Keuring gelders paard thuis

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stoffel

Re: Keuring gelders paard thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:02

even een herhaling voor rockydublin

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:25

NatasjavE schreef:
Toen Koss over de lijn sprong had hij eerst een hele tijd in de ring gestaan om foto's te maken. Henk van Donkelaar zag een vlieg op z'n bil en gaf de vlieg een lel. Koss sloeg daarop naar achteren omdat hij daarvan schrok. Raakte Henk van Donkelaar en iedereen in rep en roer. De hengst is toen losgebroken.
Heeft een rondje over het terein gelopen en liep toen heel braaf weer naar Henk van Donkelaar terug.

Parcival is altijd heel scherp gereden en heeft een tijdlang ook heel veel gedekt. Hij is Prix st George uitgebracht. Veel shows gelopen. Dan worden ze wat heter.

Ik heb het al eens gezegt..Ik heb een Elegant...en die geeft ze ook heet. Die van mij bokt ook wel eens.

Ik vrees trouwens niet dat hij heel braaf terug liep naar de Henk ;-) De trap van Henk stond ook los van het losbreken van Koss. Die trap was inderdaad tijdens het poseren en ze stonden allemaal heel dicht om Koss heen, was een beetje te veel van het goede, op een gegeven moment draaide Koss misschien door klap ivm vlieg en tikte Henk onderuit. Heb allemaal supermooie foto's van net voordat het mis ging.

Het uitbreken was tijdens het voorbrengen in de grote "bak", tijdens het voordraven trok hij zich los van zijn voorbrenger, is over het schot gesprongen liep helemaal buiten om over het terrein op de dijk te draven en te galloperen (machtig gezicht) en rende naar voren richting uitgang. Aantal mensen (waaronder ik aan het rennen geslagen om hem binnen het terrein te houden). Gelukkig kwam hij terug tussen de koffietent e.a. door en daar rende ik haha, heb hem langs me heen laten gaan (metertje of 1 a 2) en toen ging hij terug richting de 2 showringen en hij zat toen tussen 2 ringen in en sprong omdat hij nog steeds door mensen werd opgejaagd dan wel ingesloten de ring weer in, daar nog een beetje rond gerend en toen gevangen. Pffff wat was ik blij dat hij het terrein niet afging en wat kon dat paard lopen en springen. Toen hij de ring weer inspring waren daar net de kleine dagkampioenveulens bezig :D ;) ;)

Had het verhaal nog niet gehoord dat hij ook een keer met ruiter een bak uitgestormd is, klinkt bizar en eng.

Koss heeft gewoon erreg erreg veel energie en is veel hengst. Parcival heeft ook erg veel energie, die werd indertijd standaard 2 keer per dag gereden, vroeg in de ochtend door Henk en 'smiddags toen nog door Maaike. Gewoon omdat ie aan het werk moet zijn en wil zijn.

De combinatie van vader en moeder is natuurlijk ook van belang zoals hier ook al is aangegeven. Onze Parcival is een schatje, zit geen kwaad in, grote knuffelbeer. Ik denk dat er ook heel veel lieve Koss kinderen rondlopen..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:17

Aha..okey duidelijk Fargo.

Ja ik heb de Koss van PSM mogen bewonderen..ook een schatje.

rockydublin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 17:05

Ik zag parcival en laurentz vrijdagavond 12-3 in Ermelo beide onder het zadel. Maar wat is Laurentz toch een stuk nuchtiger dan parcival. Je ziet dan toch de vaderdieren [bazuin / kos] terug in hun karakter. Over het algemeen wordt het karakter van vader dieren sterker door gegeven/vererft, dan van de moeder dieren. Dat zie je ook bij andere diersoorten terug.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:07

Het zijn halfbroers; zelfde moeder dus in hun geval kun je heel goed het verschil en de invloed van vaderdier bekijken ..

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:40

Laurentz zit minder in het voer en is veel minder getraint op dit moment. In het verleden was Laurentz net als Parcival niet aan de hand voor te brengen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:47

Stoffel, dat is weer interessante achtergrondinformatie ;-)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:16

snd schreef:
Weetje .....die thuiskeuringen erg handig hoor , maar zou het niet beter zijn als er gewoon op meer locaties stamboek opname zou zijn en veulen keuring. Wij zitten in NH . Dan wordt je niet vrolijk van Didam en Hengelo. Gezien de stijgende populariteit zou het toch mogelijk moeten zijn om nog een keuringsplaats aan te wijzen.

Dat vind ik nou ook.