Doruto, Sultan, Chronos, etc...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:41

ceasario schreef:
Nu Nieuwe Elite Trakehner

Cadeau en ...Kasparow zuchtwerte 139 !!

Met recht een cadeautje!!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 17:53

eilander schreef:
liliputter schreef:
De invloed neemt juist niet af. Wel heb je in combinatie met bijvoorbeeld Krack c een veel fijner karakter. Jazz levert ontzettend goede paarden, maar voor de fokkerij zie ik hem liever in de 2e generatie terug.

Heb je het dan over het karakter omdat je ze zelf met rijden moeilijk vind want voor de fokkerij hoeft dat geen probleem te zijn.
Ik zou wel een Jazz fokmerrie willen maar ik kruip er zelf niet op!!Dat bedoel ik er eigenlijk mee te zeggen! :D

Dit wordt wel erg offtopic. Natuurlijk speelt karakter mee, maar dat karakter moet goed zijn. Of je het nou hebt over een fokmerrie of sportpaard.

Graag weer ontopic!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:58

ceasario schreef:
Nu Nieuwe Elite Trakehner

Cadeau en ...Kasparow zuchtwerte 139 !!

Lijkt me totaal off topic, gaat niet over KWPN hengsten en niet over hengsten die geen of weinig zonen hebben.
Maar geeft helaas wel de huidige kwaliteitsnorm bij de Trakehners aan

eilander

Re: Doruto, Sultan, Chronos, etc...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:39

Kennelijk valt er on topic weinig zinnigs meer te zeggen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:43

eilander schreef:

Ja jammer dat er niet meer voorbeelden zijn of gegeven worden.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:53

eilander schreef:

Ik vroeg me eigenlijk ook al af wat deze "kennis" oplevert? Behalve constateren kun je er vrij weinig mee lijkt me. Ik bedoel dit niet vervelend maar wat doe je met deze wetenschap? Is dit om het fokken met een "afkeurde" hengst in de lijn, goed te praten? Of kun je er je fokbeleid uberhaupt op aanpassen?

Of willen we dan het kwpn afgekeurde hengsten nogmaals beoordeeld of hun 2e lijns verervering?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:01

Het KWPN heeft tegenwoordig veel meer vangnetten, zoals een hengst alsnog goed keuren wanneer hij zich in de sport manifesteert. Vroeger was afkeur of niet goedkeuren vrij definitief.
Het enige waar TS volgens mij probeerde achter te komen, is wat hebben we eventueel misgelopen en zou het interessant zijn om het bloed dat daar nog van aanwezig is eens te belichten.
En wat later in dit topic naar voren kwam welke hengstehn zijn geen hengstenmakers.

Zie er geen kritiek op enig beleid in, buiten dat het Chronos verhaal wel wat vraagtekens oproept.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:04

sarabande schreef:
Het KWPN heeft tegenwoordig veel meer vangnetten, zoals een hengst alsnog goed keuren wanneer hij zich in de sport manifesteert.

Zie er geen kritiek op enig beleid in, buiten dat het Chronos verhaal wel wat vraagtekens oproept.

Maar ik lees juist dat bij chronos die afweging wel degelijk is gemaakt maar dat zijn prestaties in de sport niet opwogen tegen de "gebreken" die hij vererfde. Dus dat is dan niet nieuw

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:06

Dan kunnen we het ook over het op wacht zetten hebben of idd afkeuren nav nakomelingen waarvan idd later weer bleek dat ze beslist niet verkeerd waren.
Ik noem als voorbeeld L Ronald.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:29

Rhea schreef:
Maar ik lees juist dat bij chronos die afweging wel degelijk is gemaakt maar dat zijn prestaties in de sport niet opwogen tegen de "gebreken" die hij vererfde. Dus dat is dan niet nieuw

Ik lees juist dat zelfs zijn prestatie, die ver boven hetgeen wat in die tijd gebruikelijk was voor dekhengsten, zelfs negatief wordt gebruikt om de afkeuring toe te lichten, dat vind ik merkwaardig.
Men heeft het over een wedstrijd waar hij wat minder presteert, een wedstrijd op dat niveau dat hij wel vanaf B via hard weken gehaald hade, dat is toch heel mal.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:54

eilander schreef:
Dan kunnen we het ook over het op wacht zetten hebben of idd afkeuren nav nakomelingen waarvan idd later weer bleek dat ze beslist niet verkeerd waren.

Pilatus ?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:09

Nog langer geleden ; Akteur en Silvano.
Beiden hebben overigens een mooie carriere in de top springsport achter de rug als ze weer toegelaten worden tot de dekdienst.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:24

Silvano zijn zoon Prestige is hier goedgekeurd, maar bleek nogal veel van Pa zijn onwerkbare karakter meegenomen te hebben. Silvano was een viezerik die wil je niet echt in je fokkerij.
Akteur heeft alle kansen gehad zich te bewijzen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:26

Erger dan Amor/ Herrscher?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:38

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:43

Akteur

Na een zware internationale sportcarrière weer beschikbaar gekomen voor de Nederlandse fokkerij. Heeft bewezen hardheid niet van een vreemde. In 1973 als springpaard aangekocht door Alwin Schockemöhle, die hem doorverkocht aan Gestüt Nehmten. In die periode reed de latere wereldkampioen Gerd Wildfang hem onder meer in Aken, Wiesbaden, Radstede, Hamburg en Den Bosch. Ook internationaal springruiter Hans Horn heeft Akteur gereden. Vervolgens ging Akteur naar de Belgische topruiter Francois Mathy. In 1981 en 1982 liep Akteur onder E. Puritielli nog 1.50/1.60 m parcoursen in Italië.

Akteur is vóór export nooit afgekeurd. In totaal in 1983 133 afstammelingen geregistreerd, waarvan 36 stamboekmerries, 8 stermerries en 4 keurmerries. 15 afstammelingen (ruim 10%) komen in de springsport uit op Z-niveau of daarboven, waaronder verschillende internationaal bijvoorbeeld Salvador-G en Ricardo. Enkele afstammelingen bovendien in dressuur, zijn dochter Finette in Z-dressuur. Bekende sportkinderen: Maurits, Nelson, Olutz, Pulina, Erik, Monami, Ludo, Jumping Grey, Gratia-L, Orlena, Acteur en Lord. Ook uit Akteur-merries zijn zeer goede sportpaarden voortgekomen. (IdS, 24-03-1983)

1983 afgewezen op hengstenkeuring; na herkeuring goedgekeurd.

bron kwpn stallion

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 00:02

Toch zie je Akteur zelden terug in de pedigree van een hengst of belangrijk sportpaard.
Fokken is niet eenvoudig, de eigenaar van de hengst Gothard zette topruiters op zijn kinderen en enige tijd gold Gothard als springvererver. Maar de tijd haalde hem in en al spoedig bleek dat hij dat niet waarmaakte.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 00:15

Creool, Aktion, Judgement, Jumbo Jet en Luidam. Dat is het rijtje voor wat betrefd de hengsten. Akteur heeft toch ook wel een aantal goede merries geleverd.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:12

Om nog even terug te komen op Doruto, misschien niet rechtstreeks maar wel als m.v. heeft hij nog wel degelijk invloed in de fokkerij.
OO Seven is volgens mij een behoorlijk ondergewaardeerde hengst die met name via zijn nakomelingen in de sport van zich doet spreken.
Ik zag eens een overzichtje in IDS van nakomelingen van jaargenoot Olivi die hoog in de sport presteren, een vergelijkend overzichtje van OO Seven
op bokt liet zien dat de resultaten van de Doruto-kleinzoon nogal wat indrukwekkender zijn.

Toch maar even opletten dat dit F-F-J vrije bloed de fokkers niet tussen de vingers doorglipt.
OO Seven zoon en Pavo-cup winnaar Zuidenwind is voor de nederlandse fokkers ook nauwelijks meer beschikbaar.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:26

Dat OO seven helaas niet zoveel wordt gebruikt ,heeft wellicht een (voor de meesten bekende) oorzaak.

Upperclass en Farrington hebben trouwens ook Doruto als MV

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:21

Dat OO Seven weinig gebruikt wordt zal zeker om die reden zijn.
Zelf heb ik drie afstammelingen van hem gefokt en die hebben dat stalgebrek (tot nu toe) niet.
Dus mijn OO Seven x Metall x Farrington is inteelt op Doruto, nooit bij stilgestaan. :o?
Maar nu ik dit weet, is het uiteraard en achteraf, een zéér goed geslaagde en weloverwogen combinatie, -:) lijnenteelt op Doruto.

Even uit mijn hoofd, Voice heeft een Doruto-grootmoeder.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:18

Maar ik vind de combi met Metall en Farrington an sich al niet verkeerd. Degelijk bloed, goed achterbeen.

Ooseven's doen het goed in de basissport, goed karakter, maar ik denk dat een enkeling misschien net te kort zal komen op hoger niveau.

Gek trouwens dat Ooseven niet echt gewaardeerd is, toen hij net was ggk liepen er een boel mee weg.

Upper-class x ooseven komt ook aardig wat voor.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:07

flyfly schreef:
Creool, Aktion, Judgement, Jumbo Jet en Luidam. Dat is het rijtje voor wat betrefd de hengsten. Akteur heeft toch ook wel een aantal goede merries geleverd.

..en int springpaarden!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:12

misterA schreef:
Dat OO Seven weinig gebruikt wordt zal zeker om die reden zijn.
Zelf heb ik drie afstammelingen van hem gefokt en die hebben dat stalgebrek (tot nu toe) niet.
Dus mijn OO Seven x Metall x Farrington is inteelt op Doruto, nooit bij stilgestaan. :o?
Maar nu ik dit weet, is het uiteraard en achteraf, een zéér goed geslaagde en weloverwogen combinatie, -:) lijnenteelt op Doruto.

Even uit mijn hoofd, Voice heeft een Doruto-grootmoeder.

Voice komt dan ook uit de hafzuster van OO seven. :j

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 00:09

Doruto, Chronos, Sultan.....
Pretendent en zijn zoons Vanitas en Vincent en kleinzoons Facet en Cabochon passen ook wel in dat rijtje.
Zelf hebben ze op hoog niveau gepresteerd in de sport, zijn vader van vele nationale en internationale dressuurpaarden.
Maar hebben geen sterke mannelijke lijn neergezet.
En dat zou je eigenlijk wel kunnen verwachten.