Hengstencompetitie 2009/2010

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:10

Hengstencompetitie: Andretti vóór Ampère
02/12/2009 17:40Andretti (Special D x Sandro Hit) mag zich na Assen opnieuw winnaar van de hengstencompetitie klasse L dressuur noemen. Zojuist scoorde de overtuigend galopperende zwarte hengst 81 punten. Ampère (Rousseau x Flemmingh) won de tweede prijs, maar die kwam hem te ontvallen omdat Emmelie Scholtens hem niet binnenreed voor de prijsuitreiking.

Theo Hanzon galoppeerde als enige met Andretti rond tijdens de ereronde. De hengst viel in het deelnemersveld op qua houding, kracht en buiging in galop en zijn bewerkbare draf. Een zwakke schakel is de stap die vooral ruimte mist.

Van Ampère, die in Assen afwezig bleef, waren de verwachtingen hooggespannen. De hengst blonk uit in atletisch vermogen en draagkracht zoals we hem kennen, maar de afstemming met zijn nieuwe amazone Emmelie Scholtens is nog niet optimaal. Ze reed hem figuurlijk met zijden handschoentjes en in de overgangen, waarin Ampère veel spanning opbouwde, was te zien waarom. De jury loofde hem om zijn natuurlijke kwaliteiten, maar de 85 punten voor algemene indruk als dressuurpaard waren vandaag, gelet op de proeftechnische uitvoering, toch echt aan de hoge kant.

De derde plek werd ingenomen door Apache (UB40 x Krack C), die ten opzichte van de eerste wedstrijd tot meer ontspanning gebracht kon worden door Emmelie Scholtens. Overigens had de jury best wat harder mogen optreden bij twee ruiters die hun vierjarige hengsten in een passage-achtige draf voorstelden.

Bron: Horses / De Paardenkrant - Wendy Scholten

welke 2 ruiters zijn dat geweest? weet iemand dat?

Charly1989

Re: Hengstencompetitie 2009/2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:40

Wat staat Zizitop een einde onderaan.
Heeft iemand die nog gezien?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:01

Zizitop was bang in de baan. Hij durfde niet over de helft te komen in het begin.
Toch alle respect weer voor HP dat hij het toch voor elkaar kreeg.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:03

Leuk voor Andretti, ben erg blij van mijn keuze voor Ushra!
Nu afwachten naar haar veulentje in mei! :D

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:05

Theo stelde alle hengsten die hij reed erg netjes voor moet ik zeggen. :j

Andretti is idd gaaf :9

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:05

ben ook wel benieuwd wie dat waren??

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 12:09

Bang is iets anders dan staken wat hier eerder werd gesuggereerd. Vind ik een wezenlijk verschil.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:18

Zizi top was echt bang. Net als Zjengis kahn overigens, maar daar hoor je niemand over :+
Er stonden bloemen vooraan met allemaal cellofaantjes eromheen. Het licht viel daarop en imo waren ze daar erg schrikachtig voor. HP verdiend alle lof over hoe hij het heeft opgelost. Van staken was echt geen spraken.

En die 2 ruiters in de passagedraf.. weet wel wie dat waren, maar ook zij stelde de dieren vriendelijk en sympathiek voor.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:02

liliputter schreef:
Bang is iets anders dan staken wat hier eerder werd gesuggereerd. Vind ik een wezenlijk verschil.

Waar staat dat dan?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 15:04

Zal t even opzoeken. Kwam het hier of in een ander topic tegen dat Zizi-top behoorlijk in de staak was gegaan. kon t me al haast niet voorstellen :=

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:04

Super dat Dulf het zo goed heeft gedaan... Vond hem altijd een beetje ondergwaardeerd, maar hij gaat erg goed met Rob de Bruijn. Ben benieuwd of ze nog van plan zijn hem voor te gaan stellen bij het KWPN.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:06

liliputter schreef:
Zal t even opzoeken. Kwam het hier of in een ander topic tegen dat Zizi-top behoorlijk in de staak was gegaan. kon t me al haast niet voorstellen :=

Die weten dan duidelijk niet het verschil tussen in de staak gaan en bang zijn

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:29

Verrasend van Velasquez! daar zou ik graag eens een plaatje van zien hoe die er nu bij loopt.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:53

liliputter schreef:
Imo was het een combi van beide ;hij maakte duidelijk misbruik van de situatie ....
Het duurde zo'n 2-3 minuten ( hij liep harder achteruit dan vooruit!)voordat HP hem uberhupt bij X in de buurt kreeg .
Hij heeft ,naar ik heb gezien,de gehele proef afgelegd zonder 1x bij C de hoefslag te raken.

Voor HP kan ik alleen maar zeggen ;chapeau _/-\o_

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:51

liliputter schreef:
dat was ik trouwens ,-als je het al niet begrepen had... :o

botoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:50

super stoer !!!!!!!!! die uitslag van andretti

verwacht in maart een veulen van deze hengst, dus ik volg hem op de voet

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:55

Goh die Andretti weer gewonnen :D En dit x van "De Professor" niet dat Ampere heel veel indruk op mijn kan maken.
Vind het knap van Theo Hanzon hoe hij zijn paarden rijd.
Compliment :j

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 20:30

Oh dat kan goed Amaze :D Weet dat ik t ergens gelezen heb!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:43

Dus Ampere viel tegen??
In wat precies? Zijn er filmpjes van?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:36

Foto's op horses,Theo Hanzon kan super sturen dat is daar ook wel goed te zien.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:49

Heb ik net 2 kaartjes gewonnen voor Hippisch Hengelo, van de prijsvraag uit de weekkrant....
Zijn ze mooi laat mee, woensdag begon Hengelo al en hebben we dus kaartjes moeten kopen |o

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:15

Ik had Lilliputter beloofd een verslag te schrijven, dus bij deze...

*is commentaar van de jury
Klazze Z/ZZ
Emmelie Scholtens met Westenwind (Z)
Ik vond Westenwind erg kort in de hals gereden.
*Mooi front, mooi silhouet, lengtebuiging verdient aandacht, verruiming moet meer bergop, stap mag actiever met meer overstap.
stap 7,5, draf 7,5, galop 8, zuiverheid 7,5, harmonie 7

Sabine van Ruitenbeek met BMC Velasquez (ZZ-L)
Met veel hand gereden, amazone in stoelzit, mist ruggebruik.
*verzamelde stap moet zuiverder, uitgestrekte stap moet hij meer schrijden, appuyement mooi scharend, uitgestrekte draf moet het achterbeen meer aantreden, wissels nagesprongen, galopappuyement goed, uitgestrekte galop goed.
stap 6,5, draf 7, galop 7,5, zuiverheid 7, harmonie 7,5

Madeleine Witte met Wynton
Paard met veel afdruk en veel veer, heel goed paard.
Achterwaarts ging niet goed, de jury vond van wel??
*zeer lichtvoetig, verruimingen goed, laat zich goed verzamelen, wissels mogen nog wat meer gesloten zijn, zeer goed bewegingstechniek.
stap 8, draf 8,5, galop 8, zuiverheid 8,5, harmonie 8

Klasse M
Jennifer Sekreve met Zambuka
niet altijd even tactzuiver, mist lossigheid, kantelt hoofd in wendingen en schouderbinnenwaarts.
stap 7,5, draf 7,5, galop 8, souplesse en gedragenheid 7, algemeen 7, exterieur 8

Mie Knudsen met Zucchero
te weinig bergop, krult zich op, duikt voorover in de overgangen, stap is niet zuiver.
stap 6,5, draf 7, galop 7,5, souplesse en gedragenheid 7, algemeen 7,5, exterieur 7,5

Theo Hanzon met Zhivago
Zeer mooie houding, veel oprichting, mooi gedragen, zeer netjes voorgesteld.
stap 8, draf 8,5, galop 8,5, souplesse en gedragenheid 8,5 algemeen 9, exterieur 8,5

Nikki Schaap met Zjengis Khan
Amazone hangt achterover, steekt onderbeen naar voren, mist ruggebruik, niet altijd tactzuiver, kantelt hoofd in wendingen, traag achterbeen.
stap 7,5, draf 7,5, galop 7,5, souplesse en gedragenheid 7, algemeen 7,5 exterieur 8

Hans Peter Minderhoud met Zizi Top
zeer lichtvoetig, veel afdruk, veel buiging in de gewrichten, was bang (van volgens mij kerststerren in plastic waar de lampen op schenen) had nu veel spanning, maar werd vakkundig rondgestuurd door HP
paard met veel kwaliteit.
stap 8, draf 7,5, galop 7, souplesse en gedragenheid 7,5, algemeen 6,5, exterieur 8

Diederik van Silfhout met Zanzibar
komisch achterbeengebruik, voorhand had lichtvoetiger mogen zijn, weinig gedragen, mist oprichting.
stap 6, draf 7, galop 7, souplesse en gedragenheid 7, algemeen 7, exterieur 7,5

Gerdine Maree met Ziësto
veel veer en afdruk, achterhand schommelt in uitgestrekte draf,steekt in de uitgestrekte draf, mist lossigheid, veel hengst.
stap 7, draf 9, galop 8, souplesse en gedragenheid 8,5, algemeen 7,5, exterieur 8,5

Theo Hanzon met Zardando
erg kort in de rug, mist lossigheid, wat weinig schoudervrijheid, mist tact na overgangen, netjes voorgesteld.
stap 7,5, draf 7,5, galop 8, souplesse en gedragenheid 7,5, algemeen 8, exterieur 8

Klasse L
Heb niet alle combinaties gezien, was even aan het strodorpen om warm te worden, het was er verschrikkelijk KOUD!!

Emmelie Scholtens met Apache
Paard met heel veel tritt, lichtvoetig, veel veer en afdruk, heel mooi paard, had wel wat spanning maar was te hanteren.
stap 7, draf 8,5, galop 8, souplesse en gedragenheid 8,5, algemeen 8 exterieur 8

Kim vd Muren met Adamo M
stap 7,5, draf 7, galop 7,5, souplesse en gedragenheid 7, algemeen 7, exterieur 7,5

Theo Hanzon met Andretti
Wederom zeer netjes voorgesteld. Zeer goed afgericht paard, veel bewegingstechniek, lichtvoetig, veel veer.
Helaas geen cijfers...

Hans Peter Minderhoud met Armani
mag het achterbeen wat meer buigen, goede balans, lichtvoetig
stap 7, draf 7, galop 7,5, souplesse en gedragenheid 7, algemeen 7,5, exterieur 8

Emmelie Scholtens met Ampère
werd met losrijden al erg voorzichtig gereden, kwam de ring in aan de ketting met groom,wilde niet lopen, weinig voorwaarts, hield zich strak, staakte enkele malen, volgens mij was Emmelie bang om hem aan te pakken.
stap 7,5, draf 8, galop 8,5, souplesse en gedragenheid 8 algemeen 8 exterieur 8
Ik kon mij in deze cijferlijst totaal NIET vinden, velen met mij.

Springpaarden heb ik ook de cijfers van, mocht daar interesse voor zij laat het maar horen!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 20:18

Dank je wel Tickels voor je verslag, erg fijn! Theo had het goed voor elkaar in Hengelo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:41

Fijn verslag! lees er wel veel ruiterfouten in onder andere,dan word ik altijd benieuwd hoe de hengsten los zouden zijn of met een andere ruiter.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 20:45

Vergeet niet dat enkele combinaties nog niet zo lang bestaan. Die laat ik dan ook even buiten beschouwing, al geloof ik Tickels op datgene wat hier staat.