IBOP 2010

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: IBOP 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:30

Weet iemand hier hoeveel het kost om mee te doen met de IBOP? :)
met en zonder stamboekopname na afloop?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:42

€ 49,00 ex de BTW :-)

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:46

Ik heb in december bij opgave 53 euro betaald en kreeg na de ibop met opname nog eens 53 euro. Weet nog niet of dit wel klopt

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:58

Dan zal het inderdaad € 53,00 zijn. Mijn prijs stamt van uit het jaar 2007 :D
Maar heb je 2 x € 53,00 betaald?

EDIT: is er 2 x via machtiging dat bedrag van de bank afgehaald? Want volgens mij is moet het een eenmalig bedrag zijn?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:29

We hebben 2x E53 betaald. Heb het KWPN gesproken. De 1e 53 euro is kosten deelname IBOP en de 2e 53 euro is kosten stamboekopname en beoordeling. Gezegd dat dat zo niet op de site staat. Op de site staat kosten deelname 53 euro. Telefoniste zou het doorgeven..Is voor 2010 trouwens E.56.60.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:25

Ik heb ook een merrie uit 2005. Wil met haar ook naar de IBOP, of de keuring. Weet niet precies wat beter is ? Of 'makkelijker' ? Heb er helemaal geen verstand van, wie kan me helpen?

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:03

kleinvosje schreef:
Ik heb ook een merrie uit 2005. Wil met haar ook naar de IBOP, of de keuring. Weet niet precies wat beter is ? Of 'makkelijker' ? Heb er helemaal geen verstand van, wie kan me helpen?

Je zou haar eind 2010 voor kunnen stellen op de IBOP en haar daar ook aanbieden voor de stamboekopname. Kan jouw merrie overtuigen onder het zadel? Wanneer zij aan de hand meer kan overtuigen zou je ervoor kunnen kiezen om in de zomer met haar naar de stamboekopname te gaan. Daar wordt ze beoordeeld op exterieur en beweging en maakt zodoende kans op het sterpredikaat.

Als je meer vragen hebt mag je die altijd stellen, ik ben wel redelijk thuis in het 'wereldje' van de merriekeurigen :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:16

Ga ik gelijk vragen hoor! Waarom zou ik 'pas' eind 2010 naar de IBOP gaan? Ik heb gelezen dat ze pas op 1 april als 5-jarige gezien wordt, dus voor die tijd is het bij de IBOP dan toch met wijken en erna schouderbinnenwaarts? Ik denk zelf dat ze onder het zadel beter toont dan aan de hand, ze is nogal dominant en ik denk niet dat ze zich van haar beste kant laat zien. Qua los galopperen is het ook lastiger, ze vindt het om een of andere reden leuk om altijd overkruist te gaan, doet ze ook aan de longe maar niet onder het zadel...

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:21

Je zou inderdaad kunnen proberen om voor dit 'seizoen' nog een IBOP + stamboekopname in te schrijven, dan mag je de 4 jarige proef nog rijden. Als je denkt dat ze er nu klaar voor is om een 4 jarige proef te lopen zie ik inderdaad ook niet in waarom je zou 'moeten' wachten tot eind van dit jaar. Wel heb je nu kans dat de IBOP in jouw regio al verreden is, dus dat je een eindje weg moet om 'm te kunnen rijden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:26

Ik heb al wel gekeken, maar kon geen datum vinden. Ik breng haar al uit op wedstrijden, dus ze is wel gewend aan ingevlochten worden en trailer rijden, vreemde omgevingen. Ga over 3 weken voor de eerste keer L1 starten. Weet alleen niet waar ze nou beter in is, schouderbinnenwaarts of wijken. Als ik naar het einde van dit jaar zou kijken, zal de sb er al wel goed in zitten natuurlijk, dat scheelt dan alweer!
Wat is het hele gebeuren met ster, keur en dergelijke dan precies? Dat komt bij keuringen voor en niet bij IBOP? If als je IBOP rijdt en goede punten haalt, kan ze ook iets worden? Zoals je ziet, weinig verstand hihi!

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:41

Hier vind je de agenda:
http://www.kwpn.nl/site/event

26 januari Luttenberg
18 februari Hoek van Holland
26 februari Brummen
23 maart Stuifzand
Dit zijn de mogelijkheden die je voor die seizoen nog hebt.

Ik ga proberen om het ster-voorlopigkeur-keur-elite principe duidelijk uit te leggen :+
Alle paarden zijn opgenomen in het veulenboek. Wanneer je je merrie voorstelt op de stamboekopname wordt zij beoordeeld op exterieur en beweging. Zij moet dan los in de kooi bewegen en wordt beoordeeld op stap, draf en galop. Hier kan zij worden opgenomen in het stamboek en ster worden verklaard. Wanneer ze niet genoeg punten heeft gehaald voor de ster, dan wordt ze alleen opgenomen in het stamboek. Wanneer de merrie ster verklaard is kun je haar laten zien op de Centrale Keuring van jouw provincie. Hier wordt haar exterieur nogmaals beoordeeld en wordt ze aan de hand gestapt en gedraafd. Hier maakt ze kans op het voorlopig (!) keurpredikaat. Een voorlopig keurmerrie die je voorstelt op de IBOP en daarvoor slaagt, wordt definitief keur.

Tegenwoordig kun je IBOP en stamboekopname combineren. Wanneer je haar hebt voorgesteld op de IBOP, zij deze voldoende heeft afgelegd én is opgenomen in het stamboek kun je haar voorstellen op de Centrale Keuring. Wordt ze daar voorlopig keur verklaard door de jury, dan is ze gelijk Keur omdat je de IBOP al met goed gevolg hebt afgelegd.

Om het nog een beetje ingewikkelder te maken :D
Je kunt je merrie PROK laten keuren. Dit is een rontgenologische keuring, maar de foto's die dan gemaakt zijn worden opgestuurd naar het KWPN en daar nogmaals (vaak iets strenger) beoordeeld. Worden deze goed bevonden, dan krijg je het PROK certificaat thuisgestuurd. Is de merrie al keur en krijgt zij daarbij het PROK certificaat, dan wordt ze Elite.
Laatst bijgewerkt door Kit_for_ever op 10-01-10 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:43

Houdt er wel rekening mee dat IBOP rijden iets heel anders is dan een L proef sturen! Bij de IBOP wordt de kwaliteit van bewegen beoordeeld en er wordt niet direct gekeken naar de kwaliteit van de gereden proef. Ze zien dus liever iets meer spectakel in het geheel dan dat jij je volte perfect rond rijdt of heel netjes door de hoeken rijdt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:50

Die data had ik ook gezien, is voor mij toch wel even stuern vanuit Amersfoort.
Je uitleg is fijn, ik snap het steeds beter. Vraag: hoe kom ik erachter of mijn merrie inderdaad nog in het veulenboek staat, en niet toch in het stamboek? En als ze toch in het stamboek staat, kan ze dan nog een keer gekeurd worden om ster te worden?
Stel: ze is ster verklaard in ik ga IBOP doen, kan ze dan daar nog weer meteen keur worden, of alleen voolopig keur? De stap na keur is dus Elite? Ik dacht dat ze daarvoor ook nakomelingen in de sport moest hebben? En wat is dan Preferent, die heb ik ook wel eens gehoord...
PROK heb ik ook van gehoord, alleen ik weet niet of ze daardoor zou komen, ze heeft als veueln een draadbeen gehad en heeft daar nu spat klasse II op staan.
*Edit: van die proef rijden vind ik alleen maar fijn hoor, iets meer ertegenaan rijden en haar wat heter maken!

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:02

kleinvosje schreef:
Die data had ik ook gezien, is voor mij toch wel even stuern vanuit Amersfoort.
Je uitleg is fijn, ik snap het steeds beter. Vraag: hoe kom ik erachter of mijn merrie inderdaad nog in het veulenboek staat, en niet toch in het stamboek? En als ze toch in het stamboek staat, kan ze dan nog een keer gekeurd worden om ster te worden?
Stel: ze is ster verklaard in ik ga IBOP doen, kan ze dan daar nog weer meteen keur worden, of alleen voolopig keur? De stap na keur is dus Elite? Ik dacht dat ze daarvoor ook nakomelingen in de sport moest hebben? En wat is dan Preferent, die heb ik ook wel eens gehoord...
PROK heb ik ook van gehoord, alleen ik weet niet of ze daardoor zou komen, ze heeft als veueln een draadbeen gehad en heeft daar nu spat klasse II op staan.
*Edit: van die proef rijden vind ik alleen maar fijn hoor, iets meer ertegenaan rijden en haar wat heter maken!

Vraag: hoe kom ik erachter of mijn merrie inderdaad nog in het veulenboek staat, en niet toch in het stamboek?
Vanaf welke leeftijd heb je haar? Wat kon ze toen je haar kocht?
Je zou op het stamboekpapier kunnen kijken. Als ze nog in het veulenboek staat, dan staat ergens bovenaan 'vb' of 'veuleboek'. Anders kan het zijn dat er 'sb' of 'stamboek' staat.
En als ze toch in het stamboek staat, kan ze dan nog een keer gekeurd worden om ster te worden?
Ja, dat kan. Ze wordt dan ingedeeld in de rubriek 4 t/m 7 jarige stamboekmerries.
Stel: ze is ster verklaard in ik ga IBOP doen, kan ze dan daar nog weer meteen keur worden, of alleen voolopig keur?
Geen van beide. Wanneer ze ster is kun je alleen kans maken op het voorlopig keurschap (en dus het keurschap) als je haar laat zien op de Centrale Keuring.
De stap na keur is dus Elite?
Ja.
En wat is dan Preferent, die heb ik ook wel eens gehoord...
Een merrie wordt preferent als minimaal 3 van haar nakomelingen ster, keur of elite zijn of tot minimaal de 2e bezichtiging van de hengstenkeuring zijn gekomen.
Daar durf ik ook geen antwoord op te geven.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:12

Ik heb haar sinds april, 9 maanden dus. Ze was net 3 dagen 4 jaar. Heb haar papier erbij gepakt, en ze staat in het veulenboek. Alles ligt dus nog open!
Van het keurschap snap ik nu. Als ik niet naar de merriekeuring ga, maar wel IBOP, kan ze ster worden en naar de CK. Daar kan ze keur worden als ze heel goed is, en voorlopig keur als het niet helemaal goed genoeg is. In het laatste geval nog een keer IBOP lopen om het keurschap te krijgen. Elite volgt na PROK keuring. Preferent zal lastiger worden, ik wil er wel een veulen uit fokken, maar wil geen fokmerrie van haar maken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:13

Als ik bovenstaande goed heb, ben je een goede juf!

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:18

kleinvosje schreef:
Ik heb haar sinds april, 9 maanden dus. Ze was net 3 dagen 4 jaar. Heb haar papier erbij gepakt, en ze staat in het veulenboek. Alles ligt dus nog open!
Van het keurschap snap ik nu. Als ik niet naar de merriekeuring ga, maar wel IBOP, kan ze ster worden en naar de CK. Daar kan ze keur worden als ze heel goed is, en voorlopig keur als het niet helemaal goed genoeg is. In het laatste geval nog een keer IBOP lopen om het keurschap te krijgen. Elite volgt na PROK keuring. Preferent zal lastiger worden, ik wil er wel een veulen uit fokken, maar wil geen fokmerrie van haar maken.

Klopt!
In het laatste geval nog een keer IBOP lopen om het keurschap te krijgen.
Of deze vlieger op gaat durf ik eigenlijk niet te zeggen... IBOP + stamboekopname is iets van de laatste jaren, daarin ben ik nog niet helemaal ingeburgerd.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:19

Hartelijk dank voor je informatie! Ik denk dat ik haar de IBOP laat doen, en hoop dat ze ster wordt. Hoe oud mag de merrie zijn voor de keuring? Ik heb iets van 5 gehoord?

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:24

Een gecombineerde IBOP + stamboekopname is nooit weg. Wanneer ze geen ster verklaard wordt maar wel slaagt voor de IBOP krijg je het IBOP dressuur certificaat. In mijn ogen weinig waardevol, maar je krijgt het dan wel.

De meeste merries worden op 3 jarige leeftijd voorgebracht op de keuring en kunnen dus ook vanaf hun 3e de IBOP lopen. Merries van alle leeftijden mogen worden voorgesteld op de keuring.
3 jarige merries lopen op de IBOP een soort B proefje, de 4 jarige moeten daarbij wijken, de 5 jarige moeten een schouderbinnenwaarts lopen en de bij de oudere paarden wordt gekeken naar het niveau. Aan de hand daarvan wordt gevraagd of ze bijvoorbeeld een appuyement of een wissel willen rijden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:26

Oei, appuyementen en wissels zelfs, daar ben ik nog lang niet aan toe! Maar goed, ze is dan 5, dus dat zal wel niet aan de orde komen!
Ik ga het er eens over hebben met mijn instructrice, kijken wat zij ervan vindt, en dan beslis ik wel. Gelukkig is het nog niet zover hihi! Eerst maar eens lekker de L1 in, en kijken hoe dat gaat!

nano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 09:54

Weet er iemand wat er precies allemaal op de foto wordt gezet bij een prok keuring?
Alleen de hoeven of ook de knieën en dat soort dingen?
Stel je paard word in maart 3 vanaf wanneer kun
je dan ibop test rijden?
Mits het paard goed beleerd is natuurlijk maar ik vraag me af wat het vroegste is dat je die test kunt rijden..

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:28

nano schreef:
Weet er iemand wat er precies allemaal op de foto wordt gezet bij een prok keuring?
Alleen de hoeven of ook de knieën en dat soort dingen?
Stel je paard word in maart 3 vanaf wanneer kun
je dan ibop test rijden?
Mits het paard goed beleerd is natuurlijk maar ik vraag me af wat het vroegste is dat je die test kunt rijden..

IBOP kun je rijden ongeveer vanaf oktober in het jaar waarin de merrie 3 wordt. Voor de volledige kalender kun je tegen die tijd kijken op de site van het KWPN.

Bij een PROK keuring worden alle gewrichten op de foto gezet. Een normale rontgenologische keuring bevat 18 foto's, de PROK keurig bevat er 22. De foto's die zijn gemaakt met een PROK keuring worden opgestuurd naar het KWPN en daar nogmaals beoordeeld. Het KWPN bepaalt of de merrie in aanmerking komt voor het PROK cetificaat.
Dit zijn de eisen die het KWPN stelt:
- straalbeen valt binnen de klasse 0-2
- kogelarthrose valt binnen de klasse 0-3
- spronggewricht (spat) valt binnen de klasse 0-2
- sprong- en kniegewricht moeten vrij zijn van osteochondrose

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:46

Kit_for_ever schreef:
kleinvosje schreef:

Klopt!
In het laatste geval nog een keer IBOP lopen om het keurschap te krijgen.
Of deze vlieger op gaat durf ik eigenlijk niet te zeggen... IBOP + stamboekopname is iets van de laatste jaren, daarin ben ik nog niet helemaal ingeburgerd.

Klopt toch niet helemaal...

Op de IBOP kunnen ze enkel stamboek opgenomen worden of als het goed (voldoende punten) is dan ster. Voor voorlopig keur moet je naar de centrale keuring. Als ze hier voldoende punten voor krijgen worden ze dus voorlopig keur. Dus niet als het heel goed gaat keur. Ze kunnen allen toch van voorlopig keur naar keur als ze een sportprestatie hebben. dus IBOP + voorlopig keur = keur. en Sport (bij dressuur Z2 + 1) + voorlopig keur = keur.

Of heb ik het fout?

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:51

Dat zou wel eens kunnen kloppen Sunny!
Er begint me nu inderdaad iets te dagen wat betreft het keur worden naar aanleiding van een sportprestatie.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:55