[KG]Welke kleur is dit? (Naam)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NkPrecious

Re: [KG]Welke kleur is dit? (Naam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:50

dat lijkt mij dan eerder roan/stekelharig.. zilver bij kwpn komt naar mijn weten namelijk niet voor.. maar misschien dta anderen hier andere gedachtes over hebben :)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:52

NkPrecious schreef:
dat lijkt mij dan eerder roan/stekelharig.. zilver bij kwpn komt naar mijn weten namelijk niet voor.. maar misschien dta anderen hier andere gedachtes over hebben :)

:+

Dat denk ik dan ook :') In zijn paspoort staat het toch echt :j
Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:17

das gewoon een bruine ;)

Bij KWPN komt een énkele keer een zilver voor, in de lijn vind je dan ook bijna altijd dezelfde hengst terug, maar ik weet even niet meer welke.

Junkieee schreef:
volgens mij bedoelen we met zijn allen iets anders, want ik heb het neit echt over het gen silver,
want in een zilverappel zit dat gen niet, het is gewoon de naam.
en dat bedoel ik te zeggen.
maarja miss kon NkPrecious niet zo goed begrijpen wat ik bedoelde dat bergijp ik ook wel. aangezien ze zelf niet eens weet te vertellen wat ze nou precies bedoeld,, maar bedankt stef omdat even aan mij uitteleggen ;)

Misschien is het raadzaam een keer een clinic kleurengenetica te volgen? Silverdapple/zilverappel is niet zomaar een naam, is gebaseerd op het silver gen, wat de basiskleur veranderd. Zonder silvergen geen silver!. Om een silver te krijgen heb je dus ook minimaal 1 silver ouder nodig.
Zwart + Silver = |Silverdapple
Zwart + Agouti (= dus bruin) + zilver = zilverappelbruin
Vos + Silver = zilvervos (niet zichtbaar, wel drager)

Zo moeilijk is het niet

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:20

Ja dat vind jij ;) de DA dus niet :')!
Hij heeft overigens ook geen zwarte benen :n

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:23

Ervaring leert dat DA's en chippers over het algemeen geen/weinig verstand van kleuren hebben.
Een zilver heeft juist wel zwarte benen.
Naja, DNA testje er tegenaan en je weet het ;)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:25

Hij staat niet meer in NL, Stef, hij is ge-emigreerd :D :))

Nou ja goed, maakt verder ook niet uit hoor, voor mij part stond er PAARS als kleur in zijn paspoort :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:26

mijn pony staat als silverdun in haar paspoort, terwijl ze veel kleuren genen heeft (grulloroan-bont) maar echt geen silver ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:19

Junkieee schreef:
ik stel men bericht helemaal niet bij.
ik zal het nog even goed uitleggen, ;) :

Verdunningsfactoren:
De basiskleuren kunnen in verdunde vorm voorkomen. Meestal verkleuren staart en manen hierbij minder dan de lichaamsdelen.
- Smokey noemt men de verdunning van zwart. Deze kleur loopt van grijsblauw tot grauwbruin

Smokey BLACK is wat men de enkelverdunning van creme op zwart noemt. Deze kleur loopt van zwart tot een diepe koffievos achtig kleur

- Valk is de verdunning van bruin. Op het lichaam zijn de dekharen okergeel van kleur, staart, onderbenen en manen zijn zwart met af en toe wat lichtere haren.
- Isabel is de verdunning van vos. Roomgeel tot goudkleurig . dit wordt palomino genoemd als de staart en manen licht van kleur zijn.

Isabel is het nederlands benaming van die kleuren tint van enkelverdunning van creme op vos. In het palomino fokken en internationaal wordt deze benaming gegeven aan de 'roomgeel' tint van palomino, nooit! en nimmer aan de 'echte' palomino kleur en zeker nooit als beschrijving van een goud gekleurde palomino. De manen en staart zijn ALTIJD voor het grotendeels wit, 99% met enkel basiskleur haartjes toegestaan.

De kleur kan ook tweemaal verdunt worden. Dan worden alle haren lichter, ook de manen en staart. Deze kleuren komen niet zo vaak voor. Het pigment is bij deze paarden zo verdund, dat ook de iris van het oog verkleurt. Paarden met een dubbel verdunde kleur hebben altijd blauwe ogen.

Zilverappel:
De zilverappel factor kleurt vooral de haren van de manen en de staart lichter (pas op: niet het behang) dit gebeurt vooral bij zwarte haren. Hoe donkerder de hoofdkleur , des te sterker is de verbleking. Zwart/zilverappel heeft als resultaat een vosachtige kleur met lichte staart, maar omdat de factor vooral op zwarte haren inwerkt, zie je er bij een vos niet van.

Net als iedere verdunner kleurt ook zilver de haren van de VACHT, manen EN staart, aangezien het behang ook deel uit maakt van de vacht haren worden deze ook verkleurt.
Zwart-zilver kleurt alles behalve naar een vosachtige kleur; deze 'tint' expressie komt meestal alleen voor op bruin-zilver. Op bruin kan zilver dusdanig verdunnen dat je een 'nep-palomino' gekleurde paard heeft ... onderscheidt is vaak te zien aan de onderbenen waar het behang en been haren vaak donker bruin tot zwart kleurig zijn.

2 kleuren die niks met elkaar te maken hebben. HELEMAAL NIKS.
miss dat je het nu begrijpt,
en als je die mengt krijg je miss iets leuks miss troep.
en als je het je afvraagt de info heb ik uit een van mijn eigen verslagen ;)

Aangezien dat de twee genen idd niets met elkaar te hebben kunnen ze beiden aanwezig zijn en zullen dan ook beiden uitdrukken.
De combi zal je weinig tegen komen en die dat ik tot nu toe heb gezien (zilver smokey black) zagen eruit als een nep-palomino's zonder veel verkleuring op de benen.
Laatst bijgewerkt door Peterina op 13-10-09 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:24

Iorrr schreef:
Maar het kan dus wel bij een KWPN'er?

Er bestaan verschillende bloodlijnen binnen het KWPN (oa gelders) die het zilver gen dragen en tonen.
Alleen bij de KWPN'ers 'zie' je niet de extreem expressie van de kleur, meestal houd het bij een messing door manen en staart.

Als je een KWPN'er hebt en je wilt weten of het mogelijk is dat er het zilver gen in zit, wil ik de pedigree wel uit zoeken (kan via PB).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:26

BloemBloem schreef:
Ja dat vind jij ;) de DA dus niet :')!
Hij heeft overigens ook geen zwarte benen :n

Interessant! Hebt jij een lichaam's foto?
Wat is zijn afstamming?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:42

Dat dierenartsen weinig van kleuren weten is mij bekend. Hij wou mijn Sam(Silver Smokey Black) als vos in paspoort zetten net als mn toenmalige Kentucky Mountain Saddle Horse merrie(die was silver-bay).

Junkiee ofzoiets :+ wou toch ook even reageren op het aparte stukje over zilver en creme gen wat niet samen gaat? Er zijn vele kleuren combinaties mogelijk, het is niet zo dat als een paard zilver gen draagt geen champagne gen of creme gen zou kunnen dragen om even wat te noemen. Zo bestaat ook Silver Buckskin en Silver Smokey Black. Zoals idd mijn Rocky Mountain Horse hengst Sam. Kijk maar op mijn site e.d. en hij is DNA getest en hij heeft 3 nakomelingen welke silver dapple, buckskin en perlino zijn dus bevestigd dat hij zowel silver als creme draagt ;)

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:44

is er niet gewoon wat bleek door de manen en staart gedaan ? :+

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:52

ruth91 schreef:

Als je aan dieren mishandeling wilt doen :(

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:59

ruth91 schreef:

Ik kan me heel goed voorstellen dat dat wel gebeurd,want vaak zijn de manen toch wat minder flitsend(en er gebeuren wel ergere dingen dan zoiets in de paarden wereld)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:51

Zamora schreef:
Dat dierenartsen weinig van kleuren weten is mij bekend. Hij wou mijn Sam(Silver Smokey Black) als vos in paspoort zetten net als mn toenmalige Kentucky Mountain Saddle Horse merrie(die was silver-bay).

Junkiee ofzoiets :+ wou toch ook even reageren op het aparte stukje over zilver en creme gen wat niet samen gaat? Er zijn vele kleuren combinaties mogelijk, het is niet zo dat als een paard zilver gen draagt geen champagne gen of creme gen zou kunnen dragen om even wat te noemen. Zo bestaat ook Silver Buckskin en Silver Smokey Black. Zoals idd mijn Rocky Mountain Horse hengst Sam. Kijk maar op mijn site e.d. en hij is DNA getest en hij heeft 3 nakomelingen welke silver dapple, buckskin en perlino zijn dus bevestigd dat hij zowel silver als creme draagt ;)

Ik dacht al waar blijft men back up :P

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:52

had t heel niet door := sorry hahaha

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:59

Ik ken een zilver wildkleur zwart :j

Kan ook hoor!

Ik studeer voor dierenarts en ik vind inderdaad dat we erg weinig kleurengenetica krijgen... Is wel jammer!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:47

mja.. ik heb liever dat mijn DA in een spoedgeval mijn paard er weer bovenop helpt dan dat ie me verteld wat voor kleur mn paard is ;)

Even de silvercombi mogelijkheden voor mijn 2011 veulen (silverbuck hengst, grulloroan bonte merrie ;) ) Puur om aan te geven dat silver dus samen met andere genen kan. Heb de niet silver mogelijkheden er even tussenuit gehaald ;)
2.05% - Silver Grullo Tobiano
2.05% - Silver Grullo Roan Tobiano
2.05% - Silver Dunskin Tobiano
2.05% - Silver Dunskin Roan Tobiano
2.05% - Silver Dapple Tobiano
2.05% - Silver Dapple Roan Tobiano
2.05% - Silver Buckskin Tobiano
2.05% - Silver Buckskin Roan Tobiano
2.05% - Silver Smoky Black Tobiano
2.05% - Silver Bay Roan Tobiano
2.05% - Silver Bay Tobiano
2.05% - Silver Zebra Dun Roan Tobiano
2.05% - Silver Zebra Dun Tobiano
2.05% - Silver Smoky Grullo Tobiano
2.05% - Silver Smoky Grullo Roan Tobiano
2.05% - Silver Smoky Blue Roan Tobiano
0.68% - Silver Grullo
0.68% - Silver Dunskin Roan
0.68% - Silver Smoky Grullo Roan
0.68% - Silver Dunskin
0.68% - Silver Grullo Roan
0.68% - Silver Smoky Grullo
0.68% - Silver Smoky Black
0.68% - Silver Bay Roan
0.68% - Silver Bay
0.68% - Silver Buckskin Roan
0.68% - Silver Zebra Dun Roan
0.68% - Silver Dapple Roan
0.68% - Silver Zebra Dun
0.68% - Silver Smoky Blue Roan
0.68% - Silver Buckskin
0.68% - Silver Dapple

I rest my case ;)

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:12

Wauw Stef!
Dat zijn wel een hoop mogelijkheden :+
Is met de ijslanders ook zo'n geklooi, denk je zeker te weten wat eruit komt, komt er nog iets anders uit ;) overballetjes. Met KWPN/BWP is dat toch een stuk makkelijker :')

Wat voor een ras fok jij?

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:18

peterina. uit jou quote begrijp ik dat je mij wel begrijpt toch?

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:21

maar trouwens even over de rest. ik heb het nog een keer door zitten lezen, en volgens mij heb ik niet gezegt dat die kleuren niet gemengd kunnen worden ik heb het puur over de basiskleuren. als je die kleuren gaat mengen enzo, zullen jullie best gelijk hebben. maar dat was niet waar ik het over had :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:27

Junkieee schreef:
smokey komt niet voor bij zilverappels dat is weer een andere kleur, namelijk een verdunningsfactor van de kleur zwart.

Je geeft aan dat smokey niet voorkomt bij zilverappels.
Een smokeysilver kan echter gewoon, dus tja.

Smokey = zwart+creme, en als je dan ook nog silver hebt, dus zwart + creme + silver heb je dus een smokeysilver, of een silversmokey, mag ook ;)

Miek140: NMPRS (minipaard), maar aangezien ik kleurtjes érg leuk vind, vind ik ijslanders ook érg leuk ;)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 06:29

Maar naast de ijsjes zijn er ook nog andere leuke rassen met hele bijzondere kleurtjes hoor stef :D

Bij equirience zal er een zilverappel roan merrie te zien zijn bij de mountain horse promotie stand :D

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 08:20

ook heel speciaal en super mooie merrie :D

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 08:39

Zamora, komt Sam dan ook?
Wil hem een keer in het eggie zien...