[H] Wervelwind (tuiger) goede keuze?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:00

Renovo is een hengst die heel erg veel gebruikt is in de tuigpaardfokkerij.
Er zijn nog maar heel weinig tuigpaarden waar geen Renovo in de bloedlijn voor komt.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 12:03

O, hoi Nayomi, ik zie dat jij ook een account het aangemaakt. ;)
Nou, dan laat ik dit topic maar aan jou over..

Nicole288

Re: [H] Wervelwind (tuiger) goede keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:14

F-AM -> EHK

xmannequin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:43

ik wil gewoon een vriendelijk veulen.
ik heb niet echt wat speciaals.
maar een veulen dat koppig is botst met mijn eigen karakter.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 14:55

De foto's van de merrie zijn door een mod in de beginpost geplaatst. ;)

GJ9Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:50

http://hengsten.kwpn.nl/openbaar/abonnees/zoeken.asp

Hier kan je ook alle hengsten bekijken, met uitgebreid afstammelingen rapport. Vind ik altijd heel interessant.

Als je een veulen met een meewerkend karakter wilt kan je het beste een hengst nemen met zo weinig mogelijk veredelingsbloed. Bij de tuigpaarden komt het veredelingsbloed van Hackneys, van de hengsten Cambrigde Cole of Plain's Liberator vaak. Dit maakt het karakter wat 'heter'. Hoeft niet persé minder meewerkend te zijn natuurlijk, maar voor veel mensen (ook voor mij) wel beter te handlen.

Wil je een veelzijdig veulen dan kan je een Gelderse hengst nemen, die hebben (vrijwel) geen veredelingsbloed, ligt eraan welke natuurlijk.

Wat is je doel met het veulen? De showsport? Zeg maar die paarden met hun knieën heel hoog? Of ook dressuren OHZ en voor de kar, mennen bedoel ik dus? Daar kan je keuze ook weer afhankelijk van zijn.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 10:39

Voor de gelderse kenners, de merrie waar het allemaal om gaat, deze zou toch ook als Gelders kunnen worden ingeschreven?
Door het jarenlange fokken is de invloed van Renovo/CC al behoorlijk afgezwakt, en omdat het bij deze merrie niet is ingefokt, denk ik dat er niet automatisch een draak van een veulen van hoeft te komen als je naar 1 van de genoemde hengsten gaat die het wel in de afstamming hebben, omdat het al verder weg zit.
Maar zowel Vaandrager als Patijn hebben beide Renovo in de vader en moederskant. (Dit hoeft verder niet te betekenen dat fokken met deze, geen brave paarden oplevert. Dat is een kwestie van opvoeden en later deskundig beleren als ze er aan toe zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 10:51

Met deze merrie kan idd prima Gelders worden gefokt maar de eigenaresse wil graag in de tuigpaardrichting blijven.
Patijn zou ik een hele goede keuze vinden en heb ik ook al genoemd.
Persoonlijk zou ik wel nieuwsgierig zijn wat het KWPN voor deze merrie adviseert ivm de bloedspreiding.
Vooral omdat ze laatste jaren zelf al fokadviezen sturen naar fokkers met merrie's met vrije bloedlijnen.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 10:53

Bedankt, Lia. Ik vroeg het ook alleen maar omdat ik daar zelf nieuwsgierig naar was.
Ik ben ook wel beniewd naar wat het KWPN zou zeggen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:44

Lia_ schreef:
Ik zou het eeuwig zonde vinden om een stermerrie met die afstamming door deze hengst te laten dekken.
Zit je met inteelt op een afgekeurde hengst (Droomwals) en een blauw papier, daar zit toch niemand op te wachten....

Bij deze krijgt ze geen blauw papier...tentijde van de dekking was Droomwals gewoon goedgekeurd. Als je nu met Droomwals zou fokken krijg je een blauw papier.

De merrie heeft het sterpredikaat. Dus opzich niets mis mee.

Maar wat wil de eigenaar fokken? Een paard voor de showagen of meer een rij/menpaard. Want dan zou ze mischien ook naar een Gelderse hengst kunnen kijken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:45

Ach dat laatste heben diverse voor mij al geoppert..Mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:57

NatasjavE schreef:
Lia_ schreef:
Ik zou het eeuwig zonde vinden om een stermerrie met die afstamming door deze hengst te laten dekken.
Zit je met inteelt op een afgekeurde hengst (Droomwals) en een blauw papier, daar zit toch niemand op te wachten....

Bij deze krijgt ze geen blauw papier...tentijde van de dekking was Droomwals gewoon goedgekeurd. Als je nu met Droomwals zou fokken krijg je een blauw papier.

De merrie heeft het sterpredikaat. Dus opzich niets mis mee.

Maar wat wil de eigenaar fokken? Een paard voor de showagen of meer een rij/menpaard. Want dan zou ze mischien ook naar een Gelderse hengst kunnen kijken.

Ze wilde met Wervelwind dekken en die is NIET goedgekeurd dus krijgt ze WEL een blauw papier en bovendien inteelt op een afgekeurde hengst zijnde Droomwals....

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:20

Waarvoor geen rijpaard hengst al je een rijpaard/menpaard wil fokken?
En Alexandro P dan?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:52

Lia_ schreef:
Ze wilde met Wervelwind dekken en die is NIET goedgekeurd dus krijgt ze WEL een blauw papier en bovendien inteelt op een afgekeurde hengst zijnde Droomwals....

Ach zo...ken Wervelwind alleen van naam...wist niet dat deze niet goed gekeurd is..

Euh..ja dan krijg je een inderdaad een blauw papier..

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:10

Ze willen geen rijpaard-menpaard fokken, maar een tuigpaard, Rivaldo. Een menpaard is nog geen tuigpaard.
Alexandro P is een mooi dier vond ik, op de foto's die ik heb gezien, maar is ook geen tuiger.

GJ9Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:41

sjeik schreef:
Voor de gelderse kenners, de merrie waar het allemaal om gaat, deze zou toch ook als Gelders kunnen worden ingeschreven?
Door het jarenlange fokken is de invloed van Renovo/CC al behoorlijk afgezwakt, en omdat het bij deze merrie niet is ingefokt, denk ik dat er niet automatisch een draak van een veulen van hoeft te komen als je naar 1 van de genoemde hengsten gaat die het wel in de afstamming hebben, omdat het al verder weg zit.
Maar zowel Vaandrager als Patijn hebben beide Renovo in de vader en moederskant. (Dit hoeft verder niet te betekenen dat fokken met deze, geen brave paarden oplevert. Dat is een kwestie van opvoeden en later deskundig beleren als ze er aan toe zijn)

Ja dat kan prima, qua afstamming in ieder geval. Wij hebben twee tuigermerries als Gelders ingeschreven. Een Nando X Farao, en zelfs een Cinovo X Fortissimo. Beiden naar de stamboekopname van Gelders paard geweest en opgenomen. Als ze maar aan de bloedeis voldoen, hoewel daar ook niet eens zo strak mee wordt omgegaan.
Of deze merrie qua uiterlijk aan het Gelderse type voldoet weet ik niet. Ze ziet er wel erg tuigtypisch uit met een erg verticale hals. Maar knie-actie is weer niet echt te zien.

Ik geloof trouwens niet dat Renovo bloed slecht voor het karakter is hoor. Een liever paard dan onze Cinovo (dus met opa Renovo) ben ik zelden tegengekomen. Maar voor de bloedspreiding is het wel leuk om dat bloed mis te houden ja.

Nu vraag ik me nog af wat de TS/vriendin wil. Mennen of voor de showwagen? Dat zou voor mij de hengstenkeuze uitmaken. Resp. Gelders of tuiger bedoel ik dan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:25

Inderdaad voor de showwagen zou ik inderdaad voor een tuiger kiezen (Sander?) en als het een echt menpaard moet worden zou ik voor een echte Gelderse gaan.

Als je voor Sander of Bakboord kiest heb je feitelijk 2e vliegen in een klap. En (een beetje)Gelders en een showtuigpaard. :D

GJ9Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:37

Sander had ik ook al aan zitten denken ja. Fok je een Gelderse tuiger, niet dat je ze onder die naam laat keuren.

Met zo'n veulen kan je nog steeds alle kanten op.

Ik vraag me wel af of zulke fokproducten gewild zijn bij het KWPN?

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:58

Nee die zijn bij het KWPN weer niet zo geliefd. Ik hoop, dat ze daar een keer in de gaten krijgen, dat er minder bloed in moet en niet meer. En ze toch wat terug moeten naar de basis.

GJ9Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:01

Tja, aan de andere kant: de fokkers vormen het KWPN. Als je als fokker een buitenbeentje bent heb je pech.

Maar ik kan het alleen maar toejuichen om zulke merries als deze lekker klassiek door te fokken. Dan is er nog iets om op terug te vallen als er weinig bloedspreiding meer is, of als fokkers van gedachten veranderen over hoeveelheid veredelingsbloed.

Ik vraag me trouwens af: zullen we over een x aantal jaar zeggen: wat fijn, die heeft geen Manno bloed. Ik denk zelf dat dat bij iedere populaire hengst wel gebeurd.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:06

Dat wou ik nog zeggen, de fokkers en de jury op concoursen zijn ook mee de oorzaak. En de afnemers van veulens. En het is waar, wat je nu zegt over Manno-bloed.
Maar als de eigenaar van deze merrie echt een concourspaard wil fokken, zou ik toch naar een KWPN-hengst gaan. Het is maar wat men wil ;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:08

GJ9 schreef:
Sander had ik ook al aan zitten denken ja. Fok je een Gelderse tuiger, niet dat je ze onder die naam laat keuren.

Met zo'n veulen kan je nog steeds alle kanten op.

Ik vraag me wel af of zulke fokproducten gewild zijn bij het KWPN?

ik heb ook een sander, echt een super braaf beest, zou geen vlieg kwaad doen!

hoor over Patijn wel andere verhalen!
en dat ze vaak als moeilijk worden beschreven...

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:10

En ik ken iemand die een Sander heeft, die niet echt braaf te krijgen is :D en ook mensen die juist een brave Patijn hebben. Het karakter komt ook voor een groot deel van de moeder. En daar krijgt het veulen meer van mee, omdat ze daar door worden opgevoed.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:15

ja dat is waar, niet alle paarden zijn het zelfde!
ik zou eens de fokker van de hengsten vragen waarin je geïnteresseerd bent wat de meest voorkomende karakters zijn van de nakomelingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:23

En de karakters liggen er ook aan hoe er met het dier om gegaan word. Je moet fokken met het geen extieurmatig klopt. Braaf en niet braaf is niet meetbaar, de een is heel concequent, de ander niet, dus braaf niet braaf is niet meetbaar.