Met een springgefokte de dressuurring in..? Wie..!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Tomba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:18

Het paard waar ik Z2 mee rijd is ook helemaal springgefokt, namelijk Lancelot x Karlstad x Excurs..hij heeft een super stap en galop, zn draf is gewoon. Maar het is gewoon een super werkwillig paard, die in elke klasse zn punten makkelijk haalt, en springen kan die ook nog :Y) ideaal dus!

vanedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 23:37

Ook ik heb een tweetal springgefokte paarden die goed lopen in de dressuur:
De Furore x Rubinstein (holsteins gefokte kwpn gekeurde v. Lorenz). Is nu M1 dressuur en heeft zeker potentie voor de Z dressuur.
Verder rijdt ikzelf nog op een Voltaire merrie, voorheen Z2 dressuur en Z springen geweest, en heeft voor beide disciplines evenveel talent. Deze merrie loopt misschien niet met dezelfde gangen als een dressuurgefokt paard, maar kan ook zeker wel mooie uitgestrekte gangen laten zien.

lindalieneke

Re: Met een springgefokte de dressuurring in..? Wie..!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 01:26

Hier ook een springgefokte in de dressuurring (en de springring...) Een vierjarige Padinus x Zadok hengst, loopt B dressuur en had gisteren 191 en 193 punten, was twee keer derde daarmee. Zijn nou B+8, ga binnenkort over naar de L1.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:45

Het ligt er aan wat je wilt bereiken met het paard en hoe het springgefokte paard gebouwd is. Mijn springgefokte merrie had het erg moeilijk in de Z1, maar deed het puur op karakter. Terwijl ik ook springpaarden ken die de hele basisdressuur met twee hoeven in de neus doorlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:33

Ik rijdt met een recruut x zalmeco merrie M1 dressuur. En ik rij echt niet voor schut. Daarbij heeft ze nog potentie voor de Z, maar daarna houdt het op ivm dat het maar een E pony is.

Ik ben van mening dat een springpaard ook een fatsoenlijke M/Z proef neer moet kunnen zetten.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:39

Mijn vorige paard was ook geheel springgefokt Loucaibo (v. landgraf I) x Voltaire
Ze deed het ook super fijn in de dressuur en springen deed ik niet met haar, wat ze wel ook heel fijn kon!!
het was ook een zeer werkwillig paard en makkelijk in de aanleuning!

Lyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:35

Het hoeft niet altijd te zeggen dat een springefokt paard niet hoog in de dressuurring kan lopen. Mijn vorige paard (Carthago x Calypso) Liep S springen in Duitsland (=ZZ) en is op 8 jarige leeftijd omgeschoold naar dressuurpaard. Loopt nu Prix St George. Ik ben wel van mening dat het een lastiger verhaal is om eerst een dressuurpaard Grand prix te hebben lopen die op latere leeftijd nog Internationaal moet gaan springen. Andersom zie je vaker, een goed springpaard dat op latere leeftijd een dressuurpaard wordt.
(Ik heb het dan niet over L/M/Z rubrieken maar echt over de topsport.)

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:42

Ik ga binnenkort ook starten met een volledig springgefokt paard Come On X Celano.
Ik heb nog geen idee hoe hij het gaat doen in de ring maar krijg nu al regelmatig complimenten dat hij een mooie verschijning is.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:46

Ik rijd een paard van Faram, springgefokt.

In het verleden heeft ze op M niveau gesprongen en dressuur gelopen. Ik heb er helemaal geen last van, vind het een heerlijk paard!
Ik rijd nu thuis op B/L1niveau en de planning is om in het nieuwe jaar te gaan starten.
Laatst reed ik met haar een onderlinge wedstrijd met d'r, waar mensen tegen elkaar zeiden: "Dat paard heeft zeker Z gelopen, dat kun je wel zien!" :')

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:50

Ik heb ook een springgeofokte merrie, die ZZ-Licht loopt.
Maar springen kan ze ook als de beste. Het is dat ik zelf geen rasechte springer ben, dat ik nu niet meer spring (wel voor de fun maar geen wedstrijden meer).

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:06

Ik heb/ had er ook eentje. Een Kroongraaf (=burggraaf) in het Z1 dressuur. 1 x Z2 gestart geen winst haar dikke buik zat in de weg bij de wissels ivm dracht. Nu pakt mijn zusje haar op.
Heb met haar ook M gesprongen.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:23

Ik rijd M met mijn springgefokte merrie Van het voorjaar gaan we de z1 in

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:50

Onze merrie is springgefokt (Cantos). Ook qua bouw. We hebben haar eigenlijk gekocht met het ook op SGW. En dan moeten ze juist een fijne dressuurproef neer kunnen zetten.
Ze heeft fijne gangen en de bedoeling is wel om haar gewoon naar Z dressuur door te rijden.

its_me84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 06:22

Zelf rij ik een elcaro in het Z1 en een sheraton x ahorn in het L 1. Elk paard dat fatsoenlijk gebouwd is kan minimaal m1 lopen. Als het geen bewegings topper is, kan het paard misschien niet tegen de super dressuur beesten op, maar winst kunnen ze zeker pakken! Wat dachten jullie trouwens van de volle broer van Salinero? Die liep ook mee op de olympische spelen in het springen!

dianne07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 06:47

Een goede (dressuur)basis is belangrijk! Ook voor het springen. Succes!

its_me84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 06:58

daar heb je helemaal gelijk in. Een goed begin is het halve werk. En een beetje kunnen sturen, remmen en schakelen in het parcours is wel makkelijk

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 08:55

Mijn merrie Urania is een Onze Fons x LA merrie.
Wij hebben Z gelopen in Belgie, en ze was bijna klaar voor ZZ toen ze een ongeval heeft gehad en uit de sport moest.

Nu is ze drachtig van een dressuur hengst, en ik hoop dat de kruising wel een goed paardje zal geven met de kracht van een springpaard en de gangen van de vader!

uverla05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:08

ik heb een kroongraaf rijd haar in het z dressuur

myrzzaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:21

ik heb zelf ook een springer, en die bij haar vorige eigenaar tot de M2 is gereden.
het is ook meestal zo dat een goed springpaard ook goed kan dressuren,
gewoon omdat dat de basis is, wat ontzettend belangrijk is, juist ook voor het springen..

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:05

Met mijn 5 jarige Timeless ruin was ik afgelopen weekend dik 2 keer 1e met 197 en 193 punten in de klasse M1. En iedereen langs de kant van de rijbak keek zijn ogen uit. We doen het maar mooi, tegen al het dressuurgefokt geweld.

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:10

Mijn baas al weer jaren geleden had een paard wat uit een springlijn kwam. A-ha heette het paard en ik weet het niet heel erg zeker meer want is al zeker 20 jaar geleden, maar ik dacht iets van Roemer wat er in zat. Nou het brave beest brak echt zijn nek op een hindernis. Hij kwam er niet over heen. Ze zijn met hem gaan dressuren en heeft echt de sterren van de hemel gelopen.

Debbie1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:19

Ik snap wel presies wat je bedoelt. Ik ben ook al een heel tijdje op zoek naar mijn eerste eigen paard. Veel paarden gezien en bewust alleen maar dressuurgefokte. Of wel een sterk achterbeen maar het voor niet kunnen wegzetten of juist veel voorbeen en te weinig achterbeen gebruik. Een paard met van allebei voldoende was ik nog niet tegengekomen. Nu ben ik toevallig tegen een puur springgefokt paard aangelopen. Ik ging naar een stoeterij om te kijken voor twee jonge dressuurpaarden maar de paarden die ze hadden straan spraken mij niet aan. Toen viel mijn oog op een paard in de paddock. Wat een uitstraling en toen stond hij alleen nog maar stil... Mooie lange benen met een lang voorbeen en een mooie redelijk opgerichte hals. Die wilde ik wel zien lopen (wist toen nog niets van de afstamming) Wauw wat een beweging... Afijn nadat ik hoorde wat de afstamming was dacht ik huh. Wanneer ik dat wist had ik hem misschien door vooroordelen wel niet eens bekeken als het ware. Maar de vraagprijs ligt nu helaas voor mij aan de te hoge kant. Heb een tegenbod neergelegd en wacht nog op een reactie. Wel spannend, maar mijn les is in ieder geval wel geweest, dat ik ook gewoon moet blijven kijken naar dressuurachtigetypische paarden met een sping afstamming. Succes met jouw zoektocht. Misschien een leuke topic voor straks ' Springgefokte paarden in de dressuurring' :-)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:43

Ik heb een ruin van Argus meerdere malen onder het zadel gehad op M2 niveau.
En mijn eigen merrie (v. Odermus R) liep ook prima dressuurmatig onder het zadel, en kan ook gewoon goed doorsjouwen. Mijn vorige paard (v. Notaris) heeft ZZ-Z gelopen, moeiteloos. Eigenlijk liepen we alleen tegen problemen aan bij het aanleren van de zijgangen, wat daar de exacte oorzaak van is geweest weet ik nog steeds niet maar dat was overduidelijk moeilijker.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:05

koenlover schreef:
Wat leuk dat er zoveel nog positieve verhalen zijn! :)
Ik rij zelf namelijk ook een springgefokt paard waar ik echt een klik mee heb, maar zat nog te twijfelen over de koop, aangezien ik helemaal niet zo van springen houd en een echte dressuur ruiter ben..
Maar t is denk ik vooral de verschijning die t m doet op de wedstrijden, want 'mijn' spring paardje is maar een ukkie (1.61) en geen 'wauw' paard om te zien..

Al heb ik het er voor hem misschien zelfs wel voor over om voorlopig geen dressuur wedstrijden meer te doen... (kan je nagaan hoe goed die klik is ;) )

Ik heb hem toch gekocht.. *\o/* Ik zie wel hoever we komen met de dressuur.. :)

its_me84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:49

gefeliciteerd! Heel veel succes!