Keuringklaar maken van een haflinger dame van 2,9 jaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 14:14

Ik heb al even rond lopen kijken voor mooie voorbrenghoofdstellen en dit vond ik toch wel erg gaaf
http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id=10000131&itemno=9700007

Mijn pony heeft van normaal halster en hoofdstel maat cob, zijn de voorbrenghoofdstellen dan de zelfde maat of vallen die kleiner of groter?

Ik vind deze erg mooi en wil dan denk een goudkleurig bit in doen.

pluisje88

Re: Keuringklaar maken van een haflinger dame van 2,9 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:21

Je kunt de sokken ook wegbranden met een kaars net als je met de haren onder het hoofd doet. Dit lijkt ook heel netjes. Niet net voor die tijd doen anders krijg je zwarte puntjes in de vacht. Als ze een paar dagen van te voren er zitten kun je ze nog weg poetsen.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:23

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:23

Gentlegiant schreef:
Haha dat klopt
Weet er alles van hier had je van jongs afaan al mee beginnen
Als ze echt naar de andere kant hangen gewoon laten hangen

mijn excuse

Toen ik mijn jaarling voor het eerst ging wassen heb ik de manen ook meteen allemaal de goeie kant op geborsteld en nu blijven ze zo hangen :)

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 14:25

Pauk schreef:
http://divoza.com/shop/a.visit/4b45d30f ... a8c064068f

Ik heb deze en dan maat full want cob valt heel erg klein terwijl m'n merries verder allemaal gewoon cob hebben
Dit keuringshalster/hoofdstel staat ze trouwens erg goed

Ik heb even je link open geklikt maar krijg gewoon de homepage van divoza.. :+ Ben wel erg benieuwd

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:31

even bij zoeken keuring intypen en dan het keuringshalster dublin de bovenste

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 14:39

hij is idd e netjes,, maar vind de link die ik heb gegeven toch wat meer uitraling geven ivm het frontstuk..

Jou vind ik wel fraaier ook erg netjes heb gelukkig nog even de tijd :D

Twinkelbell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:50

Hoi,
Ik begrijp best dat je je zorgen maakt, aangezien je bij keuringsklaar geen ervaring hebt. Dat is niet erg!

Zorg ervoor dat je paard er niet te dik of te dun op de keuring komt, de meeste paarden worden wel opgenomen in het stamboek, de min. aantal punten is 68. Dat halen ook de meeste paarden. Hoe je wilt toiletteren is je eigen zaak, probeer zo netjes voor de dag te komen, zoals een mooie schone staart en witte manen.

Manen aan welke kant is niet belangrijk, ik heb me wel laten vertellen dat rechterkant ouderwets zou zijn, bij mijn paard heeft het niets uitgemaakt, ze hangen toen ook aan de rechterkant en desondanks is ze elite verklaard.

Er zijn 10 tal punten waar de jury naar kijkt.
De paarden worden beoordeeld op de volgende punten:
1. Type
2. Hoofd
3. Hals
4. Voorhand
5. Middenhand
6. Achterhand
7. Voorbenen
8. Achterbenen
9. Correctheid in beweging
10. Ruimte in de beweging

Als je paard een mooi hoofdje hebt, zal ik dat zeker niet bedekken, hoofdstel zonder neusriem, hoewel een brede bles niet graag gezien wordt. Witte aftekeningen zoals sokken ed worden niet graag gezien, ook dat hebben de meeste haflingers niet.

Zorg ervoor dat ze de uitgestrekte draf goed kan, ook daar is de jury erg gecharmeerd van. Ik weet dat veel gevraagd is van een haf van 3, maar dat zijn nu eenmaal dingen die de jury graag zien. Wat goed voor haar is aan de hand met haar te fietsen, dat doen hh ook erg vaak. Daar ontwikkel je de draf ook mee.

Zorg ook voor een goede conditie van je paard, het is een lange dag en ze moeten 2 keer geshowd worden, een voor de opnamen en de andere is de primering.

Nadat je lid bent geworden, krijg je meetsl in mei/jun. een inschrijvingsformulier van secretariaat van jouw regio. Tevens worden de keuringsdata genoemd in het orgaan(=tijdschrift), misschien is het handig om alvorens naar een keuring te gaan en kijken hoe dat in zn werking gaat. Meestal worden er ook nog iets georganiseerd voor de leden, zoals toileteercursus, daar wordt dan verteld wat je wel en niet kan doen. Misschien is het goed om naar de site van de KVTH te gaan en daar jouw regio op te zoeken, bijna alle regios hebben hun eigen site.

Succes!

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 17:14

Heb iemand dan bruikbare tips voor een mooie ruime draf? Zoals ik al zij het longeren zijn we mee bezig maar de merrie is erg pittig en hier zal nog enige tijd in gaan zitten. Ook zijn we bezig om haar relaxt over de weg te krijgen wij grenzen aan een zeer drukke weg en de merrie wordt er erg opgelaten van, voor veiligheid zijn we dus erg goed aan het trainen op het erf, ze is redelijk verkeersmak maar wandelen en trainen gebeurt allemaal op het erf(deze is erg groot) ivm veiligheid voor mens en dier.

Mijn merrie heeft geen brede bles, ik vind haar een prachtige bles hebben persoonlijk. ook heeft ze geen grof hoofd. Is het dan dus beter om een hoofdstel zonder neusriem te gebruiken of kan een mooi voorbrenghoofdstel ook?

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:18

een mooi voorbrenghoofdstel/halster staat hoe dan ook heel netjes vind ik zelf.. ik gebruik ze hier bij alle paarden thuis, wel of geen grof hoofd.. (eentje heeft dr maar een wat grover hoofd e nde rest hebben hele mooie hoofdjes)
Bruikbare tips voor een ruime draf heb ik niet, het is toch zowiezo gewoon afwachten hoe ze zich daar gedragen maar voor de opname zou ik wel 2 rondjes achter mekaar rennen

Twinkelbell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:39

Cavaletti laten lopen, en de ruimte tussen de cavaletto steeds breder maken, zo heb ik mijn paarden toen getraind. Maar fietsen blijkt toch het meest effectief, dat heb ik van mensen die paarden keuringsklaar maken geleerd, natuurlijk moet je niet met een dier die je niet 100% vertrouwd of gek doet het verkeer mee in gaan, dat kan levensgevaarlijk zijn.

Ik heb met mijn merrie toendertijd een half jaar lang 2x per dag getraind. 6 tot 7 dagen in de week...

Bij jouw paard past naar mijns inziens een mooi voorbreng hoofdstel met neusriem.

De draf moet zij min. 25 meter volhouden, houd daar rekening mee.
In mijn profiel is er een foto van Vienna, daar kan je zien dat ze zit en uitstrekt. Jammer dat het een ongelukkig moment van de foto.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 18:18

Ik ga wel lekker trainen maar niet 2x perdag en 7dagen perweek ze is jong en keuring of niet ik ga haar niet overbelasten.. ik ga rustig beginnen met 2 a 3 x per week 1x perdag...

die cavaletti is idd een goed idee en het lange stuk draven ga ik ook wel goed oefenen.. Fietsen ook maar niet nu later als alles wat beter gaat. op het erf

even spieken in je profiel

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 18:54

Nog even een belangrijk vraagje. Kan er wel een ander topic voor openen maar zou zonde zijn als het hier kan..

Met hoeveel % vreemd bloed mag je merrie eigelijk het stamboek in? en na hoeveel % vreemd bloed loop je het risico op nadelen

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:07

Heeft ze vreemd bloed dan?
elke dag 2 x per dag trainen vind ik ook tevee lvan het goede hoor, zelfs voor m'n volwassen paarden..
Zelf haal ik dat ook niet eens bij m'n werk

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 19:20

6,25% vreemd bloed..

haar papa is aschau
haar mama is Cela van BeMaCe

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:25

Heel goed dat je niet te intensief en niet met bijzet wil longeren! Je paard is inderdaad nog erg jong. Bijzet maakt alleen maar stug, en daar heb je onder het zadel straks alleen maar ongemak van.
Ik zou vooral ook zorgen dat je veel rechtuit kunt oefenen, dus aan de hand lopen/ hardlopen en evt leren mee te lopen aan de fiets.
Al dat longeren is zeer belastend voor een jong paard...

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 19:49

jaa idd daarom begin ik daar ook niet aan..Het moet wel leuk blijven voor haar en haar lichaam en ik ontwikkel liever op een rustige manier spieren dan snel laat haar eerst maar flink uitgroeien..

dat neemt niet weg dat ik niet ga trainen voor de keuring alleen op een andere manier

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:07

zoveel % wordt wel gewoon opgenomen volgens mij alleen bij hengsten niet meer dacht ik

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:13

maar je moet je paard ook niet in overconditie hebben staan

Volgens mij is bij de hengsten tot de 2% toegestaan? kan dit helemaal fout hebben hoor

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 23:22

Maar de merrie mag dus wel.. Ik dacht ergens te hebben gelezen dat merrie's tot 20 of 25% vreemd bloed opgenomen mogen worden, kan dat kloppen?

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:58

Dat is wel erg veel, dat durf ik je echt niet te zeggen..
Hengsten mogen volgens mij tot 1,56 % en de veulens staan dan als vreemd bloed vrij want dan is het onder de 1 % en dan wordt het niet meer vermeld (Tenzij de moeder natuurlijk ook vreemd bloed heeft)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:11

SusQue (weet alleen niet precies hoe je het schrijft) hier op bokt weet het denk ik wel!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 08:57

http://www.kvth.nl/downloads/stamboek_reglement.pdf

veel antwoorden staan in het stamboek reglement.
blz 5
Haflingers met vreemd bloed
Haflingers met 25% of minder vreemd bloed, kunnen voorgedragen worden voor opname in
het stamboekregister. Hengsten met een percentage vreemd bloed tot en met 1,56% kunnen
worden aangeboden ter goedkeuring voor de dekdienst. Alle haflingerpaarden met meer dan
25% vreemd bloed komen in het wachtregister. Zij krijgen een nummer, te beginnen met WR
en blijven voor altijd in het wachtregister.
Nakomelingen komen ook in het wachtregister. Als de nakomelingen minder dan 25%
vreemd bloed hebben kunnen ze voorgedragen worden voor opname in het stamboek. Deze
paarden worden gelijk behandeld met de andere paarden die opgenomen zijn in het stamboek.
Paarden, welke geregistreerd staan in het wachtregister, kunnen uitsluitend deelnemen aan een
officiële keuring in daarvoor apart ingerichte rubrieken. Elke afdeling binnen de K.V.T.H.
mag individueel bepalen of er een dergelijke rubriek wordt ingericht.
Het Hoofdbestuur kan op grond van periodieke ontwikkelingen besluiten de bovenstaande
toegestane percentages aan te passen.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:26

Bij ons in België is de classificatie veranderd, ze is gelijkgesteld aan Oostenrijk (al zijn er nog steeds discussiepunten wat % vreemd bloed betreft. Rheinzucht is immers 0% vreemd bloed...).

Ik heb het artikel zelf 2x moeten lezen vanwege de nieuwe benamingen, ik hoop dat het wat duidelijk is:

De Fokkerijklasse laat slechts < 1,56% vreemd bloed toe, in deze klasse kan je dan via de keuring ondergebracht worden in de Hoofdklasse (min. 65 punten, tijdelijk akkoord vanwege de omschakeling, want normaal gezien is het minimum 69 punten = het vroegere Hoofdstamboek) of Topklasse (= het vroegere Elite HSB.EL, minimum 78 punten).

De Gebruikersklasse is ook voor < 1,56% vreemd bloed (= het vroegere Voorboek VRB).
Paarden met > 1,56% vreemd bloed gaan bij ons in de Aanvullende Afdeling (AA).

Nieuw is dat enkel een veulen dat het product is van de hengst én merrie uit de Topklasse (voorheen dus Hoofdstamboek), vanaf 3 jaar via de keuring ook kan terechtkomen in de Topklasse.
Als één van beide of zelfs beide ouders niet zijn opgenomen in de Topklasse (vb. merrie en/of hengst staan in Gebruikersklasse - VRB, of hengst werd niet "Aanbevolen" (= niet-goedgekeurd), of merrie werd niet gekeurd voor hoofdstamboek) dan zal een veulen uit deze combinatie NOOIT in de Fokkerijklasse kunnen worden opgenomen, zelfs niet via keuring. Deze veulens komen ALTIJD terecht in de Gebruikersklasse (voorheen dus Voorboek). Je kan deze veulens dus niet meer laten keuren voor de Topklasse (Hoofdstamboek).
Fokkers hebben er nu dus alle belang bij om al hun merries te laten opnemen in het Hoofdstamboek (Topklasse). Er is wel een overgangsperiode van 4 jaar voorzien.

De merrie van Prissey zou hier al meteen naar de Aanvullende Afdeling (1,57 tot 49,99% vreemd bloed) verwezen worden...

marjank1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:44

Hallo,

Ik heb dit jaar stage gelopen bij Hans van den Berg. Ik heb toen mee mogen helpen met het keuringsklaar maken voor de elitekeuring. De merries werden iedere dag gelongeerd, gewoon zonder bijzet. Op iedere kant 15 min dus in totaal een half uurtje. Daarbij moesten ze vooral veel draven en goed reageren op de stemhulpen. Als er een dag iets anders tussenkwam, werd er gewoon een dag over geslagen. Ik heb inderdaad ook te horen gekregen dat meelopen aan de fiets ook goed is.

De manen en staart werden regelmatig gewassen omdat ze echt spierwit behoren te zijn, de manen horen aan de linkerkant te liggen. De dag voor de keuring hebben wij ze allemaal grondig gewassen ook onder de staart zodat de staartwortel ook goed schoon was. Flink wat glansspray in de manen en staart zodat je deze goed kunt uitkammen. Bij een merrie lagen de manen aan de rechterkant en dit hebben we verholpen door er kleine vlechtjes naar de linkerkant te maken, deze hebben we tijdens de keuring er wel uitgehaald. Ook hebben ze de dag voor de keuring alles netjes bijgeknipt.

Je weet inderdaad nooit hoe je paardje zal reageren op de keuring, want de merrie die op stal het braafst was, was op de keuring het drukste.

Mocht je nog vragen hebben kun je altijd mailen naar Hans van den Berg, ze zullen je vragen wel beantwoorden.
Succes!