ook nog niet, maar ze moeten ergens beginnen :) Wie niet waagt niet wint!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:35

Janine1990 schreef:
Voor mij is (en ik weet dat deze reactie niet erg gewaardeerd gaat worden) het NRPS een soort 'tweedehands' stamboek.
Stermerries bij het NRPS zouden bij het KWPN Stb 1e premie amper halen.
Er zitten zeker ontzettend leuke paarden (met name de hengsten) bij het NRPS, maar het doet voor mij persoonlijk onder voor het KWPN.

Dit is dus een mening, geen feit... :+

Helemaal mee eens. Ik noem het altijd het KWPN-B keus....
(zal inderdaad ook wel niet gewaardeerd worden....)

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:36

Kleine stamboeken zijn de zuurstoftank van de grote stamboeken, ze houden ze wakker! En vooral: bieden tegengas als ze arrogant worden :) Het ene is niet beter dan het andere. Ze zijn complemantair en maken mekaar sterker.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:44

merelhof schreef:
Kleine stamboeken zijn de zuurstoftank van de grote stamboeken, ze houden ze wakker! En vooral: bieden tegengas als ze arrogant worden :) Het ene is niet beter dan het andere. Ze zijn complemantair en maken mekaar sterker.

Je hebt duidelijk weinig kijk op de werkelijkheid van de Nederlandse stamboeken.

NRPS levert hele goede sportponnies, met name omdat kruisingen die binnen de rassen niet toegestaan zijn, wel bij het NRPS kunnen. Op gebied van sportpaarden voegen ze weinig toe, maar bieden aan mensen die een andere kijk hebben een eigen plek en dat is een goede zaak.

Maar dat het KWPN het NRPS nodig zou hebben is ver bezijden de realiteit.

Ik zou zeggen bezoek deze zomer eens een paar keuringen van beide stamboeken.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:51

Ik zeg niet dat ze ze nodig hebben om goede merries te krijgen, wel om ze scherp te houden. Wanneer een stamboek niet gechallenged wordt, wordt het vatsig.

Kan je mij nog even duiden waar ik die rijen kwpn'ers moet situeren want ik leer heel graag bij en denk dat het antwoord mij ontgaan is :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:57

Zoek programmaboekjes uit de tijd voor je er zelf bij was. Het is trouwens minder dan 20 jaar geleden

Als er geen vraag meer is naar KWPN paarden houdt het vanzelf op, daar is geen NRPS voor nodig. Eerder de competitie met de buitenlandse grote sportpaarden fokkerijen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:10

sarabande schreef:
Als er geen vraag meer is naar KWPN paarden houdt het vanzelf op.

En dat is bijzonder moeilijk voor te stellen! Het KWPN paard is 1 van Nederlands grootste exportproducten, wereldwijd één van de beste stamboeken en de "binnenlandse" vraag is ook zeer groot en continu, iets wat van het NRPS toch niet gezegd kan worden. Voor mijn gevoel is het NRPS er "zodat je paard ook in een stamboek opgenomen is"

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:26

Leuke meningen en duidelijk ook van mensen die geen idee hebben wat er allemaal bij het nrps gebeurt :+
Sterretjes krijg je ook niet zomaar bij het nrps ;) Hengsten worden ook niet zomaar ggk en waarom zijn er bijv hengsten voor zowel kwpn als nrps ggk? Als kwpn zo'n wereldstamboek zou zijn zouden ze met een ggk hengst toch niet bij een minder stamboek gaan kijken?
Daarbij komt is dat je bijv bij het nrps verschillende richtingen hebt. Ja je kunt er alles bij in schrijven, maar er zijn wel degelijk andere regeltjes voor ;)
Bij het kwpn heb je toch ook verschillende registers? Of hebben ze dat afgeschaft?

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:28

sarabande, als je van die boude uitspraken doet mag ik er toch vanuit gaan dat je weet wat je zegt? Voor de zoveeste keer schoffeer je het bwp (en de belgische fokkers), terwijl je ondertussen het nrps even onderuit maait. Voor jou is er geen enkele vooruitgang meer mogelijk. Met het huidige kwpn hebben we het neck plus ultra berijkt en hier houdt het op. We gaan gewoon blijven doen wat we nu doen, vooral geen nieuwe initiatieven nemen, of wegen bewandelen, laat staan onszelf in vraag stellen. Mijn stelling: of het nu het nrps, hannover of holstein is dat het kwpn wakker houdt maakt op zich niks uit. Als het maar wakker blijft en niet wacht tot de vraag stilvalt, want dan is het te laat. Als grootste stamboek heeft het kwpn een verpletterende verantwoordelijkheid in het zoeken naar nieuwe oplossingen en verbeteringen. Hopelijk ziet het bestuur dit wel in en neemt het de verantwoordelijkheid.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:31

Rianneke schreef:
Leuke meningen en duidelijk ook van mensen die geen idee hebben wat er allemaal bij het nrps gebeurt :+
Sterretjes krijg je ook niet zomaar bij het nrps ;) Hengsten worden ook niet zomaar ggk en waarom zijn er bijv hengsten voor zowel kwpn als nrps ggk? Als kwpn zo'n wereldstamboek zou zijn zouden ze met een ggk hengst toch niet bij een minder stamboek gaan kijken?
Daarbij komt is dat je bijv bij het nrps verschillende richtingen hebt. Ja je kunt er alles bij in schrijven, maar er zijn wel degelijk andere regeltjes voor ;)
Bij het kwpn heb je toch ook verschillende registers? Of hebben ze dat afgeschaft?

Als jij bedoelt wat ik denk dat je bedoelt, sla je volledig de plank mis.
Als hengstenhouder krijg je er enkel voordeel uit wanneer je hengst bij meerdere stamboeken geaccepteerd wordt tot een A-registerveulen...........

Ik ken een stermerrie, NRPS, maar die bij het KWPN echt een lage plaatsing eerste premie zou krijgen bij stamboekopname, als het geen tweede premie zou zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:35

merelhof schreef:
sarabande, als je van die boude uitspraken doet mag ik er toch vanuit gaan dat je weet wat je zegt? Voor de zoveeste keer schoffeer je het bwp (en de belgische fokkers), terwijl je ondertussen het nrps even onderuit maait. Voor jou is er geen enkele vooruitgang meer mogelijk. Met het huidige kwpn hebben we het neck plus ultra berijkt en hier houdt het op. We gaan gewoon blijven doen wat we nu doen, vooral geen nieuwe initiatieven nemen, of wegen bewandelen, laat staan onszelf in vraag stellen. Mijn stelling: of het nu het nrps, hannover of holstein is dat het kwpn wakker houdt maakt op zich niks uit. Als het maar wakker blijft en niet wacht tot de vraag stilvalt, want dan is het te laat. Als grootste stamboek heeft het kwpn een verpletterende verantwoordelijkheid in het zoeken naar nieuwe oplossingen en verbeteringen. Hopelijk ziet het bestuur dit wel in en neemt het de verantwoordelijkheid.

Ik denk dat de wereldhandel in met name sportpaarden het stamboek beter wakker kan houden dan andere stamboeken, die hier indirect wel aan meewerken natuurlijk.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:38

Rianneke schreef:

Hoe weet je dat???

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:45

Janine1990 schreef:
Ik ken een stermerrie, NRPS, maar die bij het KWPN echt een lage plaatsing eerste premie zou krijgen bij stamboekopname, als het geen tweede premie zou zijn

En ik ken een stermerrie van het kwpn die bij het nrps geen ster geworden zou zijn denk ik zo. Die is op basis van springvermogen ster geworden ;) Exterieurmatig was ze niet sterwaardig en het kwpn adviseerde zelfs om niet naar de ck te gaan omdat dat niks uithaalde :+ Paard deed ponyachtig aan maar dat paste bij de ruiter waren ook nog enkele woorden...

Janine1990 schreef:
Als jij bedoelt wat ik denk dat je bedoelt, sla je volledig de plank mis.
Als hengstenhouder krijg je er enkel voordeel uit wanneer je hengst bij meerdere stamboeken geaccepteerd wordt tot een A-registerveulen...........

Mijn gedachtegang liep ietsje anders en verder door, maar moet er even over nadenken hoe ik die zo kort en duidelijk mogelijk hier neer zet :o

sarabande schreef:
Hoe weet je dat???

Nou sommige uitspraken zijn nogal erg kort door de bocht... Duidelijk uitspraken waarbij nog niet verder is gekeken binnen een stamboek. Wat zijn de regels en wat gebeurt er...

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:50

Erg jammer dat het nu het hele topic alleen maar gaat over welk stamboek het beste is, want er gaat erom waar iemand in gelooft. En dat is het hele punt bij fokken. 1+1 is niet 2. Geloof niet dat het topic bedoeld is om tot de conclussie te komen welk stamboek beter is enkel wat de verschillende ideeen zijn van beide stamboeken. Naar wat voor type paard het stamboek streeft. (En iedereen snapt wel dat dit tussen Fries en KWPN anders is, maar daar ga je toch ook niet over discusseren dat Fries slechter is? Gaat erom waar je naar streeft en dus waarin je gelooft)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:05

Rianneke schreef:
Nou sommige uitspraken zijn nogal erg kort door de bocht... Duidelijk uitspraken waarbij nog niet verder is gekeken binnen een stamboek. Wat zijn de regels en wat gebeurt er...

Dan kan ik tegen jou alleen maar hetzelfde zeggen, ga met een open mind naar keuringen van het NRPS en naar die van het KWPN.
Dat is erg verhelderend kan ik je vertellen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:06

_nathalia_ schreef:
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen NRPS en KWPN? Ik weet dat het beide stamboeken zijn maar wat maakt dat het paard in het ene stamboek terecht komt of het andere. Is het ene stamboek "beter" dan het andere en zoja waarom.
Wie kan daar iets over vertellen. Ik heb al een beetje rondgevraagd hier en daar maar het is me helaas nog niet duidelijk geworden :(:)

Dit was de vraag

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:07

sarabande schreef:
Dan kan ik tegen jou alleen maar hetzelfde zeggen, ga met een open mind naar keuringen van het NRPS en naar die van het KWPN.
Dat is erg verhelderend kan ik je vertellen.

Voor ik lid bij het nrps werd was ik lid van het kwpn :7 Dus ik ben bekend bij de keuringen etc etc...

De eerste vraag was ook niet welk stamboek het beste was, maar wat het verschil tussen de stamboeken was en daarna of de ene misschien beter was. Het zijn 2 verschillende stamboeken dus er is er geen beter naar mijn idee ;)
Laatst bijgewerkt door Boktpony op 25-01-10 15:28, in het totaal 2 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:09

Lid zijn en de keuringen bezoeken is niet hetzelfde.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:10

NatasjavE schreef:

Lid zijn betekend voor mij bijv. ook deelnemen aan keuringen en dus ook het bezoeken ervan ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:11

In de quote die sarabande aanhaalt staat duidelijk ook: Is het ene stamboek beter dan de andere?

En als je naar de verschillen llijkt zou het een van de verschillen kunnen zijn :+ :D
Sorry...tis koud buiten effe het fikkie opstoken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:12

Rianneke schreef:
NatasjavE schreef:

Lid zijn betekend voor mij bijv. ook deelnemen aan keuringen en dus ook het bezoeken ervan ;)

Ja voor mij ook....maar voor de meeste niet.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:22

NatasjavE schreef:
En als je naar de verschillen llijkt zou het een van de verschillen kunnen zijn
Sorry...tis koud buiten effe het fikkie opstoken.

Beide stamboeken hebben een ander beleid... Dus hoe kun je dan "beslissen" welk stamboek beter is? Dat is appels met peren vergelijken. Allebei hebben ze een ander fokdoel voor ogen en binnen welk stamboek je ook zit... Je moet dekken met hengsten die bij je merrie passen!