Mijn verzorg Tinker: Jack-mo staat op een stalling. Winter geen deken! ZOmers 24/7 in de wei winter alleen in paddocks!
MelanieB
Geplaatst: 25-10-09 21:58
Bonny staat aan huis en ze gaan 'sochtends 8 uur lekker de wei in met mn andere paarden, en rond half 5 gaan ze weer naar binnen, in de zomer lekker zonder deken, wel vliegendeken, is geen doen hier bij het bos zonder. In de winter (nu weer) heeft ze een 300grams halsdeken op, maar ze word ook geschoren. En verder regendeken.
In de wei hebben ze ook een grote hooiruif staan waar ze lekker van kunnen knabbelen. Ze staan met zn 4en, 2 tinkers, een kwpn en een minipaardje, en heb 3 grote weides en vaak staan ze in de voorste, en doe ik 1 vd achterste 2 open.
Hier tinker Jolynn en tinkerdochter Brooklynn... Jolynn staat nu (na het afsprenen) aan huis, overdag in zandpaddock met inloopstal met daarin groot kunststof krat met hooi en 's nachts in een buitenbox. Ik overweeg haar te scheren ivm lessen en dikke vacht.
In de zomer staat ze op het land 2 km. verderop, 24/7 buiten.
Veulen Brooklynn is nu op de weide gebleven met onze shetmerrie. Daar lopen ze 24/7 buiten maar kunnen een schuilstal in (wat ze niet doen ).
Mijn 2 volwassen paarden staan aan huis, ze hebben de beschikking over een stal van 4 x 5 meter waar ze in en uit kunnen lopen. De stal staat op een zandpaddock van 15 x 12 meter. De ene staat graag binnen en de andere vertoeft meer buiten Dekens doe ik niet aan gewoon lekkere teddybeertjes. Zomers heb ik een weide tot mijn beschikking, een dijk met veel bomen, door al die bomen staat er niet veel gras dus krijgen ze het hele jaar door goede kwaliteit voordrooghooi en zo nodig wat krachtvoer of een pavokoek. Beschikking over een likblok hebben ze altijd.
Ik heb sinds kort 2 jaarlingen en die gaan deze winter de weide op me thooi, beschutting hebben ze in de vorm van de bomen.
Ik heb er twee, Jessie en haar tweejarige zoon Flynn. Beiden staan het hele jaar door 24/7 buiten. In de winter ook geen deken, ze hebben genoeg aan hun vacht. Als het gras op is krijgen ze hooi bijgevoerd.
Op mijn vorige stal trainde ik fanatiek met Jes, lessen en alles. Nooit geschoren, met goed uitstappen kom je een heel eind.
Die van mij staat nou nog 24/7 op het land (4 hectare), hij stond 's winters overdag in een paddock met vriendin, 's nachts op stal. Vanaf a.s. zaterdag verhuizen ze (mijn tinker en shet) naar een andere pensionstal (dichterbij), waar ze van de winter ook 24/7 buiten blijven, alleen bij extreem slecht weer op stal 's nachts. Geen deken op, schuilmogelijkheid. Winter paddock, zomer ook weiland. Heel de dag hooi, 2x p/dag een beetje suikerarme brok.
aricia
Geplaatst: 27-10-09 22:48
Die van ons staan 24/7 buiten zomers en s'winters zonder dekens . beschutting krijgen ze van de bomen met houtwallen .s'winters op 24 hectare mogen ze bij ons lekker over alle stukken heen en eten dan voornamelijk gras met hooi/kuil ,afhankelijk hoever de merries in hun dracht zijn en ze er behoefte aan hebben . Alleen bij dagenlang regen waarbij er geen enkele plek is waar ze droog zouden kunnen liggen komen ze in een loopstal . Veulens zet ik wel gauwer met slecht weer op stal en krijgen brok bijgevoerd.
Vanaf dat het 's ochtends licht wordt totdat 't tegen de avond donker wordt staat mijn merrie Tirzah buiten, daarna is bij haar stalling de gewoonte dat ze binnen slaapt in een ruime stal. Ze heeft de afgelopen maand vanwege haar eczeem een tijdje 's nachts alleen buiten gestaan omdat ze anders de hele nacht stond te schuren, maar nu het viezer weer wordt heeft ze minder jeuk en mag ze gewoon met haar vriendjes en vriendinnetjes naar stal. Ik ben niet van plan haar met deken op te zetten van de winter, dit is ze niet gewend, ik vind de berenvacht schattig en bovendien staat ze al de hele zomer ingepakt buiten. Ze mag ook wel eens een keer lekker modder in haar vacht rollen van mij.
frenia
Geplaatst: 29-10-09 12:53
Wij hebben (moet even tellen) 6 paarden plus nog een merrie van mn moeder en 1 van mn schoonpa.
Onze Friese ruin staat bij de warmbloed merrie van schoonpa op schoonpa's weiland. Daar hebben ze elk een eigen box van 4x3. 's zomers gaan ze van 's morgens tot 's avonds de wei op, 's nachts naar binnen. Ze staan op vlas. Worden niet geschoren en krijgen geen deken op. In de winter komen ze bij slecht weer niet buiten, maar de meeste dagen dus wel aan aantal uren.
2 van mijn tinkermerries staan bij mijn ouders thuis, samen met de appaloosa merrie van mn moeder. Daar hebben ze geen schuilstallen op de wei, wel bomen. Ze hebben er elk een eigen box van 4,5x4 Ze gaan zowel winters als zomers dagelijks naar buiten gedurende de uren dat het licht is. 's nachts komen ze naar binnen. Ook als het onweert komen ze binnen ivm het feit dat er ooit bij ons een paard doodgebliksemt is en we daar nu een helse schrik voor hebben. geen deken en niet geschoren. In de winter lopen ze 1 wei compleet tot blubber. Als het zomers echt prachtig weer is, komen ze enkel even naar stal om te eten en gaan daarna ook snachts buiten. Ze staan op stro.
Sinds deze zomer hebben we ook nog 2 veulens en een volwassen merrie, die staan voor de winter op een weiland dat circa 5min van huis ligt. Er staan schuilstallen op, die we echter ook kunnen sluiten zodat ze elk een box hebben van 4x3 Ze gaan deze winter dagelijks naar buiten, snachts elk op stal. worden niet geschoren en krijgen geen deken op. Ze staan op vlas.
hier staan ze voorlopig nog 24/7 buiten op de wei met z'n alles.
binnen enkele dagen/weken(afhankelijk van het weer) komen ze in een grote paddock te staan (30 op 80 ongeveer) met z'n allen,die is half overdekt,half open,en daar hebben ze continu hooi en 2 keer daags bieten en mais.
Dakota_Nena
Geplaatst: 30-10-09 14:02
Zomers 24/7 met groep paarden en in de winter gaan ze 2 a 3 uren met een groepje in de paddock buiten en verders in ruime stal met heerlijk veel stro (nadeel : bij ons op stal zitten we met kleigrond, dus de weilanden worden erg snel een grote modderpoel met regen)
chimello
Geplaatst: 30-10-09 18:31
Mijn tinkers staan aan de overkant van de straat op 2.5 hectare weiland. Ze worden om de dag gewisseld omda we nog een hengst staan hebben, maar staan vrijwel alleen maar buiten. Geen dek of niets verder. Onze boxen zijn trouwens ook belachelijk groot. Waren origineel voor Belgische trekpaarden gebouwd, dus groot genoeg :p
Sophie154
Geplaatst: 31-10-09 19:07
pension, in de zomer 24 uur weidegang nu alleen overdag, 's nachts op stal. Eigen box. in de winter staan ze bijna de hele dag buiten in een paddock En geen dekens.
edith2
Geplaatst: 20-11-09 14:17
Indy loopt overdag op het land met 2 merries en 's nachts in de loopstal (i.v.m. glijpartijen en atypische myopathie) met dezelfde 2 merries. Loopstal 3 x 7 mtr, heeft een uitloop van een half voetbalveld en een stuk verhard. Geen dekens, niet geschoren. Ik sta hier sinds een maand en ben er superblij mee.