Advies gezocht bij aankoop 2.5 jarige hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:58

Misschien heb ik er over heen gelezen maar wat is de werkelijke vraagprijs van het dier dan? Of heb ik er over heen gelezen??

Zou zelf ook tussen 4000-6000 denken, vind het wel raar om te lezen dat er mensen zo weinig geld uitgeven voor een goed paard.
Snap niet hoe je kunt verwachten dat je voor 1500 euro een goed gekeurd jong sportpaard kunt kopen? De eigenaar heeft het diertje ook in de opfok gehad, laten keuren en moeten voeren. (Als hij van de fokker komt).
Tuurlijk bestaan de mazzeltjes er ook wel, heb zelf ook een merrie als 4 jarige voor weinig in de vingers kunnen krijgen. Maar doorgaans moet je voor een goedgekeurd sportpaard zeker wel een paar duizend op tafel neerleggen..anders heeft de hele fokkerij geen zin meer.

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:59

Rambobo schreef:
prijs is E5000,-

semenamy

Re: Advies gezocht bij aankoop 2.5 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:01

Nou vind het een zeer redelijke prijs dan!Mits hij goedgekeurd is..

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:07

hij is goedgekeurd ..
Semenamy check mijn profiel eens k heb een jazz x havidoff
heet ook vienna ook lijkt zij wel op jou merrie ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:09

semenamy schreef:
Snap niet hoe je kunt verwachten dat je voor 1500 euro een goed gekeurd jong sportpaard kunt kopen?

Omdat een blanco 2,5 jarige geen goed gekeurd sportpaard is. Dat zit dichter tegen een gezond verklaard veulen. Je hebt op dat moment geen idee wat die gaat doen onder belasting.

Ik begrijp het ook louter economisch niet. Stel je koopt hem voor 4000, gokje..rijdt hem in, gaat wat competitie lopen, en 2 jaar later zet je hem weer in de verkoop. Als je die met winst wil verkopen moet hij toch voor minstens 10,000 gaan, anders heb je er alleen geld in gestoken. En dat is zonder uurlonen gerekend. Dat moet toch al héél erg meezitten dan, een 4,5 jarige voor >10,000

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:16

Jeetje schrikbarend de gelijkenis zeg! Haha, waar heb je die gekocht dan?

@Bandida; Snap jou redenatie ook niet, ten eerste is hij goedgekeurd om als sportpaard te kunnen functioneren. Ten tweede, ik heb zelf een 2.5 jarige als ik haar wil verkopen en de kosten eruit wil hebben nou dan red ik het niet met die 1500 euro hoor!
Dat was alleen het dekgeld al, als ik uitreken wat ze ons tot nu toe gekost heb kom ik eerder bij die 5000 euro uit!
Ik heb een paar geleden een paard na 6 jaar te hebben gehad verkocht, hij was inmiddels 16 nou die kon ik op die leeftijd niet meer verkopen voor het bedrag dat ik hem zelf gekocht had.
Je krijgt bijna nooit het geld terug wat je erin hebt gestoken, anders zou een 20 jarige onbetaalbaar zijn.
Het heet ook hobby en een hobby kost altijd geld!

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:18

van vrienden, en die hebben haar in gelderland gekocht ik heb nog regelmatig contact met de fokster!
maar wel leuk zeg, en redelijk hetzelfde bloed, dezelfde naam en ze lijken erg op elkaar :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:19

Bandida schreef:
Ik begrijp het ook louter economisch niet. Stel je koopt hem voor 4000, gokje..rijdt hem in, gaat wat competitie lopen, en 2 jaar later zet je hem weer in de verkoop. Als je die met winst wil verkopen moet hij toch voor minstens 10,000 gaan, anders heb je er alleen geld in gestoken. En dat is zonder uurlonen gerekend. Dat moet toch al héél erg meezitten dan, een 4,5 jarige voor >10,000

Een gezonde 4 1/2 jarige die succesvol (= punten) is uitgebracht brengt wel meer dan €10.000,- op

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:20

Leuk zeg!Rij je ook wedstrijden met haar?

We worden een beetje off topic hier :o

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:22

Een gezonde 4 1/2 jarige die succesvol (= punten) is uitgebracht brengt wel meer dan €10.000,- op[/quote]

Dat bedoel ik dus, niet allemaal maar een goed sportpaard wel! En deze lijkt me er wel 1, tenminste zoals ik begrijp is het de bedoeling dat hij minimaal Z gaat lopen. Nou die beessies vind je niet voor 1500!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:23

gewoon op internet zoeken... kom je genoeg leuk spul tegen...
voor aardige prijzen..
met de beste papieren... de mooiste kleuren.

Sommige fokkers moeten verkopen omdat het jonge spul van de weide komt... dan zijn de prijzen ook leuk.
en nu met de crisis, is het af en toe leuk scoren zie en hoor ik om me heen.

@semenamy: het paard is goedgekeurd als zijnde geen belemmeringen om te kunnen presteren..maar dat wil nog niet zeggen dat het een sportpaard wordt/is als een soort garantie. Maar wil niet zeggen dat er geen bemerkingen kunnen zijn.

Zeker kost hobby geld, maar bedenk dat de handelaren en fokkers, niet allemaal voor de hobby werken. En dat zij een boterham eruit moeten halen... en die boterham betaal jij als koper mee, maar maakt het paard geen beter sportpaard.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:27

laten we zo zeggen dat de eigenaar die nu het paard in bezit heeft, een aardig dotje ggk hengsten op stal heeft staan + ontzettend veel paardenverstand heeft .. die heeft dit paar als veulen zijnde echt niet zomaar aangekocht hoor

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:34

Ik schrik eigenlijk wel van de prijzen hier. Dat mensen effectief 6000 zouden uitgeven aan een 2,5 jarige.
Voor die mensen, weet ik nog wel iets leuks staan dan. :+

4 jarige Duitsgefokte dressuurlijnen, zéér chique ruin, niet ingereden. (simpelweg wegens tijdsgebrek eigenaar. Dus geen verdoken redenen.) Je zou hem dus meteen kunnen inrijden. En paard heeft erg veel potentie. Als hij bij de juiste ruiter terecht komt is hij binnenkort enkele 10.000-en waard. Hij staat te koop voor iets van een 7000, maar ik denk dat hij voor minder ook wel weg kan.
(Ik had hem bijna zelf gekocht (voor minder) tot ik maar weer realistisch werd en me realiseerde dat ik niks aan kon met een paard als deze. Zonde van ervoor te betalen als je niks met die kwaliteit doet :+ )

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:35

lees hier net deze discussie. Heel raar. 3000 € voor een driejarige die ok is op de foto en fijn loopt is gewoon belachelijk weinig. Als iemand dit biedt dan mogen ze bij mij dadelijk doorrijden. Een driejarige heeft altijd 4000 - 5000 € gekost. Dekgeld + veearts + eten + eten van de merrie. Uren tel ik niet mee want fokken is een hobby. Maar met deze mentaliteit: alles voor niks krijgen stopt iedereen met fokken. En waar ga je dan mee rijden? De fiets?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:36

Luckystory schreef:
Ik schrik eigenlijk wel van de prijzen hier. Dat mensen effectief 6000 zouden uitgeven aan een 2,5 jarige.
Voor die mensen, weet ik nog wel iets leuks staan dan. :+

4 jarige Duitsgefokte dressuurlijnen, zéér chique ruin, niet ingereden. (simpelweg wegens tijdsgebrek eigenaar. Dus geen verdoken redenen.) Je zou hem dus meteen kunnen inrijden. En paard heeft erg veel potentie. Als hij bij de juiste ruiter terecht komt is hij binnenkort enkele 10.000-en waard. Hij staat te koop voor iets van een 7000, maar ik denk dat hij voor minder ook wel weg kan.
(Ik had hem bijna zelf gekocht (voor minder) tot ik maar weer realistisch werd en me realiseerde dat ik niks aan kon met een paard als deze. Zonde van ervoor te betalen als je niks met die kwaliteit doet :+ )

En rondom gerontgend en goedgekeurd???? Zo niet dan is 7000 veel te veel.

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:37

@Alane; Snap wat je bedoeld maar ik vind dat het altijd een risico is en blijft als je een paard koopt gekeurd of ongekeurd.
Het is ook per paard verschillend, voor de ene 2.5 jarige wil ik nog geen 1000 euro geven en de ander wel 6000.

En wat handelaren/fokkers betreft; ik geloof niet dat je kunt leven van de fokkerij tenzij je toppers fokt die naar veilingen gaan. Normaal gesproken kun je ongeveer quitte draaien van de merrie onderhouden het hele jaar en dekgeld er weer uit.

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:39

Ben het met Merelhof eens, fokken is een hobby. Weet wat het is heb er zelf ook 1 rondlopen.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:42

Citaat:
lees hier net deze discussie. Heel raar. 3000 € voor een driejarige die ok is op de foto en fijn loopt is gewoon belachelijk weinig. Als iemand dit biedt dan mogen ze bij mij dadelijk doorrijden. Een driejarige heeft altijd 4000 - 5000 € gekost. Dekgeld + veearts + eten + eten van de merrie. Uren tel ik niet mee want fokken is een hobby. Maar met deze mentaliteit: alles voor niks krijgen stopt iedereen met fokken. En waar ga je dan mee rijden? De fiets?

:)) :+ :D :o *\o/* :# }:)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:48

Citaat:

Aan de andere kant lever je misschien wel een product waar misschien geen behoefte aan is. Dan is elke cent al snel een te veel. Dat is het risico als je fokt, het kan een goede zijn waar je goed voor vangt. Maar het kan ook een waardeloze combi zijn die misschien net de slachtprijs haalt. Ik denk dat er op de markt veel redelijke paarden zijn door het beter fokken. Deze zullen , door het grotere aanbod en de slechte markt, het niet zo goed doen qua prijs als je zou hopen. Een echte goede levert altijd zijn geld op. Je betaalt dan voor de potentie. Dat is altijd een gok. Maar als je een ouder paard koopt met een meer bewezen potentie kan je pas echt je portemonnee gaan trekken. Uiteindelijk is elk paard wat je koopt een gok.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:49

sarabande schreef:
En rondom gerontgend en goedgekeurd???? Zo niet dan is 7000 veel te veel.

Paard heeft (buiten z'n inentingen) nog nooit een DA van dichtbij gezien. Amper in de hand geweest. Maar ik steek er mijn hand voor in het vuur dat hij een keuring doorkomt ;) (Is trouwens ook toegestaan door koper.)
Is indertijd door de eigenaar (= subtopruiter die recent niet veel tijd heeft :7 ) als veulen geruild voor zijn oudere wedstrijdpaard dat intermediair I liep. Er is met dit paard absoluut nog niks gedaan, maar hij is echt wel spectaculair om zien. Vooral in draf. Hij draaft met zoveel tact dat hij bijna uit zichzelf piaffeert.

Zoals ik al schreef, had ik hem bijna gekocht. (op voorwaarde van keuring uiteraard.) En heb toen wel eens broers van hem opgezocht. En die stonden allemaal bij GP-ruiters of werden aangeboden voor prijzen waar je steil van achterover viel.
Ik heb er toen ook iemand met wat meer kennis van dressuurpaarden naar laten kijken en die riep dat ik hem voor dat geld niet kon laten staan en dat die eigenaar niet wist wat hij op de wei had lopen. (het was dat ze zelf al teveel paarden had. :+ )
Maar tja, aan mij zou hij verloren gaan. Ik rijd niet eens dressuur. :+

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:59

Rambobo schreef:
laten we zo zeggen dat de eigenaar die nu het paard in bezit heeft, een aardig dotje ggk hengsten op stal heeft staan + ontzettend veel paardenverstand heeft .. die heeft dit paar als veulen zijnde echt niet zomaar aangekocht hoor

Dat begrijp ik wel...
maar er worden vaker veulens, soms voor veel geld, aangekocht die het als 2.5 jarige net niet blijken te hebben
en deze is voor de HK is dus niet voldoende (of het gouden randje is er niet, of een bemerking op de foto)... en kan nu dus nog verkocht worden met een stukje droom en verwachting erbij.. immers is hij nog niet onder het zadel...

neem nu dhr Schockemoehle, fokt en fokt op... met 2 jaar gaan ze op de foto, en als ze een bemerking hebben gaan ze via de achterdeur de handel in, en met een beetje mazzel heb je dan voor 1500 euries een leuk paard, met een zeer goed papier..
en als je pech hebt en die is van handelaar naar handelaar gegaan betaal je er 5000 euries voor...

Ik ben er nu ook 1 aan het 'volgen' is dan wel NL gefokt, zag hem voor 2000 euries als 2 jarige, is even uit beeld geweest ... terug gevonden en de huidige handelaar heeft als vraagprijs 6750 euro.. :D

@merelhof: als een fokker niet realistisch is dan heeft hij na 10 jaar een stal vol met paarden, die nog iedere dag geld kosten maar nooit iets zullen opleveren...
Met jouw denkwijze zouden paarden onbetaalbaar worden, dan heb je een groen paard voor pak'm beet, 5000 euro.. daar komt dan nog eens 500 euro bij voor de keuring, dan zit je 5500 euro, en een paard dat niet goed is op de foto...

kon onlangs een 2.5 jarige merrie kopen, heeft op de veulenveiling 7000 euro opgebracht, stond te koop voor 3000 euro...

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:08

@Alane,

hier heb je ook een punt, daarom zijn we ook op zoek naar paarden rechtstreeks van de fokker
Beetje jammer alleen dat we tot op heden nog niks hebben kunnen vinden wat aanstaat (praat hier wel over WE maar het paard is voor iemand anders, laat dat even duidelijk zijn:D)
Muv de Vivaldi waar dit topic over gaat, deze komt alleen niet rechtstreeks bij de fokker vandaan en idd ja daar betaal je voor

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:20

@alane: je verdraait mij woorden: ik zeg dat een driejarige paard ongeveer 5000 € heeft gekost. Ik vind dat niet onbetaalbaar voor een fijne driejarige die in orde is op de foto en wat kwaliteit heeft. Veel kopers zitten te kijken op 1000 €, maar je zit er dan wel mee hé. Beter een deftige prijs en deftige kwaliteit kopen in het begin en een heel leven lang plezier.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:26

Rambobo schreef:
[tegenwoordig betaal je voor een manegepaard al E3000,-

Die zijn ook meestal braaf.. :D
Verder wordt de markt in Nederland voorlopig bepaald wat er met o.a. DSB gaat gebeuren.. |(

Men kan wel decadent roepen wat een paard waard is maar voorlopig zie ik in de topicbeantwoorders geen potentiele kopers voor een nieuw paard.. :(:)
Laatst bijgewerkt door ceasario op 18-10-09 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:27

het is geen garantie dat je per definitie goedkoper uit bent bij fokkers... want dan heb je de keerzijde van de door mij getoonde medaille..
de fokkers met ruimte of weinig zin voor realiteit...
paardenland is niet zo heel groot... en ondanks dat er meer mensen paarden hebben alleen maar kleiner geworden..
alles is terug te vinden of via internet, of via vraag en je krijgt een antwoord.
Omdat ons vaak ons kent (uiteraard weer met de nodige uitzonderingen) blijven er weinig verborgen schatten over.

Mijn man wil ook graag een merrie om daar dan een veulen uit te fokken... Als ik dan kijk wat er te koop is en voor welke bedragen ben ik gek dat ik ga fokken...
Als je wat meer tijd hebt kijk dan naar een jaarling...
vorig jaar nog getwijfeld over 2 hengstjes, mooi in de maat, mooi papier, goede gangen, goede kleur, maar wel jaarlingen... samen voor 1200 euro... daarmee was voor 1 jaarling nog niet eens het dekgeld betaald.. kun je niet tegen fokken.

@merelhof: ik verdraai je woorden helemaal niet.... je kunt de kosten niet rekenen bij ieder paard... dat is onrealistich... je kunt dezelfde kwaliteit ook voor minder krijgen... maar ook slechtere kwalititeit voor veel meer....

neem mijn voorbeeld van de veulenveiling merrie... verkocht op de veiling voor 7000 euries... stond als 3.5 jarige te koop voor 3000 euries. is die kwaliteit dan minder geworden?