bloedspreiding in de dressuurfokkerij.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:04

amaze schreef:
ceasario schreef:
Wanneer een hengst zo een stempel drukt. typeert dat eerder niet de sterkte van de hengst maar eerder de zwakte van de moederlijn en of andersom. ;)
Fokken is gewoon iets anders dan 1+1 maar dat kan men niet meer begrijpen.

Dus zijn alle moederlijnen meteen zwak als een hengst(zoals oa Jazz) stempelt ? :roll: Lijkt me niet . :n

Daar kom je pas in de volgende generatie achter.
Verder waarom dan het woord stempeling?
Laatst bijgewerkt door ceasario op 06-01-10 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:05

gewoon even een ballonetje oplaten: zou het niet mogelijk zijn om een stuk bloeverversing te doen via de moederlijn? Via vb duitse en franse springmerrie's met goede gangen en het gewenste type die je dan kan kruisen met jullie bewezen bloed?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:08

Dat kan alleen maar als je van moederlijn naar moederlijn fokt. dus proberen de identiteit te besparen.
En daar kom je definitief achter in de volgende generatie om dan weer eventueel te corrigeren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:09

merelhof schreef:
gewoon even een ballonetje oplaten: zou het niet mogelijk zijn om een stuk bloeverversing te doen via de moederlijn? Via vb duitse en franse springmerrie's met goede gangen en het gewenste type die je dan kan kruisen met jullie bewezen bloed?

Er zijn meerdere buitenlandse merries binnen de KWPN fokkerij. Maar gericht merries inzetten is, buiten de geringe invloed die een merrie op een fokkerij als geheel kan hebben, niet mogelijk.
Buitenlandse hengsten worden binnengehaald door mensen wiens vak het is om die ter dekking te stellen.
Men kan moeilijk fokkers dwingen buitenlandse merries aan te schaffen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:14

Als ik de pedigree van jouw merrie ( Sarabande) bekijk, is dat al een hele grote outcross binnen het kwpn en zou daar gezien de gezondheid en prestatie in aanparing met een kwpnhengst gemakkelijk een goed gekeurde hengst er uit te halen zijn.
Dus ik begrijp niet goed waarom je zo inzet binnen deze discussie.

sarabande

Re: bloedspreiding in de dressuurfokkerij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:25

Ik heb het niet over mijn fokkerij, maar over het geheel. Ik haal mijn fokkerij er ook zeker niet bij als voorbeeld en zou het prettig vinden als dat verder ook niet gedaan wordt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:35

Dat had ik ook niet gedaan als je onderschrift mij niet opmerkzaam had gemaakt.
Kortom ieder bepaald voor zichzelf hoe te fokken, tenzij je graag gestuurt/bestuurt wordt van boven af.
En daar is dit topic zinvol voor..tenzij men het gebruikt om te polariseren of verkapt een eigen bloedsopbouw wil promoten om te vertellen hoe zinvol ander bloed is.

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:38

Interressant topic. Aangezien ik zelf ook mijn Sorento merrie wil laten dekken blijf ik dit volgen!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:50

Bv een hengst als Der Designer, van Van Uytert. De Niro x Weltmeyer x Bolero. Top, maar dan ook echt top Duits bloed. Gaat die hengst veel gebruikt worden in Nederland denk je?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:54

Nee.. :D
We leven in 2010.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:55

En daarmee bedoel je dat...?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:59

Terwijl de Wereld van dressuur verandert en een Gal de Michel Jackson van de dressuur is en voorlopig blijft, zal het type en oud bloed uit de vorige decennia, mijn inziens, geen opgang meer maken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:02

En ligt dit dan aan onkunde en ragegevoeligheid van de fokkers of aan een doorgedreven en slimme fokkerspolitiek?
Want ik laat nl hoogstwaarschijnlijk een Rubinstein x Ramiro x Amor merrie dekken van de volle broer van deze hengst, blijf ik dan achter op de rest of blijf ik dan gewoon slim doorbouwen op bewezen bloedlijnen?

(nu niet expliciet naar de hengst zelf kijkend, gewoon naar dit 'soort' bloed)

Wesley_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:16

Wat juist is bepaal je zelf. Wil je een sportpaard voor jezelf en/of anderen fokken. Of wil je een bijdrage leveren aan de fokkerij.
Laatst bijgewerkt door Wesley_D op 06-01-10 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:16

Ik ga er altijd vanuit hoe zal de gebruiker zijn over pakweg 10 jaar..
Nu dat wil zeggen dat al die Totilas fans (zie de Youtube-bezoeken) een droom hebben en daar kan je eventueel op anticiperen.
Je kunt ook je kop volgen met bepaald stamboekbeleid maar dat beslist ieder voor zichzelf.
Dus wat is wijs.
Ik heb ooit Wiepke van de Lageweg eens horen zeggen, vraagt het stamboek paarden waarbij de kop aan de kont zit , dan maken we die toch.
Maar deze uitspraak ligt bij Wiepke al heel lang weg. ;)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:20

Anticiperen op die droom vind ik gevaarlijk, want ben je dan wel kwaliteitsvoller aan het fokken, of ben je dan gewoon modegericht an het fokken?
Uiteindelijk wil iedereen een paard fokken dat hij goed kan verkopen, maar moet dit dan inboeten in bepaalde kwaliteiten hiervoor?
Ik denk toch dat je niet zomaar mag afstappen van oud/bewezen bloed omdat nu 'toevallig' (let op de haakjes aub) nieuwer bloed het beter doet...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:29

Anticiperen op de markt is iets anders dan de droom..
En het wil niet zeggen dat je uitgangsmateriaal verloochent wordt.
Maar nogmaals ieder beslist daar zelf over...
Kijk als iemand over de 95% scoort met een bepaald type paard dan lijkt me dat je een bord voor je kop moet hebben om te zeggen dat de 95% niet juist is.
En daarom een ander type wil hebben die dan 98% gaat scoren.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:32

Oké...

Kijk, dit zijn nu eens zinvolle en leerrijke discussies ;)

Nog 1 ding, met een gebrek aan bloedspreiding... kijk maar eens naar heel veel hondenrassen, ik neem aan dat niemand hier naartoe wilt... dus af en toe eens een 'mindere' fokken om uiteindelijk een betere stapel over te houden lijkt mij nuttig...
Niemand doet dit graag, maar iedereen zal het ooit moeten doen omdat het noodzakelijk is voor een gezonde paardenpopulatie te houden...

Wesley_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:41

s0173957 schreef:
Oké...

Nog 1 ding, met een gebrek aan bloedspreiding... kijk maar eens naar heel veel hondenrassen, ik neem aan dat niemand hier naartoe wilt... dus af en toe eens een 'mindere' fokken om uiteindelijk een betere stapel over te houden lijkt mij nuttig...
Niemand doet dit graag, maar iedereen zal het ooit moeten doen omdat het noodzakelijk is voor een gezonde paardenpopulatie te houden...

Dat is dus ook het probleem. Als we daar een oplossing voor kunnen bedenken zijn we echt goed bezig

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:44

s0173957 schreef:

Niemand moet , het is meer de vraag ; wie voelt zich geroepen ? ik oa ... -al heb ik niet heel veel lef . :o

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:48

Wesley_D schreef:
s0173957 schreef:
Oké...

Dat is dus ook het probleem. Als we daar een oplossing voor kunnen bedenken zijn we echt goed bezig
Ik quote mezelf maar even.. :o
amaze schreef:
Het een is het gevolg van het ander ; Hengsten die nakomelingen brengen die het goed doen in de keuringsbaan en als sportpaard, dat is toch wat we (stamboek, fokkers en ruiters)nastreven . Bepaalde hengsen blinken daarin uit en worden (soms terecht ,soms onterecht) veelvuldig gebruikt op de merriestapel ,met als gevolg, een paardenstapel dat voor een aanzienelijk deel uit genetisch verwante dieren bestaat.

Het is de kunst aan de fokkers om de juiste/beste combi te vinden. Er zullen (gelukkig)altijd fokkers blijven, die ervoor kiezen bij buitenlandse hengsten te dekken -en dat is het voordeel van een open stamboek-,en in zekere zin een risico nemen (minder info over de hengsten en nakomelingen),maar wel de weg die we als we goede paarden willen blijven fokken- zonder concessies te moeten doen aan de kwaliteit- zullen moeten bewandelen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:49

Ik doe het zelf ook. Maar heb daar al 15 jaar rekening meegehouden .
Maar dat kan alleen als je niet gaat polariseren want dan kom je wel zeer ongeloofwaardig over. of je moet een spijtoptant zijn.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:04

ceasario schreef:
Ik doe het zelf ook. Maar heb daar al 15 jaar rekening meegehouden .
Maar dat kan alleen als je niet gaat polariseren want dan kom je wel zeer ongeloofwaardig over. of je moet een spijtoptant zijn.

Graag een nadere toelichting ... :o?

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:28

Vind het gewoon raar dat je mensen en dier gaat vergelijken. Kan heel fout opgevat worden. Voor de rest ben ik het met je eens, trouwens, rassen dat is achterhaald, we evolueren naar een europees paard.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:36

caesario probeerde het alleen wat te schetsen in een andere situatie, meer niet...

Zoals ik Frenk Jespers onlangs nog hoorde zeggen:'Ik pleit voor het gebruik van de volbloed in de dressuurfokkerij', waarna hij na een vraag van het publiek zei: 'Neen, zelf gebruik ik ook geen volbloedhengsten'.

tja, discussie gedaan dan zeker... het ene prediken en het andere uitvoeren...