KWPN Stamboekkeuring 2010!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ET78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:20

@kleinvosje: leuke merrie heb je!

ik twijfel ook nog of we zelf gaan voorbrengen. Maar gelukkig wel 'ervaren' paardenmensen in de familie. Alleen wonen die zover weg....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:21

Nee, maar als de kans erop (vele malen) groter is dan wanneer ik het zelf doe,dan wel. Zij hebben de kennis en ervaring om een paard optimaal voor te brengen, ik kan alleen mijn paard aan een lijntje meenemen, fatsoenlijk draven komt er dan echt niet uit...

kleinvosje

Re: KWPN Stamboekkeuring 2010!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:22

ET78, bedankt voor je compliment! Ze is heel belangrijk voor me, door de heftige voorgeschiedenis voor ze kwam (zie onderschrift)

ET78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:30

Heftig verhaal kleinvosje. Zit met tranen in mijn ogen. (iedereen kijkt me nu raar aan op mijn werk) :-(
Wees maar zuinig op je nieuwe merrie.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 16:05

Voorlopig overzicht;
Citaat:
* Lente
Rossini x Elan
1.68m

* Ciekeboe PSS
Vaillant x Able Albert xx

* Coquette S
Valdez x Ferro

* Coconita
Lingh x Ferro

* Artoga
Krack C x Ferro

* Beau Lady
Rhodium x All Wins XX
1.67m

* Bondgirl;
Obelisk x Gladstone,
1.66m

* Zowie
San Remo x Gribaldi x Naturel
1.68m

Als ik nog iemand vergeten ben voor de stamboekkeuring.... even zeggen... :D

annemieke_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:13

Leuk, ik ben benieuwd! Mooie paarden trouwens van jullie allemaal :D

chantycom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:18

Zit eigenlijk nog een beetje te twijfelen! Het is mijn eerste kwpn'er.. Met voorgaande pony altijd veel keuringen gelopen maar hier gaat het toch behoorlijk anders :=

Daarbij vraag ik me af of ze het geschikte exterieur heeft. Ze hoeft niets eens echt wat te bereiken het is meer voor de ervaring en fun maar om nu afgekraakt te worden daar is ook zo wat :+

Het zou gaan om een Ukato x Raueck II merrie uit 2006. Maakt een super sprong, haar beweging is niet heel bijzonder.

Wat zouden jullie doen? In onderstaand topic staan foto’s:
[ITP] Mijn knappe valentijn (Hartje) in de sneeuw!

Gewoon een gok wagen? een jaartje wachten? of komt helemaal niet aan de orde :+ ?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:25

ET78 schreef:
Heftig verhaal kleinvosje. Zit met tranen in mijn ogen. (iedereen kijkt me nu raar aan op mijn werk) :-(

Dankjewel, het is inderdaad allemaal erg heftig. Nu bijna 1 jaar geleden... Daarom heb ik het ook moeilijk met het uitbesteden van mijn merrie, ik wil haar niet kwijt...

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 16:28

chantycom schreef:
Zit eigenlijk nog een beetje te twijfelen! Het is mijn eerste kwpn'er.. Met voorgaande pony altijd veel keuringen gelopen maar hier gaat het toch behoorlijk anders :=

Daarbij vraag ik me af of ze het geschikte exterieur heeft. Ze hoeft niets eens echt wat te bereiken het is meer voor de ervaring en fun maar om nu afgekraakt te worden daar is ook zo wat :+

Het zou gaan om een Ukato x Raueck II merrie uit 2006. Maakt een super sprong, haar beweging is niet heel bijzonder.

Gewoon een gok wagen? een jaartje wachten? of komt helemaal niet aan de orde :+ ?

Wauw, wat een plaatje om te zien zeg!
Tja wie niet waagt, die niet wint....

In de IDS stond in ieder geval dat er 3 van de 5 zonen van Ukato door zijn naar het verrichtingsonderzoek...
Volgens mij doen ze het wel redelijk dan. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:33

kleinvosje schreef:
ET78 schreef:

Dankjewel, het is inderdaad allemaal erg heftig. Nu bijna 1 jaar geleden... Daarom heb ik het ook moeilijk met het uitbesteden van mijn merrie, ik wil haar niet kwijt...

Op de KWPN site staat een hele hoop informatie over het trainen van een paard voor de keuring, zoals al eerder gelinkt volgens mij?
Uitbesteden is geen garantie voor een stermerrie, absoluut niet!
Een jaar of vier geleden reed ik een Fries die voor de keuring moest. De eigenaar kreeg op de keuring te horen dat zijn Fries toch geen ster zou worden (van andere fokkers) omdat hij zijn fries niet had uitbesteedt. Ik met m'n 8 jaar rij-ervaring stelde natuurlijk ook niets voor. Maar de merrie werd ster hoor! Met een hele mooie tweede premie, heeft dit inmiddels bewezen met een eerste premie veulen.
Dat paard was het predikaat gewoon waard.

Nu is dit verhaal misschien voor jou en anderen niet relevant voor de KWPN stamboekkeuring, maar het is wel fijn om te weten dat het ook zonder kan, in een wereldje waar men zichzelf nogal beperkt in de mogelijkheden (zo heb ik dat in ieder geval ervaren, het kon maar op één manier).

Je hebt vast wel iemand in je buurt met een beetje oog voor een paard, om 'm in het 'echie' te zien. Iemand die weet wat ze bij het KWPN zoeken, al weet je zelf vast ook al een hele hoop!

Voor zover ik weet, is er bij ons nooit iets uitbesteedt, alleen het voorbrengen....

annemieke_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:36

Fiebie schreef:
chantycom schreef:

Wauw, wat een plaatje om te zien zeg!
Tja wie niet waagt, die niet wint....

In de IDS stond in ieder geval dat er 3 van de 5 zonen van Ukato door zijn naar het verrichtingsonderzoek...
Volgens mij doen ze het wel redelijk dan. :)

Het is zeker een mooi paard om te zien. Ik zou gewoon gaan. Je weet het maar nooit, toch!

chantycom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:37

Ja klopt. Haar sprong is ook echt heel goed.
Mijn twijfel komt meer door haar fokker waar ik haar destijds van heb gekocht. Hij was qua bou niet positief over haar...

Ze was op dat moment erg klein (1.58), zeer kortbenig met een hele lange rug. Daarbij was ze toen veel te zwaar.
Hij verkocht haar dan ook omdat ze absoluut niet sterwaardig was.. Alles is ze in het ruime half jaar dat ze van mij is erg veranderd vandaar dat ik er weer aan begin te denken.. :o

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:39

Mmmm, waarschijnlijk laat ik eerst een thuiskeuring doen. Bridie is nogal een laatbloeier, ik vermoed dat ze de 1.60m net aan haalt of net niet. Mocht ik op de thuiskeuring te horen krijgen dat ze best naar een stamboekkeuring zou kunnen dan denk ik dat ik in 2011 met haar ga. Dan is ze 5 en uitgegroeid.

ET78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:39

annemieke_88 schreef:
Het is zeker een mooi paard om te zien. Ik zou gewoon gaan. Je weet het maar nooit, toch!

En afkraken zullen ze toch ook niet doen.....? Hoop ik althans...

ET78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:41

Ik ben ook wel benieuwd wat jullie van die van mij vinden, maar heb niet echt goede foto's, aangezien de laatste allemaal met deken op zijn in de winter. Die van de zomer en het voorjaar was ze echt nog een broekie. Misschien komt de keuring voor haar ook nog te vroeg.

chantycom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:44

ET78 schreef:
Ik ben ook wel benieuwd wat jullie van die van mij vinden, maar heb niet echt goede foto's, aangezien de laatste allemaal met deken op zijn in de winter. Die van de zomer en het voorjaar was ze echt nog een broekie. Misschien komt de keuring voor haar ook nog te vroeg.

Met de deken op lijkt het al een heel paard! Ben benieuwd wat er nu onder staat :D
Maar ik vind het zeker geen verkeerd type! Hoe is haar beweging?

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 16:46

chantycom schreef:
Ja klopt. Haar sprong is ook echt heel goed.
Mijn twijfel komt meer door haar fokker waar ik haar destijds van heb gekocht. Hij was qua bou niet positief over haar...

Ze was op dat moment erg klein (1.58), zeer kortbenig met een hele lange rug. Daarbij was ze toen veel te zwaar.
Hij verkocht haar dan ook omdat ze absoluut niet sterwaardig was.. Alles is ze in het ruime half jaar dat ze van mij is erg veranderd vandaar dat ik er weer aan begin te denken.. :o

is ze inmiddels wel gegroeit dan? Een merrie komt pas in aanmerking als zij minimaal 1.60m meet... :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:46

Zo onder de deken vind ik haar interessanter dan onder het zadel, maar dat kan de jongigheid onder het zadel nog wel zijn.

ET78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:46

Ze kan wel leuk bewegen. Van de week een beetje aan de hand geoefend en dan gaat ze echt showen. Maar dan zie ik het zelf niet. Er liep een ponietje in de bak en toen deed ze net of ze hengst was. Compleet met hals etc.... Maar of ze dat nu willen zien op een merrie keuring ;-)?

ET78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:48

@Janine1990:
Filmpje van onder het zadel was ook toen ik er weer voor het eerst op zat. Helaas nu alweer een dikke twee maanden geleden. Dus nog beetje onwennig. Ze heeft zo ie zo nog niet zoveel gedaan aangezien ze pas in juli drie geworden is. Ik hoop haar nu weer op te kunnen pakken op haar nieuwe stal, want een hele winter niet rijden is niet echt leuk.

chantycom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:51

Citaat:
is ze inmiddels wel gegroeit dan? Een merrie komt pas in aanmerking als zij minimaal 1.60m meet... :)

Jep ze is in een half jaar ±8 cm :wow: gegroeid ze is nu rond de 1.65

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:53

ET78 schreef:
@Janine1990:
Filmpje van onder het zadel was ook toen ik er weer voor het eerst op zat. Helaas nu alweer een dikke twee maanden geleden. Dus nog beetje onwennig. Ze heeft zo ie zo nog niet zoveel gedaan aangezien ze pas in juli drie geworden is. Ik hoop haar nu weer op te kunnen pakken op haar nieuwe stal, want een hele winter niet rijden is niet echt leuk.

Ja, dat dacht ik al. Is inderdaad niets, de hele winter niet kunnen rijden, maar volgens mij gaat het de goede kant op met het weer. Keuring is toch pas in Juni als ik me niet vergis?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:54

De keuring in Utrecht wel ja, van andere provincies weet ik het niet.

ET78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:55

@chantycom: Ik zou zeggen, gewoon proberen. Die ervaring heb je dan toch mooi. En in het voorjaar zien ze er zoiezo weer anders uit, zijn ze een beetje die teddy vacht kwijt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:55

Meestal rond dezelfde tijd. Eind juni/begin juli toch? En late veulenkeuring is begin augustus toch? Althans, hier in het Noorden kan ik me herinneren.