Wesley_D schreef:Het is ook een beetje dubbel de hele hengstenkeuring en het stamboek.
Aan de ene kant wil je 'nieuwe' hengsten, dus nieuw bloed om zo de continuïteit van het stamboek te waarborgen.
Aan de andere kant wil je hengsten die toppers produceren.
Maar dit zijn naar mijn idee vaak gelijk eindproducten.
Neem Vivaldi, Zhivago, Ampere, en nu ook Bordeaux. Welke merries kunnen nog gedekt worden door deze hengsten? En door wie kunnen deze nakomelingen gedekt worden? Het zullen waarschijnlijk hele mooie paarden worden en waarschijnlijk ook hele goede sportpaarden, maar voor het in stand houden van het stamboek vormt het een bedreiging, simpelweg omdat dit bloed al ruim vertegenwoordigd is.
Het mengen met Duitse hengsten is natuurlijk een idee en gelukkig is dit ook al het geval. Maar ik denk ook dat je hengsten die totaal vrij zijn van Ulft, Jazz en Flemmingh voordeel van de twijfel moet geven. Dit moet je uiteraard niet overdrijven, maar ik denk wel wanneer dit niet zou gebeuren, het KWPN op termijn in de problemen kan komen
nou ik ben benieuwd, wij zullen volgend jaar in de 1e bezichtiging komen met deels nieuw bloed. Vader heeft er al aardig wat gebracht maar moederslijn brengt nogal wat verversing. Deze hengst heeft als vader Jazz en van moederskant Weltmeyer en Rubinstein, misschien heeft deze hengst dan wel weer een een toegevoegde waarde?
Als deze hengst niet gepakt wordt hebben wij zeker een heel goed sportpaard