met en zonder stamboekopname na afloop?
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
kleinvosje schreef:Ik heb ook een merrie uit 2005. Wil met haar ook naar de IBOP, of de keuring. Weet niet precies wat beter is ? Of 'makkelijker' ? Heb er helemaal geen verstand van, wie kan me helpen?
kleinvosje schreef:Die data had ik ook gezien, is voor mij toch wel even stuern vanuit Amersfoort.
Je uitleg is fijn, ik snap het steeds beter. Vraag: hoe kom ik erachter of mijn merrie inderdaad nog in het veulenboek staat, en niet toch in het stamboek? En als ze toch in het stamboek staat, kan ze dan nog een keer gekeurd worden om ster te worden?
Stel: ze is ster verklaard in ik ga IBOP doen, kan ze dan daar nog weer meteen keur worden, of alleen voolopig keur? De stap na keur is dus Elite? Ik dacht dat ze daarvoor ook nakomelingen in de sport moest hebben? En wat is dan Preferent, die heb ik ook wel eens gehoord...
PROK heb ik ook van gehoord, alleen ik weet niet of ze daardoor zou komen, ze heeft als veueln een draadbeen gehad en heeft daar nu spat klasse II op staan.
*Edit: van die proef rijden vind ik alleen maar fijn hoor, iets meer ertegenaan rijden en haar wat heter maken!
kleinvosje schreef:Ik heb haar sinds april, 9 maanden dus. Ze was net 3 dagen 4 jaar. Heb haar papier erbij gepakt, en ze staat in het veulenboek. Alles ligt dus nog open!
Van het keurschap snap ik nu. Als ik niet naar de merriekeuring ga, maar wel IBOP, kan ze ster worden en naar de CK. Daar kan ze keur worden als ze heel goed is, en voorlopig keur als het niet helemaal goed genoeg is. In het laatste geval nog een keer IBOP lopen om het keurschap te krijgen. Elite volgt na PROK keuring. Preferent zal lastiger worden, ik wil er wel een veulen uit fokken, maar wil geen fokmerrie van haar maken.
nano schreef:Weet er iemand wat er precies allemaal op de foto wordt gezet bij een prok keuring?
Alleen de hoeven of ook de knieën en dat soort dingen?
Stel je paard word in maart 3 vanaf wanneer kun
je dan ibop test rijden?
Mits het paard goed beleerd is natuurlijk maar ik vraag me af wat het vroegste is dat je die test kunt rijden..
Kit_for_ever schreef:kleinvosje schreef:Ik heb haar sinds april, 9 maanden dus. Ze was net 3 dagen 4 jaar. Heb haar papier erbij gepakt, en ze staat in het veulenboek. Alles ligt dus nog open!
Van het keurschap snap ik nu. Als ik niet naar de merriekeuring ga, maar wel IBOP, kan ze ster worden en naar de CK. Daar kan ze keur worden als ze heel goed is, en voorlopig keur als het niet helemaal goed genoeg is. In het laatste geval nog een keer IBOP lopen om het keurschap te krijgen. Elite volgt na PROK keuring. Preferent zal lastiger worden, ik wil er wel een veulen uit fokken, maar wil geen fokmerrie van haar maken.
Klopt!
In het laatste geval nog een keer IBOP lopen om het keurschap te krijgen.
Of deze vlieger op gaat durf ik eigenlijk niet te zeggen... IBOP + stamboekopname is iets van de laatste jaren, daarin ben ik nog niet helemaal ingeburgerd.