[TI] Hoeveel voer jij je Vanner en hoeveel uur werkt 'ie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:35

melaniepk schreef:
En anders, haalje er een da bij en laat die de discussie maar aangaan ;) grote vent als hij dan nog gilt dat hij meer krachtvoer moet en geen extra hooi krijgt :P

Veel dierenartsen hebben weinig verstand van voeren, dat is niet iets wat ze op hun opleiding leren.
Maar evengoed zullen er wss niet veel zijn die 3/4 plakjes hooi en 4 kilo krachtvoer een normaal rantsoen vinden denk ik.

_Patrick_

Re: Hoeveel voer jij je Vanner en hoeveel uur werkt 'ie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:06

Er wordt hier vermeld dat sommige het vreemd vinden dat in dit geval een tinker niet hyper wordt van zoveel voer.
Een paard wordt pas hyper van voer als je maar blijft voeren en er niks mee doet.
Mijn mening dan...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 04:12

Dat heeft weinig met een mening te maken hoor.
Een normaal paard wordt hyper als hij veel (energierijk) voer krijgt maar relatief weinig werk verricht, je voert dus meer naarmate het paard meer werk doet.
Het werk wat het paard van TS doet lijkt mij niet geheel in relatie tot de hoeveelheid krachtvoer die erin gaat dus het lijkt me geen onlogische redenatie.
Maar de manier waarop ze met die extra energie omspringen verschilt ook per paard, sommigen worden ineens schrikkerig, anderen zijn gewoon erg voorwaarts en de derder durft onder het zadel geen stap verkeerd te zetten dus gaat volledig uit zijn plaat als je hem losgooit.
Het ligt er dus maar net aan hoe je het hyper interpreteerd, de laatste twee punten worden meestal niet zo genoemd. Als het paard van TS geen van de drie vertoont zou ik me zorgen gaan maken.

Maar ik ben nog steeds nieuwsgierig op welk niveau het paard getraind wordt, geloof dat dat nog niet genoemd was?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:28

Citaat:
Wil je daarmee zeggen dat je het op school hebt geleerd?
Dan is het zowieso geen simpele formule, ik heb paardenhouderij gedaan en daarbij komt dit ook aan de orde en ik kan wel zeggen dat het héél veel theorie is en héél veel rekenwerk om het in praktijk toe te kunnen passen, bovendien heb je héél veel gegevens nodig van oa paard, hooi wat voorhanden is, krachtvoer enz. Daarnaast veranderd het rantsoen ook als je bv andere brok of hooi bij een andere leverancier gaat halen omdat de gehalte's dan weer anders zijn.

Je begrijpt dat ik heel nieuwsgierig ben naar jouw simpele formule, dan hoef ik die bergen theorie niet meer te onthouden :+

euhm jah... dat wil ik daarmee wel zeggen jah:P
en dat heel veel gegevens valt wel mee,
alleen het aantal kilos dat hij weegt, warmbloed of koudbloed(in dit geval koudbloed), merrie hengst of ruin(in dit geval ruin), het aantal uur arbeid en de zwaarte van de arbeid...

en dat heel veel theorie en rekenwerk valt wel mee, je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt :+
maar dan nog ben ik van mening dat de som zelf niet altijd klopt... de meeste paardenbedrijven voeren op gevoel, en dat gaat meestal goed(let wel... meestel:P)

en volgens de soms zou Gillian veel meer nodig hebben, maar dat kan met zijn karakter niet...
dus voer ik dan toch maar weer met mijn eigen gevoel:P
(al weet ik wel dat de som voor sommige paarden juist weer beter is)

ik ga verder met zoeken:D

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:07

Pff dat is wel veel wat hij krijgt. Noah is 1,50 m. Staat 24/7 buiten. 2 keer per dag hooi.en 100 gram vitamine en mineralen korrels. Verder wordt hij elke dag gereden 2 uur buiten in een heuvelachtig bos.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 14:18

anneliesdj schreef:
Maar ik ben nog steeds nieuwsgierig op welk niveau het paard getraind wordt, geloof dat dat nog niet genoemd was?

Hoi,
Ik had er al wel wat over gezegd, maar hieronder dan wat uitgebreider het vaste schema van Gijs in de winter. In de zomer is het schema anders, omdat we dan mendurance en oefenmarathons rijden en dus meer voor de wagen trainen.

Gijs gaat elke ochtend behalve de dinsdag minimaal één uur los in een grote binnenbak met één of meer vriendjes. Er wordt dan altijd flink gehold, gebokt en gestoeid.
Op werkdagen gaat hij ook een uur in de stapmolen; op dinsdag, woendag en donderdag in een drafprogramma en op maandag en vrijdag in een stapprogramma.
Op maandag en dinsdag wordt hij 2x per dag een klein uur dressuurmatig bereden (dit is pure werktijd, dus zonder tijd voor poetsen etc.).
Op woensdagochtend wordt hij een uur (pure werktijd) dressuurmatig bereden, waarvan een half uur privéles. Daarnaast doet hij op woendagmiddag meestal nog iets anders - losgooien, grondwerk o.i.d.
Op donderdag wordt hij een klein uur (pure werktijd) gelongeerd, waarna hij nog ongeveer een half uur los gaat.
Op vrijdag loopt Gijs een uur (pure werktijd) mee in een groepsles.
Op zaterdag wordt hij een uur (pure werktijd) dressuurmatig bereden in een privéles.
Zondag is mendag - Gijs staat dan twee tot drie uur voor de wagen.

Overigens rijden wij niet op een hoog dressuurmatig niveau, omdat zowel Gijs als wij daar nog niet aan toe zijn. Goed wijken in draf is voor ons bijvoorbeeld al een hele opgave. Dit wil m.i. dan ook niet zeggen dat de oefeningen voor Gijs makkelijker zijn dan die van iemand die met zijn paard op een hoger niveau zit.