Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Junkieee schreef:volgens mij bedoelen we met zijn allen iets anders, want ik heb het neit echt over het gen silver,
want in een zilverappel zit dat gen niet, het is gewoon de naam.
en dat bedoel ik te zeggen.
maarja miss kon NkPrecious niet zo goed begrijpen wat ik bedoelde dat bergijp ik ook wel. aangezien ze zelf niet eens weet te vertellen wat ze nou precies bedoeld,, maar bedankt stef omdat even aan mij uitteleggen
de DA dus niet
!

Junkieee schreef:ik stel men bericht helemaal niet bij.
ik zal het nog even goed uitleggen,:
Verdunningsfactoren:
De basiskleuren kunnen in verdunde vorm voorkomen. Meestal verkleuren staart en manen hierbij minder dan de lichaamsdelen.
- Smokey noemt men de verdunning van zwart. Deze kleur loopt van grijsblauw tot grauwbruin
Smokey BLACK is wat men de enkelverdunning van creme op zwart noemt. Deze kleur loopt van zwart tot een diepe koffievos achtig kleur
- Valk is de verdunning van bruin. Op het lichaam zijn de dekharen okergeel van kleur, staart, onderbenen en manen zijn zwart met af en toe wat lichtere haren.
- Isabel is de verdunning van vos. Roomgeel tot goudkleurig . dit wordt palomino genoemd als de staart en manen licht van kleur zijn.
Isabel is het nederlands benaming van die kleuren tint van enkelverdunning van creme op vos. In het palomino fokken en internationaal wordt deze benaming gegeven aan de 'roomgeel' tint van palomino, nooit! en nimmer aan de 'echte' palomino kleur en zeker nooit als beschrijving van een goud gekleurde palomino. De manen en staart zijn ALTIJD voor het grotendeels wit, 99% met enkel basiskleur haartjes toegestaan.
De kleur kan ook tweemaal verdunt worden. Dan worden alle haren lichter, ook de manen en staart. Deze kleuren komen niet zo vaak voor. Het pigment is bij deze paarden zo verdund, dat ook de iris van het oog verkleurt. Paarden met een dubbel verdunde kleur hebben altijd blauwe ogen.
Zilverappel:
De zilverappel factor kleurt vooral de haren van de manen en de staart lichter (pas op: niet het behang) dit gebeurt vooral bij zwarte haren. Hoe donkerder de hoofdkleur , des te sterker is de verbleking. Zwart/zilverappel heeft als resultaat een vosachtige kleur met lichte staart, maar omdat de factor vooral op zwarte haren inwerkt, zie je er bij een vos niet van.
Net als iedere verdunner kleurt ook zilver de haren van de VACHT, manen EN staart, aangezien het behang ook deel uit maakt van de vacht haren worden deze ook verkleurt.
Zwart-zilver kleurt alles behalve naar een vosachtige kleur; deze 'tint' expressie komt meestal alleen voor op bruin-zilver. Op bruin kan zilver dusdanig verdunnen dat je een 'nep-palomino' gekleurde paard heeft ... onderscheidt is vaak te zien aan de onderbenen waar het behang en been haren vaak donker bruin tot zwart kleurig zijn.
2 kleuren die niks met elkaar te maken hebben. HELEMAAL NIKS.
miss dat je het nu begrijpt,
en als je die mengt krijg je miss iets leuks miss troep.
en als je het je afvraagt de info heb ik uit een van mijn eigen verslagen
Iorrr schreef:Maar het kan dus wel bij een KWPN'er?
wou toch ook even reageren op het aparte stukje over zilver en creme gen wat niet samen gaat? Er zijn vele kleuren combinaties mogelijk, het is niet zo dat als een paard zilver gen draagt geen champagne gen of creme gen zou kunnen dragen om even wat te noemen. Zo bestaat ook Silver Buckskin en Silver Smokey Black. Zoals idd mijn Rocky Mountain Horse hengst Sam. Kijk maar op mijn site e.d. en hij is DNA getest en hij heeft 3 nakomelingen welke silver dapple, buckskin en perlino zijn dus bevestigd dat hij zowel silver als creme draagt
Zamora schreef:Dat dierenartsen weinig van kleuren weten is mij bekend. Hij wou mijn Sam(Silver Smokey Black) als vos in paspoort zetten net als mn toenmalige Kentucky Mountain Saddle Horse merrie(die was silver-bay).
Junkiee ofzoietswou toch ook even reageren op het aparte stukje over zilver en creme gen wat niet samen gaat? Er zijn vele kleuren combinaties mogelijk, het is niet zo dat als een paard zilver gen draagt geen champagne gen of creme gen zou kunnen dragen om even wat te noemen. Zo bestaat ook Silver Buckskin en Silver Smokey Black. Zoals idd mijn Rocky Mountain Horse hengst Sam. Kijk maar op mijn site e.d. en hij is DNA getest en hij heeft 3 nakomelingen welke silver dapple, buckskin en perlino zijn dus bevestigd dat hij zowel silver als creme draagt
sorry hahaha 

) Puur om aan te geven dat silver dus samen met andere genen kan. Heb de niet silver mogelijkheden er even tussenuit gehaald 

overballetjes. Met KWPN/BWP is dat toch een stuk makkelijker 
Junkieee schreef:smokey komt niet voor bij zilverappels dat is weer een andere kleur, namelijk een verdunningsfactor van de kleur zwart.