Wesley_D schreef:s0173957 schreef:Oké...
Kijk, dit zijn nu eens zinvolle en leerrijke discussies
Nog 1 ding, met een gebrek aan bloedspreiding... kijk maar eens naar heel veel hondenrassen, ik neem aan dat niemand hier naartoe wilt... dus af en toe eens een 'mindere' fokken om uiteindelijk een betere stapel over te houden lijkt mij nuttig...
Niemand doet dit graag, maar iedereen zal het ooit moeten doen omdat het noodzakelijk is voor een gezonde paardenpopulatie te houden...
Dat is dus ook het probleem. Als we daar een oplossing voor kunnen bedenken zijn we echt goed bezig
Ik quote mezelf maar even..
amaze schreef:Het een is het gevolg van het ander ; Hengsten die nakomelingen brengen die het goed doen in de keuringsbaan en als sportpaard, dat is toch wat we (stamboek, fokkers en ruiters)nastreven . Bepaalde hengsen blinken daarin uit en worden (soms terecht ,soms onterecht) veelvuldig gebruikt op de merriestapel ,met als gevolg, een paardenstapel dat voor een aanzienelijk deel uit genetisch verwante dieren bestaat.
Het is de kunst aan de fokkers om de juiste/beste combi te vinden. Er zullen (gelukkig)altijd fokkers blijven, die ervoor kiezen bij buitenlandse hengsten te dekken -en dat is het voordeel van een open stamboek-,en in zekere zin een risico nemen (minder info over de hengsten en nakomelingen),maar wel de weg die we als we goede paarden willen blijven fokken- zonder concessies te moeten doen aan de kwaliteit- zullen moeten bewandelen.